Midvinterblot (varulvslek)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Midvinterblot (varulvslek)

Jag var väldigt stressad igår, och var tvungen att lägga en relativt tidig röst.

Jag är inte bekymrad över mumorsans tankar om dramatik jag tyckte att de kändes olustiga. Jag kan förstå hur man reagerar på hur andra spelar mot vad man är van vid men jag skulle själv aldrig dra några långt gångna tankar om det. Jag uppfattade som att mumorsan, just då, enbart fokuserade på dramatiks "annorlunda" spelsätt gentemot förra leken.

Där sa du något. Har helt gått förbi mig. Jag har tänkt lite själv på TLV och hennes frånvaro och tyckt att det är lite suspekt. Hon skrev tidigare att hon skulle hålla sig lite i bakgrunden och det gör hon ju helt klart. Om det är av vilje eller tidsbrist vet bara hon själv.
Sen är det konstigt att Otillia inte är mer aktiv. Nu känner jag inte för att lägga ner mer energi på henne för hon missade första röstningen och missar hon idag igen så kan hon kickas så därför vill jag inte lägga min röst där.

Jag kan börja med att förklara min bortavaro med att vi har bygghelg med våra vänner denna helgen så dagen har spenderats på IKEA, Hornbach och Bauhaus. Är bara hemma för att rasta hunden (och rösta i tråden) innan jag ska tillbaka till övriga och sätta upp en vägg.

--------------------------
Att jag var tredje rösten på SP1 hade jag ingen aning om när jag postade. Jag svarade på Cirkus inlägg och missade helt att LindgrenV han svara innan jag var färdigskriven. Jag står fast vid mitt resonemang från gårdagen även om det visade sig vara felaktigt. I det läget var det vad jag hade att gå på. Hade jag hunnit se LindgrenV:s inlägg så kan det hända att min röst fallit på någon annan.

Jag är faktiskt intresserad av varför knappt någon har reagerat på detta. Om man räddar sig själv så här så är det oftast en av två anledningar som står bakom:
1. Personen är ond och räddar sig själv från att åka genom att rösta på en god som sedan ryker, vilket innebär att ulvlyan inte har fått färre personer i sig.

2. Personen är god och tror att hon har en viktigare roll i sammanhanget än den person som hon röstar ut.

No. 2 är väldigt riskabel att göra då man inte vet vilken roll personen har.

No. 1 är oftast smart i ett (kort) perspektiv men detta brukar innebära att man får en massa misstankar emot sig. Det har dock inte hänt här, vilket jag ser som väldigt underligt. Är det ulvarna som går på högvarv nu för att undvika att behöva konfronteras av den här händelsen? Oavsett så gillar jag inte att det har blivit så lite fokus på en så här tydlig räddning.

Eller:
3. Personen är god och vill fortsätta spela.

Jag tycker inte det är något konstigt med att Paddan ville rädda sig själv, helt ärligt så hade jag också gjort så om jag fick chansen, oavsett roll. Däremot tycker jag att det är konstigt att du tycker det är så konstigt och bara kommer med två möjliga alternativ.

Knapp

Håller på att skriva ner mina tankar om alla spelare, återkommer med det när jag är klar. Det tar ju sin lilla tid nu när vi är så många.

Jag är faktiskt intresserad av varför knappt någon har reagerat på detta. Om man räddar sig själv så här så är det oftast en av två anledningar som står bakom:
1. Personen är ond och räddar sig själv från att åka genom att rösta på en god som sedan ryker, vilket innebär att ulvlyan inte har fått färre personer i sig.

2. Personen är god och tror att hon har en viktigare roll i sammanhanget än den person som hon röstar ut.

No. 2 är väldigt riskabel att göra då man inte vet vilken roll personen har.

No. 1 är oftast smart i ett (kort) perspektiv men detta brukar innebära att man får en massa misstankar emot sig. Det har dock inte hänt här, vilket jag ser som väldigt underligt. Är det ulvarna som går på högvarv nu för att undvika att behöva konfronteras av den här händelsen? Oavsett så gillar jag inte att det har blivit så lite fokus på en så här tydlig räddning.

Det här håller inte jag riktigt med om. Jag tycker nog snarare att de flesta brukar rädda sig själva om de har chansen, oavsett roll, för att få vara kvar i leken längre. Det finns åtta goda specialroller (ev. nio). Säg att Paddi har en av dem, vilket det är ungefär 50% chans att hon har. Då finns det nio eller 10 roller som är antingen goda utan specialförmågor eller onda. För Paddis del skulle det i så fall innebära att hon kunde "offra" sig själv och sin specialroll eller välja att rösta på någon annan som kan ha en av sju eller åtta specialroller, eller en av nio eller tio onda/goda utan förmåga. Statistiskt skulle hon alltså ha större chans att lyckas få ut en ond eller en utan specialförmåga än en med specialförmåga, vilket ju vore ett ganska smart drag att försöka med i det läget.

Så jag håller inte med om att hon bör vara ond på de grunderna. Med det inte sagt att hon är god, men jag ser ingen anledning till att misstänka någon för att den räddar sig själv.

Jag är fortfarande lite suspekt gentemot Paddington men jag skrev också tidigare att oavsett roll så vill man rädda sig själv.

Kl

Återkommer med mina tankar senare, ska till stallet nu.

Nu har jag gått igenom lite röstningar och har en liten analys. Jag och AskoII röstade i princip samtidigt på Paddington. Jag tror i nuläget inte att AskoII är ond, men säker är jag inte. Sedan röstade Soffiproppi på Paddington och vi vet att hon var god. Därefter kom Matmissbrukarens röst på Paddington och den känns lite ulvig. Hon nämnde direkt efter min röst att hon funderade på att rösta på Paddington, men att hon ville gå igenom leken en gång till först. Eller ville hon se ifall fler skulle rösta på den onda Paddington, så hon som ond kunde lägga en trygg alibiröst?

Därefter röstade Dramatik på TeamLundVer, med en teori som jag tycker är helt okej första röstomgången. Jag kan hålla med Dramatik om att TeamLundVer är lite ulvig som erkänner att hennes taktik är att hålla sig i bakgrunden...

Sedan kom Hedinns röst på Karamelldrottningen med en ganska långsökt teori som jag ändå också varit lite inne på...

Därefter kom Bumpos röst på Mumorsan med en teori som verkligen kändes förvirrande. Jag fick läsa den ett par gånger + läsa Mumorsans inlägg igen för att första vad Bumpo egentligen menade.

Cirkus röstar på Soffiproppi, med en teori som jag var benägen att hålla med om, men som vi nu vet inte stämmer.

Paddington röstade på AskoII, hon tror förmodligen då att hon ligger väldigt pyrt till, men hade hon varit ond borde hon röstat på Soffiproppi som Cirkus gett henne möjlighet till strax innan. Det hade varit ett perfekt alibi, men det gjorde hon inte. Innebär det att Paddington egentligen är god?

Niyama kommer in och röstar på Paddington. Hennes motivering är väldigt tunn, speciellt som hon egentligen tänkt rösta på någon inaktiv spelare. Är hon ulv???

Sedan röstade LindgrenV (som vi nu vet var god) på Soffiproppi, med en teori som gjorde att jag kanske hade ändrat min röst till Soffiproppi (om jag varit inne och läst vid den tidpunkten och kunnat ändra mig). Sedan rasslar det till, Team LundVer röstar på Soffiproppi, Karamelldrottningen röstade på Soffiproppi, därefter skrev Mumorsan en väldigt konstig teori på AskoII, vilket får mig att misstänka att Mumorsan är ond. Därefter ändrade Paddington sin röst till Soffiproppi för att rädda sitt eget skinn. Ulvigt eller bara logiskt om man vill vara kvar i leken? Sedan röstar Lillelorden med en tunn teori på Soffiproppi och den rösten skriker ulv tycker jag...

Oj, vad det här blev svamligt. Men det hjälpte mig att få lite mer ordning i huvudet, så kanske det hjälper någon fler också?

Sammanfattningsvis får jag just nu dåliga vibbar från Niyama, Karamelldrottningen, Lillelorden, Mumorsan, Matmissbrukaren, TeamLundVer. Säg att det inte finns fler ulvar än det... :nailbiting:

Kl

Har endast skummat tråden så jag är på jobbet. Av det jag läst tycker jag att soffiproppis inlägg är de jag reagerar på mest. Hon för skumma resonemang kring aktivitet i tråden och verkar greppa efter halmtsträn; för att sätta strålkastarljuset på alal andra?
Så:

Lillelorden röstar på Soffiproppi

Något som fick mig att reagera igår var just det här inlägget. Jag blev fundersam redan innan jag fick reda på att SP1 var god och funderade på vad detta inlägg egentligen betydde beroende på om hon var god eller ond.

Lillelorden hade avgörandet i sin hand och om Padd är ond så var det Lillelorden som räddade henne. Är Padd god så får det en helt annan betydelse.
Jag reagerar också på att Lillelorden tycker det är misstänkt att så många strömröstat när det är just det denne gjort (och avgörande röst dessutom).

Mumorsans inlägg har jag också börjat fundera på men jag vet sedan tidigare att åtminstone jag har svårt att placera henne rätt.

Det känns inte helt optimalt att lägga in en röst redan nu då jag gärna hade fått lite mer kött på benen innan men eftersom jag är osäker på om jag hinner rösta sedan så kommer den redan nu. Med förhoppning om att ev. hinna in och eventuellt revidera rösten

TeamLundVer röstar på Lillelorden

Usch vad jag uttrycker mig klumpigt. :o Det jag menar är att jag inte på något vis skyddar Dramatik, men om någon skulle få för sig att jag gjorde det så hoppas jag att hon inte är ulv, för då sitter hon och skrattar åt mig nu. :crazy:

Paddington röstade på AskoII, hon tror förmodligen då att hon ligger väldigt pyrt till, men hade hon varit ond borde hon röstat på Soffiproppi som Cirkus gett henne möjlighet till strax innan. Det hade varit ett perfekt alibi, men det gjorde hon inte. Innebär det att Paddington egentligen är god?

Varför borde hon ha röstat på Soffi1 i det läget om hon var ond? Utöver rösterna på Paddi fanns den en på vardera cirkus, TLV, karamelldrottningen, Mumorsan och Soffi1, hur gav cirkus henne "chansen" att lägga rösten på Soffi1 och hur hade det räddat en ond Paddi? Hon kunde väl omöjligt i det läget veta åt vilket håll röstningen skulle styras sen och att Soffi1 skulle lynchas?

Sen kan jag se att en ond i det läget kanske hellre hade lagt en röst på någon som redan hade en röst, men det känns inte som någon garanti det heller. Ditt resonemang hänger jag inte med på oavsett.

Jag har också funderat mycket på den röständringen.
Och jag är helt med på dina teorier.
Det borde finnas ett alternativ 3. Hon vill vara kvar i leken. Jag tror att de flesta hade tagit den chansen om de fått den.

Lite andra tankar runt detta:
Det fanns ändå tre kvar att rösta vid det laget, glömmerallt, Ottilia och LilleLorden. LilleLorden röstade på SP1, men den rösten bör ha skrivits samtidigt med röständringen, så den var inte avgörande som jag tolkar det och ingen av de andra röstade ju. Det får mig att tro att varken LilleLorden eller Paddington sitter i lyan. Paddington ville helt enkelt rädda sig själv och LilleLorden röstade bara enligt vad som verkade mest misstänkt just då och hade hon varit i lyan så borde det inte spelat någon större roll vem av de goda som åkte eftersom de i lyan inte kunnat veta vilken roll ngn av dem hade.

Om Paddington är varit i lyan hade det nog varit minst uppseendeväckande för gruppen att hon blev lynchad.

Om Paddington är varit i lyan hade det nog varit minst uppseendeväckande för gruppen att hon blev lynchad.

Så tänker jag också, att rädda en ulvkollega i det läget är nog det sämsta man kan göra som ulv. Hade Paddi och Lorden varit i lyan tillsammans hade det nog varit bättre att låta det gå till lottning och riskera att bli av med en ulv än att outa två på det sättet. Det utesluter ju självklart inte att en av dem kan vara ulv, men jag har ytterst svårt att tro att båda är det.

.Ett litet klargörande:
LilleLorden röstade på SP1, men den rösten bör ha skrivits samtidigt med röständringen, så den var inte avgörande

Den blev avgörande. Efter röständringen. Utan röständringen så fick den bara till lottning och jag tror som sagt att LilleLorden inte sett den ändrade rösten.

Hade Paddi och Lorden varit i lyan tillsammans hade det nog varit bättre att låta det gå till lottning och riskera att bli av med en ulv än att outa två på det sättet

Exakt vad jag tror också.

Lite OT nu, men snälla cirkus kan du inte trycka på citat-svar knappen när du svarar med citat istället? Jag har så svårt att hänga med i vilka du citerar annars när du bara klistrar in så.:)

Oj, sorry! Jag ska försöka! Ofta så har jag två fönster öppna, ett där jag skriver och ett där jag läser(och kopierar ifrån) och då följer inte vem jag citerar med....

Så tänker jag också, att rädda en ulvkollega i det läget är nog det sämsta man kan göra som ulv. Hade Paddi och Lorden varit i lyan tillsammans hade det nog varit bättre att låta det gå till lottning och riskera att bli av med en ulv än att outa två på det sättet. Det utesluter ju självklart inte att en av dem kan vara ulv, men jag har ytterst svårt att tro att båda är det.

Fast man kan mycket väl göra så som ulv, för "så skulle väl inte ulvarna göra". Jag vågar inte dra några slutsatser alls av det, än.

*kl*
Jag har blixtrande huvudvärk och orkar inte läsa igenom leken nu. Kommer in igen och röstar senare.

Fast man kan mycket väl göra så som ulv, för "så skulle väl inte ulvarna göra". Jag vågar inte dra några slutsatser alls av det, än.

Absolut, det gäller väl i alla lägen nu för tiden... ;) Nej men jag misstänker inte någon av dem på de grunderna, av den anledningen, sen tänker jag absolut inte godförklara någon på något "en ulv inte skulle göra".

Knapp

Här kommer mina tankar än så länge:

cirkus: Går på Vira lite om hennes "teori" mot bl.a. cirkus. Skriver sedan att hon vill ligga lite lågt och i ett inlägg efter detta förklarar hon lite om det. Skriver dock att hon ska få kläm på alla rollerna dagen efter, vilket ju borde vara omöjligt om man inte redan vet något? Om jag misstolkar så förklara annars gärna hur du menade med att du skulle "få kläm på alla rollerna" som du skrev i inlägg #61. Har annars inte skrivit något märkvärdigt direkt, mycket tankar bara och det är ju alltid bra.

Niyama: Inleder med att skriva om att det brukar vara de aktiva som får röster på sig första dagen, något som jag håller med om och själv också skrev om. Skriver i övrigt också mycket som jag håller med om och det enda jag reagerat på är det hon skrev om att Soffi2 lika bra kunde vara siare. Men kanske tolkar jag det helt fel.

Hedinn: Har skrivit rätt så mycket, men inget som direkt får mig att reagera. Har ifrågasatt både mig och Karamell rätt så friskt, men det är inte konstigt det heller. Och när det gäller att ifrågasätta mig angående det jag skrev om Niyama så var hon ju inte heller ensam om det.

Karamelldrottningen: Uppfattar jag som att hon försöker få mig att framstå som ulvig p.g.a. att jag tydligen försöker framställa mig själv som snäll. Något jag inte alls håller med om och redan har förklarat. Menar sedan på att även AskoII är ulv om det kommer visa sig att Paddan är god. Skriver dock senare när hon blir ifrågasatt av Lillelorden att hon kanske hellre skulle lagt sig röst på Paddan eller Asko, varför Paddan om hon eventuellt tror att denna är god? Skriver sedan till Hedinn att hon hellre hade röstat på Paddan än Asko, trots att hon ev. trodde att paddan var god. Hänger inte riktigt med där. Jag tycker Karamell känns lite tveksam, mycket för att hon är snabb med att anklaga folk för att vara ulvar och sedan skriver konstigt om sitt röstande och motsäger sig själv lite.

Vira: Röstar tidigt DL 1 och med en väldigt tunn teori. Detta är dock inget konstigt och inget jag kommer fästa någon större uppmärksamhet på, även om jag enligt Vira var en av de misstänkta. Jag tror bara hon försökte komma på något så att hon kunde lägga en röst. Håller sedan med Hedinn, Niyama och Matmissbrukaren angående det jag skrev om att Niyama skrev något om siaren. Ser inget konstigt där heller gentligen mer än att det är lite lustigt att så många tar Niyama i "försvar".

Lillelorden: Har knappt skrivit något och jag har därför ingen uppfattning om henne än. Inväntar mer aktivitet från hennes sida.

Mumorsan: Reagerar på mitt spelsätt väldigt direkt. Lite konstigt att göra det innan man knappt har börjat spela tycker jag. Men jag tyckte inte att Mumorsan verkade misstänkt på något vis ändå, tills hon skrev inlägg #218 om att det var väldigt misstänkt av Paddan att rädda sig själv. Något jag redan ifrågasatt i ett annat inlägg. Men jag finner det verkligen suspekt att misstänka Paddan så hårt bara för att denne räddade sig själv. Speciellt eftersom jag är av uppfattningen att de flesta spelare, oavsett roll skulle gjort precis samma sak.

SoffiProppi2: Har knappt skrivit något i sin nya roll än, vilket gör det helt omöjligt att göra en bedömning. Avvaktar så länge och väntar på aktivitet.

bumpo: Har endast skrivit 4 inlägg varav två är OT, och det gör ju det smått omöjligt att ha någon uppfattning om bumpo än. Så även här får jag avvakta tills bumpo haft lite mer aktivitet.

Paddington: Tycker det är konstigt att jag kommer in och skriver efter att Vira skrivit om mig. Och p.g.a. detta får Paddan sen en bunke röster. Något som jag tyckte var konstigt. Men när jag läser igenom Padans inlägg hittar jag än så länge inget som jag finner misstänkt.

Matmissbrukaren: Tycker jag är ganska snabb med att hoppa på andras teorier, men det kan ju vara för att hon är ny. Annars så finner jag inget direkt jag reagerar på i hennes inlägg. Men tänkte invänta henne teoriinlägg/tankar som hon skulle komma med senare idag.

TeamLundVer: Har knappt skrivit något än så jag har ingen uppfattning direkt. Inte mer än att jag ändå tycker att det är konstigt att skriva att man ska hålla sig i bakgrunden.

AskoII: Har inte skrivit några inlägg med någon direkt substans i än, så även här får jag avvakta lite i väntan på teorier.

Habina: Har inte skrivit särskilt många inlägg än, men hon skrev dock en relativt långt för en stund sedan. Ser inget konstigt än i något av det som Habina har skrivit.

Ottilia: Väldigt svår att tycka något om då hen knappt visat sig i leken, och dessuom inte röstade DL 1.

Och utifrån ovanstående:

Dramatik röstar på Mumorsan

Vad jag menar med kläm på alla roller - Igår när rollistan kom fattade jag inte riktigt hur alla roller funkade, jag hoppas att jag fattar bättre nu när jag har läst igenom rolllistan sådär en 10 gånger till. De vanliga rollerna är ju en sak, men de nya krävde lite mer tänk och fundering från mig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var bättre förr. Världen var full av spänning, mysterier, romantik! Naturen var vild, och människan förundrad... Nu? Nu är allt...
135 136 137
Svar
2 723
· Visningar
100 010
Senast: Mammas
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 455
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 368
Senast: LindgrenV
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar