Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack alla som svarat hitills, och gärna fram med fler tankar och ev länkar till info! Söker efter lite bakgrund samt hur stor kunskap och rädsla verkar vara, då jag diskuterar om att skriva examensarbete med undersökning i ämnet
Apropå blödningar, så säger inte att det är därför det blivit si eller så, men i FASS ang kontraindikationer (dvs indikationer som gör att metacam ej ska användas eller man ska vara extra försiktig):
Används inte till djur som lider av gastrointestinala störningar, som irritation och blödning, försämrad lever-, hjärt- eller njurfunktion och blödningsrubbningar.
Och hur skall man veta det på en häst som aldrig blivit behandlad av veterinär tidigare? Och som bara har en liten sårskada? Har du träffat någon veterinär som gör alla dessa prover på en häst med en sårskada? Det gör metacam till en farlig medicin för hästar, i mina ögon. Sen därmed inte sagt att de kan leva med blödningar organen. Men känslig mage och dylika finns också med som en risk..
Detta gör att jag faktiskt skall kolla om mitt fjolårsföl fick metacam när hon stod på klinik efter en buköppning, något hon tyvärr inte överlevde pga komplikationer efter op.
Det är viktigt att ta det i beräkningarna. Det finns inga försäkringsbolag som tillåter "onödiga" blodprover och andra nödvändiga åtgärder för att vara säker på att hästen inte har någon "allergi" gentemot metacam.
Är ju kul man kan testa lever och njurar men alla hästar som nästan dör eller dog på grund av att tarmarna fullständig slogs ut
Den biverkningen har jag inte sett någon under mitt hästliva på en stor häst och inte av finadyne eller fenylbutazon, magsår ja men inte att hela tarmfloran slogs ut med vattentunna diareer och proteinläkage. Det var även den biverkningen Islandshingsten fick som det skrevs om i tidningen.
Denna biverkningen är jag mycket rädd för då den dessutom medför mycket stor lidande för hästarna.
Magsår vet ju de flesta om att hästar kan få av NSAID preparat men just den komplikationen att hela tarmfloran slås ut och att hästarna inte kan ta upp protein till följd av detta (den biverkningen som vi haft på flera Islandshästar) har bara varit av Metacam inte av andra NSAID preparat
Kanske islandshästarna är extra känsliga mot Meloxikam för det är ingen skillnad om man ger det flyttande eller via injektion, vi har haft reaktion på båda.
Och jag har varit med och behandlat många hästar både stora under 3 år av min utbildning och senare Islandshästar på de gårda där jag har jobbat och nu med egen verksamhet.
Vi har stor respekt för metacam på Islandshästar och håller oss främst till Fenylbotason eller Cronyxin om det bara gäller smärtlindring (den har ingen häst reagerat på än).