Metod för häst som reser sig?

Sv: Metod för häst som reser sig?

Åska skrev:
Farligt och farligt. Jag tycker av alla åsikter som har nämnts i denna tråden så är denna den minst farliga. Visst kan de ta sig upp och slå över här med en risken är mindre att den lyckas jämt imot om du skall släppa ena tygeln och hyvla till hästen mellan öronen.

För att inte tala risken att den slår över om du skall tömma en påse full med vatten eller knäcka ett ägg i huvudet på den. Nä, styr ner och driv på den.

Alla sätt är bra utom dom dåliga...

Montéryttare skrev:
Alla sätt är bra utom dom dåliga...

...och hälla vatten och knäcka ägg är två exempel på dåliga sätt...

Mynta2 skrev:
Äh, så himla livsfarligt är det inte. Det är ju ännu livsfarligare OM hästen lyckas ställa sig rakt upp samt tappa balansen bakåt och slå runt..Så vad spelar lite vinglighet för roll ?? Du får ju vara snabb och hoppa av ifall hästen skulle ramla. Hellre då ramla åt sidan istället för bakåt.

Jo jag fick just en ofrivillig avsittning! På en häst som är värd flera milj... hade han gått över för den dära usla påhittet med att böja hästen hade jag blivit rasande! Nästa gång blev det en dagsedel i skallen o en massa skrikande. Sen dess behöver jag bara morra om han är på väg att busa till det. Är viktigt att skillja på lek/jobb!

Mitra skrev:
Jag hadde samma problem med min och fick hjälp av Linus Andler om hur jag skulle göra.

När hästen reser sig så ta handflatan och slå henne på öronen och fortsätt så tills hon slutar. När hon står som hon ska så klappa henne.

Det är mycket viktigt att du ALDRIG använder spöet eller något annat tillhygge eftersom det kan skada hästen. Har man otur så kan man träffa ögat och göra hästen blind.

Det är även viktigt att man gör det i det ögonblick som hästen reser sig och inte när den står på marken.

Jag hade under en längre period provat att dra henne till höger eller vänster när hon reste sig men det hjälpte inte utan hon lärde sig att då snurrar vi några varv och kommer inte framåt. Vilket resulterade i att vi kunde stå och snurra 20 min på samma ställe innan vi kom vidare. :crazy:

:bow: :bow: :bow:

Jag vet inte vem Linus Andler är men jag tycker han ska hålla tyst i fortsättningen.

Angående martingal så föredrar jag att i n t e ha det på hästar som reser sig.

Elektron skrev:
Jag vet inte vem Linus Andler är men jag tycker han ska hålla tyst i fortsättningen.

Angående martingal så föredrar jag att i n t e ha det på hästar som reser sig.

Har inte heller någon anning om vem Linus Andler är men jag är beredd att hålla med dig.

Men jag är nyfiken på ditt resonemang angånde martingalen!

Jag vill inte ha nånting som kan hindra mig att ta ordentligt ledande tygeltag. Jag anser inte heller att en martingal hindrar hästen från att resa sig om du inte spänner den väldigt kort.

Jag måste säga att jag blir rätt förfärad över att samma sjuka idéer kommer upp varenda gång det talas om hästar som reser sig.

Men en martingal hindrar ju hästen från att höja huvudet, vilket de flesta hästar gör vid en stegring.

Sen måste jag ångra mitt förra uttalande ( :eek: ), det blir skillnad på de ledande tygeltagen beroende på om du rider med eller utan martingal. Jag var bara tvungen att sitta och klura lite på det först..

En häst som vill resa sig låter sig inte hindras av en korrekt anpassad martingal. Det är min personliga övertygelse.

Montéryttare skrev:
Vadå kan inte, det klart den kan... min gjorde det iaf.

hmmm okaj.. men kanske inte lika högt som annars, tkr att hästen inte orkar resa sig om man släpper den andra tygeln och verkligen tar i ena...

Hon har haft vargtand.Kanske sitter i huvudet på henne, att hon tror den sitter kvar..

Psykskaft skrev:
hmmm okaj.. men kanske inte lika högt som annars, tkr att hästen inte orkar resa sig om man släpper den andra tygeln och verkligen tar i ena...

Som jag svarat innan "Jo jag fick just en ofrivillig avsittning! På en häst som är värd flera milj... hade han gått över för den dära usla påhittet med att böja hästen hade jag blivit rasande! Nästa gång blev det en dagsedel i skallen o en massa skrikande. Sen dess behöver jag bara morra om han är på väg att busa till det. Är viktigt att skillja på lek/jobb!"

Hmm du har just uttalat dig att en mycket känd ridande polis som har hand om socialträning för skånes polishästar ska hålla tyst.!!! :D

Han har även hand om otroligt många problemhästar som ägarna inte har lyckats få pli på.

Jag talar inte om att hästen reser sig en gång eller två utan VARJE gång du rider och hon har inte ont någonstan utan hon fattade snabbt att om man reser sig så slipper man jobba för stunden. Har aldrig hoppat av eller gett upp utan alltid fortsatt att rida. Men hon har en otrolig balans och för varje gång hon reser sig så är det högre och högre till sist så är det riktigt livsfarligt. eftersom hon stog och vägde varje gång och det var många gånger som vi höll på att gå över.

Det funkade INTE att snurra henne vi kunde snurra i 20-40 min varje gång hon skulle ridas. MEN efter att jag har fått hjälp av honom under en träning så reser hon sig kanske 1 gång då och då och jag behöver bara hota med att klippa till henne på öronen så slutar hon.

Mitra skrev:
Hmm du har just uttalat dig att en mycket känd ridande polis som har hand om socialträning för skånes polishästar ska hålla tyst.!!! :D
.

Läste att polishästen Utter reste sig i början på sin karriär. Två smällar så reste han sig aldrig mer. Å han lär väl hablivit rätt stabil efter, en av världens coolaste ;)

Och eftersom det funkade på d e n hästen tycker du det är lämpligt att ge det goda rådet att slå alla andra hästar som reser sig i huvet också? Just för att du gör det tycker jag herr Andler whoeverheis ska hålla tyst.

Fast det var bra att du sa vem det var så kan jag fråga källan direkt om han tycker det är en bra metod istället för att få andrahandsinformation.

Det måste vara äkta ridglädje att sitta på en häst man måste hota för att kunna rida.

Jag skulle för det första ta reda på orsaken. Har hästen ont eller är det något otyg den börjat med.
Min häst ställde sig upp en gång och det var då vi upptäckte hans ryggskada. :(

Min häst började med att resa sig för någon månad sen när alla andra trix hon kunde komma på för att slippa träna tagit slut. Hästen är fysiskt utredd, tänderna är kollade (hon reser sig för övrigt även på bettlöst), sadeln är bomlös OCH tillpassad och ryttaren litar jag fullständigt på (var inte jag som red när hon började med det här), så vi utgick efter ett tag ifrån att det var just en olat och inte en protest för att något gjorde ont. (tycker det är ett MÅSTE att man utreder alla såna spår FÖRST!)

Innan vi hann börja med olika metoder för att få ner henne just när hon stegrade så lyckades hon verkligen gå upp för långt och slå runt. Som tur är så blev varken ryttaren eller hästen skadade så vi tyckte att "jamen, det kanske var BRA, för nu lär hon ju inte göra om det där igen..."
Trodde vi ja! :smirk:
Hon reste sig igen när ryttaren satt upp igen, men nu hade ryttaren tröttnat och suttit upp med ett spö (hästen rids aldrig med spö annars, vad ska man med det till liksom?). Men ni ska ju inte tro att hon var DUM NOG att slå hästen i huvudet. Det är ju bara korkat! Förutom skaderisken så riskerar man ju att hästen mister det lilla förtroende som den kanske ändå har till ryttaren.
Nej, hon drog till med ett rapp på bakdelen och hästen for som skjuten ur en kanon rakt fram i galopp varvid ryttaren NÖJT berömde och sen satt helt stilla på ryggen och väntade ut att hästen skulle lugna ner sig. Tog 200 meter och hon har inte stegrat sen dess.

Anledningen till att det är vettigare att använda spöet som DRIVANDE hjälp i såna här lägen är att stegrandet oftast uppkommer när man ber om en rörelse framåt (då väljer hästen istället att gå uppåt) och om man då får hästen att KASTA SIG FRAMÅT så har hästen gjort rätt = logiskt för hästen att få beröm då! Hästen lär sig då att det spelar ingen roll vad den gör, men fram SKA den och först DÅ får den beröm och full eftergift.

/JES
som för övrigt alltid tar till spöet i absolut sista hand och inte ens vet var hon har sitt enda ägandes någonstans längre....

Jag behöver INTE hota henne varje gång jag rider utan hon litar på mig. MEN hon hade fått för sig att det går bra att resa sig och då slipper man arbeta för stunden. Det är en livsfarlig ovana som man är tvungen att bryta innan det händer en ordentlig olycka.

Det var det här jag fick hjälp med. Tycker inte det är fel att ta hjälp av duktigt folk som vet vad de sysslar med. ;)

JAG utgår ifrån att hon som skapade tråden har kollat att allt är okej med hennes häst innan hon frågar om hjälp.

MEN som jag oxå skrev använd ALDRIG något annat än en öppen handflata för då kan du skada hästen för livet. :(

1. Jag lägger mig inte vad du gjort eller inte gjort med din häst. Vill du slå den i huvet så varsågod men jag tycker du är ute på djupt vatten när du ger andra rådet att göra detsamma.
2. En häst som stegrar sig är inte okej.
3. Jag struntar i v a d du rekommenderar att man ska slå hästen i huvet med, det är ändå ingen bra metod.
4. Ja det är bra att ta hjälp av duktigt folk men jag tror inte Mr Andler skulle tycka det är smart av dig att ge rådet att slå hästar i huvet om han nu ska räknas som duktigt folk.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka