Mental träning VS fysisk träning

Sv: Mental träning VS fysisk träning

Anledningen till att du inte ser hästar som står och piafferar eller kör voltarbete med korrekt bärande form i hagen är att det är totalt poänglöst. I hästens värld finns det ingen mening med att står mitt ute i hagen och piaffera tills svetten lackar, hästen ser heller ingen poäng med att bära sig i korrekt form. Hästar som har energi och vill röra sig springer, bockar och busar eftersom det är så de är programmerade av naturen.

Man ska vara medveten om att mycket av djurs lek i grund och botten handlar om att träna överlevnad. Djur som förlitar sig på snabbhet och uthållighet för att överleva och komma undan rovdjur, och därmed är byggda därefter, brukar ofta ha en rörligare och mer fartfylld lek än djur som inte förlitar sig på snabbhet och uthållighet i samma utsträckning.

Att stå och piaffera eller göra sidvärtsrörelser med perfekt samling är inget som gynnar hästens överlevnad öht. Att däremot springa, busa och allmänt hålla sin kropp igång för det den är byggd till (springa fort samt ströva över stora områden för att hitta mat) är något som i allra högsta grad gynnar hästen varvid de redan från början är naturligt för hästen att röra sig mycket.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Som svensklärare så skrivs allt med dom med ett M:devil:

Nej jag försöker inte att omvända frälsta :cool:

Alla är saliga i sin TRO o den nya generationer måste få gå den egna hårda vägen istället för att lära sig av andras misstag. Synd.. tycker jag.

Det har inte funnits behov av ngn extra hästhanteringsutbildning förrän folk som nu skaffar häst för tidigt o ställer den bland likasinnade eller ensamma mitt ute i skogen.
Avsaknad av motion som varje unik häst behöver ställer till det i hanteringen eller att hästar blir busiga av busväder har ingen talat om för dem.

Fram för grönt kort för att få äga häst. att man vet alla dess behov.

Gammal tråd, men du är väl med nu också så jag undrar nyfiket, vad menar du med ''som svensklärare''? Insinuerar du att du själv skulle arbeta som svensklärare?
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Instämmer till fullo. :)

Det är väl inte att förglömma att hästar är individer. Funderar man lite på Parellis Horseanality med de fyra olika grundtyperna, så finns det väl hästar som har ett stort behov av att busa i hagen, medan andra rör sig ganska lite i jämförelse. Dock är ju hästen alltid en häst och beter sig därefter.

För en häst som gillar att röra sig mycket så blir det antagligen problem när den inte får göra det, utan ska stå still, och omvänt; en häst som föredrar att stå still tycker det blir jobbigt när den tvingas att röra på sig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha hjärnan på sin sida vid träning verkar ibland vara hur svårt som helst! Hur gör ni för att peppa er själva till att fortsätta när...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: dotzie
·
Ekonomi & Juridik Hej, sitter o funderar lite, känner att jag har mkt erfarenhet som jag skulle vilja dela med mig av... Och alltså skaffa lite bisyssla...
Svar
2
· Visningar
1 036
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp