Mer arbete med bakdelen, hur ?!

B

Binegar

Jag köpte sommaren 2008 en arabvallack född 2002.
Han har bara inriden 8 veckor och sedan knappt sutten på.

När jag fick hem honom var han inte i bästa skicket utan var undernärd, hade fått på nöten av andra hästar från andra hagar osv.

Jag började så småning om sitta lite på honom, tog allt från början igen eftersom jag inte visste hur mycket han varit med om. Mycket snäll & trevlig häst! Positiv till allt.

Snart fick vi lite problem. Hästen hade svårt att gå på ett spår utan gick på två spår. Balansen tänkte vi, och så var det - till viss del.

Vi tog honom till vet för att kolla igenom honom, för den säkra sidan. Vi hittade pålagringar i fasetterna, leder i ryggen, två stycken. Samt så tittade vi igenom hans patellaupphakning i höger bak.

Patellan har han (ju) inte ont av, och ryggen har nu blivit bättre. Men eftersom bakbenet är som det är så "sparar" han på det och har lite svårt med att faktiskt arbeta som han borde med bakdelen och ryggen. Detta har lett till att han blir riden lite för mycket på bogarna.

Kröker halsen som ett "S" och bara knycklar ihop sig.
Jag rider western med honom och vill då att han ska komma ner i en form neråt - framåt. Inte uppåt - inåt.

Vad finns det för övningar jag kan göra för att kunna aktivera hans bakben och rygg på ett bra sätt?
Jag drar mig gärna för att rida honom på böjt spår eftersom benet & ryggen är som det är.

Jag rider honom just nu på ett Greg Darnell bett från Börjes, finns på deras hemsida, men kan inte länka dit.
Har även en side pull som jag använder ibland.

Kom med tips och förslag! Allt ni någonsin kan komma på, för nu vill jag hjälpa min häst! (Har provat gummiband och det gjorde saken bara värre).

Finns det någon som vill diskutera över mail så kan ni maila mig mer än gärna på Cartman@live.se

Tack för all er hjälp!

Sv: Mer arbete med bakdelen, hur ?!

heej här kommer lite tips som aktiverar/stärker bakdelen:)

du rider på en volt i skritt och så gör du halt vid varje sida av volten och kommer igång med en gång du gjort halten.

gör du det i trav(mer effektivt)så är du kvar på volten fast du saktar av 2steg på varje sida istället för halt och så kommer du igång i trav igen så du knappt hinner börja trava förens du ska sakta av igen är jättebra för bakdelen har jag märkt på min herre med sin bakdel:P
du kan även göra dethär i skogen eller på rakt spå t ex vid vartannat träd eller så:)

och sen tycker jag det här med att rygga ett steg och sen fram med en gång är mycket effektivt!:d

Lycka till!

Övergångar är superbra, även att göra sidvärtsrörelser. Flytta bakdelen för skänklarna, även framdelen. Sedna sätter du ihop det och kan gör öppnor, slutor, skänkelvikningar och allämnt bara flytta åt sidorna för skänklarna. Jättebra träning och får hästen att bli mjuk och trevlig i formen. Tar ett tag att lära hästen helt och hållet om den är grön, men det ger verkligen effekt.

Skritt i nerförsbackar och även försiktig ryggning i svagt uppförslut är jättebra. Då gäller det att ha reda på att hästen inte har ont eftersom hästen tvingas bära, kanske mer än den vill. I nerförbackarna ska hästen bromsa sig själv genom att sätta sig lite på bakdelen. Dra inte i tyglarna för att bromsa, utan skyndar sig hästen är det bättre att göra halt helt och sedna gå igen så den får gå med bara ett mjukt stöd med huvudet så fritt framåt som möjligt.

Försök fokusera på att hästen kan gå med böjd kropp på ett böjt spår. Jag tycker att detta är enklast att göra om man rider barbacka, så att man kan påverka med sina sittben och sin överskänkel mer exakt och tydligt. Börja i skritt och sedan när det fungerar så kan ni börja med att växla mellan skritt och trav. Bry dig inte om var hästen har huvudet under tiden, det är ett senare steg i utbildningen. Byt varv ofta eller rid serpentiner.

Det måste vara en ärlig böjning som kommer från din sits, du ska kunna rida med helt hängande innertygel.

Kavaletti är också bra träning fö rryggen, liksom ridning i backar (skritt).

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Tänkte mest höra om fler har detta problemet med sina travare (eller andra hästar för all del). Min häst är jätteduktig på att arbeta...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 514
Senast: zabby
·
Utrustning Jag har ridit en häst under flera år, som sägs ha en passande sadel, eller hästen har 2 stycken sadlar som jag använder, men det känns...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: Anubis
·
B
Hästvård Jag har en arabvallack som för minsta lilla kröker på nacken, dock har han aldrig jobbat med kroppen på det sättet som jag som ryttare...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst, SWB född 2004, ser ibland knackig ut i vänster bakben när hon går i vänster varv, och jag blir inte riktigt klok på vad jag...
Svar
14
· Visningar
2 613
Senast: TeamVM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama