Medicinera flygrädsla?

Atarax och lergigan är ett skämt om man har riktigt ångest. Be att få benzo utskrivet, gärna stesolid. Du är helt som vanligt men med en lugn kropp och lugnt sinne.
Man blir inte beroende av benzo för att man använder det vid några flygresor.
Så dom som däckar 10 timmar av Atarax o/e Lergigan har inte "riktig" ångest? Hur man blir av benzo som Stesolid, Oxascand o Xanor är naturligtvis individuellt o dosberoende, fast du har rätt i att man inte blir beroende av att ta benz vid enstaka tillfällen.

Jag har inte sagt åt TS VAD hon ska göra. Bara frågat varför hon utsätter sig för MÅNADER av dåligt mående för att åka på semester. Det är inte livsavgörande att flyga. Resa kan man göra ändå. Självklart tycker jag att hon borde ta tag i problemet om hon nu vill flyga. Men jag tycker TS verkar flyga för att ANDRA vill resa med flyg.
Vad du har sagt är att flyga är inte nödvändigt för att ha ett bra liv. Men du kan kan inte avgöra vad som är ett bra liv för andra. T ex mitt liv skulle bli avsevärt mycket sämre om jag inte vågade flyga. Tala inte om något annat för mig.

Sitter alla krisberedda i tåget, i bilen eller på cykeln? I flygplan har man förutom att risken är 1000 gånger lägre att något allvarligt händer alls, dessutom fullt av personal som hjälper till vid kris.

Och ett transportsystem som arbetar stenhårt med olycksundvikande in i minsta detalj.

Lätt att säga - men borde kunna påverka den rationella delen av hjärnan att minska ångest inför just flygning. Eller öka den för bilåkande om det slår åt fel håll.

Kan tipsa om Haverikommissionen på National Geographic om man är intresserad av hur arbetet med säkerhet bedrivs inom flygtransportsystemet.

Fast hela grejen med fobier är ju att de inte är rationella. Det hjälps inte hur mycket du tycker det är fel att vara rädd för att just flyga, det hjälps inte hur mycket fobikern själv tycker rädslan är fel. Kan tipsa om att läsa lite om neurobiologi och panikresponser, helt enkelt.

Vill man nå in till rädslan får man så lov att utgå från att den är väldigt verklig, vad ens rationella sida än tycker om orsaken till den.

@Milosari , oavsett hur du löser just den här resan (eftersom du har din mor med dig som kan ta hand om barnet tycker jag inte något tips om varianter av lugnande är nödvändigtvis fel, sover du dig igenom hela resan och inte riktigt klarnar förrän framme på hotellet är det knappast värre än att du är stel, vit och panikslagen hela vägen - det sistnämnda lär vara en värre upplevelse för barnet) bör du nog ta tag i fobibehandling på något sätt som passar dig. Jag gissar att det blir fler resor i framtiden, skjut inte upp inför nästa tills det blir "för sent" att åtgärda just fobin nästa gång. Jag vet verkligen hur lätt det är att göra just det, när man slipper ha med det att göra vill man ju heller inte hålla på och tänka på det. Men gör man inget blir ju inget gjort, tyvärr. :)

Så dom som däckar 10 timmar av Atarax o/e Lergigan har inte "riktig" ångest? Hur man blir av benzo som Stesolid, Oxascand o Xanor är naturligtvis individuellt o dosberoende, fast du har rätt i att man inte blir beroende av att ta benz vid enstaka tillfällen.
Jag har provat atarax för en 20 år sedan eller så när jag hade lite mer allmän ångest. Jag blir inte däckad alls, det hade inte den effekten på mig. Provade också Sobril, vet inte hur starkt det är i jämförelse med Stesolid? Minns att det gjorde mig lugn men jag kommer inte ihåg hur lugn.

Enda sättet att veta är att prova och jag är inte jättepigg på att prova första gången på planet. Vill läkare skriva ut en tablett av lite olika medel så man kan prova hemma först? Känns lite svårt att få igenom det...

Jag röstar fortfarande på vinet :-) Hellre glad och lite salongsberusad än neråtdrogad. Om man ska tänka på Barnet i alla fall. Vinet går väl snabbare ut ur systemet också, eller? Och så, framförallt, att dina medresenärer känner till läget och ger Barnet full uppmärksamhet ifall du blir för glad... Men du tänker ju knappast bli packad? Det lär man inte få bli på flygplan numera, ändå.

Och igen - tummen upp för dig som trotsar dina demoner och flyger!

Sitter alla krisberedda i tåget, i bilen eller på cykeln? I flygplan har man förutom att risken är 1000 gånger lägre att något allvarligt händer alls, dessutom fullt av personal som hjälper till vid kris.

Och ett transportsystem som arbetar stenhårt med olycksundvikande in i minsta detalj.

Lätt att säga - men borde kunna påverka den rationella delen av hjärnan att minska ångest inför just flygning. Eller öka den för bilåkande om det slår åt fel håll.

Kan tipsa om Haverikommissionen på National Geographic om man är intresserad av hur arbetet med säkerhet bedrivs inom flygtransportsystemet.

Jag tror du missade inlägget om vad det är jag är rädd för? Jag är medveten om att riskerna är högre men 1) man har en ärlig chans att överleva en bilolycka. Det är nog vanligare att överleva än att dö och 2) jag har inbillat mig att trafikolyckor går fort dvs du hinner inte riktigt reagera innan det är ett faktum. Och är det en situation när det är garanterat kört så slipper du under en längre tid veta att du ska dö.

Kom på nu att jag faktiskt har haft långvarig dödsångest en gång. En häst sparkade mig i huvudet och det blev ett djupt jack i pannan. När jag höll handen över så kunde jag inte känna "botten" på såret så jag var övertygad om att det var ett hål rakt in till hjärnan (jag var kanske 10 år och hade inte så bra koll på den mänskliga anatomin). Samtidigt forsade blodet så jag inte såg något. Under tiden vi tog oss hem och vidare till sjukhuset så talade jag om för mamma att jag skulle dö. Det gjorde jag inte, inte ens nästan. Enda kroppsliga minnet är ett stort ärr vid hårfästet och ett jack i benet under. Men kanske är det sådana händelser som triggar igång kroppens alarmsystem?

Jag röstar fortfarande på vinet :-) Hellre glad och lite salongsberusad än neråtdrogad. Om man ska tänka på Barnet i alla fall. Vinet går väl snabbare ut ur systemet också, eller? Och så, framförallt, att dina medresenärer känner till läget och ger Barnet full uppmärksamhet ifall du blir för glad... Men du tänker ju knappast bli packad? Det lär man inte få bli på flygplan numera, ändå.

Och igen - tummen upp för dig som trotsar dina demoner och flyger!
Haha ja då är det i så fall skammen som är värst. En full pappa är illa nog, en full mamma är nog skäl att göra orosanmälan... Sist när jag skulle av planet hade jag druckit två stora glas vin och en snaps och när jag skulle av planet så stod jag och pratade med den snygga manliga flygvärdinnan (säger man flygvärd om män?) när han pekade och sa att utgången var åt andra hållet :o. Och när vi skulle igenom säkerhetskontrollen så insåg jag att jag glömt mitt pass på planet... Helt stadig på benen men hjärnan var lite kokt :D

Ja alkoholen hinner gå ur kroppen innan vi är framme. Jag är inte så rädd för att landa för jag vet att det snart är över. Det allra värsta är att lyfta och så turbulensen när man väl är i luften.

Ni som flyger mycket, visst är det mindre turbulens på vintern? Jag ska till Turkiet, är det risk för mycket turbulens på den sträckan? Flyger från Kastrup.

Totalt sett är det ingen större skillnad mellan årstider - somliga typer av turbulens är litet vanligare på sommaren medan andra är litet vanligare på vintern. Det handlar mer om relativt kortvariga väderfenomen (jetströmmar, åska, termik) och om geografi (bergsområden, hav, skog, öppen mark) än om årstid.

Totalt sett är det ingen större skillnad mellan årstider - somliga typer av turbulens är litet vanligare på sommaren medan andra är litet vanligare på vintern. Det handlar mer om relativt kortvariga väderfenomen (jetströmmar, åska, termik) och om geografi (bergsområden, hav, skog, öppen mark) än om årstid.
Ah, jag har för mig att varm sommarluft orsakar mycket turbulens? Mitt livs värsta flygresa var ett litet amerikanskt inrikesflyg som landade i Salt Lake City mitt i värsta sommarhettan. Fy fan alltså, planet sjönk så fort att vi nästan lyfte ur sätena.

Nä, det tror jag inte. Vet ingen med riktigt sjuk panikångest där dessa tabletter fungerar. Det är sin sak om man bara känner sig lite orolig.

Jag har provat atarax för en 20 år sedan eller så när jag hade lite mer allmän ångest. Jag blir inte däckad alls, det hade inte den effekten på mig. Provade också Sobril, vet inte hur starkt det är i jämförelse med Stesolid? Minns att det gjorde mig lugn men jag kommer inte ihåg hur lugn.

Enda sättet att veta är att prova och jag är inte jättepigg på att prova första gången på planet. Vill läkare skriva ut en tablett av lite olika medel så man kan prova hemma först? Känns lite svårt att få igenom det...
Stesolid har en helt annan kaliber än sobril. Om du får sobril utskrivet är det en bra ide att blanda med atarax men risken är att du då blir sömnig vilket du ju inte vill.
Jag tror inte det är några problem att få några få tabletter utskrivna mot flygrädsla. Ring din vårdcentral och förklara läget.

Ah, jag har för mig att varm sommarluft orsakar mycket turbulens?
Nja, solstrålningsvärme mot mark av växlande karaktär (sjö/land, öppet/skog) ger ofta luftrörelser på låg höjd men turbulens på hög höjd (så kallad CAT, clear air turbulence, som förekommer i samband med jetströmmar) är inte särskilt påverkat av årstider.

Nä, det tror jag inte. Vet ingen med riktigt sjuk panikångest där dessa tabletter fungerar. Det är sin sak om man bara känner sig lite orolig.

Min morsa har riktig (...) panikångest och Atarax räcker för henne när hon kan medicinera i förväg. Lite som att det är lättare att dämpa en redan lugn häst med lugnande än en som är uppe i varv.

Ni som flyger mycket, visst är det mindre turbulens på vintern? Jag ska till Turkiet, är det risk för mycket turbulens på den sträckan? Flyger från Kastrup.
Inte vintertid men: Jag har flugit Grekland ToR två gånger om året sedan -89. Och varit i Asien fyra gånger (vintertid), USA en gång och så lite inrikes.

Turbulens - tja, kan det handla om tio gånger? Max.

Jag tror du missade inlägget om vad det är jag är rädd för? Jag är medveten om att riskerna är högre men 1) man har en ärlig chans att överleva en bilolycka. Det är nog vanligare att överleva än att dö och 2) jag har inbillat mig att trafikolyckor går fort dvs du hinner inte riktigt reagera innan det är ett faktum. Och är det en situation när det är garanterat kört så slipper du under en längre tid veta att du ska dö.

Fast det är just dödligheten jag avser med "risk". Det är så mycket högre risk att dö i biltrafiken än i ett flygplan. Sedan vet jag att rädsla inte är rationell, men jag är ändå övertygad om att det är bra att hänga kvar i de rationella argument som finns, att återvända dit när det känns problematiskt. Att istället för att bejaka rädslan, återvända till kunskapen.

Ju mer man vet om ämnet desto mindre lämnas att vara rädd för eller att spekulera vilt i.

De allra flesta allvarliga flygincidenter slutar helt utan dödliga eller allvarliga skador.

Turbulens är ett allvarligt problem - för de som inte sitter fast, oftast servicepersonalen med andra ord. De flesta turbulensolyckor inträffar innan landning. Men det handlar om ett par allvarliga olyckor om året med brutna kroppsdelar för ett fåtal personer. Samtidigt dör 1,3 miljoner människor i biltrafiken varje år och 20 miljoner människor skadas allvarligt.

Kunskapskälla:
http://avherald.com/

Där kan man till exempel söka på turbulence och få upp incidenter gällande det ämnet.

Vad du har sagt är att flyga är inte nödvändigt för att ha ett bra liv. Men du kan kan inte avgöra vad som är ett bra liv för andra. T ex mitt liv skulle bli avsevärt mycket sämre om jag inte vågade flyga. Tala inte om något annat för mig.
Livsavgörande är väl ändå inte samma sak som att ha ett bra liv?
Jag har inte sagt åt NÅGON VAD dom SKA göra, det tycker jag alla andra gör i den här tråden.
Jag gav ett annat alternativ att fundera på.
Och som sagt, jag tycker hon ska ta tag i sin rädsla istället för att nojja i MÅNADER. Fullständigt galet att hon ska göra något som har så menlig effekt på hennes liv innan rädslan är borta.
Är det bara jag som läste att det inverkar på hennes vardag så till den milda grad?
Hon kan väl för guds skull inte droga ner sig månader innan? Barnet borde väl också bli mer påverkat av att ha en förälder som har ångest under en längre tid.
Och föräldern tycker det är jobbigt att vara lite full på flyget för barnets skull men sitta och ha ångest i månader innan är helt ok?
Men jag kanske missuppfattade TS beskrivning av hur mycket ångest det ger henne innan.

@Luff Det var det jag fetat här nedan som jag reagerade på:

Jo, om man kan så kan man strunta i att göra något som man har ångest för flera månader innan och förstör hela vardagen.
Flyga - eller som i mitt fall skulle vara att stoppa in handen till större spindlar - är inte nödvändigt för att ha ett bra liv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur