Metod för häst som reser sig?

Sv: Metod för häst som reser sig?

hej!!:) om hästen reser sig när du rider så ska du ha ett spö i handen å slå till mellan öronen när den reser sej. det gör att den går ner igen. prova det funkar :rofl:

Mahogney skrev:
Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!

Nu börjar jag tycka rätt synd om din häst. Har varit inne på din andra tråd, och det är mer och mer som tyder på att hästens "dumheter" kommer från din ridning, din hand.

I de allra flesta fall så HAR hästen en anledning att resa sig, så det gäller att ta reda på vad det är. När man väl sitter där på en häst som stegrar så gäller det att så säkert som möjligt få ner hästen så både häst och ryttare landar välbehållna. EN tygel bakom låret, böj halsen och snurra när hästen landat, se till att hästen återigen tar skänkeln. När man fått ner hästen ser man till att man tar reda på varför hästen gjorde så och löser problemet där.

Jag hade en häst som reagerade med att stegra när nånting inte var riktigt som det skulle. Det var allt från små rester av vargtänder, stressig mage (liknande magkatarr) och därmed spända muskler där gjorden låg, hovböld (som 3 vet och 3 hovisar missade) och just nu kommer jag inte på allt.

I vilka situationer reser hon sig?

Undrar också i vilka situationer hästen reser sig ? Jag har haft en häst som stegrat sig, varit rent av livsfarlig. Lyssnade på *förståsigpåare*..och gjorde det merparten här verkar ha förkärlek till...jag visste inte bättre då. Ett spörapp mellan öronen..jisses vad dumt. Fick en häst som dels: blev ännu mera pressad och stressad samt huvudskygg...Sedan tog jag mig i kragen och verkligen bestämde mig för att REDA UT VARFÖR och i VILKA situationer denna häst stegrade sig. Och det var alltid i pressade situationer då denna häst INTE riktigt orkade göra det jag krävde. Den var inte så vältränad samt hade lite halvkass kondis...stela muskler också. När jag red denna häst så lärde jag mig till slut NÄR det nästan var nog för honhom..alltså..pressade honom nääästan till den punkt då stegringen borde komma...men aldrig längre än så. Jag sänkte helt enkelt mina krav på honom...Jag hade haft alltför stor press/krav på honom..och när jag slutade med detta så slutade han stegra sig. efter en tid när väl hans kondis blivit bättre samt han blivit smidigare kunde jag öka mina krav igen...och han stegrade sig heller inte eftersom han ORKADE göra det som krävdes.

Senast ändrad:

knapplån

hade oxå en häst som reste sig mkt, tex när han blev rädd för småsaker etc.
graman funkade !*hukar mig för vassa kommentarer*

brukade ha den som "nödbroms" i skogen, och det funkade fint att "dra ner" honom med den.

dock är det absolut inte att rekommendera, då jag tror att det för det mesta kanske ger motsatt effekt (hästen försöker komma undan-reser sig högre)

Mahogney skrev:
Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!
Om jag hade en unghäst som regelbundet stod på bakbenen, skulle jag nog ta o se över min egen ridning, hantering och fundera på om jag inte gått för fort fram i utbildningen och krävt för mycket av hästen. :crazy:
Förutom det skulle jag ta o kolla upp hästen ordentligt och ta reda på varför h*n protesterar mot att det bli "för" jobbigt, kan det kanske göra ont? :idea:

Att regelbundet smacha den mellan öronen ger knappast en bra, trevlig, glad ridhäst. :smirk:

Claudia2 skrev:
Böj halsen, då kan inte hästen resa sig lika lätt. Gå runt på en liten volt om det är så att hästen inte vill gå framåt. Gör det obekvämt att stegra och bekvämt att gå fram.
Platspåsar med vatten och dyligt tror jag inte på. :mad:

Isen ska nog ha en liknande effekt som en påse full med vatten som man ska kunna "slå" sönder mellan höstens öron, då vattnet ska fungera på så vis att hästen tror att den har skadat sig.
bli inte upprörd för något som du inte har provat. Jag har iofs inte provat metoden själv men att ha vatten på huvudet en gång låter logiskt enligt mig. :smirk:

hade en halvblodsvalack på 80-talet som reste sig i tid o otid.
pratade med hästpsykolog som rekomenderade rapp mellan öronen eller påse med vatten att släppa över huvudet på hästen :crazy: :eek:
vi testade alldrig någon av metoderna :o
hästens stegrande gick över med tiden (han va en unghäst)

mvh Arabizar

om man ska ha en påse med vatten så ska den vara ljummen så att hästen tror att det är blod, då törs den inte resa sig. annars ta i ena tygeln bara så kan den ju inte resa sig...

Använd sökfunktionen så hittar du massa svar. Allt från att slå hästen i huvet med diverse föremål (otroligt att nån propagerar för den metoden fortfarande på tvåtusentalet) till andra smartare metoder.

Senast ändrad:

Fy hundan.. Det är ingen höjdare med häsar som ställler sig käpprätt lite hur som helst!

Som jag fattar det så är det en unghäst. Det kan vara så att den har ont någonstanns eller testar sin ryttare. Det kan också vara så att den helt enkelt inte fattar vad ni menar, blir frustrerad och åker upp på bakbenen. Nu antar jag att ni redan har kollat utrustningen och sett över så den inte har ont någonstans. Tveka inte på att ta hjälp av en instruktör, det är sånna här grejer de är till för att reda ut!

Steg ett så som jag ser det är att ta på en välanpassad martingal. Sänk sedan kraven en smula i ridningen, det kanske går lite fort fram? När hästen sedan är på väg upp så böj halsen, alltså ett stadigt tag i ena tygeln i värsta rollkür stil, och driv hästen framåt och beröm!

Detta brukar funka jättebra, i varje fall för oss ryttare som inte har för vana att rida med vattenpåsar och råa ägg i händerna... ;)

Nackdelen med martingal är att man inte kan ta ledande tygeltag, åtminstone inte s å ledande som kan behövas för att få ner en häst som står på två ben.

Psykskaft skrev:
om man ska ha en påse med vatten så ska den vara ljummen så att hästen tror att det är blod, då törs den inte resa sig. annars ta i ena tygeln bara så kan den ju inte resa sig...

Vadå kan inte, det klart den kan... min gjorde det iaf.

Om du håller i en tygel och förböjer halsen mycket när hästen är på väg upp så kan du hålla ner den även med martingal. Så vida inte remmarna med ringarna som går till tygeln är för korta så kan jag inte tänka mig att det inte går att ta ledande tygeltag med en martingal på..

Åska skrev:
Om du håller i en tygel och förböjer halsen mycket när hästen är på väg upp så kan du hålla ner den även med martingal. Så vida inte remmarna med ringarna som går till tygeln är för korta så kan jag inte tänka mig att det inte går att ta ledande tygeltag med en martingal på..

Jag gjorde så o det är LIVSFARLIGT :mad: !!! När hästen var på väg upp så tappa han balansen, men eftersom han bestämt sig så fortsätter han upp, men nu som ett U vinglandes i obalans... HUAHHH!!! :(

Äh, så himla livsfarligt är det inte. Det är ju ännu livsfarligare OM hästen lyckas ställa sig rakt upp samt tappa balansen bakåt och slå runt..Så vad spelar lite vinglighet för roll ?? Du får ju vara snabb och hoppa av ifall hästen skulle ramla. Hellre då ramla åt sidan istället för bakåt.

Jag hadde samma problem med min och fick hjälp av Linus Andler om hur jag skulle göra.

När hästen reser sig så ta handflatan och slå henne på öronen och fortsätt så tills hon slutar. När hon står som hon ska så klappa henne.

Det är mycket viktigt att du ALDRIG använder spöet eller något annat tillhygge eftersom det kan skada hästen. Har man otur så kan man träffa ögat och göra hästen blind.

Det är även viktigt att man gör det i det ögonblick som hästen reser sig och inte när den står på marken.

Jag hade under en längre period provat att dra henne till höger eller vänster när hon reste sig men det hjälpte inte utan hon lärde sig att då snurrar vi några varv och kommer inte framåt. Vilket resulterade i att vi kunde stå och snurra 20 min på samma ställe innan vi kom vidare. :crazy:

Och ? Vad spelar det för roll om det så tar 20 min eller 2 timmar ?? Lite uthållig får man ju vara om man ska få resultat i framtiden.

Men nu tycker jag att detta piskande, slå i huvudet och andra slagmetoder börjar gå till överdrift. Har ni ingen som helst framförhållning alls ni som gör så ?? Ska allting gå på 2 sekunder ? Varför inte först utreda om det egentligen är erat eget fel att hästen gör på detta vis ? Kanske ni själva är en stor bidragande orsak, sedan bör man utreda om hästen har ont. Och slutligen...ingen skriver NÄR hästen stegrar sig..det brukar oftast ske i vissa situationer..ser man ett mönster så har man ju något att arbeta utifrån.

Farligt och farligt. Jag tycker av alla åsikter som har nämnts i denna tråden så är denna den minst farliga. Visst kan de ta sig upp och slå över här med en risken är mindre att den lyckas jämt imot om du skall släppa ena tygeln och hyvla till hästen mellan öronen.

För att inte tala risken att den slår över om du skall tömma en påse full med vatten eller knäcka ett ägg i huvudet på den. Nä, styr ner och driv på den.

Jag håller med! Kan man utröna ett mönster i hästen beteende så är det lättare att åtgärda. När är det som den stegrar sig? Vid galoppfattningar eller är ställer den sig helt appropå eller när du begär arbete av den?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka