MH - kommentarer?

Lena Furberg

Trådstartare
Vad tycker ni om Slyngelns MH? En 1 1/2 år gammal hanhund, ska tilläggas!
Here we go:

1a. Kontakt Hälsning: 4 (Tar kontakt själv el besvarar kontaktbesök).
1b. Kontakt Samarbete: 4 (följer med villigt, engagerar sig i testledaren).
1c. Kontakt hantering: 3 (accepterar hantering).
2a. Lek , leklust: 4 (startar snabbt, leker aktivt).
2b. Lekgripande: 4 (griper direkt med hela munnen).
2c. Lek, gripande och dragkamp: 4 (griper direkt med hela munnen och drar emot tills testledaren släpper).
3a. Förföljande: 4 (startar med hög fart, målinriktad, bromsar in vid bytet).
3b. Gripande: 5 (griper direkt. Behåller föremålet i minst 3 sek.)
4. Aktivitet: 2 (är uppmärksam och lugn - står, sitter eller ligger.)
5a. Avståndslek, intresse: 3 (intresserad, följer figuranten utan avbrott).
5b. Avst.lek hot/agg: 1. (Visar inga hotbeteenden)
5c. Avst.lek nyfikenhet: 5 (går direkt fram till figuranten utan hjälp).
5d. Avst.lek leklust: 5 (griper direkt. Drar emot släpper inte).
5e. Avst.lek samarbete: 2 (blir aktiv men avbryter).
6a. Överraskning rädsla: 2 (hukar sig och stannar)
6b. Överraskning hot/agg: 2 (visar enstaka hotbeteenden).
6c. Överraskning nyfikenhet: 5 (går fram till overallen utan hjälp).
6d. Överraskning kvarstående rädsla: 1 (ingen undanamanöver el tempoförändring).
6e. Kvarstående intresse: 2 (Stannar upp och luktar el tittar på overallen vid 1 tillfälle)
7a. Ljudkänslighet rädsla: 2 (hukar sig och stannar till)
7b. Ljudkänslighet nyfikenhet: 5 (går fram t skramlet utan hjälp)'
7c. Ljudkänslighet kvarst rädsla: 1 (ingen tempoförändring eller undanmanöver)
7d. Ljudkänsl kvarst intresse: 1 (visar inget intresse)
8a. Spöken, hot/agg: 3 (visar flera hotbeteenden under längre tid)
8b. Spöken, kontroll: 5 (kontrollerar och/el handlar mot båda spökena under hela momentet)
8c. Spöken, rädsla: 2 (uppehåller sig i huvudsak framför el bredvid föraren, ngn avståndsreglering).
8d. Spöken, nyfikenhet: 3 (går fram till fig när föraren står bredvid)
8e. Spöken, kontakttagande med fig i spökdräkt: 3 (besvarar kontakten från figuranten)
9a. Leklust: 4 (startar snabbt, leker aktivt)
9b. Leklust, gripande: 4 (griper direkt med hela munnen).
10. Skott. 1 (visar ingen berördhet)

Sv: MH - kommentarer?

Jag tycker det är ett jättebra MH! Det är få Beauceroner som skött sig så bra ;)

Tack! :laugh: Måste tillägga att Slyngeln faktiskt först gick fram o nosade på spöket själv, men det syns inte i kommentaren...! Kul hade vi iallafall!

Tack! :laugh: Måste tillägga att Slyngeln faktiskt först gick fram o nosade på spöket själv, men det syns inte i kommentaren...! Kul hade vi iallafall!

Jag tycker det är skönt att Beauceronaveln ser ut att gå framåt och inte bakåt. Många fler hundar som är ute och tävlar, betydligt bättre MHn, mindre rädslebitar och skottberörda. Strålande!

Tack! :laugh: Jag är också klart nöjd, men som "okunnig" i gamet är det ju svårt att veta om det man själv tycker är bra egentligen är bra! Ska en hund t.ex. stå framför mig och skälla dovt och morra så det dånar åt spökena? Eller borde han ha struntat i dem och inte blivit berörd alls? Det var ju ett hot han utsattes för, så JAG tycker ju det var bra att han stod framför mig och såg mordisk ut, men var det? Beror givetvis också på vilken typ av hund man har och vad man ska ha den till.
Vi ska gå vidare och göra korningens mentaldel så småningom också, och då lär ju "hoten" bli allvarligare och komma ännu närmare. Spännande!

GRATTIS till jättefint MH !!:laugh:

Bra att ni passade på att ha skoj oxå !!:banana:

Tack! :laugh: Jag är också klart nöjd, men som "okunnig" i gamet är det ju svårt att veta om det man själv tycker är bra egentligen är bra! Ska en hund t.ex. stå framför mig och skälla dovt och morra så det dånar åt spökena? Eller borde han ha struntat i dem och inte blivit berörd alls? Det var ju ett hot han utsattes för, så JAG tycker ju det var bra att han stod framför mig och såg mordisk ut, men var det? Beror givetvis också på vilken typ av hund man har och vad man ska ha den till.
Vi ska gå vidare och göra korningens mentaldel så småningom också, och då lär ju "hoten" bli allvarligare och komma ännu närmare. Spännande!

Så vill jag oxå ha min hund (och han var där på MH:t, morrandes och skällandes), mellan mej och hotet alltså !! Perfekt tycker jag.

Jättetrevligt! Jag kollar ju mest på rädslor och avreaktioner ;) Det är något som intresserar mig!

JA! Jag tycker att din hund ska ställa sig framför dig och morra. Det är en reaktion jag skulle vilja ha, speciellt av en brukshund. Men det är min personliga åsikt.

Mina Labradorer har fått 5:a på just 8a. Spöken, hot/agg: 3. Den ena för överdrivet aggressivt beteende och det skulle jag inte vilja haft. Den andra ställde sig och "larmade" utan att visa vare sig ragg, hög svans eller andra "aggressiva signaler". Men hon fick en 5:a ändå. :) Lite missvisande, men jag hänger inte upp mig så sådana detaljer! (Hon visade ju iaf att hon kunde skälla :p)

Rätt kul med dina Labradorer! Dom kan ju vara lite av ulvar i fårkläder (positivt menat!), alla tror ju att Labbar bara är goa och mysiga och föremålstokiga! Jag minns en gång då jag skulle köpa parkeringskort i automaten. Framför mig stod en liiiten tjejj, kanske 6 år, med sin svarta Labradorhanne, och skulle köpa biljett åt pappa, själv. Jag tittade inte åt dom alls men såg ur ögonvrån att Labben hade ögonen på mig. Så när lillmatte var klar, tittade jag på henne och sa -Är du klar nu? med vänlig röst. Labben tog två steg framåt, ställde sig mellan mig och lillmatte och stirrade på mig med en blick som sa ALLT! Min Lillmatte rör du INTE!

Liknande trådar

Tjatter Deltagarlista 1. Mistimed 2. Magnum 3. Artline 4. Mirtai 5. Hedinn 6. Aliisa 7. Lena 8. Fio 9. glömmerallt 10. flyingchange 11. Ileo 12...
27 28 29
Svar
570
· Visningar
20 850
Senast: Ferrari
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: Nenyah
·
Tjatter Innan vi smälter bort så är det dags för årets stora glasstest. Vilken av GB glassarna är egentligen godast? Vi har samlat de tolv...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
22 193
Senast: Niyama
·
Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
19 013
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka