Medicinera flygrädsla?

Jo men det är ju ändå jobbigt att ha ett barn som sparkar en i ryggen. Eller för all del en vuxen. Eller folk som tar tag i ens säte för att resa sig upp ur sin egen stol.

Sådana saker stör mig jättemycket, men samtidigt förstår jag ju att det kan vara jättekrånligt att resa med små barn och fattar ju att de lätt blir uttråkade och liknande.
Samma som att jag har jättesvårt för att väcka någon som sitter i vägen när jag ska gå på toa - just eftersom jag själv skulle tycka att det var jobbigt att bli väckt om jag väl lyckats somna. Skulle dock aldrig beskylla varken barn eller vuxen för ovan saker, men tycker ändå att det är jobbigt.
Det finns ju ett enkelt sätt att slippa de värsta störningsmomenten och det är ju att åka 1:a klass och reguljärt... Åker man billig charter sitter det ju barn på varje rad och man ska ha tur om man får sitta ens någotsånär ostört.

Blev rätt nervös innan flyget idag, åkte miniflyg från en miniflygplats. Jag vet inte om det alltid är sådan skillnad på Airbus och Boeing men detta var ett burkigt Airbusplan och det kändes knappt alls när det blev lite turbulens. Min kompis hade dessutom övertygat mig att alla thailändska piloter har militär pilotutbildning vilket jag av någon anledning tycker känns tryggt. Jag tror att jag ska ha några sådana här flygningar till, sen kommer jag nog inte bli så orolig även om det blir en lite stökig resa. Det är faktiskt min största oro just nu, att jag ska åka på en dålig resa och bli så rädd att jag aldrig mer vill flyga...

Det finns ju ett enkelt sätt att slippa de värsta störningsmomenten och det är ju att åka 1:a klass och reguljärt... Åker man billig charter sitter det ju barn på varje rad och man ska ha tur om man får sitta ens någotsånär ostört.
Fast alltså jag vet inte hur fett du har det men all charter är faktiskt inte billig. Man kan lägga jättemycket på en charterresa - både objektivt och subjektivt sett.

Fast alltså, man måste ju ändå få störa sig på saker andra gör mot en utan att det ska bli "jamen flyg första klass då"! Det har ju de flesta inte möjlighet att göra. De flesta har ju dock faktiskt möjlighet att inte låta sina barn sitta och sparka i stolsryggen framför heeeeeela resan. Jag är fullt medveten om att det inte är så lätt att hinna med eller orka men att någon som sitter på raden framför inte ska få sitta ostörd på hela resan för att ett barn sparkar i stolsryggen är ju helt orimligt tycker jag.

Nej lite vin bara. Jobbigaste med flyget var att det var extremt trångt, med barn i famnen gick det inte att fälla ner bordet och tanten framför suckade ljudligt varje gång barnet sparkade lite på ryggen. Vilket var typ hela tiden...
Ett "ursäkta, jag förstår att det är jobbigt. Jag gör vad jag kan för att hindra barnet att sparka på stolsryggen" kanske skulle göra tanten mindre less? :)

Varför är det en rättighet att störa sina medpassagerare bara för att det är en (ditt uttryck) billig resa?

Fast alltså, man måste ju ändå få störa sig på saker andra gör mot en utan att det ska bli "jamen flyg första klass då"! Det har ju de flesta inte möjlighet att göra. De flesta har ju dock faktiskt möjlighet att inte låta sina barn sitta och sparka i stolsryggen framför heeeeeela resan. Jag är fullt medveten om att det inte är så lätt att hinna med eller orka men att någon som sitter på raden framför inte ska få sitta ostörd på hela resan för att ett barn sparkar i stolsryggen är ju helt orimligt tycker jag.
Låta och låta. Det var så trångt att jag inte kom åt benen. Barnet är för litet för att förstå. Men det betyder ju också att det inte kan sparka så hårt.

Varför är det en rättighet att störa sina medpassagerare bara för att det är en (ditt uttryck) billig resa?
Alla försöker väl så gott de kan? Man ser till att ha tillräckligt med deo. Man sitter inte och skriker till kompisen som sitter femton rader bort. Man äter inte som en gris. Men vissa saker kan man inte hjälpa. Då är det väl rätt skönt om medpassagerarna inte är så lättstötta. Det hjälper liksom varken dig eller mig om du vänder dig flera gånger och suckar ljudligt.

Det var verkligen helt omöjligt att förhindra. Det var för trångt. Flög med ett annat bolag i vintras och där var det mycket bättre plats. Men barnet sov nästan hela resan så det handlade inte om någon evighet.

Alla försöker väl så gott de kan? Man ser till att ha tillräckligt med deo. Man sitter inte och skriker till kompisen som sitter femton rader bort. Man äter inte som en gris. Men vissa saker kan man inte hjälpa. Då är det väl rätt skönt om medpassagerarna inte är så lättstötta. Det hjälper liksom varken dig eller mig om du vänder dig flera gånger och suckar ljudligt.
Vänder barnet så det sitter med benen åt sidan istället?
Förstår kvinnan framför fullt ut.

Har du blivit sparkad i ryggen större delen av tiden under en flera timmar lång flygresa? Det har jag, det är fruktansvärt irriterande

Eller köpa barnet egen plats ?
Det är den bästa lösningen men jag själv har flugit kanske 3 ggr i mitt liv. Kanske 4. Jag kan inte påstå att jag är helt medveten om hur mycket plats det finns på olika plan. Om man inser att shit, det blev inte bra det här, kan ju ett ursäkta åtminstone göra att den störda känner sig sedd så att säga och det känns lite lättare mitt i det pestiga.

@Milosari Ja alltså det var ingen MEN VAD GJORDE DU DÅ HERREGUD VAD DÅLIGT, så menade jag verkligen inte även om det kanske lät så. Menade bara att på samma sätt som en får ha förståelse för barn och andra medpassagerare som stör får en också ha lite förståelse för att andra störs av irriterande grejer. Och en "ursäkta, förstår att det är riktigt irriterande, jag gör så gott jag kan men det är för trångt här" hade i alla fall blidkat mig! Det är ju inte så lätt att veta om folk försöker eller bara skiter i det.

Men vadå flyg förstaklass? Jag har flugit med massor av barn bakom med i charter och inte blivit sparkad i ryggen.

Jag har inte råd att köpa flygbiljetter i business eller första klass, men jag tänker inte sluta resa för det. Inte tänker jag sluta resa för eventuella sparkande barn, snarkande vuxna eller vad det nu kan vara heller...

Det är den bästa lösningen men jag själv har flugit kanske 3 ggr i mitt liv. Kanske 4. Jag kan inte påstå att jag är helt medveten om hur mycket plats det finns på olika plan. Om man inser att shit, det blev inte bra det här, kan ju ett ursäkta åtminstone göra att den störda känner sig sedd så att säga och det känns lite lättare mitt i det pestiga.
Ibland kan störiga passagerare vara bra.
Jag och två ytterst välartade stolsgrannar, ett barn i sådär 6 års åldern och en tonåring fick flytta business class sist jag flög. Våra skärmar krånglade och hade inget ljud och i framför oss satt ett jättebortskämt och högljutt barn i samma ålder som den brevid med osympatiska föräldrar som snarade drog upp volymen än lugnade ned den.
Jag tror att flygpersonalen tyckte synd om oss, speciellt i kontrast med den lille pojken och hans bror som inte ens suckade över en lång resa utan utan mer stimulans än att tyst turas om att titta på foton på en mobiltelefon...

Det lär väl inte hända mig igen att sitta därframme, så den för första timmen var lätt värt det *s*.

Det jag är räddast för är att det ska hända något där uppe i luften, och att jag under tiden det tar för planet att nå marken ska veta att jag ska dö. Typ det som hände vid WTC-attacken, att de hade tid att skriva sms och sånt. De flesta av oss har väl haft en och annan nära-dödenupplevelse och det är ju rätt så fruktansvärt.

En morbid men kanske hjälpande tanke att om du är död så är du död för evigt. Relativt till "för evigt" så kvittar millisekunder/15 sekunder eller timmar för den delen för i proportion till det är all tid oväsentlig.

Japp, konstigaste rådet jag någonsin givit någon.

Vänder barnet så det sitter med benen åt sidan istället?
Förstår kvinnan framför fullt ut.
Det försökte jag (förstås!) göra. Barnet sparkade lite på killen som satt bredvid också men han brydde sig inte. Så det var skönt! Vi satt och lutade oss mot varandra större delen av resan.

Har du blivit sparkad i ryggen större delen av tiden under en flera timmar lång flygresa? Det har jag, det är fruktansvärt irriterande
Jag kör ibland bil med ett större och starkare barn som sparkar i ryggen. Gissar att jag är helt okänslig för det stör mig inte det minsta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama