Microbalans i förebyggande - bra eller ej?

95johsv

Trådstartare
Det är en fet ponny i stallet som har blivit behandlad för kortison. Ägarna har haft hästen i ca 2 månader och vet inte om den haft fång eller ej innan. Jag rekomenderade dem att köpa Microbalans och ge i förebyggande eftersom kortisonbehandling kan ge fång.

Dock hade hon i affären sagt att nej, du ska inte ge MicroBalans i förebyggande.

Jag tyckte det var konstigt, och sa att köp ändå. Men då går en stallkompis in som hört diskussionen och säger att hon i affären har rätt. Man ska inte ge microbalans i förebyggande eftersom hästen kan få mer problem när man slutar, om det inte behövdes.

Kunde inte säga emot, min häst som jag har erfarenhet av har ju en massa problem med magen. Det har inte denna ponnyn (vad vi vet).

När jag gick ifrån stallet sa jag till hon som ägde ponnyn att hon fick fundera och göra som hon tyckte kändes rätt.

Men hur hade ni gjort? Rent nyfiken eftersom jag inte tänkt så innan.

Sv: Microbalans i förebyggande - bra eller ej?

Min maghäst får en underhållsdos av ProFeed året runt, även på betet. Under stallsäsongen äter han även bryggerijäst för magen, 1 dl om dagen.
Så jag skulle nog satsa på något "magpulver". Finns ju andra än Microbalans. Bakteriebalans är bra, gav det förrut till min herre.

hur länge har hästen ätit kortison ?

den äldre D-ponnyn här fick fång (med lindrig roteration) tidigt förra året pga. 2 kurer med kortison (drygt 2 mån. samanlagt) för bronkit. hon har aldrig haft problem med vare sig mage eller haft fång tidigare i sitt liv så hade det krävts igen hade vi garanterat gett någon form av mag och tarm balans :angel:

jäst ger vi numera året om.

Hästen fick det i spruta, en omgång.

Verkar ha klarat sig nu faktiskt. Har inte fått några tecken på fång än.

Ägaren fick två dosmått av mig som ponnyn fick samma dag som sprutan. Men det är också allt den fick.

Jag tänker som dig, bra att ge i förebyggande. Men när jag tänker mig in i som hon i affären och stallkompisen säger så förstår jag deras tanke. Det var därför jag undrar hur andra tänker.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 296
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 806
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka