Vi uppfattade uppenbarligen situationen olika. Tidigare skrevs det att barnet sparkat i princip hela tiden, och då tolkade jag det så - sparkar som skedde större delen av flygresan. Senare skrevs det att det var annorlunda och då blir ju situationen annorlunda, men jag uppfattade som att det var det tidigare de flesta reagerade på. Jag har heller inte läst något om någon ursäktande blick (har det stått har jag missat det), däremot att det inte begåtts något fel och att därför ska ingen ursäkt krävas. Då tolkar jag det snarare som att inte heller en ursäktande blick krävs, men jag kan ju ha fel.
Oavsett upplever jag att de flesta reagerat på samma sak som jag, dvs att andra ska anpassa sig/betala mer/flytta för att inte behöva bli sparkade i ryggen. Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag ser hellre en ömsesidig respekt. De flesta har ju skrivit att de har överseende om de får en ursäkt, vilket inte är så ansträngande att ge.
Men, uppenbarligen har jag och
@Milosari olika syn på ursäkter. Jag har aldrig sett en ursäkt för något som samma sak som att be om ursäkt för ens existens. För mig kommer det snarare automatiskt om jag snubblar in i någon, eller om så nån går in i mig (mänsklig kollision, liksom, ursäkten kommer oftast innan jag ens hunnit reflektera över vems ”fel” det var). Jag har aldrig tänkt tanken att den ursäkten skulle kunna ses som att jag ber om ursäkt för min existens.
För mig är det en ren artighetsgrej, precis som att jag säger tack när jag blir serverad mat på en restaurang, trots att jag betalar för maten och det är personens jobb att servera mig den. På samma sak ser jag ursäkter, det är artigt och skapar en trivsammare miljö.
Men upplever man det som en form av förminskande så är det ju klart rimligt att det är svårare att be om ursäkt, det var helt nytt för mig att man kan se det på ett sånt sätt. Dock väldigt tråkigt (på ett ledsamt sätt) kan jag tycka, att man ska behöva uppleva någon form av skam för en ursäkt.