Mental träning VS fysisk träning

Luna10

Trådstartare
Har funderat på detta ett tag nu:

I tråd efter tråd läser man om "problemhästar", "jobbiga hästar". Som inte går att lasta, inte rida ut på, nafsar, har ovanor m.m.

I många fall föreslås det att "hästen måste få jobba med huvudet och bli trött i hjärnan", så man ska jobba mycket från marken, trickträning o.s.v.

Många av de som har problem med sin häst verkar också göra mer markarbete än egentlig ridning eller körning. Och det är absolut inget fel i det :laugh:, jag gör det mycket själv i perioder när ridning är svårt att genomföra, t.ex. vid dåligt väder/före på vintern, konvalecenter, graviditet o.s.v. Men jag inbillar mig inte en sekund att det kan ersätta den stimulans som ridning ger.

För om man tänker efter, när är man själv mest trött och tillfreds i både kropp och hjärna? Efter ett rejält träningspass på gymmet eller efter en dags mentalt krävande jobb på kontoret? Jag behöver inte tänka efter länge alls. Såklart efter ett rejält fysiskt träningspass. Har man jobbat endast med hjärnan är man bara trött men inte på ett bra sätt. Snarare kan man känna ett trängande behov att komma ut och röra på sig för att rensa hjärnan.

En häst är ju en mycket fysisk varelse med stort rörelsebehov, vad är det som säger att den inte efter ett 15 min markträningspass "för att bli trött i hjärnan" bara har ett ÄNNU större behov av att röra sig och göra något? Och det behovet kanske tar sig uttryck i diverse "olater". Istället tycker ägaren att nu ska ju hästen vara trött och nöjd och ställer in den i boxen eller hagen. När hästen istället skulle ha behövt röra sig.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Man måste kombinera dessa två :) ibland kan jag behöva ut och rida min pålle, eller bara promenera och träna fysiskt, för att sen få honom att jobba med mig på banan, ibland är det tvärtom!

Har jag tid på dagen delar jag upp dessa två i var sitt pass, ett fys och ett ban-pass, men självklart passar inte detta för alla! :D
Var och en har olika sätt att jobba med sina hästar, man märker väl bäst vad som passar för ens ekipage ;)

Men du har rätt!
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Klart man måste träna hästen både mentalt och fysiskt, men hur jobbigt ett markträningspass är beror ju helt på vad man gör. Går hästen mycket samlat i skolor, skolskritt och piaff kan den ju vara ganska trött efter en stund, inte bara i huvudet utan också i kroppen. Men sen kan det ju vara skönt att komma ut i skogen nästa dag.

Själv kombinerar jag helst markträningspassen med longering eller en rejäl skogspromenad. Precis som du tror ocks att en del 'problemhästar' helt enkelt har överskottsenenrgi och behöver motioneras ordentligt.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

egentligen har hästar inget rörelse behov. tittar man på en flock hästar i en hage så rör de sig ganska lite egentligen.. har de mat, vatten och skydd på samma plats kommer de inte vandra särskilt långt... sen för det ska man inte ha hästar enbart i box eller i små "rutor", men börjar man prata med forskare inom ämnet kommer de säga att hästar inte har något egentligt rörelse behov. -bara en parantes! :)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

jag vet inte riktigt hur och varför det funkar.

men jag kan bara tala av erfarenhet och jag hade ett hetsigt fullblods sto som var spänd och tittig och hade alldels för mycket energi.

jag tog en gång en lektion med en lärare och det enda vi gjorde var markarbete och skritta barbacka för att jag skulle få bättre kontakt med hästen, kommer inte ihåg vad ridsättet hette men det handlade om att jag och hästen skulle bli en, att våra skelett skulle liksom samarbeta med varandra och jag skulle ge så små hjälper som möjligt. (knipa med rumpan för att stanna etc)

red i ca 1 timma och bara skrittade, övade mkt på att få hästen att lyssna bara av att använda sätet, inga armar inga ben.

i slutet av lektionen så fick jag henne att böja på nacken när jag böjde på nacken. det var helt sjukt fantasikt att ha ett sånt samspel. efter lektionen var hon så lugn och fin som jag aldrig sett henne, hon var verkligen nöjd med sig själv och behövde verkligen inte springa av sig och ha ett fysiskt pass.så jag tror verkligen att mental träning och markarbete kan trötta ut en häst. - eller inte trötta ut, men få hästen dit man vill den. mitt mål är ju aldrig att trötta ut hästen, utan att få den i det sinnesståndet jag vill ha den, calm and submissiv. (som ceasar milan säger haha)
 
Senast ändrad:
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Klart man måste träna hästen både mentalt och fysiskt, men hur jobbigt ett markträningspass är beror ju helt på vad man gör. Går hästen mycket samlat i skolor, skolskritt och piaff kan den ju vara ganska trött efter en stund, inte bara i huvudet utan också i kroppen.

Det är ju en lite annan sorts träning från marken som mycket riktigt kan trötta ut hästen fysiskt med. Jag tänkte mera på trickträning (icke-ansträngande trick då), ledövningar m.m.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

egentligen har hästar inget rörelse behov. tittar man på en flock hästar i en hage så rör de sig ganska lite egentligen.. har de mat, vatten och skydd på samma plats kommer de inte vandra särskilt långt...

Men hästar har ju utvecklats för att vandra ganska långa sträckor, flertalet km per dag? Helt klart rör sig genomsnittshästen mycket lite i sin hage, om den har foder, vatten och skydd på samma ställe.

Men vi har ju dessutom avlat fram hästar med större rörelsebehov än vildhästarna har, för att vi vill ha hästar med framåtbjudning och arbetsvilja.

Sen är det ju en vanesak, en travhäst som varit i träning hela sitt vuxna liv och sen plötsligt ska göra bara ledövningar för att nya ägaren ska "lära känna hästen" kan säkert bli ganska frustrerad för att den inte får springa sina invanda 10 km varannan dag. Den har ju ett inlärt rörelsebehov.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

egentligen har hästar inget rörelse behov. tittar man på en flock hästar i en hage så rör de sig ganska lite egentligen.. har de mat, vatten och skydd på samma plats kommer de inte vandra särskilt långt... sen för det ska man inte ha hästar enbart i box eller i små "rutor", men börjar man prata med forskare inom ämnet kommer de säga att hästar inte har något egentligt rörelse behov. -bara en parantes! :)
Vilda hästar går ej att jämföra med.

De lär sig tidigt att spara på energin. Sålänge betet är rikligt stannar de- som alla andra betesdjur runt om i Världen. Övriga året blir det svårt o de måste leta efter vad som...

De är dessutom småväxta av en anledning o bär avkommor varje år.

Nu har vi bruksdjur eller vassa sporthästar. För dessa räcker det sällan att inte få träna. Ju bättre kondition ju mer springer de även självmant.

Att bruka sin häst med ridning/ körning ger både fysisk o mental stimulans på en o samma gång. Hästen får springa men måste samtidigt lyssna.
Det är ju här man blir ett team. Inte en boss o en dressyrpudel

Det är alltför många numera som dribblar runt sina hästar till fots( ofta för att de inte törs rida) o överskottsenergin som man faktiskt har tillfogat hästen ser man som dominans.

eller så göder man dem o får en trött häst:crazy:
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Wow! Det låter ju faktiskt fräckt som fasen! :D

Kan du inte kolla upp vad det sättet kallas att rida på? Hade vart fräckt o testa eller lära sig mer :)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

jag vet inte riktigt hur och varför det funkar.

men jag kan bara tala av erfarenhet och jag hade ett hetsigt fullblods sto som var spänd och tittig och hade alldels för mycket energi.

jag tog en gång en lektion med en lärare och det enda vi gjorde var markarbete och skritta barbacka för att jag skulle få bättre kontakt med hästen, kommer inte ihåg vad ridsättet hette men det handlade om att jag och hästen skulle bli en, att våra skelett skulle liksom samarbeta med varandra och jag skulle ge så små hjälper som möjligt. (knipa med rumpan för att stanna etc)

red i ca 1 timma och bara skrittade, övade mkt på att få hästen att lyssna bara av att använda sätet, inga armar inga ben.

i slutet av lektionen så fick jag henne att böja på nacken när jag böjde på nacken. det var helt sjukt fantasikt att ha ett sånt samspel. efter lektionen var hon så lugn och fin som jag aldrig sett henne, hon var verkligen nöjd med sig själv och behövde verkligen inte springa av sig och ha ett fysiskt pass.så jag tror verkligen att mental träning och markarbete kan trötta ut en häst. - eller inte trötta ut, men få hästen dit man vill den. mitt mål är ju aldrig att trötta ut hästen, utan att få den i det sinnesståndet jag vill ha den, calm and submissiv. (som ceasar milan säger haha)

Men det där har ju inget med tråden att göra överhuvudtaget?

Din häst var ju stressad, klart hästen behöver hitta lugnet hos som människa!

TS, jag håller med dig väldigt mycket! Problemet som jag ser det är hos hästar som citatet jag svarade på här ovan. Hästar som inte vet sin plats och är trygga med sin människa kan man göra precis va f*n man vill med utan resultat så länge man gör fel. Då är det ju människan som behöver lära sig hantera sin häst så den kan bli harmonisk med sin människa.

Det spelar liksom noll roll om det så är att bara vara trygg och konsekvent när man hämtar in hästen från hagen, borstar den och släpper ut den igen som om en duktigt ryttare sitter upp och rider ett vanligt ridpass. Det är ju att få ihop kemin som fattas, inte någon specifik träning.

Om man utgår från hyfsat harmoniska hästar så håller jag dock väldigt mycket med om ditt inlägg! Och det är väldigt tänkvärt. Hästar behöver röra sig för att må bra!
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

egentligen har hästar inget rörelse behov. tittar man på en flock hästar i en hage så rör de sig ganska lite egentligen.. har de mat, vatten och skydd på samma plats kommer de inte vandra särskilt långt... sen för det ska man inte ha hästar enbart i box eller i små "rutor", men börjar man prata med forskare inom ämnet kommer de säga att hästar inte har något egentligt rörelse behov. -bara en parantes! :)

:eek: KLART de har?! De är födda att ströva fritt dygnet runt. Den naturliga rörelsen kan iprincip aldrig tillgodoses i en vanlig hage och då måste vi självklart ersätta den med något annat för att hästen ska må bra. Ännu mer om hästen står på box på natten. Typ varierad ridning i alla gångarter eller liknande :)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Vilda hästar går ej att jämföra med.

De lär sig tidigt att spara på energin. Sålänge betet är rikligt stannar de- som alla andra betesdjur runt om i Världen. Övriga året blir det svårt o de måste leta efter vad som...

De är dessutom småväxta av en anledning o bär avkommor varje år.

Nu har vi bruksdjur eller vassa sporthästar. För dessa räcker det sällan att inte få träna. Ju bättre kondition ju mer springer de även självmant.

Att bruka sin häst med ridning/ körning ger både fysisk o mental stimulans på en o samma gång. Hästen får springa men måste samtidigt lyssna.
Det är ju här man blir ett team.
Inte en boss o en dressyrpudel

Det är alltför många numera som dribblar runt sina hästar till fots( ofta för att de inte törs rida) o överskottsenergin som man faktiskt har tillfogat hästen ser man som dominans.

eller så göder man dem o får en trött häst:crazy:

Förutom att du alltid måste vara sådär tråkigt fördömmande i dina uttalande (här i slutet) så håller jag SÅ mycket med dig! :bow:

Kan du inte bara vara lite mer saklig i dina inlägg? Du har så mycket bra att säga, fler hade nog lyssnat då! Och det hade behövts.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Nu tycker jag att CM är en rätt hemsk förebild. Men visst, det är en annan diskussion. Jag gissar att det är Centrerad Ridning du testat? Det är stort fokus på ryttarens kroppskontroll, väldigt bra för dem som behöver träna sits och balans!
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Har funderat på detta ett tag nu:

I tråd efter tråd läser man om "problemhästar", "jobbiga hästar". Som inte går att lasta, inte rida ut på, nafsar, har ovanor m.m.

I många fall föreslås det att "hästen måste få jobba med huvudet och bli trött i hjärnan", så man ska jobba mycket från marken, trickträning o.s.v.

Många av de som har problem med sin häst verkar också göra mer markarbete än egentlig ridning eller körning. Och det är absolut inget fel i det :laugh:, jag gör det mycket själv i perioder när ridning är svårt att genomföra, t.ex. vid dåligt väder/före på vintern, konvalecenter, graviditet o.s.v. Men jag inbillar mig inte en sekund att det kan ersätta den stimulans som ridning ger.

För om man tänker efter, när är man själv mest trött och tillfreds i både kropp och hjärna? Efter ett rejält träningspass på gymmet eller efter en dags mentalt krävande jobb på kontoret? Jag behöver inte tänka efter länge alls. Såklart efter ett rejält fysiskt träningspass. Har man jobbat endast med hjärnan är man bara trött men inte på ett bra sätt. Snarare kan man känna ett trängande behov att komma ut och röra på sig för att rensa hjärnan.

En häst är ju en mycket fysisk varelse med stort rörelsebehov, vad är det som säger att den inte efter ett 15 min markträningspass "för att bli trött i hjärnan" bara har ett ÄNNU större behov av att röra sig och göra något? Och det behovet kanske tar sig uttryck i diverse "olater". Istället tycker ägaren att nu ska ju hästen vara trött och nöjd och ställer in den i boxen eller hagen. När hästen istället skulle ha behövt röra sig.


Fast hästen blir ju jättetrött i hjärnan av att ridas... jag förstår inte hur man kan tro att den inte blir det? Det är jättemycket för den att koncentrera sig på under ett dressyrpass. Varenda liten rörelse från ryttaren ska ge en respons och hästen är "med" hela tiden. Det är ju därför man måste göra små micropauser ofta för att den ska få lite tid att smälta alla intryck innan nästa grej kommer.

Även vid uterritt i fri form blir den helt överöst med intryck, det luktar, det låter, det rör sig lite i en buske... Att få det att låta om om en häst som rids inte får mentalt stimulans är ju helt galet... :confused:

Däremot om den enbart tränas 15 minuter på bana i ett långt grimskaft varenda dag. Då får man också en massa fjanterier efter ett tag. Den hittar på egna uppgifter och sätt att få utlopp för energin. Det ju samma med hundarna, de måste få en uppgift, anstränga sig och få beröm, känna sig viktiga och behövda.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Som svensklärare så skrivs allt med dom med ett M:devil:

Nej jag försöker inte att omvända frälsta :cool:

Alla är saliga i sin TRO o den nya generationer måste få gå den egna hårda vägen istället för att lära sig av andras misstag. Synd.. tycker jag.

Det har inte funnits behov av ngn extra hästhanteringsutbildning förrän folk som nu skaffar häst för tidigt o ställer den bland likasinnade eller ensamma mitt ute i skogen.
Avsaknad av motion som varje unik häst behöver ställer till det i hanteringen eller att hästar blir busiga av busväder har ingen talat om för dem.

Fram för grönt kort för att få äga häst. att man vet alla dess behov.
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Fast hästen blir ju jättetrött i hjärnan av att ridas... jag förstår inte hur man kan tro att den inte blir det? Det är jättemycket för den att koncentrera sig på under ett dressyrpass. Varenda liten rörelse från ryttaren ska ge en respons och hästen är "med" hela tiden. Det är ju därför man måste göra små micropauser ofta för att den ska få lite tid att smälta alla intryck innan nästa grej kommer.

Även vid uterritt i fri form blir den helt överöst med intryck, det luktar, det låter, det rör sig lite i en buske... Att få det att låta om om en häst som rids inte får mentalt stimulans är ju helt galet... :confused:

Däremot om den enbart tränas 15 minuter på bana i ett långt grimskaft varenda dag. Då får man också en massa fjanterier efter ett tag. Den hittar på egna uppgifter och sätt att få utlopp för energin. Det ju samma med hundarna, de måste få en uppgift, anstränga sig och få beröm, känna sig viktiga och behövda.

Vilket bra inlägg!

Speciellt det fetstilta :love:
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Som svensklärare så skrivs allt med dom med ett M:devil:

Nej jag försöker inte att omvända frälsta :cool:

Alla är saliga i sin TRO o den nya generationer måste få gå den egna hårda vägen istället för att lära sig av andras misstag. Synd.. tycker jag.

Det har inte funnits behov av ngn extra hästhanteringsutbildning förrän folk som nu skaffar häst för tidigt o ställer den bland likasinnade eller ensamma mitt ute i skogen.
Avsaknad av motion som varje unik häst behöver ställer till det i hanteringen eller att hästar blir busiga av busväder har ingen talat om för dem.

Fram för grönt kort för att få äga häst. att man vet alla dess behov.

Jag kommer aldrig lära mig :eek: Domare och jag vill skriva dömma :o

Håller helt med!
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Fast hästen blir ju jättetrött i hjärnan av att ridas... jag förstår inte hur man kan tro att den inte blir det? Det är jättemycket för den att koncentrera sig på under ett dressyrpass. Varenda liten rörelse från ryttaren ska ge en respons och hästen är "med" hela tiden. Det är ju därför man måste göra små micropauser ofta för att den ska få lite tid att smälta alla intryck innan nästa grej kommer.

Även vid uterritt i fri form blir den helt överöst med intryck, det luktar, det låter, det rör sig lite i en buske... Att få det att låta om om en häst som rids inte får mentalt stimulans är ju helt galet...

Det var ju det jag försökte säga, att om man rider/kör så blir hästen trött i både huvud och kropp, och känner sig antagligen mer tillfreds med tillvaron än en som enbart blir trött i huvudet.:)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Håller med helt. På min häst verkar inte ens tömkörning ge tillräckligt mycket hjärnarbete och muskelarbete för att han ska vara nöjd. Även om jag kör väldigt varierande med olika typer av skolor och rörelser. Skulle till och med kunna påstå att en halvtimme intensiv ridning ger honom mer än en timmes arbete från marken (så länge det inte är hinder inblandade).
Tycker nog att det är mer jag som än hästen som är trött efter ett pass från marken :)
 
Sv: Mental träning VS fysisk träning

Vilda hästar går ej att jämföra med.

De lär sig tidigt att spara på energin. Sålänge betet är rikligt stannar de- som alla andra betesdjur runt om i Världen. Övriga året blir det svårt o de måste leta efter vad som...

De är dessutom småväxta av en anledning o bär avkommor varje år.

Nu har vi bruksdjur eller vassa sporthästar. För dessa räcker det sällan att inte få träna. Ju bättre kondition ju mer springer de även självmant.

Jag pratar inte om vildhästar. Ja, det klart att hästar med mycket kondition behöver röra sig mer än hästar som jämt står stilla. Jag rider och tränar min häst också .. men rent "teoretiskt" pratar man inte om rörelse behov, eftersom hästar från början inte har något egentligt rörelsebehov.
Sen om hästen är i full tävlings kondition och få stå på box stora delar av dygnet är det en annan sak .
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Att ha hjärnan på sin sida vid träning verkar ibland vara hur svårt som helst! Hur gör ni för att peppa er själva till att fortsätta när...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: dotzie
·
Ekonomi & Juridik Hej, sitter o funderar lite, känner att jag har mkt erfarenhet som jag skulle vilja dela med mig av... Och alltså skaffa lite bisyssla...
Svar
2
· Visningar
1 036
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp