Metacam-biverkningar

Sv: Metacam-biverkningar

De biverkningar jag hört talas om är blödningar i tarm, magsäck osv.
Har hört även om blödningar i lever och njurar.

Apropå blödningar, så säger inte att det är därför det blivit si eller så, men i FASS ang kontraindikationer (dvs indikationer som gör att metacam ej ska användas eller man ska vara extra försiktig):

Används inte till djur som lider av gastrointestinala störningar, som irritation och blödning, försämrad lever-, hjärt- eller njurfunktion och blödningsrubbningar.

Den texten i sig är ju inget konstigt, men om man jmf med t ex hund, så där kollar man ofta med ett blodprov innan iaf längre tid användning hur det eg står till med hundens lever- och njurvärden. Sådant görs ju ytterst sällan på häst. Och gastrointestiala störningar är förvisso ett projekt i sig att kolla, men om man betänker att många, många hästar (alla raser nu, inte specifikt isiar) har magsår - helt utan att visa yttre symptom.

Då blir det ganska skrämmande. Speciellt i de fall där en häst är 'ur slag' och man inte hittar någon riktig anledning men den får NSAID, men ger för att se om den blir bättre.

Nu är det ju inte alltid man har riktigt tid att invänta provsvar, och det tar längre tid generellt att få provsvar på en häst än en hund då hunden oftare kommer till klinik där man bara kan gå till labb.

Men det blir ändå ganska läskigt när man börjar tänka på det så. Och ändå så om inga tecken på exvis störd mage synts på 'utsidan' så har inte jag tänkt 'men tänk om den har magsår och så...'. Förrän nu då såklart, men det är ju på förekommen anledning.

Tack alla som svarat hitills, och gärna fram med fler tankar och ev länkar till info! Söker efter lite bakgrund samt hur stor kunskap och rädsla verkar vara, då jag diskuterar om att skriva examensarbete med undersökning i ämnet :)

Min 10-åriga valack fick Metacam i somras efter att han fått ett sår i ögat. Inga biverkningar hos honom.

Tack alla som svarat hitills, och gärna fram med fler tankar och ev länkar till info! Söker efter lite bakgrund samt hur stor kunskap och rädsla verkar vara, då jag diskuterar om att skriva examensarbete med undersökning i ämnet :)

Nu vet jag inte om du till undersökningen vill ha svar från andra än islandshästägare? Men jag har ju 'omvärderat' min syn på NSAID (alla kategorier) en del nu sen fbl reaktion. När jag lärde mig att det fanns välkända biverkningsrisker i magtarmkanalen som INTE är så tydligt utskrivna i fass och som jag inte visste om. Inte så jag (annat än till DEN hästen) är 'rädd' för det, men jag fick ändå en 'liten chock'.

Min tanke, än så länge, är att jämföra islandshästens biverkningar med andra rasers. Men får ju se hur det blir, möte med professor om nån vecka :)

Apropå blödningar, så säger inte att det är därför det blivit si eller så, men i FASS ang kontraindikationer (dvs indikationer som gör att metacam ej ska användas eller man ska vara extra försiktig):

Används inte till djur som lider av gastrointestinala störningar, som irritation och blödning, försämrad lever-, hjärt- eller njurfunktion och blödningsrubbningar.

Och hur skall man veta det på en häst som aldrig blivit behandlad av veterinär tidigare? Och som bara har en liten sårskada? Har du träffat någon veterinär som gör alla dessa prover på en häst med en sårskada? Det gör metacam till en farlig medicin för hästar, i mina ögon. Sen därmed inte sagt att de kan leva med blödningar organen. Men känslig mage och dylika finns också med som en risk..

Detta gör att jag faktiskt skall kolla om mitt fjolårsföl fick metacam när hon stod på klinik efter en buköppning, något hon tyvärr inte överlevde pga komplikationer efter op.

Och hur skall man veta det på en häst som aldrig blivit behandlad av veterinär tidigare? Och som bara har en liten sårskada? Har du träffat någon veterinär som gör alla dessa prover på en häst med en sårskada? Det gör metacam till en farlig medicin för hästar, i mina ögon. Sen därmed inte sagt att de kan leva med blödningar organen. Men känslig mage och dylika finns också med som en risk..

Detta gör att jag faktiskt skall kolla om mitt fjolårsföl fick metacam när hon stod på klinik efter en buköppning, något hon tyvärr inte överlevde pga komplikationer efter op.

Nej det var ju det jag skrev, att det nästan aldrig tas blodprov och kollar njur- och levervärden t ex. Det görs inte alltid det på hund/katt heller - men oftare.

Sen är ju haken att just den delen med att inte ge till djur med nedsatt lever/njurfunktion, blödningsbenägna, magtarmstörningar etc - det gäller ALLA NSAID.

Fast nu är det ju just metacam och ett till preparat som det pågår forskning runt, och då just på islandshäst.

Ta mitt lilla föl som tragist dog, hade hon inte blivit sjuk när hon blev sjuk så vet vi idag att hon förmodligen hade drabbats senare i livet, av tex kolik eller annat då hennes tarmar var inflamerade vid buköppning. Hade hon levt lyckligt i 8 år, och sen fått en sårskada och vet skrivit ut metacam, då hade hon med största sannolikhet fått blödningar.

Vilket gör att jag aldrig kommer använda just metacam, för det är metacam som HAR orsakat många olyckliga dödsfall på våra islandshästar de sista åren. Och framför allt nu har många fall kommit upp.. Det är viktigt att ta det i beräkningarna. Det finns inga försäkringsbolag som tillåter "onödiga" blodprover och andra nödvändiga åtgärder för att vara säker på att hästen inte har någon "allergi" gentemot metacam.

Ja men genom den här undersökningen kan det bli så att försäkringsbolaget ger tillstånd för blodprov, när man konstaterat hur det förhåller sig.

Det är viktigt att ta det i beräkningarna. Det finns inga försäkringsbolag som tillåter "onödiga" blodprover och andra nödvändiga åtgärder för att vara säker på att hästen inte har någon "allergi" gentemot metacam.

Precis som Boj säger, så just att det forskas och tas fram statistik gör att de säkerligen komemr ersätta.

Dock, redan IDAG ersätts faktiskt blodprov för att kolla njur- och levervärden (dvs inte allergi som du pratar om, utan de välkända risker för alla raser som finns med att ge metacam/annan nsaid om djuret har nedsatt njur-/leverfunktion) innan insättande av behandling. Inga som helst problem ersättningsmässigt. Däremot GÖRS det sällan av veterinärerna.

Och det kanske borde göras oftare. NU är det ju inte alls säkert att ens någon av de isiar som dött/fått blödningar av metacam HADE nedsatt njur-/leverfunktion och det är därför. De kan ju ha drabbats ändå, med utmärkta njur- och levervärden. Fast det vet man inte om man inte provtar, så det borde ju eg göras oftare på ALLA raser, men alldeles specifikt på isisar i nuläget.

Som sagt, det görs inte alltid men betydligt oftare på hund- och katt. Inga problem med f-bolagen där heller btw. Sen - det går inte komma ifrån att om det tas prov i SAMTLIGA fall så BLIR det en dyrare kostnad för alla - både djurägare och veterinärer. Både på räkningen där och då, och långsiktigt på premien. Men ersätts det gör det.

Är ju kul man kan testa lever och njurar men alla hästar som nästan dör eller dog på grund av att tarmarna fullständig slogs ut
Den biverkningen har jag inte sett någon under mitt hästliva på en stor häst och inte av finadyne eller fenylbutazon, magsår ja men inte att hela tarmfloran slogs ut med vattentunna diareer och proteinläkage. Det var även den biverkningen Islandshingsten fick som det skrevs om i tidningen.
Denna biverkningen är jag mycket rädd för då den dessutom medför mycket stor lidande för hästarna.

Är ju kul man kan testa lever och njurar men alla hästar som nästan dör eller dog på grund av att tarmarna fullständig slogs ut
Den biverkningen har jag inte sett någon under mitt hästliva på en stor häst och inte av finadyne eller fenylbutazon, magsår ja men inte att hela tarmfloran slogs ut med vattentunna diareer och proteinläkage. Det var även den biverkningen Islandshingsten fick som det skrevs om i tidningen.
Denna biverkningen är jag mycket rädd för då den dessutom medför mycket stor lidande för hästarna.

Just precis det är en KÄND biverkning av NSAID. Min herre som fick magsår av butta testades för det när han var inlagd på klinik, just för att de är en av de otrevligare biverkningarna de kan drabbas av. Det är inte vanligt, men det händer och den är känd. Och det har dött hästar av andra raser, stora som små.

Shettisar tycks vara extra känsliga för det när det gäller butta för övrigt, det är också 'känt'.

Googla på 'right dorsal colitis' om du vill läsa mer förresten.

Senast ändrad:

KL

Men herregud :eek::eek: Är inte veterinärar skyldiga att informera om vad det är de trycker i hästarna, och vad det kan tänkas ha för bieffekter. Eller iaf be en hålla ett öga på hästen?????

Min häst hade ont i magen av okänd anledning för ett tag sedan och fick då en spruta av vet. Jag frågade vad det var, han sa nåt om kramplösande och att det skulle hjälpa magen komma igång. Det var den infon jag fick!
Jag är absolut inte påläst om mediciner. Man tycker ju att han iaf borde ha nämnt att man bör hålla koll på hästen.

Jag skulle iväg till skolan efter, men kunde ju åtminstonde sagt till syrran om det var så.
Nu mår han ju bra, men vem vet vad som kunde ha hänt!?!

Jo, veterinären ska informera om biverkningsrisker. Däremot är väl frågan om de måste dra ALLA biverkningar som finns? Det gör inte humanläkare heller, och när drog apoteket sist hela biverkningslistan på alvedon? Man har ju som djurägare ett visst ansvar med, fass finns lätt tillgängligt (alla biverkningsrisker står dock inte i FASS)

Haken med just NSAID är ju dock att - det finns inga alternativ. Det finns inget annat vettigt alt, så frågan är vad som är i hästens bästa intresse? Att skrämma skiten ur djurägare genom att informera om alla tänkbara biverkningar, eller informera djurägaren om att exvis ge akt på om de 'blir lösa i magen eller äter dåligt' och då kontakta vet? (OBS, ingen kritik, mer reflekterande frågor).

Om du velat veta mer om det kramplösande kunde du ju ha frågat? Mest troligt var det vetalgin eller liknande den fick btw, och kollar man i fass så på biverkningar: Enstaka fall av anafylaktiska reaktioner har rapporterats. (Står dock ej vilket djurslag de rört. Anafylaktiska reaktioner = allergichocksreaktioner). Hade det gjort skillnad för dig (ärligt menad fråga) om du blivit informerad om att preparatet får glatt muskulatur att slappna av, och tarmen återfår normal motorik? Och att det finns en väldigt, väldigt liten risk för allergichock? (Det finns det iofs med allt i teorin). En allergisk chock hade dessutom visat sig innan vet hann åka därifrån.

Däremot att t ex inte alls nämna något om att vara observant på om hästen blir lös i magen, börjar äta dåligt eller på annat sätt verkar dålig, vid giva av NSAID - DET anser jag inte är rätt någonstans. Men det ÄR en svår gränsdragning mellan att informera tillräckligt men inte skrämma skiten ur. Och det kompliceras av att det på häst är i princip tomt på alternativ till NSAID.

Metacam och andra NSAID kan orsaka ruskigt otrevliga biverkningar på smådjur med, inkl tarmblödningar (modell det rinner blod ur baken på hunden). Det är dock väldigt, väldigt liten risk - men tyvärr omöjligt att förutse innan vilken individ som är just den som tänker krascha. På hund finns dock fler alternativ.

Verka ju som Islandshästar är lika känsliga som Shettisar, men raserna är ju rätt lika varandra.

Magsår vet ju de flesta om att hästar kan få av NSAID preparat men just den komplikationen att hela tarmfloran slås ut och att hästarna inte kan ta upp protein till följd av detta (den biverkningen som vi haft på flera Islandshästar) har bara varit av Metacam inte av andra NSAID preparat
Kanske islandshästarna är extra känsliga mot Meloxikam för det är ingen skillnad om man ger det flyttande eller via injektion, vi har haft reaktion på båda.

Och jag har varit med och behandlat många hästar både stora under 3 år av min utbildning och senare Islandshästar på de gårda där jag har jobbat och nu med egen verksamhet.

Vi har stor respekt för metacam på Islandshästar och håller oss främst till Fenylbotason eller Cronyxin om det bara gäller smärtlindring (den har ingen häst reagerat på än).

Magsår vet ju de flesta om att hästar kan få av NSAID preparat men just den komplikationen att hela tarmfloran slås ut och att hästarna inte kan ta upp protein till följd av detta (den biverkningen som vi haft på flera Islandshästar) har bara varit av Metacam inte av andra NSAID preparat
Kanske islandshästarna är extra känsliga mot Meloxikam för det är ingen skillnad om man ger det flyttande eller via injektion, vi har haft reaktion på båda.

Och jag har varit med och behandlat många hästar både stora under 3 år av min utbildning och senare Islandshästar på de gårda där jag har jobbat och nu med egen verksamhet.

Vi har stor respekt för metacam på Islandshästar och håller oss främst till Fenylbotason eller Cronyxin om det bara gäller smärtlindring (den har ingen häst reagerat på än).

Det må så vara, individuell känslighet spelar ju in. Men just det du beskrev, med tarminflammation och proteinläckage är alltså en biverkningsrisk för ALLA NSAID och gäller alla hästar/alla raser - med individuell känslighet då såklart. Dvs det är ingen ny eller okänd biverkning, och dessvärre är den inte bara för metacam utan för butta/finadyne/cronyxin/etc med.

Sen, det är absolut inga problem att tycka 'jag vill helst inte ge metacam'. JAG skulle inte välja metacam i dagsläget om jag hade en islandshäst. MEN, det är jätteviktigt att veta och förstå att risken för RDC, dvs grovtarmsinflammation med proteinläckage osv finns ÄVEN för de andra preparaten. Och oavsett vad man har för ras.

Det är det jag vänder mig emot, att kända, dokumenterade biverkningar som rapporterats på 'alla' raser och som gäller alla NSAIDs i den här debatten lyfts fram som något som gäller bara metacam och islandshäst. Vilket gör att en islandshästägare kan invaggas i falsk säkerhet att det är tryggt att ge fenylbutazon t ex, utan risk för den biverkningen. Och så är det inte tyvärr.

Så, hade jag isis skulle jag i dagsläget ha metacam långt ner på listan - på grund av de - vad det verkar - mer allergiska reaktioner som isisarna tycks vara överrepresenterade för. Men ändå vara fullt medveten om att risken för otrevliga biverkningar finns för ALLA de andra preparaten som finns som alternativ med. Sen skulle jag medicinera.

Mitt fbl kommer jag ju aldrig att ge butta igen om det inte bokstavligt talat handlar om liv och död. Utan han får metacam eller annat (helst metacam). MEN, jag VET ju att jag INTE är skyddad bara för det, utan risken finns där att han får magsår - eller andra värre biverkningar - av de andra med.

Hänger du med? Håll isär de biverkningar som tycks drabba 'bara' isisar och 'bara' på metacam, med de biverkningar som kan drabba alla hästar på alla preparaten sas.

Jadu, det får jag ta reda på den dagen jag står där och behöver trycka i mina hästar medicin. Men inte blir det metacam i alla fall..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: snorp
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama