Sv: Metacam-biverkningar
Läste också detta med magsår nu efteråt och tycker att då är det ju extra viktigt att varna. Hur vet man om en häst har magsår?
Jag tog ju ut vet för att han hade ont i magen, och han fick detta för att han hade ont i magen. Känns lite bakvänt.
Brukar de få detta pga ont i magen?
Haken med magsår är att vuxna hästar är generellt dåliga på att visa symptom. Många, många hästar har magsår utan att visa ett dugg. Man riskerar alltså utan att veta om det råka ge NSAID till magsårshäst, vilket är något man absolut INTE vill, och står som kontraidikation i FASS. Men hur ska man veta om de inget visar? Moment 22.
I alla fall, några tecken på magsår - och här ser du problem 2, symptomen är så 'vida' att de kan vara symptom på 75 andra saker också - hos vuxen häst är:
(I osorterad ordning)
Bristande aptit
Matt, 'dammig' päls
Håglöshet
Mag/tarmstörning
Återkommende kolik
Kolik/magsmärta/magobehag
Rastlöshet, oro
Apati
Oro/kolikkänning efter utfodring
Minskad prestation/presterar sämre än förväntat
Som du ser är vissa av symptomen 'motsatser', de kan bli oroliga, eller så kan de bli passiva.
Min herre fick ju magsår av butta. Han åt butta, magen var perfekt och allt var bara bra. Sen pang poff sista dagen fick han sprutdiarre, och slutade i samband med det i princip att äta. Åt 4 kg/dag mot 18 normalt.
Pigg och glad och så, dock var pälsen matt men det satte jag inte i samband då, utan trodde det berodde på att han stod inne dygnet runt, inget solljus etc.
Vet berodrade ut buttan, och tyckte magen nog skulle lugna sig då. Det gjorde den, inom ett dygn var magen prickfri igen. Men han åt inte, åt fortfarande bara 4 kg/dygn. Vet tyckte att sålänge han äter övht, ge honom några dagar att 'komma igång'.
Hästen var intresserad av att äta, var där och nosade och tog en liten tugga, men uppförde sig ungefär som om man själv skulle vara HUNGRIG men må ILLA samtidigt. Han åt sina lucernpellets med normal aptit, 'bara' silaget han inte 'ville ha'.
Inom ett dygn efter första symptom visade han de första milda koliksymptomen. Jag fattade inte de heller, han grävde i boxen. La sig inte eller något, utan bara grävde. Jag trodde det också var tråkigt stå på box, och försöka gräva sig ut typ.
Inom 24 h från det kom svaga, svaga koliksymptom. Han åt fortfarande knappt, men nu grävde han, la sig, reste sig, kollade på magen. Sen var han som vanligt igen och ställde sig och sov eller åt lite litegrann. Var bra rätt långa perioder emellan. Magen var igång och lät, avföringen normal etc.
Jag hade turen att få en enormt kunnig distriktsveterinär som jobbat på klinik på medicinavdelningen, som direkt kände att det där verkade som magsår. Hon ville ha in på klinik, det ville inte kliniken. Så DV var ut, gav kramplösande och smärtstillande, en gnutta lugnande och så 10 liter dropp. Sen fick jag åka och hämta magsårsmedicin (gastro gard). Tog inte många timmar efter medicinering innan han började intressera sig för maten.
Inom några dagar var han igång och åt normalt, pälsen blev finare och allt verkade bra. Behandlades i 7 dagar (normal behtid är 28 dgr), man valde att inte svälta honom (svält utlöser magsår..) för att göra en gastroskopi utan trodde 7 dagar skulle räcka.
3 dygn efter medicinen satts ut började han äta sämre, och var snart nere i bara 4 kg/dygn, pälsen blev trist och 'dammig' igen och så kom de första små, små koliktecknen igen, lika vaga och 'tillfälliga' som sist. Där las han in akut på klinik, svältes och de gick ner med kamera. Och hittade både magsår utlösta av svälten då inför gastron, samt äldre (mer än 3 - 4 dagar gamla). Både blödande och icke blödande. De testade också för tarminflammation och annat just för det är ovanligt vuxna hästar får koliksymptom vid magsår (enligt vet).
Låg inlagd på klinik några dygn, och när jag hämtade så det som först slog en var pälsen - den låg slätt, var mjuk och blank igen. Trots att han gått ner i vikt etc. Han behandlades sen med magsårsmedicin i 2 veckor, sen en nervös svält och ny gastroskopi som visade ärr och avläkning men inga nya magsår. Så vi började trappa ner dosen. (Sen behövde han lagom till medicinen skulle sättas ut metacam, och då - samt alla gånger i framtiden - fick han magsårsmedicin förebyggande. Dag tre fick han diarre, där satte vi ut metacamet, och fortsatte med magsårsmedicinen).
Idag är han utan magsårsmedicin och verkar må bra *peppar peppar*
Men i hans fall var alltså tecknen i kronologisk ordning aptitlöshet - pälsen - milda koliksymptom. Har för mig jag skrev om honom i annan tråd ang din som inte ville äta.
Men precis som du säger, en häst som verkar hängig, magen utanpå är i 'perfekt trim', men inte vill äta ordentligt fast den verkar intresserad av maten - där kan det ju vara t ex magsår och då ska man INTE ge NSAID, men det kan ju samtidigt vara att hästen har ont någonstans (munnen etc) och NSAID är precis vad den behöver. Men sätter DV då in NSAID och det är magsår kan det bli mindre kul. Men symptomen är så luddiga att det är faktiskt svårt veta, ffa t ex om hästen även har ont av något annat. I mitt fall t ex, om han haft ont av det fång han ursprungligen fick butta för, så kunde det ju vara DÄRFÖR han slutade äta i samband med att kuren avslutades. Så svårt det där.
Och islandshästar är ju ännu svårare, de är ju inte direkt kända för att vara pipiga. Utan visar väldigt lite (läste nyss på annat forum där en veterinär skrev om en isis som h*n besökt. Hästen var 'sammanbiten' och stel, ville inte äta men hade inte förhöjd puls och inga koliktecken. Fast en halvtimme senare föll den ner död pga brusten magsäck. En 'normal' häst hade ju visat tydlig smärta och stress och haft förhöjd puls, men isisarna är ju fenomenala på att INTE visa.