Tja, det finns de som ifrågasätter varför vi över huvud taget ska lära oss något om det förgångna. Varför inte fokusera på framtiden? Nu gör du samma sak fast du ställer den yngre historian mot den äldre.Har bläddrat på biblioteket och det är varken imponerande språk eller innehåll... Jag känner en enorm avsky för boken för jag vet ju vad som kom sen. En bok jag aldrig skulle köpa eller ha i mitt hus. Varför vill din tonåring läsa den?
Menar ni verkligen att svenska barn inte lär sig något om andra världskriget förrän i 8an?
Väldigt konstig prioritering. Det är väl viktigare att ungarna tidigt får kunskap om en krig som ligger så nära i tid och som har haft en enorm påverkan på världen än sånt som ligger hundratals år bak i tiden. För mig var det pensum redan på lågstadiet och något det lades väldigt mycket tid på. Kommer fortfarande ihåg Kristallnatt affischen i klassrummet och hur vår lärare läste Anne Franks dagbok för oss. Vi måste ha varit runt 9 år då.
Upprepades och fördjupades givetvis båda i högstadiet och på gymnasiet.
Folkmord, om det nu är det vi diskuterar, har förekommit upprepade gånger. Självklart ska barn lära sig historier om förintentelsen men det blir ännu kraftfullare om vi alla förstår att den var en länk i en kedja som går tillbaka tusentals år. Och att det är vi som har makt att verka för och mot att historien upprepar sig.