Metacam-biverkningar

PiperGarden

Trådstartare
Är det nån av er som har erfarenhet? Eller nån som är skeptisk till att ge sin häst Metacam pga att man hört om biverkningar? Skulle gärna vilja höra era erfarenheter och tankar i ämnet! :)
Specifikt gällande islandshäst, då det iaf i mina trakter varit ett samtalsämne i sommar

Sv: Metacam-biverkningar

Jag hade inga biverkningar alls på min häst. Men har hört att det kan man få.

Tror vi använde det på vår förra häst också, helt utan biverkningar. Vet en islandshäst som går på det nu, utan biverkningar.
Och enligt en vet jag frågade, var det bara ren otur att det var en avelshingst som fick biverkningar av metacam, och därför har det blivit så spritt att islandshästar är känsliga mot metacam.
Enligt honom så ger metacam biverkningar precis som alla andra läkemedel, men inte speciellt för islandshästar.
Jag tänker i alla fall ge metacam om jag skulle behöva det =) Tror inte det är något att oroa sig för.

Jaha och hos oss är det två som dog och en kunde bara räddas tack vara att vi har ett mycket bra Djursjukhus i närheten där hästen fick intensivvård.

Ett sto hade föl vid sidan men kunde efter 3 veckor inte räddas, hennes mag tarmkanal slogs ut och hon kunde inte ta upp protein eller några andra näringsämnen, hon hölls vid liv bara genom plasma för fölets skull.

En valack dog direkt ett dygn efter, troligen av inte inre blödningar.

Och Stoet som klarade sig, hade även hon en utslagen tarmflora. Men henne kom vi till djursjukhuset i tid. Hon fick plasma och dropp i några dygn samt en ny tarmflora. Det var på gränsen för henne med.

Jag har stor respekt för både metacam och även fenadyne (haft två häst som reagerat med att de tappa päls på huvudet och halsen samt nästan få en eksemliknande reaktion och klia sig enormt mycket)

En med dödlig utgång.
Och en som klarar sig bra.

Jag kommer inte ge mina hästar metacam någonsin.

EDIT: Frötuna Gårds egna hingst Ofsi fick metacam-förgiftning. Det kan man läsa om på deras hemsida!

Senast ändrad:

Jag hade ett 24-årigt sto som kliade och tappade päls när hon fick finadyne.
Hon var till och från hängig, och tappade i hull under några månader innan hon blev riktigt dålig och slutade äta. Vi provade med finadyne en vecka innan hon avlivades.

Hästen som fick metacam var en frisk treårig valack.

En med dödlig utgång. Hade dock kanske kunnat klaras om hästen inte i samband med den oerhörda kolik han fick också hade haft fång. Mitt andra halvblod fick också kolik efter några omgångar med Metacam. Det var dock inte så dramatiskt och eftersom jag direkt förstod vad som var på gång slutade jag med Metacam.

Biverkningsrisken är ju densamma för alla NSAID (Metacam, Finadyne, Fenylbutazon, Quadrisol).

Sen om islandshästar är känsligare än andra tvistar ju de lärde om, det saknas nog underlag. Annars är det enda jag vet är dokumenterat att shettisar kan vara markant känsligare än andra mot NSAID rent generellt.

Men alla de biverkningar som omnämns här är generella för NSAID och inte bara för metacam, och kan drabba alla raser.

Haken om man bli (överdrivet) rädd för dem är att det finns inga alternativ att ta till direkt.. Sen ska man naturligtvis vara medveten om biverkningarna och ge akt på dem, och kontakta veterinär om hästen visar magtarmstörning (många verkar anse att lös i magen får man räkna med t ex). Och en häst som är dokumenterat känslig ska man ju vara ÄNNU försiktigare med.

Men är inte i någons intresse att undvika alla NSAIDs till alla hästar pga biverkningsrisken.

Men de hästar som faktiskt blir allvarligt skadade av metacam, såpass att de dör har väl någon allergi gentemot preparatet i metacam? Har för mig att jag läst det någonstans, är inte helt säker.

Men om det är så så borde det också visa att alla hästar inte drabbas av metacam-förgiftning, men är det värt risken? Om man nu inte kan kolla innan om hästen har en allergi gentemot metacam.

Fast finns det några fall där en allergi varit fallet? De jag hört/läst om är de 'klassiska' biverkningarna kopplade till mag-tarmkanalen. Och de har ju inget med allergi att göra. Däremot finns individuell känslighet såklart. Dessutom kan det påverkas av skicket hästen var på innan behandling med, dvs det kan gå bra utan en enda biverkning ena gången, och på tok nästa.

Har du islandshäst och har läst om biverkningarna just för rasen som man misstänker?

Det är något just med Finadyne och Metacam som gett reaktioner. Jag vet inte vad det är som är annorlunda mot t e x Finylbutazon. Men det är dessa två läkemedel som nämns av veterinärer som annorlunda reaktioner hos islandshästen.

Jag har gett det till både häst och hund. På hästen såg jag inga biverkningar men hunden däremot höll det på att sluta riktigt illa för...
Fick diarréer och kräkningar som inte ville ge med sig, han hade då endast fått i sig två doser. Åkte in akut och tur var det, för det visade sig att han blivit förgiftad. Enligt veterinären hade en del av levern dött och om vi inte åkt in hade han troligtvis inte levt idag.

Har du islandshäst och har läst om biverkningarna just för rasen som man misstänker?

Det är något just med Finadyne och Metacam som gett reaktioner. Jag vet inte vad det är som är annorlunda mot t e x Finylbutazon. Men det är dessa två läkemedel som nämns av veterinärer som annorlunda reaktioner hos islandshästen.

Nej, jag har inte islandshäst, men jag har följt 'debatten' kring det hela mycket noga, då det helt enkelt intresserar mig. Men de fall jag hört/läst om är just en ökad känslighet för de 'klassiska' NSAID-biverkningarna, jag har missat ev rent 'allergiska', därför jag var nyfiken?

Vad gäller t ex shetlandsponnyer så är det ju välkänt att de som ras har en ökad känslighet, även om det även där är individuellt. Pratade en god stund med veterinären om det, just att shettisar kan ha en extremt ökad känslighet för fenylbutazon, och på lägre dos och mycket snabbare än 'andra hästar' kan drabbas av biverkningar.

Själva biverkningarna är dock samma som andra raser kan drabbas av, men shettisarna drabbas oftare och hårdare. Mitt fullblod fick ju magsår av fenylbutazon, och när vet var ut akut så kom vi att diskutera just shettisarna. Att det finns flera fall där man helt enkelt bara 'hittat hästen död', medan andra raser som drabbas av i grunden samma biverkning (mag-tarmstörningar, det finns ju flera att välja på - från stör tarmflora till utslagen dito, via magsår till högersidig grovtarmsinflammation, kommer inte ihåg exakta namnet) men mycket häftigare och snabbare förlopp. T ex ett fbl kan snabbt bli dålig och snabbt försämras, medan en shettis går det så fort så ena gången man kikade till den mådde den bra, nästa gång var den död.

Och det jag sett så de fall som rör islandshästar så har det varit samma sak, dvs en i grunden välkänd biverkningsrisk, men där de - som det verkar - tycks ha en högre känslighet och just drabbas oftare och 'häftigare'.

Men jättenyfiken om det finns fall där det verkar vara en ren allergi, och inte en markant ökad känslighet och 'hastighet' på känd biverkning?

Nu Alexandra behöver du läsa på, det här är inte samma sak.;)

Tar gärna emot litteraturtips eller hur man ska kalla det. Jag har som sagt följt debatten noga (därför jag gick in i den här tråden, jag brukar inte 'hänga' på islandshästforumet direkt mycket annat), men jag har som sagt inte sett något om en ren allergi, utan om ökad känslighet och snabbare förlopp men i grunden samma biverkning som är känd generellt (se mitt längre inlägg nyss).

Hitills i tråden (när jag svarade, inte läst ikapp riktigt) var det ju just mag-tarmrelaterade biverkningar som diskuterats, inte 'allergiska' - därför jag blev nyfiken. (Jag säger alltså inte att det inte finns 'allergifall' - men jag har missat dem och är nyfiken om det finns dokumenterade sådana och var jag kan läsa om dem)

Om du ska ha första hand info, får du prata med den veterinär som håller i undersökning/kontrollen av rapporter samt journaler från de hästar som har dött eller blivit riktigt sjuka. Det finns ännu inte så mycket att läsa, det är det som är hela grejen. Det här är helt nytt.

I see, blir intressant att se vad de kommer fram till när de fått mer underlag då. Fick PM om en som dött av metacam, där det helt klart (enl obduktion) inte var en allvarlig variant av de kända/vanliga biverkningarna iaf.

Men man kanske borde försöka, i trådar och så alltså, hålla isär dem och de med de mag-tarmrelaterade?

Läskigt hursom, speciellt som det brukar 'behövas' X fall (dvs X hästar och hästägare drabbas av tragedi) innan man kan säkerställa samband, och ta reda på vad och varför och hur =/

Nu blev jag lite skärrad efter att ha läst den här tråden :crazy:

Jag gav metacam till min häst när han stod med 4 stygn i ett hemskt jack i framknät, och han visade inga biverkningar under den kuren.

Men om jag hade vetat då att det kan bli sånna biverkningar så skulle jag inte gett honom det då!
Det blir inge mer metacam för min del!

Tack för en bra upplysningstråd!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag skulle vilja höra om någon av er har någon erfarenhet av Metacam och kräkningar. Nu är det så att min hund har spytt på...
Svar
3
· Visningar
1 298
Senast: snorp
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?