Får du Cirkadin?
Jag bytte till Melatonin AGB iom att de går under högkostnadsskydd. Cirkadin fick man iaf tills nyligen bekosta helt själv.
Nej, bara vanligt Melatonin. Fick det utskrivet idag så vet inte om det fungerar än. Vad jag har förstått är det verksamma ämnet i Cirkadin just Melatonin?

Nej, bara vanligt Melatonin. Fick det utskrivet idag så vet inte om det fungerar än. Vad jag har förstått är det verksamma ämnet i Cirkadin just Melatonin?

Ja, det är samma förutom att Cirkadin är depåtablett som sprider effekten över längre tid.
Men den är ju inte subventionerad alls.
Så bra att du fick testa subventionerat först. Det kan ju kanske funka för dig.

Just det, vi har nog konstaterat det tidigare någon gång att vi har typ samma problem...
Köper själv som i att gå utanför vården? Hur vet du vilken dos du ska ta och när du ska ta dem?
Utomlands och/eller på nätet. Jag fattar inte varför nätet skulle vara farligare än utländska varianter på apotek där jag inte förstår vad personalen säger.

Det vet jag ju inte. Jag kollade runt lite, och min första laddning köpte jag i USA för att använda mot jetlag och/eller för att kunna sova när jag flyger. Då stod det ju på hur man skulle göra, och så utgår jag från det. Jag har lite slumpvis råkat köpa 2 resp 3 mg, och jag märker ingen direkt skillnad.

Den "biverkning" jag kan få är när jag tar det efter en längre tids sömnstörning/sömnbrist. Då blir det lätt en natt då jag sover som en STEN och vaknar med en kropp som känns tung som bly, ibland kombinerat med väldigt mycket drömmar. Men det är ju ingen konstig biverkan. Klart att man sover tungt när man äntligen får sova. Jag får liknande effekter även utan melatonin ibland när jag har sovit för lite och sedan kan/får sova rejält.

Utomlands och/eller på nätet. Jag fattar inte varför nätet skulle vara farligare än utländska varianter på apotek där jag inte förstår vad personalen säger.

Det vet jag ju inte. Jag kollade runt lite, och min första laddning köpte jag i USA för att använda mot jetlag och/eller för att kunna sova när jag flyger. Då stod det ju på hur man skulle göra, och så utgår jag från det. Jag har lite slumpvis råkat köpa 2 resp 3 mg, och jag märker ingen direkt skillnad.

Och på mitt recept står det att jag får ta upp till fyra stycken 2 mg per dag, så jag tror verkligen inte att det är så farligt med 2 mg resp. 3 hit eller dit.

Och på mitt recept står det att jag får ta upp till fyra stycken 2 mg per dag, så jag tror verkligen inte att det är så farligt med 2 mg resp. 3 hit eller dit.
Alltså, rekommenderade doser lär variera mellan 0,1-10 mg. Med andra ord varierar föreskriven dos inom ett spann som från 1 till 1000. Det är ju inte särskilt förtroendeingivande. Tyvärr är en förklaring till det bristande kunskapsläget att läkemedelsbolag inte kan patentera melatonin, om jag fattat rätt.

Jag har ingen aning om det är dåligt på sikt eller inte att använda det så som jag gör. Men jag gör ju en hel del som inte är perfekt för hälsan, nu har jag tex druckit en halv flaska vin. De kortsiktiga fördelarna gör melatonin användbart för mig, men jag skulle inte ta det dagligen på det här viset, utan läkarkontroll osv. Jag tar det när jag behöver räta upp dygnet och sömnen, inte "bara" för att kunna sova. Jag är sömnstörd, det var jag som mycket liten och det har hållit i sig. Det lever jag med bara.

Det finns 1000 skäl att åka till Grekland, men tänkte ändå tipsa om att om någon har vägarna förbi Finland så är det bra mycket billigare där än i Sverige. Receptfritt upp till åtminstone 1,9 mg. Sist jag köpte kostade det 240 kr för 150 st 1,5 mg.

Ja vad jag sett så ligger 1 mg på runt ~170sek/100st och 1,9mg ~250sek/100st.
Tycker det är hyfsat billigt :) så värt att åka hit för :D

Är melatonin för övrigt inte receptfritt i alla länder häromkring förutom just Sverige? (och kanske Norge). Så man behöver ju inte åka på långresa menar jag.

Senast ändrad:
Det går inte att köpa i Danmark längre tyvärr.

Om ngn har ett bra tips om var man kan få tag i det per post, PM gärna. Extremt tacksam!

Melatonin funkar utmärkt tyvärr men min vc-doktor vägrar skriva ut det för det finns ingen evidens om att det ska funka, säger hon. Funderar på att byta vc men i övrigt är doktorn så sjukt bra att jag tycker det är synd. Själv vaknar jag ofta på nätterna, ibland svårt att somna om på kvällen. På melatonin sover jag gott. Tyvärr har jag bara 5 tabletter kvar.

Vi ska till Polen om ett par veckor. Tänkte kolla om man kan köpa där.

Kanske ska testa jag också. Har känt lite att jag inte vet om det är någon idé..Jag har ju (som du) problem varje natt när jag jobbar eftersom det är min dygnsrytm som är så, och då vet jag inte om det är någon idé att ta bara ibland. Samtidigt är jag ju också tveksam till att använda dem konstant när de långsiktiga effekterna inte verkar riktigt klargjorda och jag dessutom självmedicinerar vilket jag är lite skeptiskt till sådär i allmänhet. Och jag har övervägt att söka hjälp för mina stressbesvär och då är jag rädd att vården kommer vara negativ till att jag modellerar på egen hand, brukar inte ge en bra start vid en vårdkontakt...

Sedan var det ju det där med drömmarna som flera har tagit upp som biverkning :nailbiting: Jag drömmer väldigt mycket och väldigt intensivt nästan jämt. Senaste åren när jag haft mycket stress har det dessutom varit mycket mardrömmar. Jag vill INTE att det förstärks :eek:

Kanske ska testa jag också. Har känt lite att jag inte vet om det är någon idé..Jag har ju (som du) problem varje natt när jag jobbar eftersom det är min dygnsrytm som är så, och då vet jag inte om det är någon idé att ta bara ibland. Samtidigt är jag ju också tveksam till att använda dem konstant när de långsiktiga effekterna inte verkar riktigt klargjorda och jag dessutom självmedicinerar vilket jag är lite skeptiskt till sådär i allmänhet. Och jag har övervägt att söka hjälp för mina stressbesvär och då är jag rädd att vården kommer vara negativ till att jag modellerar på egen hand, brukar inte ge en bra start vid en vårdkontakt...

Sedan var det ju det där med drömmarna som flera har tagit upp som biverkning :nailbiting: Jag drömmer väldigt mycket och väldigt intensivt nästan jämt. Senaste åren när jag haft mycket stress har det dessutom varit mycket mardrömmar. Jag vill INTE att det förstärks :eek:
Jag hade nog inte svarat på att jag tar dem vid mitt första besök för sådant som stressbesvär. Detta är dock inte en rekommendation.

För mig handlar det hela väl lite om hur allvarligt man tar på sin sömnstörning. Minst 70% av min egen, ser jag som att jag har en rytm och samhäället en annan. Det är egentligen inget fel på vare sig mig eller samhället, det är bara det att vi inte passar ihop. Och samhället är starkare än jag.

Så då tar jag dem sporadiskt som ett sätt att komma mer i takt med samhället när glappet blir för stort.

Jag har aldrig medicinerat för sömnen annars, utan bara stått ut. Jag fattar inte helt varför det är värre att självmedicinera än att ha konstant sömnbrist?

Jag hade fel om priset tidigare i tråden, mitt melatonin kostade 198 SEK.

I dag får jag nog gå till apotekaren och prata om antibiotika också, jag har börjat få tandvärk och det kan vara en inflammation. :meh: Eventuellt måste jag till tandläkare, då får jag ta båten till Rhodos och det är bara en dag i veckan som man tar sig ToR samma dag.

Det ryktas att det är farligt att ta om man har autoimmun sjukdom och att om man tar det för länge slutar kroppen producera eget melatonin. Men så mycket forskning finns ju inte eftersom det inte går att få patent och tjäna pengar på det.
Jag tog tidigare melatonin och älskade det, min favorittablett. Några månader senare började jag få problem med svagare ben. Det slutade med att jag inte kunde ställa mig upp, blev inlagd några dagar efter jul och sedan hamnade i rullstol 2 månader innan jag kunde börja gå med rullator. Det visade sig att jag hade/har myosit, en autoimmun muskelsjukdom. Läkarna misstänkte att melatoninet kan vara orsaken då det var den enda nya medicinen på sista tiden. Dock är det nog inget vi någonsin kommer att veta säkert. Så det var intressant att höra att andra har hört talas om en koppling mellan melatonin och autoimmuna sjukdomar.

@Dessy
Oj. :( Hur är det med dig idag? Har du fortfarande rullator?
Det går framåt :) Om jag ska promenera mer än 1,5 km måste jag ha rullatorn. Både för balansen men även för att jag måste sätta mig och vila benen. Även de dagar jag har sjukgymnastik och när jag har vattengympa behöver jag rullatorn för att orka gå tillbaka till bilen, ca 150 meter. Men det tar jag som ett tecken på att jag tränat ordentligt :)

Men det går iaf framåt, så snart klarar jag nog 2 km :D

Blir inte du skittrött dagen efter på Theralen? Jag mådde apa på det så jag har inte provat fler gånger än 2.
Får du inte problem med tolerans?
Theralen är värst i början. När jag varit utan ett tag är det helvete första dagarna. Tar jag det några gånger i veckan funkar det ok.

Testat Heminevrin?
Ätit den sedan i våras, och kan äntligen äta stilnoct mer sällan efter att ha ätit det i typ 7 år kontant. Äter den tillsammans med melatonin. Fantastisk medicin som gör att jag somnar om jag går och lägger mig direkt efter, slipper bli knepig i huvudet som man lätt blir av stilnoct.
Visst blir jag seg av den dagen efter, men det är helt klart hanterbart. Blir mer seg av att inte sova liksom..
Har också adhd, ingen smärtproblematik dock, utan har en generaliserad ångestdiagnos istället.
Ja! Heminevrin är skitbra, tyvärr får jag huvudvärk av den men annars bästa sömnmedicinen jag testat.

Har också sömnproblem...
Kl 20 så tar jag 4 st Atarax 25 mg
Kl 21.30 ca 5 mg Zolpidem och 2 st Sedix, 2 Qiuntiapine 25 mg
Om jag inte kan somna på det, 1-1,5 ml Theralen droppar
Har funderat på Melanonin

Jag är i Grekland och har därför kunnat köpa melatonin receptfritt, skulle gärna vilja höra lite erfarenheter. (Jag har läst i fass, det är alltså era upplevelser jag är ute efter)

Har ni fått biverkningar, isåfall vilka? Någon som märkt någon påverkan på migrän? Funkar det med alkohol? (Här i Grekland dricker jag vin till middag varje kväll, hoppas att det inte ska vara någon fara).

Var i Grekland är du? Har en kompis som åker till Samos snart...
Heter Melatonin samma som i Sverige därborta? Inte orkat läsa igenom hela tråden :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans...
10 11 12
Svar
224
· Visningar
12 116
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 543
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
55 062
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar