Mentalitet, vad ska man titta efter?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort.
I min familj har planerna strandat lite då vi vill ungefär samma men inser lite olika mycket vad vi egentligen klarar. Det får ta den tid det tar. Just nu har maken fastnat för lagotto. Jag gillar dem men...
Mentalitet. Jag har fått för mig att lagotton är väldigt spretig mentalt? Samtidigt verkar den poppis som familjehund så hur illa kan det vara?

Min vän vill ha hund med lite mer vilja och växte upp med morföräldrar som hade långhårig collie. Hon funderar på att köpa korthårig collie nu. Men igen - är de inte överlag kassa mentalt? Massor av rädslor?

Om man känner att man vill köpa av en ras där mentaliteten inte alltid är på topp - hur går man tillväga för att köpa så bra valp som möjligt? Alla uppfödare uppger ju såklart att de avlar för att få friska och sunda valpar.
MH gjort på föräldrar och tidigare kullar förstår jag är bra. Min vän försöker lära mig att avläsa vad som är bra och dåligt på ett sådant 😅
I övrigt, träffa föräldradjuren är såklart bra. Men jag kan erkänna att jag inte är expert och mycket väl kan missa subtila tecken på rädslor t ex.
Vi vill inte stödja dålig avel förstås och har valt bort alla trubbnosiga raser t ex. Samtidigt vill vi ha vår hund länge. Och vill därmed köpa en ras vi verkligen VILL ha; med hjärtat inte bara en som passar bra på pappret.
 
Om det står mellan lagotto och korthårig collie har du betydligt större chans att hitta en bra korthårig collie.
Lagottos är inte kända för att vara ”trevliga”.
Är det så illa?🫨 Vad är det stora problemet med lagotto? Mentalt alltså, aggressivitet? Stress? Rädsla?

Collie är vännen som vill ha, jag tycker de är jättefina men tror att det blir för mycket hund för oss.
 
Jag har aldrig träffat en trevlig Lagotto, men har haft en helt underbar kh collie.
Collien var den enklaste hund vi någonsin haft i familjen, och relativt kravlös.
Lagottos jag träffat har varit skygga eller skälliga, eller väldigt bundna till sin ägare, på ett sätt som jag skulle tycka var jobbigt om det var min.

Men det är helt och hållet mina egna erfarenheter, jag har ingen koll på någon av raserna, hur de egentligen bör vara mentalt.
 
Är det så illa?🫨 Vad är det stora problemet med lagotto? Mentalt alltså, aggressivitet? Stress? Rädsla?

Collie är vännen som vill ha, jag tycker de är jättefina men tror att det blir för mycket hund för oss.
Ja tyvärr många tar till bett :(

Collies upplever inte jag som rädda visst är dom något reserverade/ointresserade av främlingar men inte rädda?
 
Borde det inte gå att hitta en bra lagotto, om man kollar runt i kretsar och hittar en bra uppfödare, med MH-test och hela fadderullan? Med bra uppfostran and aktivering, samt bra genetiska förutsättningar, har jag svårt att se att det inte skulle finnas en enda lagotto som visar goda kvaliteter. Det gäller ju att inte ta första tillgängliga valp som presenterar sig om utbudet är lite svajigt inom rasen, menar jag.
 
Ett första steg är självklart att kolla på MH och BPH både på föräldradjuren och släktingar. Min erfarenhet är dock att alla rädslor och liknander inte syns där. Det är alltså möjligt att hundarna har ett ok, eller bra, MH men ändå har rädslor. Eller att rädslorna utvecklats senare med stigande ålder, vilket inte är helt ovanligt vad gäller exempelvis skotträdsla.

Om det är möjligt så är det självklart bra att träffa båda föräldradjuren både i hemmiljö och utanför hemmet för att få en bild av hur de fungerar i olika miljöer och i sociala situationer. Men det säkraste är om föräldrardjuren har tidigare kullar efter sig och du kan få kontakt med ägarna till dessa valpar. Dels brukar man då få reda på om det finns några rädslor eller andra problem/sjukdomar, samt att det även visar på vad föräldrarna ärver ned.
 
Vad är det med just lagotto och collie som lockar?

Om jag själv skulle välja mellan de raserna så hade jag absolut valt collie, just för att det känns lättare att hitta mentalt trevliga hundar där. Men, det kanske kan finnas någon liknande ras där det är ännu lättare och som på så sätt kan bli ett bättre köp?
 
Vad är det med just lagotto och collie som lockar?

Om jag själv skulle välja mellan de raserna så hade jag absolut valt collie, just för att det känns lättare att hitta mentalt trevliga hundar där. Men, det kanske kan finnas någon liknande ras där det är ännu lättare och som på så sätt kan bli ett bättre köp?
Collie är inte vi som tittat på, jag tror det är en för arbetsglad hund för oss.
Däremot är min man helt såld på lagottos, dels för att de är fina och dels för att hans kollega har en som är toppen. Det är en av få raser vi kunnat enas om men jag får läsa på mer om mentaliteten tror jag och tyvärr blir det nog ett nej från mig till slut. Jag vill inte behöva stänga in hund/barn så fort jag ska på toa/hämta posten de närmaste 10-15 åren...
Jag fick tips här pp buke om australisk terrier vilket ännu är en kandidat men vi vill egentligen båda helst ha medel till stor hund. Drömmen vore en irländsk varghund men det funkar helt enkelt inte ekonomiskt för närvarande. Drömmen 2 hade varit annan större/medelstor vinthund eftersom jag älskar deras personligheter men får jag inte en irländare så är det inte värt att hantera jaktlusten och svårigheten att ha hunden lös.

Vi har inte bråttom heller(mer än att jag längtar efter hundliv!)så vi hinner klura och känna efter. Det känns bara så svårt att hitta en ras som passar oss, men den finns där ute nånstans 😊
 
@SpanskaLoppan Var du även intresserad av att titta på collie? Jag tolkade det som att det var din vän som var intresserad av den rasen, medan din man och du vill titta på lagotto.

Edit: såg precis ditt svar till ovan! :D
 
Lagotto är ju rätt små.
Mellanpudel om ni gillar krullet?
Jag har träffat en trevlig Lagotto, resten har inte varit trevliga alls 😅
 
Collie är inte vi som tittat på, jag tror det är en för arbetsglad hund för oss.
Däremot är min man helt såld på lagottos, dels för att de är fina och dels för att hans kollega har en som är toppen. Det är en av få raser vi kunnat enas om men jag får läsa på mer om mentaliteten tror jag och tyvärr blir det nog ett nej från mig till slut. Jag vill inte behöva stänga in hund/barn så fort jag ska på toa/hämta posten de närmaste 10-15 åren...
Jag fick tips här pp buke om australisk terrier vilket ännu är en kandidat men vi vill egentligen båda helst ha medel till stor hund. Drömmen vore en irländsk varghund men det funkar helt enkelt inte ekonomiskt för närvarande. Drömmen 2 hade varit annan större/medelstor vinthund eftersom jag älskar deras personligheter men får jag inte en irländare så är det inte värt att hantera jaktlusten och svårigheten att ha hunden lös.

Vi har inte bråttom heller(mer än att jag längtar efter hundliv!)så vi hinner klura och känna efter. Det känns bara så svårt att hitta en ras som passar oss, men den finns där ute nånstans 😊
Kolla på storpudel kanske?
Dom kan ha exakt samma gulliga krulliga frisyr som en lagotto om man vill det men är så mycket stabilare i psyket.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 998
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 362
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 251
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 304
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp