Metod för häst som reser sig?

Sv: Metod för häst som reser sig?

Montéryttare skrev:
Jag hade en häst en gång som gjorde så pga av statyg bara.. hade fått tips från hästpsykolg att det enda som kan göras när du hamnat så långt ut i makt kampen är att damma till hästen mellan öronen precis när den reser sig.. jag anser att våld föder våld, men i den här situationen hade jag testat ALLT (sadel satt bra, jobbad för hand-lydde perfekt, huvudlag utpassat, inga skador, inget annat...) så jag smällde faktiskt till när han reste sig *duckar för alla som kommer att hata mig för de* MEN det hjälpte, han gjorde aldrig mer om det...

Men du måste först se över alla andra eventualliteter som kan göra ont/irritera hästen. Samt ta gärna hjälp av häst psykolig som jag fick göra i det fallet...
Hej!
Jag tycker att det är fel att orsaka smärta för hästen vad den än gör.det finns faktiskt fler sätt.om man gör så att man täcker för så att hästen inte kan se uppåt så vågar den oftst inte resa sig om den skulle slå huvudet i något.Det funkar med alla hästar om man bara tränar några gånger

//Poco

hannacecilia skrev:
...ett annat beprövat och fungerande tips är att när hästen reser sig "dunka" ett rått ägg i pannan... (på hästen :p !!) den hästen tänkte aldrig mer tanken på att resa sig.
Jag tycker att det är fel att på något sätt orsaka smärt för en häst eller så att hästen tror att den skadat sig

//Poco

Mahogney skrev:
Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!
Jag tycker att det är fel att orsaka smärta för hästen vad den än gör.Det är alltid människan som på något sätt orsakat beteendet

//Poco

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka