Sv: (Mellan)schnauzer
Förstår precis

. Jag är lite kluven för på sätt och vis vill jag ha en lättjobbad hund - men då kräver de oftast också mer.
Eller så är de som min kompis jaktlabbe som visserligen är en jättetrevlig hund men liksom lite...slätstruken. Men ÄR en schnauzer så jättesvårjobbad?
Det finns ju många som lyckas med dvärgarna i agility tex, är mellanvarianten svårare?
Jag vill ändå ha en hund som tycker att det är KUL att jobba även om den naturligtvis får belöning
också. Sen fattar ju jag också att man inte kan stå och finslipa eller repetera i oändlighet som man kanske kan med en brukshund. Terven här tycker ju att 25:e inkallningen är precis lika kul som den första om man nu skulle köra på det viset.
Schnauzer är inte en lättjobbad hund, men sen beror det vad man jämför med. Du och jag har terv att jämföra med och då är terven lättare.
Men å andra sidan kunde min terv flippa ur mer, hon var så taggad så tog tex tävlingsledaren lite tid på sig var det kört, då kunde hon börja bita mig i byxbenen, skulle leka, börja skälla. Men gick det snabbt så hon inte han börja tänka på annat, då gick hon så himla bra (när vi väl kom på hur vi skulle träna alltså)
Jag minns en gång när jag tävlade och tävlingsledaren visste hur hon var. Han körde igenom lydnaden i en jäkla fart och jösses, så bra har hon aldrig gått *ryser när jag skriver*
Så nej, en schnauzer vill nog inte göra 25 inkallningar och kommer komma som ett spjut på alla 25
Men sen lite det priffe nämner. Man kommer ingen vart med en schnauzer som man bannar, bästa är att göra något positivt av det hela och fundera ut något annat sätt. En schnauzer tappar förstoendet om du bannar och inte är hygglig, de kan bara lägga av då. Och sen när man hör andra lite hur de tycker schnauzer är, så har de sån fel uppfattning, för schnauzer minsann måste man vara på och tala om vad som gäller. Nja, med lagom dos säger jag, absolut inte mer.
Du frågar om de är friska. Ja det är dom. Jag har en som har problem med klåda (köpt hund

), men vi har gjort "hundra" prover och hittar inget. Det kommer och går, men är absolut inte som det var förr. Jag tror det kan vara maten, för hon visar ganska så snabbt om jag byter mat att hon får något sår eller så. Men jag har varken hört eller vet att detta är vanligt.
Inga öronproblem, mage eller vad det nu var du frågade om
Priffe skriver bra ang blöjan, är så de lite är

Även om hennes är lite mer envis än mina, tänker på det att hon gör om fast hon blivit rejäl arg. Men ändå så är det schnauzer. Ler när jag tänker på det
Förut så hade en av hundarna ett märgben, som hon lyckades få sönder. Gick och tog det från henne, sen fick hon en liten puss som tack. La det i en påse som stod framme. Direkt så går nästa dit och hämtar benet, för hon såg minsann vart jag la det. Som den normalaste saken i världen, för jag hade ju inte sagt något.
Så jag fick gå och hämta det också och slängde det på ett säkrare ställe.
Ja de är så roliga, småhyss gillar jag och man får som sagt skratta varje dag.
Inann du tänker om att du kanske inte vill ha en schnauzer, så måste du träffa några först. Du bodde i Göteborg? Du har ju inte långt till Priffe då. Inte mig heller...