Metalplatta i stigbygel - säkert?

Corax

Trådstartare
Jag har ett par Sprenger-stigbyglar när jag hoppar. De har orginalplattorna på men jag har även såna i metall som jag funderar att byta till.
Men jag är lite osäker på hur säkerheten påverkas. Jag vill absolut inte öka risken att fastna i stigbygeln vid ev fall.

Ni som har metallplattor, hur upplever ni det? Kan greppet bli 'för' bra? För/nackdelar?

Jag tycker det är sämre grepp i metallen. Direkt i början är det bättre. Sen fastnar jord och lera och hejdå greppet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 222
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar