Sv: (Mellan)schnauzer
Aha
Ja, hon är också härlig men det var ju din Nandi jag syftade på![]()
Aha
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, hon är också härlig men det var ju din Nandi jag syftade på![]()
Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland.
Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni?
Hur funkar förresten era schnauzers (schnauzrar?) med hästar? Kan de vara lösa i stallet och följa med på ridtur? Det handlar iofs mycket om fostran men det kan ju vara lättare eller svårare att få dem att funka med hästar. Absolut ingen avgörande punkt men det vore kul att få en hund igen som kan följa med på ridtur ibland.
Och så två fördomar(?) jag stött på om schnauzrar: att de inte funkar med andra hundar och att de inte är roliga och glada utan muttriga, sura och "gubbiga". Vad säger ni?
Det är iofs ingen brådska men man kan väl inte göra "grundjobbet" väl nog när man skall välja ras/hund.
Jag får erkänna att jag fastnade för rasen trots utseendet, i början tyckte jag inte alls att de var fina. Fast det kanske är en fördel för då blir jag i alla fall inte bortkollrad pga utseendet
.
*KL*
Hur är det med klo/tassproblem? Har hört att både dvärgarna och riesen har problem med klorna, är det något man skall se upp med när det gäller schnauzern också?
Ok, tack! Pratade med en dvärgägare som precis fått ta bort sin hund pga klorna men annars har jag också mest hört om riesen.
kl
Min tur att svara!Min erfarenhet av schnauzer är nog ändå ganska begränsad, mamma har en hane på snart 3 år. En förbannat snäll hund, finns inte ett enda hår av hin i honom någonstans, och maken till kelen hund har jag aldrig träffat. Han ska vara i knät eller lägga huvudet i knät på en, och det räcker att man håller handen still på hans huvud, så blir han såå nöjd. Det allra bästa han vet är när man håller handen över nosryggen på honom, då somnar han nästan
Nackdelen med just honom (!) är att han har stoooooooor jaktlust, går inte att ha lös annat än i hundgård. Detta är nog den första hunden jag inte har klarat av att dressera vad gäller jaktbiten (hjälper mamma ibland), mest för att just han är väldigt svår att belöna. Leksaker och godis har ingen chans mot det där roliga rådjuret som springer iväg, att han är envis som en åsna är ju också ett hinder, det är som en betongvägg i skallen på honom. Funderar på om jag ska försöka få tag i ett djurskinn som man kan belöna med.
Han är toppen i självbelönande "sporter", viltspår klarar han galant och jag tror att han lätt skulle kunna bli viltspårchampion utan vidare ansträgning. Nu håller jag på att klicka in honom på kantareller, och det tycker han är jättekul! Lydnad är svårt, en utmaning men en rolig sådan, mest för att han är lite svår att motivera sas
En otroligt personlig hund, svår att inte älska. Det är det jag har att berätta om Nisse iaf![]()