P
poco_bueno_breyer
Sv: Metod för häst som reser sig?
Jag tycker att det är fel att orsaka smärta för hästen vad den än gör.det finns faktiskt fler sätt.om man gör så att man täcker för så att hästen inte kan se uppåt så vågar den oftst inte resa sig om den skulle slå huvudet i något.Det funkar med alla hästar om man bara tränar några gånger
//Poco
Hej!Montéryttare skrev:Jag hade en häst en gång som gjorde så pga av statyg bara.. hade fått tips från hästpsykolg att det enda som kan göras när du hamnat så långt ut i makt kampen är att damma till hästen mellan öronen precis när den reser sig.. jag anser att våld föder våld, men i den här situationen hade jag testat ALLT (sadel satt bra, jobbad för hand-lydde perfekt, huvudlag utpassat, inga skador, inget annat...) så jag smällde faktiskt till när han reste sig *duckar för alla som kommer att hata mig för de* MEN det hjälpte, han gjorde aldrig mer om det...
Men du måste först se över alla andra eventualliteter som kan göra ont/irritera hästen. Samt ta gärna hjälp av häst psykolig som jag fick göra i det fallet...
Jag tycker att det är fel att orsaka smärta för hästen vad den än gör.det finns faktiskt fler sätt.om man gör så att man täcker för så att hästen inte kan se uppåt så vågar den oftst inte resa sig om den skulle slå huvudet i något.Det funkar med alla hästar om man bara tränar några gånger
//Poco