Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja du har missuppfattat mig. Jag är orolig men inte helt förstörd. Barnet påverkas inte alls i dagsläget.Livsavgörande är väl ändå inte samma sak som att ha ett bra liv?
Jag har inte sagt åt NÅGON VAD dom SKA göra, det tycker jag alla andra gör i den här tråden.
Jag gav ett annat alternativ att fundera på.
Och som sagt, jag tycker hon ska ta tag i sin rädsla istället för att nojja i MÅNADER. Fullständigt galet att hon ska göra något som har så menlig effekt på hennes liv innan rädslan är borta.
Är det bara jag som läste att det inverkar på hennes vardag så till den milda grad?
Hon kan väl för guds skull inte droga ner sig månader innan? Barnet borde väl också bli mer påverkat av att ha en förälder som har ångest under en längre tid.
Och föräldern tycker det är jobbigt att vara lite full på flyget för barnets skull men sitta och ha ångest i månader innan är helt ok?
Men jag kanske missuppfattade TS beskrivning av hur mycket ångest det ger henne innan.
Var det svar till mig? Du skrev "bra liv", inte "nödvändigt", ser du inte vad jag citerat?Äta är nödvändigt, bajsa också. Inte resa.
Men fobier kan inte lösas med logiska argument.Fast det är just dödligheten jag avser med "risk". Det är så mycket högre risk att dö i biltrafiken än i ett flygplan. Sedan vet jag att rädsla inte är rationell, men jag är ändå övertygad om att det är bra att hänga kvar i de rationella argument som finns, att återvända dit när det känns problematiskt. Att istället för att bejaka rädslan, återvända till kunskapen.
Ju mer man vet om ämnet desto mindre lämnas att vara rädd för eller att spekulera vilt i.
De allra flesta allvarliga flygincidenter slutar helt utan dödliga eller allvarliga skador.
Var det svar till mig? Du skrev "bra liv", inte "nödvändigt", ser du inte vad jag citerat?
Men apropå nödvändigt: Jag har förstått att du inte tycker att det är nödvändigt att resa. Jag minns i somras, du frågade om en semestertripp du skulle göra. Tror att du skulle till Småland och sova över natten, sedan åka hem igen. En idiotisk grej att minnas men jag kommer ihåg det för att det gjorde så starkt intryck på mig. Det var så stor skillnad mot hur jag ser på resande, det berikar mig och mitt liv något så oerhört.
Men såvitt jag minns skrev jag inte i den tråden att du måste resa för att ha ett bra liv. Du skriver däremot motsatsen i den här tråden - TS eller någon annan behöver inte resa för att ha ett bra liv.
TS vill ju resa! Att avstå från sånt man verkligen vill uppleva och göra, för att man har en rädsla som dessutom är irrationell, är lite ledsamt tycker jag. Att låta rädslor styra ens liv. Därför tycker jag TS är stentuff som faktiskt utmanar sina demoner och flyger ändå.
M.a.o. har du ganska dålig koll. Alla är inte som din bekantskapskrets, en person har skrivit i tråden att hen däckar av Atarax, missat det? Men de som det biter på med antihistaminer kanske inte har riktig ångest enligt din terminologi?Nä, det tror jag inte. Vet ingen med riktigt sjuk panikångest där dessa tabletter fungerar. Det är sin sak om man bara känner sig lite orolig.
Men fobier kan inte lösas med logiska argument.
Jag har till exempel spindel fobi trots att jag vet att risken för att ens bli minata skadad av en spindel i Sverige är så liten att den knappt finns.
Du blandar in mina känslor i TS ångest. Ingen relevans för TS alls. Om någon sa att; -Jag har ångest av att äta julbord skulle jag svara samma sak. Låt bli då.Var det svar till mig? Du skrev "bra liv", inte "nödvändigt", ser du inte vad jag citerat?
Men apropå nödvändigt: Jag har förstått att du inte tycker att det är nödvändigt att resa. Jag minns i somras, du frågade om en semestertripp du skulle göra. Tror att du skulle till Småland och sova över natten, sedan åka hem igen. En idiotisk grej att minnas men jag kommer ihåg det för att det gjorde så starkt intryck på mig. Det var så stor skillnad mot hur jag ser på resande, det berikar mig och mitt liv något så oerhört.
Men såvitt jag minns skrev jag inte i den tråden att du måste resa för att ha ett bra liv. Du skriver däremot motsatsen i den här tråden - TS eller någon annan behöver inte resa för att ha ett bra liv.
Du blandar in mina känslor i TS ångest. Ingen relevans för TS alls. Om någon sa att; -Jag har ångest av att äta julbord skulle jag svara samma sak. Låt bli då.
Exakt. Man göder den.Man löser inte ångest av att konstant undvika det som utlöser ångesten.
Jag har faktiskt rätt bra koll. Jag vet ingen med ordentlig ångest som blir hjälpt av antihistamin (det är mot allergi). Däremot kan det hjälpa något att ta det innan ångesten börjar utvecklas.M.a.o. har du ganska dålig koll. Alla är inte som din bekantskapskrets, en person har skrivit i tråden att hen däckar av Atarax, missat det? Men de som det biter på med antihistaminer kanske inte har riktig ångest enligt din terminologi?
Äta är nödvändigt, bajsa också. Inte resa.