Medryttare, vad är rimligt att betala?

Q

Quinie

Har du medryttare eller är du medryttare?
Vad betalar Du/tar Du? Är i begrepp att skaffa medryttare då den ekonomiska situationen med 2 hästar är något kärv.. Men vad är rimligt att ta betalt:confused:? Man gör ju trots allt hästägaren en tjänst!

Sv: Medryttare, vad är rimligt att betala?

Min medryttare betalade mig 400 i månaden och red då hästen 2 gånger i veckan. Jag tyckte det kändes dumt att ta betalt, men å andra sidan var det främst den biten jag inte klarade upp under en period. 50:- per gång för att få rida privathäst tycker jag inte är mycket, det kostar ju typ 100:- på ridskola, vilket folk gladeligen betalar.

Jag var medryttare på ett arabsto i höstas och då betalade jag 500:- i månaden. Då ägaren inte hade tid med henne fick jag ha henne precis så mycket jag ville och göra i princip vad jag ville. Detta tycker jag var en oerhört bra deal :)
Numera rider jag en annan häst och betalar fortfarande 500:- i månaden men rider max två gånger/vecka. Dock är det värt ändå, för hästen är underbar!

Räkna ut vad hästen kostar totalt i månaden, dela det på antal dagar i månaden och gånga det med hur mycket medryttaren brukar hästen!

Dvs om hästen kostar 3000 kr i månanden/30 dgr = 100 kr/dag. Om medryttaren har hästen 1 ggr/vecka = ca 4 ggr/månad = 400 kr/månad.
Tycker det är rimligt!

Fast blir man inte mer halvfodervärd då?

*kl*

Om inte annat så brukar betalande medryttare vara kvar längre. När jag var medryttare så betalade jag 400 kr/2 ggr i veckan, det tycker jag är väldigt lagom.

Tycker oxå att ca 400-500 kr är rimligt för två gånger i veckan.
Ska man få lov att tävla hästen osv kan det ju kosta lite mera.

Sen har jag varit med om att medryttare som betalar ändå åker på att åka och ta in och ut hästen några dagar i veckan och det känns ju lite dumt. Finns endel som utnyttjar medryttaren lite väl mycket samtidigt som det finns medryttare som förväntar sig få göra precis vad som helst med hästen.

Det viktiga är nog att sätta sig ner och bestämma vad som gäller och skriva ner det på ett papper! Så kan ingen komma och säga något annat sedan. Och att man som hästägare alltid har rätten att säga upp kontrakten om man inte tycker att det funkar.

Lycka till! :laugh:

Jag är medryttare på ett halvblodssto. Jag har i princip fri tillgång till henne, ägaren/medryttare till ägarens andra häst rider henne i snitt en gång per vecka och resten tar jag. Det jag lägger ut på henne är skoning och eventuell mindre utrustning som behöver bytas ut, t.ex. benskydd och borstar.

Jag har ingen medryttare, men självklart ska man ta betalt. 50 - 60 kr/gång tycker jag är fullt rimligt, det där med att medryttaren gör hästägaren en tjänst beror på vilken syn man har på saken. De sliter ju faktiskt på utrustning, skor, häst mm.

Jag och min kompis är medryttare på 2 halvblod med samma ägare. Vi rider i snitt 2 ggr per vecka, ibland mer. Betalar ingenting

Fast blir man inte mer halvfodervärd då?

*kl*

Om inte annat så brukar betalande medryttare vara kvar längre. När jag var medryttare så betalade jag 400 kr/2 ggr i veckan, det tycker jag är väldigt lagom.

Min egen uppfattning är att en halvfodervärd betalar hälften rakt av, oavsett vad, oförutsedda vetrinärutgifter, försäkringar mm och oxå har "halva" ansvaret för hästen. Vilket då inte blir samma kostnad varje månad, eftersom hästen kostar inte samma varje månad.

Medryttaren har en fast summa varje månad och det är fortfarande du som har kvar ansvaret. Man kan se det som att de betalar hyra för hästen. Jag kan tycka att medryttaren bör vara med och betala på stallhyra, foder och hovslagare. Kostnaden beroende på antalet dagar per vecka....

Detta är som sagt min åsikt om vad skillnaden mellan halvfodervärd och medryttare ;)

Sen är det upp till var och en, vissa anser att hjälpen betyder så mycket att de inte vill ha något betalt, vilket jag har full förståelde för. Men min erfarenhet är att betalande medryttare har en större ansvarskänsla för hästen och finns kvar även när vintern kommer...

Gör en kalkyl vad hästen kostar per dag, alla löpande utgifter och dela det med 30 dagar så har du vad du kan ta betalt.

Jag har 2 st medryttare.

Världens underbarast och jag hoppas jag får behålla dom länge :laugh:
De rider på dagtid o tar hand om allt som behöver göras runt omkring ed dagar de rider. Jättebra för Chili att han får komma ut i skogen då jag själv måste koncentrera mig på banan.

Jag har valt att stå på ett stall som ligger inte så långt från staden,
MYCKET bra bussförbindelser just för medryttarnas skull.
Samt ridhus så de kan rida inne om det är dåligt väder o viss service nivå.

De betalar 500kr/ månaden i var för detta. Vilket de inte tycker är något konstigt alls.

Jag skulle vara så oerhört glad om jag fick en medryttare så jag tvivlar på att jag skulle ta betalt. Med det menar jag inte att jag skulle slänga upp vem som helst! Men när bussförbindelserna är dåliga och bensinen så dyr så tror jag det skulle avskräcka om de dessutom skulle betala för hästen.
Jag har sökt medryttare, men de som ringt vill isåfall bli fodervärdar och flytta pilo till sig och då för ev senare köp.

Aldrig!

Jag skrev såhär i en annan tråd om medryttare:

"Om jag gärna vill rida, men inte har egen häst, oavsett om jag vill kunna utvecklas som ryttare eller om jag vill rida för rekreation, så kan jag betala för att få det som jag vill.

Om jag har en häst som jag av någon anledning inte hinner sköta eller rida så mycket som det skulle behövas kan jag betala för att någon annan gör det.

Om jag är ridkunnig och någon ber mig att hjälpa till med att rida och sköta dennes häst så kan jag ta betalt för att göra det.

Om jag har en häst och någon kommer till mig och ber att få rida på min häst så kan jag ta betalt för att denne ska få göra det.

Om jag har en häst jag inte hinner med och det finns någon som gärna vill rida och umgås med hästar så kan vi hjälpa varandra genom att min häst blir riden och omskött och ryttaren får rida och umgås med min häst."

Men i ditt fall så vill du ju ha ekonomisk hjälp i första hand och då kanske saken står i ett annat läge? I så fall skulle man kanske kunna tänka sig fodervärd? Av vilken anledning har du två hästar?

Har du medryttare eller är du medryttare?
Vad betalar Du/tar Du? Är i begrepp att skaffa medryttare då den ekonomiska situationen med 2 hästar är något kärv.. Men vad är rimligt att ta betalt:confused:? Man gör ju trots allt hästägaren en tjänst!

När jag va medryttare betalade jag 700 kr i månaden. Jag tycker det är rätt mycket, men å andra sidan fick jag ju rida hästen så mycket jag ville. Däremot va det en del problem med att hästen inte riktigt skoddes som den skulle, inte fick tänder omskötta osv och därför gick den inte att rida i perioder pga skor som trillat av, spruckna hovar, hälta m.m. Och då fick jag vackert betala ändå. Dessutom fodrade jag fyra dagar i veckan i stallet, mockade och fixade i ordning foder ca 4-5 dagar i veckan, mockade hagar m.m.

Numera är jag lycklig ägare till två underbara hästar och även om jag ibland saknar min medryttarhäst otroligt mycket skulle jag aldrig vilja bli medryttare igen.

Jag har en häst, som jag fundera på att ta hem. Jag hinner inte med att ride 5-6 dagar i vecken. Jag har tänkt på att få en medryttar alt. halv fodervärd.

Jeg kommer att uppstalle i western stall, allt indgår i stall hyran, ridhus, ridbana, skog ligger upp til stallet.

Jag har tänkt mi att ta betalt, min medryttar får hästen som sin ägen dom dager, inget hårt "hästjob" bare pysla och rida, min medryttar kan få tävla om hun/han vill.

Jag ser sån på det att jag erbjuder en ryttar, som inte har tid, råd til ägen häst ändå att kunne rida på "ågen häst". Skal man hyra häst på ridsklola, får man ta vad man kan få och betale typ, 100-150 pr. gång om man tar en vanlig ridskole. Priset på en western ridskola är noget högare. Jag gav 250 pr timma på usla ridna hästa, som var i behov at hovslager, foder. (Stoppade ganske snabbt).

Kan också kun vare enig i:

"Om inte annat så brukar betalande medryttare vara kvar längre."

"Men min erfarenhet är att betalande medryttare har en större ansvarskänsla för hästen och finns kvar även när vintern kommer... "

Har själv världens bästa medryttare, hon har varit hos mig i snart 3år, känner att jag behöver det, med barn och jobb och fam, det finns ju annat i livet än hästar, hon har fått rida 2-3ggr i veckan, på sommaren och vid lov så mkt hon velat, ridit lektion för tränare osv, haft helt fritt, eftersom jag nu flyttat in i vår tränares stall ska hon börja lägga 500 kr imån pga av att det kostar 5000 imån, men då ingår allt, hon behöver bara sadla o rida, det finns allt, bana, ridhus, skog och tränare, men då erbjöd jag att hon även får tävla honom om hon vill. Vi har funkat bra fr första stund, har samma tänk, och jag litar på henne till 100%, det viktigaste är att tänka på hur jag skulle vilja ha det om jag vore medryttare. Har sett skrämmande saker i olika stall jag stått i, folk som har flera medryttare som bet, bara för att få ihop till hyran, pratar skit o klagar på dom osv. Samtidigt är det viktigt att man får tag i en vettig medryttare, en som kommer när dom lovar, inte rider sönder hästen el miss sköter sig på annat sätt. Kemin ska funka på både häst och människor imellan.

150 kr gång tkr jag är rimligt, det tror jag våran medryttare betalar själv betalar jag 25 kr gång på min medryttshäst!

kl

jag har en medryttare till min. hon betalar 400 kronor i månaden och rider 1-2 dagar/vecka. men hon vet att om hon har det kärvt så behöver hon inte betala, har hellre henne kvar :P
och jag har henne inte för ekonomin så, utan mer för att det faktiskt är skönt att kunna stanna hemma efter jobbet och umgås med resten av familjen. och hon älskar hästen, hästen älskar henne så...
men sen tycker jag att en medryttare ska betala (om man inte kommer överens om annat såklart) då det slits ju på utrustningen också. och att vara medryttare ska man ju vilka bli för att känna på hur det är att ta hand om en "riktigt" häst dvs ingen ridskolehäst.

jag tycker 1-2 dagar i veckan ca 400
2-3 ca 500

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 073
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 840
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 558
Senast: Mia_R
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 094
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka