Metacam-biverkningar

Sv: Metacam-biverkningar

Ja men genom den här undersökningen kan det bli så att försäkringsbolaget ger tillstånd för blodprov, när man konstaterat hur det förhåller sig.

Men den dagen finns ju inget att diskutera. När man kan vara säker på att ens häst inte ramlar ihop och dör pga att innanmätet slås ut av en medicin, den dagen är jag nog inte heller "rädd" för att använda metacam.

Men den dagen finns ju inget att diskutera. När man kan vara säker på att ens häst inte ramlar ihop och dör pga att innanmätet slås ut av en medicin, den dagen är jag nog inte heller "rädd" för att använda metacam.

Är du rädd för fenylbutazon/finadyne/cronyxin/etc med? För risken finns tyvärr där med. Det är en risk, som förvisso är liten, men som finns med alla NSAID för alla hästar. Även om de mår prickfritt innan.

Jag anser fortfarande rädslan måste nyanseras.

Absolut undvika metacam till islandshäst sålänge, men vara medveten om vilka biverkningar som är gemensamma för alla NSAID och alla hästraser, och vilka som tycks vara just kombinationen islandshäst + metacam.

För om du ger fenylbutazon för du är rädd att hela 'innanmätet' slås ut och hästen dör av metacam - vad gör du då/hur mår du då om hästen dör av RDC pga fenylbutazon?

Jag är full medveten om att dessa biverkningar finns vid alla NSAID preperat, hela Huset jobba eller har jobbat inom human medicinen som läkare och SSK (med narkos som specialitet och kan en del om smärtlindring och läser Fass för varända läkemedel ).

Men det är just att Islandshästarna verka få betydligt flera biverkningar av Metacam än andra raser fast man säger att Metacam skall vara den snällaste av NSAID preperaten som förbrylla många och att de även verka åt andra hållet klara fenylbotason bättre än andra raser.

Mer magtarm och även blödningsbiverkninger på metacam med oftast mycket snabba förlopp (även det har jag inte upplevt på storhäst) på Isis och faktiskt mindre på "butta" än Storhästar.

Nu vet jag att alla dessa preparat påverka magtarmkanalen mer eller mindre och mina hästar få stöt behandling för magen vid NSAID giva.
Lite beroende på häst. Magsårs hästen få Andapsin och pronutrin.
Och resterande alltid ProEquo.

Nej, det för risken med butta är så oerhört mycket mindre, och faktiskt har jag inte vart med om en enda häst som dött av bútta. Och då hade jag en inackorderad förra vintern vars häst gick på butta till och från hela vintern.

Och läs nu, det är metacam samt ett preparat till som det pågår forskning kring, och i detta fallet är det utlyst om just erfarenheter på islandshästar på vårt förbundsshemsida, alltså inte denna tråden. Andra raser är helt oväsentligt. Nu handlar det om islandshästen. Vad som gör att islandshästen är reagerar kraftigare vet dom väl inte, ainasoja nämnde det här med att islandshästen har en längre tarm, men det kan kanske kännas långsökt, jag vet inte.

Men som sagt, metacam + ett preparat till är det som utreds..

Vill du inte förstå eller är jag otydlig? Jag har gång på gång sagt att jag inte heller skulle ge en isis metacam just nu - men att man inte eliminerar risken att hästen får grovtarmsinflammation, proteinläckage och dör genom att ge t ex butta. För risken finns där med, och det är viktigt att man vet om det och inte tror det är riskfritt med butta. Den här tråden tenderar att bli alldeles för svartvit, där många anser metacam = farligt, de övriga = ofarliga. Och de är de inte (tyvärr).

Så, undvik gärna metacam om det känns bättre, men det går inte att i ena meningen tycka att om man kan vara SÄKER på att hästen INTE dör, så ska man ge metacam. Tills dess tänker man ge något annat. Och framställer det som säkert. Det är det inte, däremot ev SÄKRARE. Men risken kommer man aldrig undan, oavsett.

*KL*

Angående biverkningar så fick min medryttarhäst Metacam i somras. I samma veva fick hon eksem, något som ägaren och jag tror berodde på medicineringen men veterinären menar hade andra orsaker. Vi kan ju inte veta men faktum är att hon i 15 år aldrig haft minsta tendens men att det blossade upp rejält just i samband med Metacamet.

Jag fick inget svar på vad det hette när vet var där. Det var först när jag fick hem fakturan ett par dagar senare, då kollade jag (som jag brukar) på FASS men hittade inte så mycket mer än att det är antiinflammatoriskt och kan ge lite svullnad på injektionsstället och i sällsynta fall några andra reaktioner som jag inte kommer ihåg nu vad de hette.

Men om en djurägare frågar vad vet. sprutar in i hästen och det är något som kan orsaka svåra biverkningar så förväntar jag mig som djurägare att man berättar det. Eftersom han bara sa att det var kramplösande som skulle hjälpa tarmarna, så trodde jag såklart att det inte var någon fara.

hade en islandsvalack när jag var yngre som dog efter metacam-behandling pga. blödande magsår.
Gällande NSAIDs så hämmar de prostaglandinerna som är ett led i inflammationsprocessen men som även behövs som ett "slemskydd" exemplevis i magsäcken mot saltsyran.
Medicinering handlar ju om övervägning och är symptombehandlande...Kanske bör man ställa det i proportion till hur långvarig inflammationen varit och vad som är orsaken bakom...Inflammation är ju en läkningsprocess och i alla fall på humansidan har jag hört att det pågår forskning kring att man i vissa fall går in för tidigt och hämmar inflammationer.(ex. RA)

Läste också detta med magsår nu efteråt och tycker att då är det ju extra viktigt att varna. Hur vet man om en häst har magsår?
Jag tog ju ut vet för att han hade ont i magen, och han fick detta för att han hade ont i magen. Känns lite bakvänt.

Brukar de få detta pga ont i magen?

Läste också detta med magsår nu efteråt och tycker att då är det ju extra viktigt att varna. Hur vet man om en häst har magsår?
Jag tog ju ut vet för att han hade ont i magen, och han fick detta för att han hade ont i magen. Känns lite bakvänt.

Brukar de få detta pga ont i magen?

Haken med magsår är att vuxna hästar är generellt dåliga på att visa symptom. Många, många hästar har magsår utan att visa ett dugg. Man riskerar alltså utan att veta om det råka ge NSAID till magsårshäst, vilket är något man absolut INTE vill, och står som kontraidikation i FASS. Men hur ska man veta om de inget visar? Moment 22.

I alla fall, några tecken på magsår - och här ser du problem 2, symptomen är så 'vida' att de kan vara symptom på 75 andra saker också - hos vuxen häst är:

(I osorterad ordning)

Bristande aptit
Matt, 'dammig' päls
Håglöshet
Mag/tarmstörning
Återkommende kolik
Kolik/magsmärta/magobehag
Rastlöshet, oro
Apati
Oro/kolikkänning efter utfodring
Minskad prestation/presterar sämre än förväntat

Som du ser är vissa av symptomen 'motsatser', de kan bli oroliga, eller så kan de bli passiva.

Min herre fick ju magsår av butta. Han åt butta, magen var perfekt och allt var bara bra. Sen pang poff sista dagen fick han sprutdiarre, och slutade i samband med det i princip att äta. Åt 4 kg/dag mot 18 normalt.

Pigg och glad och så, dock var pälsen matt men det satte jag inte i samband då, utan trodde det berodde på att han stod inne dygnet runt, inget solljus etc.

Vet berodrade ut buttan, och tyckte magen nog skulle lugna sig då. Det gjorde den, inom ett dygn var magen prickfri igen. Men han åt inte, åt fortfarande bara 4 kg/dygn. Vet tyckte att sålänge han äter övht, ge honom några dagar att 'komma igång'.

Hästen var intresserad av att äta, var där och nosade och tog en liten tugga, men uppförde sig ungefär som om man själv skulle vara HUNGRIG men må ILLA samtidigt. Han åt sina lucernpellets med normal aptit, 'bara' silaget han inte 'ville ha'.

Inom ett dygn efter första symptom visade han de första milda koliksymptomen. Jag fattade inte de heller, han grävde i boxen. La sig inte eller något, utan bara grävde. Jag trodde det också var tråkigt stå på box, och försöka gräva sig ut typ.

Inom 24 h från det kom svaga, svaga koliksymptom. Han åt fortfarande knappt, men nu grävde han, la sig, reste sig, kollade på magen. Sen var han som vanligt igen och ställde sig och sov eller åt lite litegrann. Var bra rätt långa perioder emellan. Magen var igång och lät, avföringen normal etc.

Jag hade turen att få en enormt kunnig distriktsveterinär som jobbat på klinik på medicinavdelningen, som direkt kände att det där verkade som magsår. Hon ville ha in på klinik, det ville inte kliniken. Så DV var ut, gav kramplösande och smärtstillande, en gnutta lugnande och så 10 liter dropp. Sen fick jag åka och hämta magsårsmedicin (gastro gard). Tog inte många timmar efter medicinering innan han började intressera sig för maten.

Inom några dagar var han igång och åt normalt, pälsen blev finare och allt verkade bra. Behandlades i 7 dagar (normal behtid är 28 dgr), man valde att inte svälta honom (svält utlöser magsår..) för att göra en gastroskopi utan trodde 7 dagar skulle räcka.

3 dygn efter medicinen satts ut började han äta sämre, och var snart nere i bara 4 kg/dygn, pälsen blev trist och 'dammig' igen och så kom de första små, små koliktecknen igen, lika vaga och 'tillfälliga' som sist. Där las han in akut på klinik, svältes och de gick ner med kamera. Och hittade både magsår utlösta av svälten då inför gastron, samt äldre (mer än 3 - 4 dagar gamla). Både blödande och icke blödande. De testade också för tarminflammation och annat just för det är ovanligt vuxna hästar får koliksymptom vid magsår (enligt vet).

Låg inlagd på klinik några dygn, och när jag hämtade så det som först slog en var pälsen - den låg slätt, var mjuk och blank igen. Trots att han gått ner i vikt etc. Han behandlades sen med magsårsmedicin i 2 veckor, sen en nervös svält och ny gastroskopi som visade ärr och avläkning men inga nya magsår. Så vi började trappa ner dosen. (Sen behövde han lagom till medicinen skulle sättas ut metacam, och då - samt alla gånger i framtiden - fick han magsårsmedicin förebyggande. Dag tre fick han diarre, där satte vi ut metacamet, och fortsatte med magsårsmedicinen).

Idag är han utan magsårsmedicin och verkar må bra *peppar peppar*

Men i hans fall var alltså tecknen i kronologisk ordning aptitlöshet - pälsen - milda koliksymptom. Har för mig jag skrev om honom i annan tråd ang din som inte ville äta.

Men precis som du säger, en häst som verkar hängig, magen utanpå är i 'perfekt trim', men inte vill äta ordentligt fast den verkar intresserad av maten - där kan det ju vara t ex magsår och då ska man INTE ge NSAID, men det kan ju samtidigt vara att hästen har ont någonstans (munnen etc) och NSAID är precis vad den behöver. Men sätter DV då in NSAID och det är magsår kan det bli mindre kul. Men symptomen är så luddiga att det är faktiskt svårt veta, ffa t ex om hästen även har ont av något annat. I mitt fall t ex, om han haft ont av det fång han ursprungligen fick butta för, så kunde det ju vara DÄRFÖR han slutade äta i samband med att kuren avslutades. Så svårt det där.

Och islandshästar är ju ännu svårare, de är ju inte direkt kända för att vara pipiga. Utan visar väldigt lite (läste nyss på annat forum där en veterinär skrev om en isis som h*n besökt. Hästen var 'sammanbiten' och stel, ville inte äta men hade inte förhöjd puls och inga koliktecken. Fast en halvtimme senare föll den ner död pga brusten magsäck. En 'normal' häst hade ju visat tydlig smärta och stress och haft förhöjd puls, men isisarna är ju fenomenala på att INTE visa.

Jag är ingen veterinär utan har läst en del farmakologi så huruvida man ger det till hästar med ont i magen eller ej vet jag inte. På humansidan är däremot mag-tarm besvär vanliga biverkningar (ex. på preparat ipren, ibumentin, magnecyl, treo, voltaren osv)
Personligen har jag uppfattat det som att många har haft problem med metacam samtidigt som det är ett preparat som verkar användas en hel del utan problem också.

Ett annat problem med NSAID och magsår är också att de medför en ökad blödningsrisk då man påverkar blodets förmåga till att koagulera.
Det finns ju andra preparat som inte är anti-inflammatoriska om man bara vill åt smärthämning. Eller helst om möjligt använda sig av fysikaliska behandlingsmetoder.

Det finns ju andra preparat som inte är anti-inflammatoriska om man bara vill åt smärthämning. Eller helst om möjligt använda sig av fysikaliska behandlingsmetoder.

Haken är ju att det i princip inte finns några andra preparat än NSAID som fungerar riktigt bra på häst. Så det finns inga bra smärthämmare heller att ersätta NSAID med.

Opiater t ex påverkar tarmmotoriken, och en hund eller människa med lite förstoppning/långsam tarm är ju en sak, men det blir betydligt värre på en häst.

Så - det är tyvärr inte så att det finns andra preparat att ta till direkt =/

Tack för att du tog dig tid att skriva ner allt.

Han har verkat betydligt piggare sen vet var ute, han betar i hagen så jag tror att han äter tillräckligt, även om han inte är jätteintresserad av höet. Men så brukar han vara, äter inte hö om det finns gräs. Det är ju mycket smaskigare.

Jag har ju mina misstankar om att det är buskar som han ätit. Nu ska vi snart flytta och jag hoppas att det gör honom gott. Enligt stallägaren så kunde de inte ta bort buskarna, "för de finns ju överallt" vilket visserligen är sant. De finns överallt där vi bor, i varenda hage. Och de är inga småbuskar utan stora dungar. Så jag får acceptera att de står där och glädjas över att det blivit höst nu så att det varken finns bär eller löv på dem nu.

Min fick både puls och man såg att magen krampade och hade sig. Så jag hoppas att han visar symptom, men det är nog sant som du säger.

Senast ändrad:

Vad händer i denna diskussionen? Har de kommit någonting nytt?
Jag tycker inte man hört lika mycket illa om Metacam längre som man gjorde för ett år sedan..?

Vad händer i denna diskussionen? Har de kommit någonting nytt?
Jag tycker inte man hört lika mycket illa om Metacam längre som man gjorde för ett år sedan..?

Nej för riskerna är lika stora för alla hästar oavsett ras, och biverkningar finns men det gör det även vid andra typer av preparat.

Har ett par "mystiska" erfarenheter av metacam på islandshästar.

Vårt ena sto behandlades i tiden för magsår och mådde efter det helt bra i tre år. Blev sedan ordinerad Metacam för ett tillfälligt benproblem och hela vintern efter det gick hon med diffusa magproblem. Små koliker mm. På vårvintern konstaterades sedan lindrigt magsår igen. Om det var Metacamen som satte igång "magrumban" på nytt eller inte är givetvis ingen självklarhet med visst får man ju sina misstankar...
Allt det här hände innan metacam-diskussionerna uppstod, annars hade vi givetvis funderat en gång extra innan vi gett Metacam till en häst som vi visste haft magsår :crazy:

I höstas fick en annan isis i stallet Metacam ordinerat. Samma häst har ätit kortare kurer tidigare utan problem, men nu när den fick en längre kur slutade hästen plötsligt äta helt och blev allmänt hängig.
Ett par dagar efter att kuren avbröts mådde hästen ok igen. Och det här är fråga om en rel gammal häst som ALDRIG reagerat med magen på nånting tidigare... Vi har alltid sagt att den hästens mage säkert är gjord av järn eftersom den tål "vad som helst" utan minsta lilla tecken på problem, så givetvis reagerade vi rel starkt när den slutade äta.

Det här är inget mystiskt, det är den typen av biverkning som kan förekomma med detta preparat på häst tyvärr. Det är baksidan av myntet, men å andra sidan så har även butta samma typ av biverkningar, så hur man än vänder och vrider på sig så är ändan bak ändå.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: snorp
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?