Mental träning VS fysisk träning

Sv: Mental träning VS fysisk träning

Hörru du.

jag kan ha tävlat 2 klasser o varit borta hela dagen o sen släpper hästen i beteshage o hästen kör en bock o brallrepa innan den äter.

Man ser oxå att hästen har nytta av o även briljerar i hagen med sina kunskaper från dressyren. Den har bytt i vartannat i långa serier sen den lärde sig det.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Ja, det är inte så konstigt om man varit borta hela dagen..
Måste kanske förtydliga mig vad jag menar:

Hästen ska få möjlighet att röra sig i alla gångarter varje dag, men en häst som ex. står på lösdrift (pratar också om tävlingshästar på lösdrift) kommer inte hålla på och springa och röra sig massor. Hästar vandrar för att leta mat och vatten. Hästar är ett bytes djur och därför vill den spara energi.
Men det är inte ovanligt att de leker i hagen, speciellt valacker och hingstar. Och om hästen står inne stora delar av dygnet så är det inte så konstigt om hästen vill "sträcka på benen" precis när den kommit ut.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Men du måste ju räkna in vad en häst som tränas ordentligt springer per dag.
Om en häst i full kondis står en eller ett par dagar blir det race.
De har behovet täckt gällande motion. Minst lika viktig som mat.

en häst i taskig kondis eller övervikt rör sig inte många knop även om de "vilar".
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Jag har haft flera hästar i tävlings kondition.. har även endel kontakt med presterande travhästar och de har inte kört några race i hagen hela dagarna, trotts vila både två och tre dagar.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Jag skriver inte bara från mina erfarenheter, utan pratar rent teoretiskt. Hästar har i grunden inget rörelse behov
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Vad bra. då kan ju alla stå i frimärkshagar:bow:

De är strövande betesdjur som kan ta till två andra gångarter av antingen busbegär eller flykt
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Det är inte riktigt det jag menar... Har tidigare skrivit att hästar vandrar och busar ibland, men att säga att de har ett rörelsebehov och att det är race i hagen jämt stämmer inte.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Men det där har ju inget med tråden att göra överhuvudtaget?

Din häst var ju stressad, klart hästen behöver hitta lugnet hos som människa!
!

jo det tycker jag verkligen att det har att göra. det var mer mental träning än fysisk träning och det jag ville säga med mitt inlägg var att hästen var lika lugn och genomarbetat av den mer mentala träningen som den vanligtvis var vid fysiskt träning.
 
Senast ändrad:
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Hästen ska få möjlighet att röra sig i alla gångarter varje dag.

Hästar har i grunden inget rörelse behov

vänta nu vad är det du säger? att hästar inte har något behov att röra på sig? och i samma tråd skriver du att de ska få möjlighet att röra på sig för att leta mat och vatten?

nu tycker jag att du ska vara försikt med att slänga ur dig sådana otroligt dumma ogenomtänkta kommentarer.

självklart har alla däggdjur ett rörelsebehov att försöka påstå något annat är helt idiotiskt.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Det är inte riktigt det jag menar... Har tidigare skrivit att hästar vandrar och busar ibland, men att säga att de har ett rörelsebehov och att det är race i hagen jämt stämmer inte.
Strövande betes/bytesdjur har visst ett rörelsebehov!

Däremot om man fodrar upp med Smörgåsbord där hästarna kan parkera året om...
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

jo det tycker jag verkligen att det har att göra. det var mer mental träning än fysisk träning och det jag ville säga med mitt inlägg var att hästen var lika lugn och genomarbetat av den mer mentala träningen som den vanligtvis var vid fysiskt träning.

Det var ju inte mental träning, det var grundridning. Iaf lät det verkligen så på din beskrivning om jag ser till vad jag tycker är grundridning. Ingen häst ska behöva vara stressad innan den är riden ett pass, då är det ju helfel i grunden!

Däremot tycker jag det var jättebra att fick den hjälpen ni behövde såklart! Men jag tycker inte alls det hamnar under mental träning.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

....så kommer dom till slut få välfärdssjukdomar precis som vi människor får när vi är för inaktiva. ;)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

egentligen har hästar inget rörelse behov. tittar man på en flock hästar i en hage så rör de sig ganska lite egentligen.. har de mat, vatten och skydd på samma plats kommer de inte vandra särskilt långt... sen för det ska man inte ha hästar enbart i box eller i små "rutor", men börjar man prata med forskare inom ämnet kommer de säga att hästar inte har något egentligt rörelse behov. -bara en parantes! :)

Vilka forskare har du pratat med? Inte de samma som jag, tror jag. Hästar vandrar - långt. Jag har själv gjort ett forskningsprojekt i New Forest och jäklar vad jag fick traska. ;)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Min ponny mår mycket bättre av att jobbas från marken än på ryggen. man märker tydligt att hon blir gladare efter en mental träning än en fysisk. jag tycker att mental träning är mycket viktigare men den måste ju få fysik träning med.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Men nu säger du ju emot dig själv? Om hästen inte skulle ha ett rörelsebehov, varför all denna lek hos unghästar? Varför glädjen av att komma ut på morgonen? Om de inte hade ett behov att röra på sig så kan man ju skippa att ha dem ute i hage öht, om de ändå bara står. Men nehej, många gör nånting. Inte hela tiden, men de går, strövar och det är helt normalt. Hästar är ju lata av naturen -spara på krafterna tills fara kommer, äta mest. Och serverar man inte maten på silverfat jämt så måste de gå för att finna maten, vattnet. Även människor har rörelsebehov och gör man inget blir man lat, i detta samhälle gagnar det oss inte, men förr var det idealisk att kunna spara på krafterna, man rörde sig vare sig man ville det lr ej för att kunna överleva.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Där har du fel.

Har hästarna skydd, mat och vatten i hagen så rör de sig fortfarande rätt mycket dock inte över stor yta. Hästar på bete tex går normalt minst 1 mil under ett dygn, fast de går inte sträckan från punkt a till b, utan går omkring i oregelbundna mönster.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Klart hästar har rörelsebehov. Men jag tvivlar på att en häst ställer sig och jobbar i form, gör piaff osv tills dom blir svettiga och får träningsvärk.

Att bralla av sig är en sak, och att pumpa tills svetten rinner en annan.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Och att bralla tills svetten rinner är en tredje, och det inträffar ofta i min hästhage! ;)

KL

Angående hästens rörelsebehov är det helt uppåt väggarna att vidhålla att de inte har ett rörelsebehov bara för att de inte rör sig frivilligt om de inte behöver. Det gör inte jag heller, men jag mår verkligen kass både fysiskt och psykiskt om jag inte tränar regelbundet. Ju mer desto bättre!
Vad man har BEHOV av märker man inte när man ser vad någon vill, det märker man bäst när man kollar på anatomin. Och det krävs inte mycket kunskap om hästars anatomi för att inse att de är gjorda för rörelse, att det är vad de behöver för att må bra - vilket blir min logiska definition på ett behov.

Jag undrar var den här idén kommer ifrån från början? Det låter som att någon har tänkt till hemma i kammaren, utan någon som helst grundkunskap.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Hästar behöver både och! En häst som aldrig får kuta lite och göra av sig med sin överskottsenergi blir ju minst sagt nipprig efter ett tag, hur mycket mental träning och tankearbete den än utsätts för. På samma sätt blir ju en häst som fått harva runt i ridhuset hela vintern rätt avtrubbad till slut om den aldrig får tänka eller se något nytt, trots att den kanske är fysisikt trött efter varje pass. Får den då komma ut i skogen en runda och uppleva fågelkvitter, barr under hovarna och vinden i manen kan det ju bli både ett och två bocksprång :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha hjärnan på sin sida vid träning verkar ibland vara hur svårt som helst! Hur gör ni för att peppa er själva till att fortsätta när...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: dotzie
·
Ekonomi & Juridik Hej, sitter o funderar lite, känner att jag har mkt erfarenhet som jag skulle vilja dela med mig av... Och alltså skaffa lite bisyssla...
Svar
2
· Visningar
1 036
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp