Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Det är just strömrösterna som jag tycker är så konstiga, speciellt när de kommer så tidigt att inget natt-DL har varit så ingen har kunnat nyttja sin specialföråmga än.

Jag reagerar nog inte så mycket på strömrösterna som konstiga. Om jag hade röstat senare hade jag mycket väl kunnat välja en av "strömmarna", för jag tänker mig att det blir svårare för ulvarna att göra skillnad i röstningen om röstningen inte spretar alltför mycket. I alla fall första dagen när ingen god har någon aning.

Om man dessutom ser på den första strömmen, den mot Paddi, ingick det ju flera nya spelare och jag förstår att det är bekvämt för en ny spelare (ulv eller god) att haka på andras teorier, särskilt när det inte finns något annat att gå på. Rösterna på SoffiProppi tycker jag inte heller är särskilt märkliga, för om man inte gick på "Paddi är ond"-spåret blir det ju (återigen, i alla fall dag ett) lätt att skapa en teori om att någon av dem som röstat på Paddi är ond. Och när det då bildas en klump som röstar på Soffi1, ja då är det ju inte så konstigt att man chansar på den för att ens röst ska göra någon skillnad.

Då tycker jag nästan att det är märkligare att lägga en sista minuten-röst på en som inte har fått röster på sig tidigare - det känns typiskt ulvigt att göra så om man vet att båda de pågående dreven riktar sig mot goda spelare och man inte vill vara den som fäller avgörandet. (Därmed inte sagt att Paddi är god, men om hon är det skulle jag verkligen misstänka utstickande röster.)

Så, min slutsats? Jag har svårt att se något alls om spelarna i dreven, men får försöka titta igenom det igen. Extra noga ska jag titta på spelare utanför dreven.

Det ligger en hel del i det du skriver. Dock skulle jag inte nödvändigtvis se en avvikande sen röst som ulvig även om jag förstår ditt resonemang. Det kan ju lika gärna vara så att man inte ser något misstänkt hos någon av de som fått flera röster på sig tidigare och därför inte vill lägga på någon av dem.

Fast det gäller ju såklart inte om det är en röst i sista minuten (och personen inte precis dök upp för att hinna rösta), för då borde man ju snarare lägga sin avvikande röst tidigare för att försöka göra någon skillnad och ändra riktning på det hela.

Knapp

Menåå, nu är jag mer förvirrad och vet inte alls.

Dramatik: Jag svarar imorrn, måste iväg innan DL.

I mina ögon så är det några som sticker ut lite extra. Dramatik har sjunkit i aktsamhet från min sida sedan hon svarade på mitt inlägg. AskoII tycker jag att röstningen är lite konstig på. Det är alltså så att hon inte såg den första rösten på padd innan hon röstade? Men hon skrev ingen teori om padd i inlägget innan det som hon röstade i såå... Hon försökte snirkla sig in att rösta som 2:a för att verka mindre uppseendeväckande än röst no. 1 på padd?

En förvirrad Mumorsan röstar på AskoII

Det här är rösten jag reagerar mest på. Vet inte varför det skulle vara värt det att hålla på att snirkla sig för att lägga en förstaröst i ställetför en andraröst? Dessutom, som jag skrev i föregående inlägg, gillar jag inte riktigt när spelare sent i röstningen lägger röster som uppenbarligen inte kommer att spela någon roll ( såvida man inte av något skäl är ganska säker på en viss spelare och vill markera det med en röst, alternativt att man verkligen tror att spelarna som riskerar att åka ut är goda). Det känns som ett sätt att glida undan och slippa ta ansvar för sitt röstande, eftersom det uppenbarligen inte blir några konsekvenser av det.

Eller så är Mumorsan god och lade en lite stressad röst på den hon såg som mest misstänkt, utan att ta hänsyn till hur andra röstat. Så jag vet inte, men det blir ett litet obs här för mig.

Det ligger en hel del i det du skriver. Dock skulle jag inte nödvändigtvis se en avvikande sen röst som ulvig även om jag förstår ditt resonemang. Det kan ju lika gärna vara så att man inte ser något misstänkt hos någon av de som fått flera röster på sig tidigare och därför inte vill lägga på någon av dem.

Fast det gäller ju såklart inte om det är en röst i sista minuten (och personen inte precis dök upp för att hinna rösta), för då borde man ju snarare lägga sin avvikande röst tidigare för att försöka göra någon skillnad och ändra riktning på det hela.

Ja du har ju förstås rätt i att man inte ska strömrösta på någon man inte tror på bara för att det finns en chans att den åker ut, det skulle ju göra det väldigt lätt för ulvarna att styra röstningen. Jag vet inte riktigt hur man ska klassa Mumorsans röst, om den kvalar in i som sista minuten-röst eller om den ska ses som icke-misstänkt.

Jag har kollat tiderna lite, och absolut, den är ganska sen, men i det läget hade Paddi fem röster och Soffi tre (fyra egentligen, men den fjärde kom strax innan och sett till vilken knapp Mumorsan lånade så gissar jag att hon inte hade sett det). Asko hade en och fick i och med Mumorsans röst två och det var då fyra (ev. Fem i Mumorsans huvud) kvar att rösta. Så med det utgångsläget är väl inte rösten så suspekt, för jag tror inte hon lagt några misstankar mot Paddi tidigare (med reservation då jag bara skummat vissa sidor nu)? Och i det läget var det ju inte alls någon självklarhet att Soffi skulle åka eller att det tvunget skulle stå mellan Paddi och Soffi.

Överlag så är jag väl sån att jag inte ser det som någon större idé att lägga för stor vikt vid förstadagsröstningen direkt, för oftast säger inte den ett dugg om var en person står. Det är väl någon enstaka gång det kommer en extremt suspekt röst, men då brukar det vara mer intressant att höra förklaringen från den som la den än att analysera rösten i sig. Sen kan förstadagsrösterna vara en hjälp senare i leken, när man fått lite kött på benen, men såhär direkt brukar de väl inte ge så mycket mer än "den kan vara lagd av en ond eller en god", enligt min uppfattning.

Hm, ja det kan du nog ha rätt i. Det var ju ett par som inte röstade som skulle ha kunnat göra det, jag räknade inte med dem när jag tittade på Mumorsan först. Attans också, jag som tyckte att jag hade hittat något misstänkt :p.

Oj, vad det har hänt saker här! :D

Skönt att vara tillbaka, synd på LindgrenV dock :(

Varför ville missionärerna bli av med LindgrenV? :cautious:

Fast jag har inte riktigt börjat spela än heller, det hade jag inte första dagen i förra leken heller. Och jag tycker inte det var konstigt att jag skrev att jag greppade efter halmstrån, för det var precis vad jag gjorde, mycket eftersom jag inte ville hoppa på det eventuellt påbörjade drevet mot paddan. Eller du kallar det inte att greppa efter halmstrån när man lägger en röst baserat på en "teori" om en spelare som gjort ett endaste inlägg?

Jag siade Karamell första natten, så jag röstade på henne i 2 DL, när hon sedan äntligen lynchades så hade jag fått reda på ytterligare 2 spelares roller. Det gjorde att jag kunde gissa ganska friskt på vilka som var onda eller inte, men ändå var jag inte i närheten alls i början. Så det självsäkra du skriver om förstår jag inte alls?:confused: Och om du inte tycker jag använder mycket smileys så måste du ha fått något om bakfoten, för jag brukar ofta använda smileys, dock kanske inte i megalånga teoriinlägg, men i kortare inlägg så jo.

Visst är det att gripa efter halmstrån men det är fortfarande ett sätt att gardera sig mot ev. utröstning av en god om man röstar på någon.

Angående självsäkerheten förra leken så är det min uppfattning. Det kanske inte är så i verkligheten men det är min uppfattning.

Knappar mig själv

Jag är ledsen för min inaktivitet. Jag ska bättra mig from imorgon men nu ska jag till min syster men kan nog låna hennes dator för att läsa igenom tråden bättre.

Jag kommer verkligen att kika igenom rösterna på SP1 och Padd närmare så jag verkligen tror att det rymmer både 1 och 3 ulvar i dessa röster. I övrigt är det ju de här "strörösterna" som sticker ut men de kan ju agera som mig, man röstar på den man tycker verkar ulvigast utan att bry sig i vem som har fått flest röster.

Jag reagerar nog inte så mycket på strömrösterna som konstiga. Om jag hade röstat senare hade jag mycket väl kunnat välja en av "strömmarna", för jag tänker mig att det blir svårare för ulvarna att göra skillnad i röstningen om röstningen inte spretar alltför mycket. I alla fall första dagen när ingen god har någon aning.

Om man dessutom ser på den första strömmen, den mot Paddi, ingick det ju flera nya spelare och jag förstår att det är bekvämt för en ny spelare (ulv eller god) att haka på andras teorier, särskilt när det inte finns något annat att gå på. Rösterna på SoffiProppi tycker jag inte heller är särskilt märkliga, för om man inte gick på "Paddi är ond"-spåret blir det ju (återigen, i alla fall dag ett) lätt att skapa en teori om att någon av dem som röstat på Paddi är ond. Och när det då bildas en klump som röstar på Soffi1, ja då är det ju inte så konstigt att man chansar på den för att ens röst ska göra någon skillnad.

Då tycker jag nästan att det är märkligare att lägga en sista minuten-röst på en som inte har fått röster på sig tidigare - det känns typiskt ulvigt att göra så om man vet att båda de pågående dreven riktar sig mot goda spelare och man inte vill vara den som fäller avgörandet. (Därmed inte sagt att Paddi är god, men om hon är det skulle jag verkligen misstänka utstickande röster.)

Håller delvis med här, men när det blir en sån enspårig strömröstning på mig, och någon väljer att lägga en enskild röst på en spelare som inte fått några direkta misstankar mot sig är det i mina ögon väldigt misstänkt.

Försöker man då bygga upp ett försvar för att man vet att jag inte var missionär? "Jag röstade ju inte på Soffi1, men det gjorde ni, usla missionärer", typ. Speciellt de röster som droppade in strax innan DL, när det stod klart att jag skulle ryka, ex

Knapp

Menåå, nu är jag mer förvirrad och vet inte alls.

Dramatik: Jag svarar imorrn, måste iväg innan DL.

I mina ögon så är det några som sticker ut lite extra. Dramatik har sjunkit i aktsamhet från min sida sedan hon svarade på mitt inlägg. AskoII tycker jag att röstningen är lite konstig på. Det är alltså så att hon inte såg den första rösten på padd innan hon röstade? Men hon skrev ingen teori om padd i inlägget innan det som hon röstade i såå... Hon försökte snirkla sig in att rösta som 2:a för att verka mindre uppseendeväckande än röst no. 1 på padd?

En förvirrad Mumorsan röstar på AskoII

En väldigt tunn teori (då tycker jag teorierna mot mig var bättre... ;)), och även om det stod klart att jag skulle åka så gick rösten på AskoII. Röstar Mumorsan måhända på en missionärskompis för att stå fri från misstankar om det skulle komma fram att AskoII är missionär? :cautious:

Jag tycker att det är två röster som är lite udda av de jag har gått igenom hittills

Dels så är det bumpos röst på Mumorsan, med en i mina ögon väldigt konstigt motivering.
mumorsans teorier/tankar om dramatik känns... Olustiga är nog rätt ord. Jag tycker inte att dramatik verkar ond. Eller mindre god. Än någon annan.
Varför skulle just det vara mer olustigt än till exempel alla rösterna som i det läget på låg Paddington? Är det för att rikta bort eventuella misstankar från drama(vilket iofs inte riktigt behövdes då hon inte direkt hade många misstankar på sig)? Är det för att inte verka ulvig och följa en ström?

Sen så tycker jag att TLV's röst på Soffiproppi är konstig
Även jag reagerade på att Paddan plötsligt fick en hel drös röster på sig under väldigt kort tid och jag tror att det finns en missonär bland dem som röstat där.Jag tror inte det är Habina eftersom hon var först med att lägga rösten. Personligen tror jag att en missionär nog hellre väntar tills några har lagt sin röst på en goding och så kan de lägga röster så att det väger över såpass att denne blir lynchad. Med hänvisning till det jag precis skrev så tror jag inte heller att Asko är missonär (tror på att de vill ha åtminstone 2 röster först)
Och så lägger hon själv röst nummer 3 på en som vi vet var god, när hon just teoriat om att den som gör det(lägger röst nummer3) borde vara åt det onda hållet. Dessutom så vet vi nu att LindgrenV också var god.

Jag ska se om jag hittar några mer konstiga saker hos andra.

Jag är benägen att hålla med dig om Mumorsans lite underliga röstning, även om det i det läget inte var klart att Soffiproppi1 skulle åka, men det stod mellan SF1 och Paddan och ändå så lags rösten nästan helt udda, kanske som du tänker en alibiröst. Inte förrän med Paddingtons ändrade röst som kom 5 minuter senare blev det klart att det skulle åtminstone bli lottning, och sen så kom ju LilleLordens röst och avgjorde.

Sen så tycker jag att TLV's röst på Soffiproppi är konstig Och så lägger hon själv röst nummer 3 på en som vi vet var god, när hon just teoriat om att den som gör det(lägger röst nummer3) borde vara åt det onda hållet. Dessutom så vet vi nu att LindgrenV också var god.

Jag ska se om jag hittar några mer konstiga saker hos andra.

Där sa du något. Har helt gått förbi mig. Jag har tänkt lite själv på TLV och hennes frånvaro och tyckt att det är lite suspekt. Hon skrev tidigare att hon skulle hålla sig lite i bakgrunden och det gör hon ju helt klart. Om det är av vilje eller tidsbrist vet bara hon själv.
Sen är det konstigt att Otillia inte är mer aktiv. Nu känner jag inte för att lägga ner mer energi på henne för hon missade första röstningen och missar hon idag igen så kan hon kickas så därför vill jag inte lägga min röst där.

*kl*

fick visst betydligt mindre tid idag än jag tänkt och när inlägget jag skrivet försvann någonstans i cyberrymden :(, så får jag försöka återskapa så mycket som möjligt.

Jag vet att jag sedan tidigare har svårt att förstå Karamellen och hur denne tänker och jag försöker ha det i åtanke när jag läser dennes inlägg och försöker läsa mellan raderna istället om vad denne försöker säga och inte hur hon säger det. Men just nu är det lite för mycket saker som får mig att reagera på Karamellen, bland annat är det den här konversationen som fastnar hos mig:

Ingen som tvingat mig för ju rösta som man vill :). Ja helt enkelt som jag skrev tidigare att paddington fick många röster och jag tittade lite extra på de som la sin röst där och då tyckte jag att soffiproppis var mest skum motiverad. Så här i efterhand skulle jag lagt rösten på asko eller padd istället. Men tja lätt att vara "efterklok" ;)

Varför just Asko eller Paddi? Det var ju inte bara Asko och Soffi som röstade på Paddi utan Habina, Matmissbrukaren och Niyama var ju också med, varför utesluter du dem?

Därför att de enligt mig har stuckit ut mest, jag skulle ju ha röstat på padd egentligen men tänkte att hon nog kanske ryker ändå och det känns osäkert attstömrösta, lätt att bli förd bakom ljuset. Asko vill jag dock helst inte rösta på ännu, lite för osäkert där.

En tanke som dyker upp i mitt huvud efter denna konversation är att både Asko, Soffi och jag själv hade röster mot oss (räknar inte Cirkus röst eftersom den kom så tidigt). Tycker att resonemanget skevar att man bara är intresserad av att rösta på dem som har röster mot sig, inte på den person man misstänker mest. Nu är jag ju glad att Karamellen inte lade rösten på mig men hennes resonemang att hon misstänker mig mest, men vill inte vill strömrösta (på mig) eftersom man lätt blir förd bakom ljuset samtidigt som hon strömröstar på Soffi? Känns lite som om hon försöker helgardera sig genom sina uttalandet och tona ned sin medverkan i utröstningen av Soffi.

Får inte detta att gå ihop och eftersom jag troligen inte kommer hinna in hit mer idag:

Paddington röstar på Karamelldrottningen

Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Eller försöker du skydda Dramatik, din ev missionärskollega, genom att ge en förklaring till hennes beteende? :cautious:

Sitter och läser igenom tråden ordentligt nu och tänkte att jag skulle svara på anklagelsen. Visst kan det vara så att Paddington är god och Dramatik ond, än så länge har jag bara magkänslan att gå på. Men om det skulle visa sig vara så, får jag medge att jag hade alldeles fel. :o

Men jag försöker inte skydda Dramatik, så jag hoppas att hon inte är ulv. :nailbiting: Jag vet bara att jag själv ibland kan skumma igenom tråden men inte ha möjlighet för att skriva något förrän senare.

En väldigt tunn teori (då tycker jag teorierna mot mig var bättre... ;)), och även om det stod klart att jag skulle åka så gick rösten på AskoII. Röstar Mumorsan måhända på en missionärskompis för att stå fri från misstankar om det skulle komma fram att AskoII är missionär? :cautious:

Klart att det var en tunn teori, det var första dagen och jag var på väg till en fest så jag hade inte så mycket tid på mig.

Det konstiga som du och cirkus gör just nu är att inte ens notera vad jag skrivit i mitt inlägg utan kör bara på även fast ni fått er förklaring. Frågan är varför ni gör så?

Antingen så är ni goda och struntar helt enkelt i ev. förklaringar som andra personer har för sina handlingar eller så är ni onda och försöker förstärka den onda profilen gentemot mig för att skydda er själva.

Sv: Midvinterblok (varulvslek)

Jag tycker att det här är ett markligt inlägg,.

Jag får skumma vibbar av det.
Visst kan det vara så att Paddington är god och Dramatik ond, än så länge har jag bara magkänslan att gå på
Ja, varför skulle det inte kunna vara så? Särskilt i ljuset av nästan mening
jag försöker inte skydda Dramatik, så jag hoppas att hon inte är ulv
Hur menar du där? Varför hoppas du att hon inte är ulv? Jag tycker mig än en gång se en spelare försöka skydda dramatik (precis som där bumpo verkar bekymrad över att mumorsan tycker att dramatik verkar ond.

Helt plötsligt inser jag att det ju faktiskt finns en chans att inte åka idag.

Jag är faktiskt intresserad av varför knappt någon har reagerat på detta. Om man räddar sig själv så här så är det oftast en av två anledningar som står bakom:
1. Personen är ond och räddar sig själv från att åka genom att rösta på en god som sedan ryker, vilket innebär att ulvlyan inte har fått färre personer i sig.

2. Personen är god och tror att hon har en viktigare roll i sammanhanget än den person som hon röstar ut.

No. 2 är väldigt riskabel att göra då man inte vet vilken roll personen har.

No. 1 är oftast smart i ett (kort) perspektiv men detta brukar innebära att man får en massa misstankar emot sig. Det har dock inte hänt här, vilket jag ser som väldigt underligt. Är det ulvarna som går på högvarv nu för att undvika att behöva konfronteras av den här händelsen? Oavsett så gillar jag inte att det har blivit så lite fokus på en så här tydlig räddning.

På grund av den här konstiga vändningen av Padd så kommer det att bli där som jag lägger min röst idag. Om hon ryker och visar sig vara ond så tycker jag att vi har goda indikationer för att hitta flera andra ondingar (när man tittar på de som har försökt släta över den här räddningen).

Mumorsan röstar på Paddington med teori i inlägg #218

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 006
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 455
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 368
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar