Metacam-biverkningar

Sv: Metacam-biverkningar

Det är en import

Misstänkte nästan det, och som en veterinär sa till mig. Importer har oftare betydligt känsligare slemhinnor än t ex svenskfödda, och det är inte alls ovanligt att reaktioner tar sig i uttryck den vägen.

Det verkar som om vårt sto kommer att klara sig, efter att fått medicin för magen börjar sakta aptiten återvända och hon är i övrigt pigg och glad men de senaste 10 dagarna har varit jobbiga

*kl*

Min kompis fick ta bort sin islandshäst för ett år sedan efter behandling med metacam.
Hon fick preparatet pga en rörelsestörning och hältutredning. Sen slutade hon äta kort efter att behandlingen påbörjats. Det blev så allvarligt att hon fick stå uppstallad på djursjukhus i 2-3 veckor. Jag kommer inte riktigt ihåg förloppet eller vad veterinärerna sa men jag kommer däremot ihåg att det var något med tarmarna.
Hästen blev lite bättre och fick komma hem igen. Någon dag därefter fick hon svåra smärtor och blev avlivad på plats i stallet.

Usch va läskigt att läsa i i denna tråd. Min kille fick Finadyne i 6 dagar nyligen och jag hade verkligen ingen aning om att islandshästar kan vara mer känsliga för det och metacam. Jag märkte i alla fall inga biverkningar på honom som tur var och är glad nu att jag tackade nej till en längre kur...

Jag tror inte att dom är mer känsliga faktiskt, det här fenomenet förekommer även bland andra raser tyvärr det är baksidan vid medicineringen.

Är Finadyne "bättre" att ge än Metacam?
Min veterinär brukar iaf hellre ge Finadyne än Metacam med tanke på det man hört om islandshästar och Metacambiverkningar.

Min pålle har varit skadad en del och fått både Metacam (för länge sedan) och på senare tid även Finadyne, dock utan biverkningar.
Han är svenskfödd om det har någon betydelse.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: snorp
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?