SiZo

Trådstartare
Hejsan, skimmlar är ju ganska vanligt på distans tävlingar, hur många är det som har/har haft en häst med melanom?
min ena har just fått diagnosen... dock så är alla inre organ opåverkade i nuläget, (peppar peppar)
är det många som har haft hästen många år efter diagnosen?
lite otur har jag.. den ena har spattförändringar, den andra melanom..
man börjar ju fundera lite... är det mig det är fel på?
men ajg vet ju att a... det är sånt som händer...typ...
antar att det är många eller?

Sv: melanom

Min gamla häst hade melanom, började synas när han var 8. Inget som påverkade honom, däremot hade han en lös benbit som satte stopp för tävlandet när han var 11...

Min nuvarande häst, också skimmel, är 10 nu och hittills inga melanom (ta i trä).

Min sons ponny (bilden på min avatar till vänster) är 16 år, inga knölar än...

Mitt shettissto, 33 år har haft det i minst 5 år utan problem, visst växer knölarna hela tiden men hon har inga problem av det så länge det bara växer utåt, men sen... :( Fast hon har ju varit med ett tag. Hon var förresten min första distanshäst! Vi red Vasaritten -93 och -95 och man tyckte hon var gammal redan då...

Det fanns en distanshäst som hette Centurion, tror jag, han fick också melanom men det gick fort om jag inte minns helt fel.

Har en kompis som hade en jättefin arabvalack som fick lov att avlivas av melanomen. Först fick hästen som knutor typ vid ganashen och de vart fler o fler o då tog de ut veterinär o konstaterade att det var melanom. Min kompis ville göra allt för hästen så de opererade hästen massa mil bort. När hästen kom hem igen så märkte de efter ett tag att hästen fick problem med att gå (ngt med frambenen som jag inte riktigt fattat). Hästen kunde typ inte ridas längre o till slut led hästen så mycket att veterinären rådde dem till att avliva melanom hästen. Mycket tråkig historia, hästen va jättefin o snäll (startklar till SM i flertal westerngrenar). Min kompis kommer aldrig glömma sin häst

Min förra häst fick sina första knutor när hon var runt 5 år....

Hon gick hastigt bort pga inre cirkulationskollaps när hon var 22 år...
Och hon reds precis som vanligt fram till hon blev sjuk.

En liten tröst kanske...oftast så hinner skimlarna bli så pass gamla att dom dör av "naturliga" orsaker innan melanomet blivit "dödligt"

Och jag har en 23 årig skimmel just nu som inte har några synliga spår av melanom.

Vi avlivade vår welsh 2004. Han var då 28 år och hade stora otäcka melanom bl.a under svansen men även på kroppen.

De ökade de sista åren men enl vet hade han inga bekymmer av dem.
Vi köpte honom som 20-åring och redan då hade han "rikligt" men av mindre modell. Enligt tidigare ägare börade de synas när han var 10 år.

Anledningen till att han avlivades var att han hade svårt att hålla hullet. Vet trodde inte på samband.

Hej! Jag har haft tre skimmlar och två av dem fick cancer den ena i frambenen och mellan halsen och ganachen henne fick vi ta bort:cry: :cry: och den andra nedanför örat och han lever med det och det har inte förändrats men INGA mer skimmlar för mig tack!!!

Jag har träffat på ganska många skimmlar och dom flesta av dom har haft mer eller mindre "skimmelsjuka". Dom flesta har inga som helst problem med sitt melanom men två hade mkt besvär och fick avlivas. Båda var rätt gamla då (18 & 25 år), den ena hade knölar i skapet och fick problem med kisseriet och den andra hade massor av knölar under svansen och kliade sönder sig totalt.

vår häst hade melanom. knlar under svansen, men inget han stördes av. han fick de när han var kring 20 års åldern.. även han var en welsh skimmel, fick galoppa vidare till de evigt gröna ängarna för 3 år sen, men det pga cushings..:cry:

Har aldrig haft skimmel och vet inte mer om melanom än att det är något som drabbar skimmlar. Tycker det verkar som att det är en sjukdom som orsakar någon typ av knölar och dom efter en tid blir dödligt? Någon som kan förklara vad det är som är dödligt med melanom? Är melanom samma sak som cancer?

min häst har sånna knölar under svansen...3 små...verkar som m dom flesta skimmlar har de..lite ovanligare nästen me dom som inte har de.
oftast så e dom ju inte farliga.

Ja det är en cancerform sk. (hudcancer) Människor får ju det bla av för mkt solande.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 519
Senast: Hedinn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 203
Senast: Gilette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar