Jag har ett litet dilemma som jag aldrig ställts inför förut. Jag känner mig irriterad och förvirrad då det som är bäst för min häst inte är det som känns rätt för mig.
Står i ett stall där min häst senaste åren levt ett drömliv (ur hennes synvinkel) då hon fått stå på lösdrift under dagtid och box nattetid (förutom under varmare perioden då hon fått gå på lösdriften heltid). Hon trivs bra på lösdriften men vågar inte ligga ned inne i lösdriften, och blir därför ganska trött och ofokuserad när det blir kallt ute. Anledningen till att hon haft sån lyx är att det inte funnits någon hagkompis åt henne.
I lösdriften har det gått ett sto som jag själv inte alls kommer överens med. Hon är en otroligt elak häst, mot människor framförallt. Hon har hittills aldrig lyckats skada mig allvarligt, men det hör till vardags att hon sparkar mot mig, hugger mot mig, tränger in mig i hörn och stegrar mot mig. Hon har även jagat ut mina vänner från hagen, och försökt ge sig på min sambo. Hon gör inte detta varje gång, men tämligen ofta. Mina tidigare medryttare har jag tvingat ha hjälm och långpisk när de tar in, vilket inte känns så hållbart.
Nu har detta stoet lämnat lösdriften och står på box. Nu finns det en ”lämplig” kompis åt min häst, men jag vill inte. Jag vill inte ha min häst endast med den dumma hästen. Jag vill kunna gå ut till min häst i hagen utan att ständigt behöva passa min rygg, och jag vill kunna släppa ut min sambo eller mina vänner i hagen utan att vara rädd för att någon skadas.
Stallägaren och stoets ägare har tagit för givet att jag ska ha min häst tillsammans med den dumma hästen. Stallägaren har sagt att jag inte får ha kvar henne på lösdriften på samma sätt som tidigare. Alternativen jag har är alltså:
1. Min häst med den dumma hästen.
2. Min häst får gå själv.
Jag känner att jag hellre har henne själv än att behöva vara orolig i hagen. Det känns som ett väldigt själviskt beslut dock. Tänker jag helt tokigt när jag gör såhär? Stallägaren försöker få mig att känna mig elak, så att jag ska ändra mig, men är jag verkligen så elak? Hur skulle ni resonerat om ni ställts inför detta?
Har du unghästen på ett annat ställe? Eller är han inte ett alternativ?
Jag hade INTE haft min häst ihop med en som är farlig för människor hur snäll den än är med andra hästar