Metod för häst som reser sig?

Sv: Metod för häst som reser sig?

Hmm jag vet inte de eftersom han själv så inför alla på kursen att det var den säkraste metoden att få hästen att sluta resa sig. Men att det var viktigt att man gjorde det i exakt rätt ögonblick.

Och att han själv sen satte sig upp och demonstrerade vad han menade. så jag tror inte att han tar illa upp att jag berättar det för andra. ;)

Att göra nåt i exakt rätt ögonblick på en häst som reser sig är nästan omöjligt. Hade jag slagit min häst i huvet hade jag nog inte ens suttit här idag. Som tur är så lyssnar jag inte på såna råd.

Skulle aldrig ens tänka tanken att slå något i hästens huvud över huvud taget :mad:

Det enklaste är ju att plocka in hästen med 1 tygel när man känner att den är på väg att resa sig. Det gör att den tappar balansen och kan inte resa sig.

Tyvärr är den en metod som inte hjälper på alla hästar. KAN man få den att sluta genom att vrida huvudet åt sidan så är det kanon. Men många hästar skiter i det och reser sig ändå.

Mahogney skrev:
Håller med!!!! min unghäst har också tendenser till att ställa sig upp och jag har ett spö och smachade det mellan öronen, det hjälper hon har nästan helt slutat med de dumheterna!

Och jag har en häst som HELT har slutat med dumheten att resa sig. Hästen gjorde det bara en gång alldeles i början när jag fått hem henne. Jag böjde in henne och lät henne stå så och ha tråkigt en stund, så hon såg att det inte var någon mening med att resa sig igen. Så om våldmetoden inte fungerar HELT (rappa hästen i huvudet) så kanske du skall prova min.

Hälsning Maja

Eliiin_ skrev:
hej!!:) om hästen reser sig när du rider så ska du ha ett spö i handen å slå till mellan öronen när den reser sej. det gör att den går ner igen. prova det funkar :rofl:

Ja, det var ju hysteriskt roligt. (Obs - ironi)

Hälsning Maja

har ett sto som klampat omkring på bakbenen lite då å då.. när nånting inte var till belåtenhet så pang sa de bara från att gå i form till tvärnit å rakt upp... medryttaren har ramlat/slängt sej av bakåt 2 ggr för att hon är på väg runt..

tyckte att jag inte hade nått annat väl än att dänga henne i huvet.. å peppar peppar så är de ca 3 mån sen hon reste sej sist...

självklart kollad så hon itne hade ont

dock inget jag rekommenderar till andra... var en absolut sista utväg då hon även reste sej å tappade balansen åt sidan när man tog i ena tyglen....

Senast ändrad:

Montéryttare skrev:
Det beror väl på VARFÖR hästen reser sig. Du måste ju säga ifrån på något sätt, så att den förstår att det är "färdig lekt!"

Javisst ska man säga ifrån, men att slå hästen i huvudet är ingen bra metod! Försök att dra i ena tygeln och få den att gå runt, runt, runt vid varje antydan till att resa sig eller dra den ur balans när den står på bakbenen. Fungerar inte det finns det säkert andra metoder som hellre bör brukas än att dänga den i skallen..

Varför välja att slå den i huvet och inte tex på rumpan? Hästar går av naturen m o t tryck så det är rätt ologiskt att den skulle sluta resa sig för att du slår den i huvet av nån annan anledning än chockeffekten.

Jag har en häst som rest sig på gången och slagit huvet i flera lysrör som han fick över sig - hindrade det honom från att göra det igen? Nej.

Hästen KAN inte resa sig om man bryter muskelkedjan, dvs lyckas böja halsen rejält. Problemet är ofta att man är för långsam och inte får igenom böjningen.

mathilhill skrev:
Hon har haft vargtand.Kanske sitter i huvudet på henne, att hon tror den sitter kvar..

Nej, hon reste sig inte pga munnen efter det, utan vi hittade alltid orsaken (för det fanns alltid en) och munnen krånglade aldrig efter tänderna var bortplockade.

för att de va sista utvägen... hade en kamp varje dag i öve en månads tid för hon inte ville gå från stallet. provade allt innan ja slog henne i huvet.. om hästen går emot tryck varför går den dåundan för tryck med skänkel?????

LadySara skrev:
för att de va sista utvägen... hade en kamp varje dag i öve en månads tid för hon inte ville gå från stallet. provade allt innan ja slog henne i huvet.. om hästen går emot tryck varför går den dåundan för tryck med skänkel?????
Därför den har lärt sig vad tryck med skänkel betyder. :idea:

Varför ville hästen inte gå ifrån stallet?

Sätt dig på en oriden häst och se om den fattar nåt av din skänkel. Eller peta en ohanterad häst i sidan och se vad som händer.

hon bestämde sej för att testa om hon verkligen behövde gå från stallet... å när jag bad henne gå så gick hon några steg framåt å sen pang rakt upp i luften... red man för bi en väg som hon visste gick hemåt å hon inte fick svänga där kunde hon trava i bra form å så pang tvärnit å rakt upp...

Jag skulle aldrig få för mig att slå hästen på huvudet med nånting, det tror jag snarare ger motsatt effekt.

När hästen stegrar sig tar du ett ledande tygeltag (med nedåtgående hand) så hästen kommer ner igen (har alltid funkat hos mig!) och sedan driver du på och jobbar hästen. Om den stegrar sig igen så gör du samma sak och rider ännu hårdare och längre. Brukar göra så att för varje stegring rider jag 5 min galopp, en stegring till först 5 min galopp sen 5 min trav och göra en jobbig övning, vid en tredje stegring 5 min galopp, 10 min trav och en jobbig övning, sedan 2 mindre volter i galopp. Öva mkt på att sakta av och sätta igång från galopp-trav, halt-trav, halt-galopp, trav-skritt, etc etc

Nu antar jag att både du och ägaren rider korrekt och inte sliter och drar hästen i munnen medan ni driver på (dpå ber ni hästen att stegra sig...) och att all utrustningen är bekvämt fölr hästen och noga kollat av equiterpeut.

Om det gick till som du säger måste du varit jädrigt snabb och ha en fantastisk balans om du lyckades träffa henne i huvet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat