Metacam-biverkningar

Sv: Metacam-biverkningar

Tja, med mystiskt menade jag främst att sambandet mellan Metacamen och symtomen inte var så där väldigt klara. Främst i fallet med vår häst - det andra fallet var ju nog ganska klart.

En häst med tidigare historik av magproblem borde rimligtvis ha lättare för att få ett återfall av mag katarr/sår, speciellt som preparatet avråds från att användas på hästar med eller med tidigare problem av gastrointestinala störningar. Men å andra sidan så finns det inte så mycket att ta till heller om behovet finns, då gäller det bara att vara uppmärksam. Symptomen kan vara lindriga i början, såpass lindriga att man helt enkelt missar dem för att senare blomma ut i värre tappning.:crazy:

Hej!!

"Och islandshästar är ju ännu svårare, de är ju inte direkt kända för att vara pipiga. Utan visar väldigt lite (läste nyss på annat forum där en veterinär skrev om en isis som h*n besökt. Hästen var 'sammanbiten' och stel, ville inte äta men hade inte förhöjd puls och inga koliktecken. Fast en halvtimme senare föll den ner död pga brusten magsäck. En 'normal' häst hade ju visat tydlig smärta och stress och haft förhöjd puls, men isisarna är ju fenomenala på att INTE visa."

Detta hände mitt Islandssto pga metacam behandling...:confused::cry:

Hej!!

"Och islandshästar är ju ännu svårare, de är ju inte direkt kända för att vara pipiga. Utan visar väldigt lite (läste nyss på annat forum där en veterinär skrev om en isis som h*n besökt. Hästen var 'sammanbiten' och stel, ville inte äta men hade inte förhöjd puls och inga koliktecken. Fast en halvtimme senare föll den ner död pga brusten magsäck. En 'normal' häst hade ju visat tydlig smärta och stress och haft förhöjd puls, men isisarna är ju fenomenala på att INTE visa."

Detta hände mitt Islandssto pga metacam behandling...:confused::cry:

Vad hände ditt sto pga metacam-behandling? Förstår inte sammanhanget i inlägget?

Om jag tolkar saken rätt så ska hästen har fått brusten magsäck pga metacambehandling vilket jag finner otroligt. Jag tror däremot att orsaken finns av någon annan anledning som inte har uppdagats innan behandlingen.

KL

Väcker liv i den här gamla tråden pga att jag har ett sto hemma som behandlats med metacam pga att hon hade hög feber och var hängig (inga andra sjukdomssymptom) efter några dagar med metacamkuren hade hon fortfarande hög feber och fullt av blåsor som sedan blev sår i munhålan och på tungan. Veterinär är naturligtvis inkallad och han har aldrig sett ngt liknande, han kontaktade SVA som också tyckte det hela var märkligt. Efter att ha uteslutit nån märklig sjukdom som inte ens finns i Sverige drog veterinären och jag slutsatsen att det kan tänkas vara en reaktion mot metacam, dock kunde han inte hitta tidigare fall men just denna biverkning, han skulle bla kontakta tillverkaren av metacam och jag tänkte att jag kunde kolla här om nån här hört om nåt liknande.

Vi har naturligtvis slutat med metacam och hon har fått pencillin, febern har gått ner men aptiten är dålig (troligen beroende på såren i munnen).

Kan tillägga att det nu är en dryg vecka sedan hon insjuknade och att inga andra hästar i stallet visar några tecken till sjukdom (de tempas flera gånger om dagen).

Akta så hon inte fått magsår om hon äter dålig och har reagerat så stark i munnen.

Det är för den delen ytterligare två islandshästar i skåne som har avlidit på grund av mag/tarm biverkning på NSAID.

Var noggrann med att ni ger hästarna understöd för magen vi behandling, specielt islandshästar.

Nu har jag varit mycket förskonad mot detta, men har fått Metacam någon gång till vår ålderman för flera år sedan pga skada. Men jag har alltid och rekommenderar även de jag känner, givit något tarmbalanserande i samband med en sån kur. Tycker nog att det är ett måste faktiskt, då kända biverkningar är just grava störningar i mage och tarm.

Förra vintern behandlades en häst med metacam i min närhet, han fick magsår .. vet inte riktigt vad som hände med det slutade med att det läckte magsaft ut i kroppen, buken blev vätskefylld och såg riktigt konstig ut. :s det slutade med att han fick avlivas.
Men det var ett väldigt ovanligt fall enligt veterinären och de på slu som kolla upp efteråt.

Mitt sto fick metacam i somras och hon hade inga biverkningar. :)

Ja magproblem, är ju en känd biverkning men kan såren i munnen också vara pga metacamet?
Magen verkar än så länge klara sig.

Ja såren i munnen kan vara en allergisk reaktion, en fråga är hästen svenskfödd eller import?

Ja, orala ulcerationer är även det en känd, men inte lika vanlig, biverkning av NSAIDs. Troligen finns även biverkning i fler delar av mag/tarmkanalen på hästen då detta sker, hur ser avföringen ut? (>Mist) Blir ju orolig för om febern kan vara en del av en colit på g :crazy:

Om jag hinner ikväll ska jag leta upp mitt exjobb och läsa igenom och vidarebefodra information om det =)

Håller med Imnir! Tack för en bra upplysningstråd!

Visste inte att metacam har gett dödlig utgång!:eek::eek:

Fast, en del av poängen med tråden (och mitt exjobb) är att metacam inte är värre än övriga nsaids, kunde inte heller hitta några bevis för att islandshästar skulle vara känsligare. Dock är det som nämnt svårare att smärttolka islandshästar och för de ovana även svårt att uppskatta en vikt, vilket kanske leder till fler felbehandlingar och feldoseringar :)

Febern har gått ner nu, avföringen har varit OK förutom i mitten på dagen igår, i morse var det bättre igen, dock inte mkt eftersom hon inte äter mkt, har dock hittat en påse torrhö som hon äter bättre av än hösilaget så nu håller jag tummarna för att hon är på bättringsvägen.
Skulle vara bra om du hittade nåt om såren i munnen, behandlande vbeterinär hade inte hittat nåt om det (han hade dock kommit på det själv bla eftersom det inte fanns någon chans att hon hade slickat i sig nåt annat som kunde orsaka reaktionen).

Kollade lite snabbt, har bara skrivit lite grann om det i mitt arbete då det inte är ett av de främsta biverkningarna. Det syntes bla i den diskuterade studien där det "konstaterades" att shettisar är känsligare än andra hästar (vilket överlag är en spännande studie ;) ), hans shettisar som fick grava överdoser hade nästan samtliga orala ulcerationer. Dessa ponnyer hade i resterande tarm främst sår i colon (Right Dorsal Colitis) och endast en hade magsår. Hårt draget hänger magsår oftas ihop med långvarig behandling och RDC med kortvarig överdosering.
Med din historia hade jag som sagt varit mycket orolig för en mildare variant av RDC, kan se tecken på det i blodprov om man kollar för serumprotein pch albumin tex.
Diskutera med din veterinär om att kontrollera detta på blodprov. Hästar med RDC rekommenderas ofta till start en foderstat med låg högiva och mycket pelletsform (uppblött). Kan dock inte hitta mina artiklar med behandling just nu, det var inte en del av mitt exjobb så har tyvärr inte hundra styr på det.

Definitiv diagnos ser man förresten på jättefina ultraljudsbilder transabdominalt (= genom bukväggen :) )

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: snorp
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?