Jag lyckades ta mig igenom den, men då var jag äldre och ja, det är en tegelsten och ganska förvirrande tycker jag, mer propaganda än en väl uttänkt politisk teori a la Karl Marx Das Kapital eller Adam Smiths Wealth of Nations.
Jättebra faktiskt att din tonåring vill läsa och förstå. Och ännu bättre om ni kan diskutera den och utifrån den få en bättre förståelse för Förintelsen och även det som händer idag. Sedan är det viktigt att förstå bakgrunden, bitterheten efter den för förnedrande Versaille föredraget, Weimarrepubliken och den ekonomiska kraschen. Hur hat och hämnd bara leder till mer hat. Mein Kampf är ju starkt färgad av Hitlers egna erfarenheter och historia med behov att hitta någon att skylla allt på. I samband med Mein Kampf varför inte läsa mer om Hitler och hans bakgrund?
Erich Maria Remarque som skrev den klassiska romanen På Västfronten Intet Nytt, skrev även en uppföljare Vägen Tillbaka som beskriver vad som händer de soldater som överlever skyttegravarna bara för att återkomma till ett Tyskland i upplösning. Skammen, fattigdomen, förödmjukelsen. Behovet av upprättelse.
Sedan gå vidare tillbaka och se hur judarna, likt en del grupper idag, historiskt utpekats som skyldiga till allt från att dricka kristna barns blod till att medvetet driva kristna i konkurs.