Sv: Metacam-biverkningar
Har du islandshäst och har läst om biverkningarna just för rasen som man misstänker?
Det är något just med Finadyne och Metacam som gett reaktioner. Jag vet inte vad det är som är annorlunda mot t e x Finylbutazon. Men det är dessa två läkemedel som nämns av veterinärer som annorlunda reaktioner hos islandshästen.
Nej, jag har inte islandshäst, men jag har följt 'debatten' kring det hela mycket noga, då det helt enkelt intresserar mig. Men de fall jag hört/läst om är just en ökad känslighet för de 'klassiska' NSAID-biverkningarna, jag har missat ev rent 'allergiska', därför jag var nyfiken?
Vad gäller t ex shetlandsponnyer så är det ju välkänt att de som ras har en ökad känslighet, även om det även där är individuellt. Pratade en god stund med veterinären om det, just att shettisar kan ha en extremt ökad känslighet för fenylbutazon, och på lägre dos och mycket snabbare än 'andra hästar' kan drabbas av biverkningar.
Själva biverkningarna är dock samma som andra raser kan drabbas av, men shettisarna drabbas oftare och hårdare. Mitt fullblod fick ju magsår av fenylbutazon, och när vet var ut akut så kom vi att diskutera just shettisarna. Att det finns flera fall där man helt enkelt bara 'hittat hästen död', medan andra raser som drabbas av i grunden samma biverkning (mag-tarmstörningar, det finns ju flera att välja på - från stör tarmflora till utslagen dito, via magsår till högersidig grovtarmsinflammation, kommer inte ihåg exakta namnet) men mycket häftigare och snabbare förlopp. T ex ett fbl kan snabbt bli dålig och snabbt försämras, medan en shettis går det så fort så ena gången man kikade till den mådde den bra, nästa gång var den död.
Och det jag sett så de fall som rör islandshästar så har det varit samma sak, dvs en i grunden välkänd biverkningsrisk, men där de - som det verkar - tycks ha en högre känslighet och just drabbas oftare och 'häftigare'.
Men jättenyfiken om det finns fall där det verkar vara en ren allergi, och inte en markant ökad känslighet och 'hastighet' på känd biverkning?