Metod för häst som reser sig?

Sv: Metod för häst som reser sig?

Stallägaren hade en häst som reste sig så fort hästen inte fick som den ville. Hon tog med sig en vattenballong när hon red och när hästen reste sig daskade hon till hästen mellan öronen med den. Vattenballongen brast och hästen fick vaten över huvudet. Stack iväg och blev uppjagad men gjorde aldrig om det.

På min ena häst fungerade det där med att slå till mellan öronen inte alls. det resulterade i att hon reste sigmed sänkt huvud för at jag inte skulle komma åt. Så jag snurrar istället. märker direkt när hon är på väg att resa sig då snurar vi runt några varv och sen går jag på i den riktningen jag vill. Nöter ut henne. Hon reser sig allt sällan nu.

Lycak till mvh Diabetikern

Tänk framåt! Det är ju oxå när hästen börjar tänka bakåt som den börjar stå på bakbenen. Driv framåt hela tiden den får inte stanna Speciellt med unghästar rider en 3-åring och samma sak där dom får bara tänka framåt.

Mitra skrev:
Jag hadde samma problem med min och fick hjälp av Linus Andler om hur jag skulle göra.

När hästen reser sig så ta handflatan och slå henne på öronen och fortsätt så tills hon slutar. När hon står som hon ska så klappa henne.

Det är mycket viktigt att du ALDRIG använder spöet eller något annat tillhygge eftersom det kan skada hästen. Har man otur så kan man träffa ögat och göra hästen blind.

Det är även viktigt att man gör det i det ögonblick som hästen reser sig och inte när den står på marken.

Jag hade under en längre period provat att dra henne till höger eller vänster när hon reste sig men det hjälpte inte utan hon lärde sig att då snurrar vi några varv och kommer inte framåt. Vilket resulterade i att vi kunde stå och snurra 20 min på samma ställe innan vi kom vidare. :crazy:

Jag förstår inte varför alla har så bråttom.Har själv en häst som reste sig upp förut,provade nästan allt, men ingenting funkade.Sen visade det sig att när Kiropraktorn kom ut så hade hon så svåra problem med sin kropp.Dessa problem är nu behandlade och visst hon är lite tvekande och kan väll halvresa sig men man får henne alltid frammåt.

Idag skulle jag aldrig rida henne med spö,rider inte ens med sporrar längre, tycker inte att det är ett bra sätt att få hästen att lita på sin ryttare.Man ska kunna få hästen att gå fram utan våld annars är man inte hästens ledare.

et_flikkan skrev:
Man ska kunna få hästen att gå fram utan våld annars är man inte hästens ledare.

Yada yada yada... att använda sporrar och spö innebär inte att man använder sig av våld - att rida utan innebär inte att man per automatik använder sig av mindre våld. *gäsp*

Ja, meningen är att vänja den av med stegring. Men är det så att om olaten beror på att hästen har ont av sadeln eller annat så är det ju bäst att börja med att kolla upp detta. :bow:

Zeli skrev:
Yada yada yada... att använda sporrar och spö innebär inte att man använder sig av våld - att rida utan innebär inte att man per automatik använder sig av mindre våld. *gäsp*

Jag menade inte så.alltså sporrar och spö är en del av ryttarens utrustning men jag har efter behandlingen tagit bort allt sånt eftersom min häst nu inte behöver nått sånt hjälpmedel alls.

Mitra skrev:
Vilket i mina öron låter som att du har gjort helt rätt med just den hästen.

Jag tycker att du har gjort helt rätt med din(?) pålle :D

//Michelle

En häst som reser sig hade jag hållt i rörelse och visade den tendenser att resa sig så blev det liten volt och försökte den stanna så blev det indraget! Vet folk som rider med graman för att inte få upp dem men det känns som en tillfällig lösning.
Att slå dem i skallen kan ju funka eller så kan de dö av slaget, det har hänt...

Har man en häst som reser sig är det inte alltid det lättaste att göra, då den kan vara istadig eller annat.

En häst kopplar saker i sitt minne, att stegra sig, får ett rapp i huvudet, det gör ont. När den går framåt, beröm, det är bra!

Min ponny var istadig och när han tyckte det var dags att gå hem stegrade han sig, han fick några rapp i huvudet och har aldrig gjort så igen, han är inte heller huvudskygg eller spöskygg.

Polly_Mulle skrev:
En häst som reser sig hade jag hållt i rörelse och visade den tendenser att resa sig så blev det liten volt och försökte den stanna så blev det indraget!

Håller helt med..men detta hände ibland på asfalt vilket kändes lite riskabelt att börja "trixa" med :crazy:

Mitt numera 6-åriga sto, reste sig ibland förra hösten o vintern(vid 5-års ålder )när det var ngt som inte passade damen - el om hon var lite pigg. Jag röt till på henne, slog till med spöet lite på bogen samt lutade mig framåt, hon gick ner direkt då. Hon reste sig iof inte så högt - men tillräckligt för att jag skulle bli rädd :eek:

Humelibumlan skrev:
En häst som stegrar sig är farlig och kan man inte klara av den själv bör man ta hjälp.

Att slå saker i huvudet på den är en lösning som kan funka, men den kan oxå skrämma hästen att gå högre eller kasta sig bakåt och det hela kan sluta med en bakåt volt, vilket inte är att rekommendera *har testat* :crazy:

Det bästa sättet är väl att göra det omöjligt för hästen att stegra, antigen via att böja halsen eller med olika hjälpmedel. jag har använt springrem på hästar med fallenhet för att gå på två ben och de har inte kunnat gå högt, men det har inte hindrat arbetet med hästen på andra sätt.. Vilket gör att de i slutänden slutar stegra sig... förhoppningsvis :smirk:

håller helt med! :) du kan alltid testa att rida hästen på en graman, när den vil lresa ig e det bara att ta ett stadigt tag i graman tyglarna som då tvingar hästen neråt, då den inte kommer kunna strega, den kommer tycka det är obehaglit, så fort den tänker tanken framåt lätta o ge efter gift och beröm, det är lugnt värt ett försök.

fnillson skrev:
Jag pratade med en ganska meriterad westerntränare som sa att hästar som reser är väldigt farligt och man kan ju komma undan med enkla metoder men han brukar som en sista utväg dra omkull hästen! Alltså få hästen att stegra över, han menar att för hästen är det det värsta som kan hända, att ryttaren lägger ner honom på rygg (lite som i mannen som kunde tala med hästar) Då brukar dom inte göra om det. Kanske inget att testa själv men det är en tanke iaf....
Men är inte risken stor att hästen gör sig ordentligt illa, på sadeln tex? Och inte för att bara tänka på utrustningen, men sadeln mår väl inte så bra av den metoden heller?

Skulle vara roligt att se alla sitta och rida med vattenpåsar, ägg och allt vad det är.... För att vänta ut att hästen ska stegra sig. :D

Har haft några odågor som tagit till stegring av både den ena o andra anledningen. Det enda som har hjälpt är att få hästen att arbeta FRAMÅT. Ett rapp i rumpan så häst trampar på framåt inte uppåt. Detta är under förutsättning att hästen inte stegrar för att den har ont eller dyl utan endast som olat.

När hästen väl stegrar har ialla fall jag full upp med att "följa med upp" och se till att jag inte åker i backen. Skulle inte finnas en chans i världen att jag kan pricka in ett ägg eller ett rapp på örat och samtidigt försöka hålla mig på kvar på ryggen. Nej när väl hästen redan står på bakbenen är det försent att göra något, ta det före eller efter.

Mitt kallblodssto höll också på och stod på bakbenen ibörjan. Då tog jag på henne en chambon och spände in den lite lagom. När hon stegrade sig kom hon bara upp max en halvmeter och då kunde man lättare sitta kvar och få ner hästen på marken igen...

Pröva med att ta en martingal på den och fäst ringarna i nosgrimman(så den blir fast), på det sätten får den inte upp huvudet så att den kan stegra sig. Hade en häst som gick mer på två än fyra ben och det funkade på honom.

*lånar knapp*

Är det ingen som ens reflekterar över att hästen bara är 5 år?? Förutom att tänderna ofta spökar till det då, så är det värsta test och trots-åldern. Det är inte sällsynt att häster ställer sig på bakbenen ett tag då.

Börja med att kolla tänder. Hakar och vargtänder kommer snabbt i den åldern.

Hur långt är hästen i utbildningen? Hur mycket har ni gjort i sommar-höst med hästen? Behöver den pausa från allt jobb ett tag?

Du måste på något sätt rida dig ur det här problemet, inte spänna på en fast martingal eller slå den i huvet. Herregud, det är en femåring!! Rid för en instruktör som kan se i vilka situationer hästen reser sig och därefter kan hjälpa dig ur det här.

Jag blåser lite lätt i öronen, det hjälper för stunden i alla fall :angel:

Hej!
Jag tycker att det är fel att göra så att hästen tror att den har skadet sig.är det inte bättre att göra det utan "våld" eller vad man nu ska kalla det?

//Poco

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka