Sv: Medryttare , Hur gör ni???
* Vad ska stå i kontraktet?
* Hur mycket behöver era medryttare betala/månad?
* Vad gör era medryttare och hur många dagar/ veckan?
Jag har aldrig skrivit någon kontrakt när jag haft medryttarhäst. Som tidigare nämnts i tråden, är man så oense att man måste hänvisa till kontrakt; då bör man inte vara medryttare. Är det något som går snett, eller är oklart, då sätter man sig ner och pratar om det som vuxna människor. Och skulle man som medryttare tycka att ägaren har fel, då är det inte svårare än att man slutar.
När det gäller att ersätta utrustning så tycker jag det är ägarens ansvar. Jag betalar redan för hästen, och då antar jag att pengarna ska gå till hästen och saker som rör den, alltså även utrustningen. Skulle det däremot vara så att det är
jag som tagit sönder något, då ersätter jag självklart. Men är det hästen som tagit sönder det (hade t.ex. en häst som jämt drog isönder sina träns och grimmor) då ersätter jag inte. Inte heller om utrustningen är så sliten att den går sönder när jag gör vanliga saker med den, som den är gjord för att tåla (skulle spänna upp en sadelgjord, ena spännet small av - kollade på det andra och det var så slitet att knappt det heller satt kvar), ersätter jag inte.
Jag tycker att du ska ta så mycket betalt som du behöver, men inte ta något överpris! Behöver du hjälp med att betala stallhyran, så får medryttaren betala sin del. Är den där ute 3 dgr/vecka får den betala 3/7 av hyran. Behöver du mer pengar än så, då får du låta medryttaren vara hos hästen fler dagar. Du kan också säga att du betalar hela hyran, medryttaren skorna. Eller något annat. Så länge båda går med på det.
Som medryttare ska man göra det som ägaren gör. Alltså; det som inte ingår i stallhyran. Som t.ex. mocka, fixa foder, borsta, rida, etc. Jag tycker dock det är fel om man står i ett kollektivstall att låta medryttaren ta in alla hästar. Det kan ägaren sköta själv.
Sen är det upp till ägaren att besluta om vad medryttaren får och inte får göra med hästen. Som t.ex. om medryttaren får hoppa, tävla, rida på långritt, etc. Jag har alltid haft ett väldigt avslappnat fårhållande till ägare på den här punkten, vill jag hoppa så får jag det, vill jag tävla är det bara att höra med ägaren om jag kan få lov att tävla hästen ett visst datum, vill jag rida ut på långritt med några andra i stallet ringer jag självklart och berättar det. Inte för att be om lov, för jag vet att jag får, utan bara för att informera så att ägaren vet att vi ska hitta på något skoj. Dessutom har jag alltid haft en bok att skriva i, eller skickat mejl till ägaren varje gång jag varit i stallet. Jag föredrar dock böcker, där både ägare och medryttare ska skriva - så hästen kanske inte går ett stenhårt dressyrpass 2 dagar i streck, eller är ute på 9-timmars ritt hela helgen.
Och angående dagar så tycker jag att man ska komma överens om dagarna tillsammans, och jag tycker man även ska låta medryttaren ha minst en helgdag, om denne har tid och lust till att vara i stallet en helgdag.
Sen är det också väldigt viktigt att man har ett bra förhållande till varandra, vilket jag inte tvivlar på att ni kommer ha eftersom ni är vänner!