Har fått AGB utskrivet och fyy faan vilken mardröm :arghh: har provat två nätter och det är det värsta jag gjort i hela mitt liv! Gick i och ur vaket tillstånd och enormt oroliga drömmar/mardrömmar hela natten oavbrutet fram till kl 07 på morgonen. Hel dagen efter med ett enormt tryck i bröstet och skyhög ångest. Helt fruktansvärt.
Är det någon mening att prova mer eller är jag en av de få som inte klarar av att ta extra Melatonin? Dosen är ju allt från 0.5-10mg typ så hur ska man prova? Fick doseringen 1-2mg och labba och se vad som funkar om det inte vart bra. Mer? Mindre? Läkaren är inte till nån hjälp alls. Och jag blir typ rädd att prova med då nätterna har varit rena helvetten!!
Fan jag som hade sånna förhoppningar på melatoninet. Kanske jag äntligen skulle kunna komma från Stilnoct'en :( de två dagarna i veckan jag inte tar Stilnoct och lägger mig utan att tanåt alls sover jag knappt men det är inte i närheten av så jävligt som de nätter jag tog melatonin. Så det är inte abstinensen av Stilnocten som utspelat sig. Den känner jag igen. Det här gjorde som abstinensen värre gånger 10 typ.

Köpte lite burkar i Polen. 3 mg, 60 tabletter kostade ca 60kr och 5 mg, 30 tabletter kostade ca 75kr. Receptfritt. Ingen kollade på planet. Ångrar redan att jag inte köpte fler. Sov första natten på evigheter. Vaknade som vanligt redan vid ett men Somnade Om(!!!) Älskar melatoninet.

Har fått AGB utskrivet och fyy faan vilken mardröm :arghh: har provat två nätter och det är det värsta jag gjort i hela mitt liv! Gick i och ur vaket tillstånd och enormt oroliga drömmar/mardrömmar hela natten oavbrutet fram till kl 07 på morgonen. Hel dagen efter med ett enormt tryck i bröstet och skyhög ångest. Helt fruktansvärt.
Är det någon mening att prova mer eller är jag en av de få som inte klarar av att ta extra Melatonin? Dosen är ju allt från 0.5-10mg typ så hur ska man prova? Fick doseringen 1-2mg och labba och se vad som funkar om det inte vart bra. Mer? Mindre? Läkaren är inte till nån hjälp alls. Och jag blir typ rädd att prova med då nätterna har varit rena helvetten!!
Fan jag som hade sånna förhoppningar på melatoninet. Kanske jag äntligen skulle kunna komma från Stilnoct'en :( de två dagarna i veckan jag inte tar Stilnoct och lägger mig utan att tanåt alls sover jag knappt men det är inte i närheten av så jävligt som de nätter jag tog melatonin. Så det är inte abstinensen av Stilnocten som utspelat sig. Den känner jag igen. Det här gjorde som abstinensen värre gånger 10 typ.
Men fy fan! Jag vet inte hur man ska göra där, har själv funkat bra på melatonin från dag 1 (nåja, förutom på circadin), men det kanske kan vara värt att prova Circadin istället? Den ska hålla en sovande. Mardrömmar är dock en biverkning även där men man vet aldrig, du kanske kan ha tur på den fronten?

Började du med 0,5 mg? Det är ju så olika med psykmediciner, en får hemska biverkningar och för andra funkar det klockrent.
Det kan hända att mardrömmarna avtar efter hand, biverkningar brukar göra det.
Du kan även be om att få prova tryptofan, kroppen använder det för att göra melatonin så det blir samma slutprodukt så att säga. Kanske mindre mardrömmar om man inte tar melatonin direkt, tänker jag.

Började du med 0,5 mg? Det är ju så olika med psykmediciner, en får hemska biverkningar och för andra funkar det klockrent.
Du kan även be om att få prova tryptofan, kroppen använder det för att göra melatonin så det blir samma slutprodukt så att säga. Kanske mindre mardrömmar om man inte tar melatonin direkt, tänker jag.
Om AGB är melatonin så är det ju ingen psykmedicin?

Du menar att melatonin i viss beredningsform funkar vid insomning och i annan beredningsform funkar det även för oss som vaknar under natten och inte kan somna om? Vilken form är isåfall vilken?
Såg att du redan fått svaren...
men Circadin är en "depå-beredning" som har lite längre verkningstid.
De melatoninpreparat som finns receptfria i exempelvis USA är vanliga snabb-beredningar som har snabbare anslag men kortare verkningstid.

Såg att du redan fått svaren...
men Circadin är en "depå-beredning" som har lite längre verkningstid.
De melatoninpreparat som finns receptfria i exempelvis USA är vanliga snabb-beredningar som har snabbare anslag men kortare verkningstid.
Ok. Circadin vet jag inget om, jag köpte alltså med mig melatoninet från Grekland. Depå verkar det inte vara även om jag inte lusläst asken.

Melatonin är ett kroppseget hormon. Klart att man kan kalla det en psykmedicin, men det är klart tveksamt
Jag vet att det är ett hormon, har tagit det själv i många år, men melatoninet som säljs är antagligen framställt på kemisk väg så jag skulle inte kalla det kroppseget. :)

Jag vet att det är ett hormon, har tagit det själv i många år, men melatoninet som säljs är antagligen framställt på kemisk väg så jag skulle inte kalla det kroppseget. :)
C13H16N2O2 är C13H16N2O2 oavsett om det är producerat av kroppen eller på annat vis.

Det är alltså en molekyl som består av kol väte kväve och syre, jag tvivlar starkt på att kroppen kan skilja på var molekylen är producerad.

Men fy fan! Jag vet inte hur man ska göra där, har själv funkat bra på melatonin från dag 1 (nåja, förutom på circadin), men det kanske kan vara värt att prova Circadin istället? Den ska hålla en sovande. Mardrömmar är dock en biverkning även där men man vet aldrig, du kanske kan ha tur på den fronten?

Vet inte om det är värt att prova circadin då ingen sömntablett funkar för jag somnar aldrig. Insomning funkar däremot jättebra så det verkar som min kropp behöver en skjuts rakt ner i djupsömn för sen håller jag mig sovandes tills klockan ringer. Mitt problem är att kroppen aldrog varvar ner tillräckligt men jag slumrar till efter max 30 min men sen vaknar jag direkt jag somnar och håller på så. Så jäkla ledsamt..

Började med 1mg då läkaren tyckte det var en lagom låg dos och att jag skulle öka om det inte funkade. Har provat 2mg också. Kändes lika dant.
Tryptofan? Ska kika på det. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 543
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 062
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar