Metod för häst som reser sig?

Sv: Metod för häst som reser sig?

det har jag aldrig sagt ... men du sa att jag skulle sitta upp på en oriden häst... vilket jag gjort...

vart skulle jag annars ha träffat???

LadySara skrev:
hon bestämde sej för att testa om hon verkligen behövde gå från stallet... å när jag bad henne gå så gick hon några steg framåt å sen pang rakt upp i luften... red man för bi en väg som hon visste gick hemåt å hon inte fick svänga där kunde hon trava i bra form å så pang tvärnit å rakt upp...
Och att hon inte ville lämna stallet/eller gå hem till stallet, löste du med att slå hästen i huvudet? :confused:
Trivs hon med era ridturer numera? :smirk:

japp de finns de.. dom tyckte att jamen nu slänger vi på en sadel så vi kan få lite mer pengar när vi skickar henne till hästhandlaren... *rysa*

så jag började om från början..dvs träna att gå bakom matte.. vilket hon inte alls tyckte va nödvändigt i början. undrade hur många mil jag trampade runt med henne..
började om med allt!!

Då borde du vara medveten om att hästar av naturen går mot tryck men det hade du ju ingen aning om.

numera är hon en harmonisk och positiv häst som går dit jag vill. utan att bråka.

tycker att ridturerna är helkula en örat spetsat framåt å ena mot mig...

Senast ändrad:

Vilket i mina öron låter som att du har gjort helt rätt med just den hästen.

linus andler är ridande polis så han om nån borde veta vad en trygg o säker utbildning är. dessutom är han mångårig uppfödare av elithästar i fälttävlan.

Jag pratade med en ganska meriterad westerntränare som sa att hästar som reser är väldigt farligt och man kan ju komma undan med enkla metoder men han brukar som en sista utväg dra omkull hästen! Alltså få hästen att stegra över, han menar att för hästen är det det värsta som kan hända, att ryttaren lägger ner honom på rygg (lite som i mannen som kunde tala med hästar) Då brukar dom inte göra om det. Kanske inget att testa själv men det är en tanke iaf....

snälla ...slå inte hästarna..
utan fundera på hur/när/varför hästen gör det....

alla olater har ju somsagt en anledning...

Jo visst har alla olater en anledning. Men man slår till hästen som en sista utväg. Inte för att man tycker det är kul eller liknande. Själv så gör jag det bara när det behövs och har fått proffshjälp om hur jag ska göra. Och när jag ska göra det.

Det är nämligen farligt att inte göra något åt att hästen reser sig. Det är inte så kul att få 600 kg häst i knäet när den har gått över.
Har själv sett när en häst under hopplektionen slog runt eftersom ryttaren inte släppte efter utan fortsatte att dra tyglarna bakåt när hästen stegrade sig. Som tur var missade hästen henne med ca 10 cm så hon slapp åka ambulans in med ett krossat bäcken.

Tyvärr så är det så att det är sådant här som händer om man inte bryter mönstret en liten stegring blir fler och fler och tillsist så har man förlorat kontrollen över hästen och ridturen blir farlig.

ALDRIG att man ska annvända våld!
NÄR KUNSKAPEN TAR SLUT TAR VÅLDET VID!!
Alla dessa förslag om att slå hästen i huvudet, slänga påsar med is, ägg och allt möjligt :crazy: .

Föst och främst måste man ta reda på anledningen till varför hästen stegrar, ont, fattar inte, olydnad osv.

Är det olydnad så tycekr jag att det bästa och säkraste sättet för ryttare och häst är att skappa obehag för hästen. Det inebär att om man är nsabb nog så kan man göra detta precis innan hästen stegrar, eller precis när den ha landat efter en stegring. Man tar in hästen på en minimal volt och snurrar runt ett x antal varv, hästen blir såklart snurrig i huvudet och upplever det hela som obehgaligt, efter den minimala volten fortsätter man att rida som om ingenting har hänt. Den enda "bestraffning" hästen får är den minimala volten, inget annat.

jag tycekr att det är den metoden som funkar allra bäst och den ger resultat ganska så fort.

fnillson skrev:
Jag pratade med en ganska meriterad westerntränare som sa att hästar som reser är väldigt farligt och man kan ju komma undan med enkla metoder men han brukar som en sista utväg dra omkull hästen! Alltså få hästen att stegra över, han menar att för hästen är det det värsta som kan hända, att ryttaren lägger ner honom på rygg (lite som i mannen som kunde tala med hästar) Då brukar dom inte göra om det. Kanske inget att testa själv men det är en tanke iaf....

När min ena pålle var ung, så struntade hon fullklomligt om hon gick över eller inte, så jag tycker det är en väldigt dåligt idee som kan skada både häst och ryttare.

min häst håller oxå på, framförallt om det är lera eller något annat läskit som hon vill slippa gå i men även om kraven på henne blir alltför stora eller om hon blir förvirrad. eftersom jag vet varför hon reser sej har jag kunnat undvika dessa situationer, gå runt lera, öka kraven allt eftersom o undvika missförstånd och tjat. nu var det flera månader sen hon reste sej ordentligt. när hon var som västa ang leran såg jag bara till att hon var riktad åt rätt håll (mot leran) o drev på som tusan tills hon gick över. funkade men de var ju lite risktabelt eftersom hon kunde gå rätt högt.

men: NY TAKTIK!! eftersom hon tycker det är kämpigt med lera väntar jag bara ut henne istället så får hon tid på sej att undersöka o om hon tappar intresset driver jag på. jag har fått höra att om hästen reser sej ska man driva framåt (funka inte på min pålle, då går hon bara upp igen högre), böja halsen (hjälpte för stundn men tog inte bort ovanan) eller slå till med ett spö eller nåt mellan öronen (hästen blev bara mer irriterad).. men det är ju såklrt olika på olika hästar.. prova dej fram :D

Tack så mycket för alla svar! :)
Jag kan meddela att pållen har slutat upp med detta nu. :banana:
I alla fall dom gånger jag har ridit.
Är lite efter med svar nu, men i alla fall :p
Hon reste sig när hon inte fick gå dit hon ville ( ex: hem eller till ett fält) :crazy:
Så trodde ju inte alls att det hade med några smärtor eller så att göra. Men nu har hon en ny sadel och hon har inte rest sig nån gång med mig som sagt var.
Hon får även regelbunden massage nu :)
Så jag hoppas detta är över för gott nu!

Senast ändrad:

Jag var på clinic med Monty Roberts. Han jobbade med en häst som reste sig. Han hade gjort av "typ skygglappar" kåpor som täckte ovanför ögonen på hästen så att den inte kunde se uppåt ( kanske ngt kepsliknande kan hjälpa). Han menade att hästen inte gillar att stegra sig om den inte ser var den hamnar.

Grattis om det funkar, läste inte ända ner på tråden.

Senast ändrad av en moderator:

Goldi skrev:
Jag var på clinic med Monty Roberts. Han jobbade med en häst som reste sig. Han hade gjort av "typ skygglappar" kåpor som täckte ovanför ögonen på hästen så att den inte kunde se uppåt ( kanske ngt kepsliknande kan hjälpa). Han menade att hästen inte gillar att stegra sig om den inte ser var den hamnar.

Grattis om det funkar, läste inte ända ner på tråden.

Och när du sen tar bort lapparna så fortsätter den att stegra sig..? Verkar mer som ett sätt att undvika "symptomen" istället för att "bota" anledningen till symptomen. Eller är meningen att den skall sluta stegra sig i fortsättningen även utan lappar?
:confused:

Kassiopeja skrev:
Hon reste sig igen när ryttaren satt upp igen, men nu hade ryttaren tröttnat och suttit upp med ett spö (hästen rids aldrig med spö annars, vad ska man med det till liksom?). Men ni ska ju inte tro att hon var DUM NOG att slå hästen i huvudet. Det är ju bara korkat! Förutom skaderisken så riskerar man ju att hästen mister det lilla förtroende som den kanske ändå har till ryttaren.
Nej, hon drog till med ett rapp på bakdelen och hästen for som skjuten ur en kanon rakt fram i galopp varvid ryttaren NÖJT berömde och sen satt helt stilla på ryggen och väntade ut att hästen skulle lugna ner sig. Tog 200 meter och hon har inte stegrat sen dess.

Anledningen till att det är vettigare att använda spöet som DRIVANDE hjälp i såna här lägen är att stegrandet oftast uppkommer när man ber om en rörelse framåt (då väljer hästen istället att gå uppåt) och om man då får hästen att KASTA SIG FRAMÅT så har hästen gjort rätt = logiskt för hästen att få beröm då! Hästen lär sig då att det spelar ingen roll vad den gör, men fram SKA den och först DÅ får den beröm och full eftergift.

Ja vad kan man säga - :bow: :bow:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka