Medryttare , Hur gör ni???

T

Tiger Man

Vi ska skaffa medryttare till mina älsklingar då jag inte har så mkt tid. Medryttarna är 2 stycken och är mia bästa vänner. Men även om de är en bästa vänner så ska man väl skriva kontrakt?

* Vad ska stå i kontraktet?
* Hur mycket behöver era medryttare betala/månad?
* Vad gör era medryttare och hur många dagar/ veckan?

Jag är ganska ny på denhär fronten så jag behöver alla tips och ideer jag kan få. :bump:Dessa medryttare komer att rida ca 2 ggr/ vecka.
Då mockar dem och gör alla "stallsysslor" också.

Det är en gudasnäll vbl travare som hopar 80 utan problem och är mkt bra i dressyren, f.92. och en imp. irland som kräver en del av sin ryttare och är pigg f.99! :love:

Hur har ni det med era medryttare och fungerar det bra? Hjälp mig :crazy:

Sv: Medryttare , Hur gör ni???

Jag har varit medryttare i rätt många år, och aldrig haft kontrakt. Det går bra ändå - för hamnar man i det läget att man vill börja processa mot varandra med hjälp av kontrakt, ja, då är man förmodligen så osams att det är en dålig idé att vara medryttare till just den hästägaren.

Skäligt är väl att betala upp till sin del av kostnaderna (dvs 2/7 om man rider två dagar i veckan), mer än så tycker jag är lite gnidigt.

Det normala när jag varit medryttare är att jag gör det hästägaren skulle gjort på mina dagar, mockar, fodrar, gör höpåsar, eller vad det kan vara. Däremot har jag inte tagit in- och utsläpp på rullande schema om det varit kollektivstall.

Senast ändrad:

Jag skulle nog skriva kontrakt för säkerhetsskull . Du kan ju förklara för dina vänner att det inte är för att du inte litar på dem , utan för att det ska bli klarare om vad medryttarena gör .

Jag skulle nog ta med ad som händer om hästen/medryttaren blir sjuk/skadad. Ska medryttaren betala för att promenera med din häst osv . När ska medryttaren senast betala för sin månad/ridperioed eller hur du nu delar upp det . Vad händer om medryttaren inte betalat senast den dagen? Om medryttaren tävlar, vem får plakett/rosett?

Det kan vara bra att ha en skrifligt kontrakt. Även om man är bästa vänner kan man ju t ex ha missförstått någonting och då är det ju dumt att bli osams ..

I så fall skulle jag rekommendera att man gör ett konktrakt tillsammans, och att det inte bara blir en lista på medryttarens skyldigheter, utan också på medryttarens rättigheter. Att ge ett färdigt kontrakt till medryttaren där det står allt som medryttaren måste göra är bara tråkigt, och en dålig inledning på relationen. Jag har vid ett tillfälle fått ett sådant, och det kändes verkligen som en misstroendeförklaring.

Sen är jag fortfarande av den åsikten att blir man osams så vill man förmodligen ändå inte dela häst längre, kontrakt eller inget kontrakt. Blir det missförstånd kan man väl prata om det och reda ut det?

Jag har varit medryttare på kke 5-10 hästar i mitt liv. Och ingen har någonsin haft ett kontrakt.

Sådär i efterhand så hade det varit viktigare för mig att alla hästägare hade förtydligat vad som gäller om det händer något med hästen/utrustningen? Och är hästen försäkrad?

Mina två senaste medryttarhästars ägare har på ett bra sätt diskuterat deras häst med mig. Och eftersom det har varit gratis för mig att rida, tycker jag det är SJÄLVKLART att ersätta om något går sönder.

Men, det är kke inte självklart för alla.

Varför vill du ha ett kontrakt?

Har inget kontrakt mned ägaren till hästen jag är medryttare till nu, men allt har funkat bra ändå! Var till början tänkt att jag skulle rida 2 dagar i veckan, men det har blivit bra mycket mer!(nu är det bara jag som är ute.) Nu går han ute på bete, men när han stått uppstallad så har mockat och fixat höpåsar, såklart fixat och pysslat med hästen å ridt med då^^ smort utrustningen och så med då, resten har ingått i stallhyran. Betalade 600 till en början, sedan höjdes stallhyran när ridhuset blev klart, så då betalade jag 800, skulle dock sluta som medryttare i februari(Spara pengar till utbytesår i USA) Så nu betalar jag inget, men åker ut 4-6 dagar i veckan. Ser som en självklarhet att jag ersätter med ny utrustning om något går sönder, har köpt typ fleecetäcke, schabrak, benlindor och lite så till honnom med, men blir väl lite annorlunda när man är ute så mycket mer än bara 2 ggr i veckan. Han var halt en period, då betalade jag och åkte ut till stallet som vanligt. Dock rörde det sig bara om 2-3 veckor.
Men är väl sånt det kan vara värt att skriva i ett kontrakt, vad händer om ngt går sönder, eller om hästen blir halt. Om de vill sluta som medryttare, hur långt innan ska de säga till?.. osv. Dock funkar de ju att prata om det och bestämma också, men kan ju vara en säkerhet att ha på kontrakt.
Lycka till med medrytteriet ;)

Senast ändrad av en moderator:

Vi har inget kontrakt, men det kan vara smart att ha om man vill att allt ska stå svart på vitt.

Men min medryttare betalar 400kr i månaden för att rida min pålla minst två dagar i veckan. Har bestämt att även om hon får extradagar så är det samma pris, men då drar vi heller inte av om hon väljer själv att inte rida ngn dag. Missade dagar kan hon ta igen med extradagar.
Rider hon inte pga att hästen är sjuk eller så, så får hon kompensation för det i avdragen avgift eller extradagar.

Sina dagar får hon i princip fria tyglar. Hon får rida på volt eller rida ut, ta en promenad för hand eller liknande. Bara hon tar hänsyn till vad hästen gjort dagen innan (skriver alltid i en dagbok i skåpet vad vi har gjort och hur det gått). Hon ska även sköta om hästen, visitera den, mocka och färdigställa mat.
Hon får ta lektioner för min instruktör om hon vill, men betala dessa lektioner själv.
Vi har delkollektiv, men jag tycker inte medryttaren ska behöva ta in eller ut andras hästar, så det fixar jag själv även om det är medryttarens dag.

Haft denna medryttaren (min första) sen i höstas och det har fungerat jättebra. Regelbunden kommunikation är viktigast, både skriva i pållans dagbok men även mailkontakt. Ibland mailar vi varje dag, men iaf minst en dag i veckan då vi går igenom allt för nästkommande vecka (vilka dagar hon ska rida, om det är ngt nytt eller speciellt att tänka på).

Jag har varit medryttare till två hästar, har aldrig skrivit kontrakt.

De dagar jag har ridit hästarna har jag gjort allt som hästägaren annars skulle göra, och på så vis har jag aldrig behövat betala för att rida. De ser det mer som avlastning med att inte behöva rida alla dagar, så antar att det är därför jag inte behövt betala.:bow:

En öppen kommmunikation till hästägaren är A och O, bl.a. så har vi en "häst dagbok" dit jag alltid skriver vad vi gjort och om det hänt nåt extra. Har det hänt nåt speciellt så ringer jag genast bara för att allt ska vara klart!:)

Men du gör som du själv vill,förstås, känns det bra med ett kontrakt så gör ett.

Lycka till, blir nog bra det där!:)

* Vad ska stå i kontraktet?
* Hur mycket behöver era medryttare betala/månad?
* Vad gör era medryttare och hur många dagar/ veckan?

Jag har aldrig skrivit någon kontrakt när jag haft medryttarhäst. Som tidigare nämnts i tråden, är man så oense att man måste hänvisa till kontrakt; då bör man inte vara medryttare. Är det något som går snett, eller är oklart, då sätter man sig ner och pratar om det som vuxna människor. Och skulle man som medryttare tycka att ägaren har fel, då är det inte svårare än att man slutar.

När det gäller att ersätta utrustning så tycker jag det är ägarens ansvar. Jag betalar redan för hästen, och då antar jag att pengarna ska gå till hästen och saker som rör den, alltså även utrustningen. Skulle det däremot vara så att det är jag som tagit sönder något, då ersätter jag självklart. Men är det hästen som tagit sönder det (hade t.ex. en häst som jämt drog isönder sina träns och grimmor) då ersätter jag inte. Inte heller om utrustningen är så sliten att den går sönder när jag gör vanliga saker med den, som den är gjord för att tåla (skulle spänna upp en sadelgjord, ena spännet small av - kollade på det andra och det var så slitet att knappt det heller satt kvar), ersätter jag inte.

Jag tycker att du ska ta så mycket betalt som du behöver, men inte ta något överpris! Behöver du hjälp med att betala stallhyran, så får medryttaren betala sin del. Är den där ute 3 dgr/vecka får den betala 3/7 av hyran. Behöver du mer pengar än så, då får du låta medryttaren vara hos hästen fler dagar. Du kan också säga att du betalar hela hyran, medryttaren skorna. Eller något annat. Så länge båda går med på det.

Som medryttare ska man göra det som ägaren gör. Alltså; det som inte ingår i stallhyran. Som t.ex. mocka, fixa foder, borsta, rida, etc. Jag tycker dock det är fel om man står i ett kollektivstall att låta medryttaren ta in alla hästar. Det kan ägaren sköta själv.

Sen är det upp till ägaren att besluta om vad medryttaren får och inte får göra med hästen. Som t.ex. om medryttaren får hoppa, tävla, rida på långritt, etc. Jag har alltid haft ett väldigt avslappnat fårhållande till ägare på den här punkten, vill jag hoppa så får jag det, vill jag tävla är det bara att höra med ägaren om jag kan få lov att tävla hästen ett visst datum, vill jag rida ut på långritt med några andra i stallet ringer jag självklart och berättar det. Inte för att be om lov, för jag vet att jag får, utan bara för att informera så att ägaren vet att vi ska hitta på något skoj. Dessutom har jag alltid haft en bok att skriva i, eller skickat mejl till ägaren varje gång jag varit i stallet. Jag föredrar dock böcker, där både ägare och medryttare ska skriva - så hästen kanske inte går ett stenhårt dressyrpass 2 dagar i streck, eller är ute på 9-timmars ritt hela helgen.

Och angående dagar så tycker jag att man ska komma överens om dagarna tillsammans, och jag tycker man även ska låta medryttaren ha minst en helgdag, om denne har tid och lust till att vara i stallet en helgdag.

Sen är det också väldigt viktigt att man har ett bra förhållande till varandra, vilket jag inte tvivlar på att ni kommer ha eftersom ni är vänner! :D

Jag tycker att ni borde ha kontrakt, det är bättre att vara överens innan, än att bråka efter.

oj va mycket dumma svar du får, givetvis skall du skriva kontrakt!
bara för att man är kompisar och för att "andra" har lyckats utan kontrakt betyder inte ett jäkla jota då du inte vet med 100% säkerhet att just dina kompisar är kanonbra på att sköta sina åtanganden när det gäller så mycket ansvar som en hel häst och dess skötsel och träning..

kompisen hade en medryttare, utan kontrakt.. denna tjeje kunde inte läsa foderstat för fem öre även när det stod skrivet i en mening exakt vad som skulle ligga i EN burk.. (300 g havre ena dan, 2,7kg dagen efter, *tacka högre väsen för ponnyns stålmage*) och sedan fick vi en chock när vi kom ut på tisdagkvällen, medisen hade lämnat en lapp i ryktlådan på söndag FM om att hon slutar, ingen mock och inget foder varken sönd eller mång, och inget foder på tisdag fm och lunch.. (vettig hyresvård dock som gav grovfoder).. dessutom skulle medisen ha haft ponnyn på torsdagen så tisdagkvällen gick åt till att snabbt flyutta alla hästens grejer till päronens gård, polaren red dit ponnyn sin, boxen mockades ur etc etc..
skitmedryttare..

andre medryttaren skrevs det kontrakt med och det fungerade fläckfritt :)

det som ska finnas med i ett medryttarkontrakt är

del 1, medryttarens ansvar och åtaganden (längd på träningspass, träningsform, foderpåsar, mockning etc etc)
del 2, hästägarens ansvar och åtaganden (hålla hästen skodd, se till att utrustning finns samt foder om man köper själv)
del 3, hästens varande (stallplats, trailing, foderstat, vaccinationer etc etc)
del 4, uppsägningstid, ansvarspåskrivning (ex att medryttaren ansvarar för att hästen och utrustningen sköts på ett hästmannamässigt sätt och står för skador orsakade av slarvig/ovarsam hantering/ridning etc) samt kontaktuppgifter och underskrifter..

Mvh M

Senast ändrad av en moderator:

Varför var hon tvungen att flytta hästen för att medryttaren slutade?:confused: Ursäkta, men jag förstår verkligen inte sammanhanget?:p

för att hästen stod en bra bit ifrån och ingen av varken mig eller polaren kunde ta hästen på torsdagen, och inte heller på lördagen då det var avtalat att medisen skulle ta hästen..
medisen hade hästen 3 dagar i veckan, de dagar kompisen och jag var uppbokade på annat..
hade hästen stått hemma på hennes gård hade den kunnat stå, men att lämna den ensam till hyresvärden i ett annat stall 3 dagar i veckan är för mycket..

varför hon inte hade hästen hemma jämt var för att i det andra stallet behövde kompisen inte göra någon stalltjänst, hemma på gården fick hon ta "stalltjänst" iaf 2 pass varje dag vareviga helg för alla hästarna hemma så hon kunde aldrig göra något på helgerna..

hehe ja det var lite krångligt, igår när jag gick och la mig var jag inte säker på att jag förklarat rätt heller :o men det verkar jag ha gjort :p

jag har själv (och är) varit medryttare en längre tid och det är nog väldigt bra att skriva kontrakt, så att alla vet vad som gäller. :laugh:

* Vad ska stå i kontraktet? vilka dagar det gäller, vad som skall göras med hästarna, skötsel av utrustning mm..
* Hur mycket behöver era medryttare betala/månad? själv betalar jag inget utan hjälper till med stallet så mycket jag kan för att avlasta ägaren. sen så köper jag lite utrustning då och då.. :angel:
* Vad gör era medryttare och hur många dagar/ veckan? jag är medryttare på ett hblsto (som dock tyvärr just nu är halt) och rider/sköter om henne ca 1-2 ggr i veckan. ägaren och jag brukar göra upp vecka för vecka vad som ska göras. brukar alltid säga vad jag planerat med pållan och avger alltid en liten rapport efteråt.

Hej.
Du har fått en hel del tips på vad du ska göra och tänka på. Här kommer ett från mig som kanske är lite annorlunda. En hästägare som jag är bekant med bjuder alltid sina medryttare på middag efter ett arbetspass i stallet eller om hon inte har tid att laga mat så bjuder hon på resekostnaden till/från stallet. Alltid glad och tacksam när hon får hjälp. Hon har inga problem med att skaffa hjälp till sina hästar när hon behöver det.
Något som kan stå i kontraktet är om medryttarna få ta med sig kompisar till stallet. Har varit med om att privata stall har blivit fritidsgård för vuxna. Där medryttarna har tagit med sig kompisar och de i sin tur har tagit med sig sina. Kanske inte så kul att hitta en massa folk i stallet man inte känner.
Lite tankar från mig.

Bäst att skriva kontrakt!

Och iom att det är dina bästa vänner borde ni prata om hur ni gör om du känner att de inte borde rida mer av någon orsak (kanske inte funkar med hästen, du kanske vill ha mer dagar för träning...). Så de är på det klara med att de inte ska ta det personligt om du skulle avsluta medryttarsamarbetet och så. Bättre att ta upp allt sånt direkt så de är beredda på att det kan hända, utan att det behöver påverka er vänskap.

Och att ni pratar om hur ni gör om hästarna blir skadade, fortsätter de sköta stallsysslorna ändå under en tid så du inte får problem? Vem har ansvaret om de skadas när medryttarna rider? Vad får de göra med hästarna? Ska man höra av sig hur man har ridit så ni tex inte hoppar allihopa samma vecka och hästen överansträngs? Mycket att tänka på.. tur att jag inte behöver någon medryttare nu iaf...

Jag har varit medryttare och vi pratade med varandra och delade upp dagarna så att det passade oss. Jag fick aldrig betala något och det gör inte hon som är medryttare till min häst som jag har nu heller.
Jag tycker det är rätt skönt att ha hästfritt några dagar i veckan. Hon har en fast dag i veckan och sen gör vi upp om vilken eller vilka dagar hon tar honom. Samabete fungerar alltid bättre än regler.

Vi har inget kontrakt däremot har jag som krav att hon ska träna för en tränare regelbundet så att hon ridet min lilla älskling på rätt vis.

jag skulle aldrig be mina bästisar att vara medryttare.. blir bara bråk i slutändan. det blir alltid att den ena gör mera än den andra, medryttaren skippar nån dag, gör inte det den ska, eller fel. man säger åt medryttaren, h*n blir sur osv osv.. men lycka till :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 810
Senast: SwedEmB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 312
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 103
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar