Medicinera flygrädsla?

Jo, om man kan så kan man strunta i att göra något som man har ångest för flera månader innan och förstör hela vardagen.
Flyga - eller som i mitt fall skulle vara att stoppa in handen till större spindlar - är inte nödvändigt för att ha ett bra liv.
Spindlar är min andra fobi och även om jag undviker att peta på dem så kan jag inte undvika dem helt. Jag hade behövt ge upp min hobby och sluta vistas i naturen. Det är inte värt det för att undvika lite ångest. När det gäller spindlarna så hanterar jag det med "skygglappar" dvs jag undviker att titta efter. Om jag inte tittar så får jag inte panik helt enkelt. Jag hoppas att så småningom hitta en metod för att hantera flyget också, en sorts hemma-KBT. Men för att komma dit så måste man ju träna. Fast visst, i bakhuvudet så hoppas jag lite att det pga miljöskäl ska bli så dyrt att flyga att ingen längre har råd med nöjesflygning och jag kan välja andra färdmedel utan att ressällskapet sätter stopp ;)

Gå till läkaren och få ett benzo-preparat, så går det fint. Tänk på att full effekt kommer efter två timmar, dvs ta tabletten minst två timmar innan det som är jobbigt. Läkaren kommer att börja med att skriva ut menlösa Atarax etc, du får prova det och sedan återkomma för att få starkare grejer. /Hon som inte går nära ett flygplan utan Xanor i kroppen.

Om en dryg månad är det dags att flyga igen och ångesten börjar krypa på. Jag har redan varit vaken flera nätter och spenderat alldeles för mycket tid med att googla flygolyckor. I vanliga fall löser jag flygskräcken med alkohol, dricker jag tillräckligt mycket så blir jag för glad för att vara jätterädd (jag dricker mig inte redlös utan "salongs" dvs ca 3 glas vin. Vet att en del människor bara blir räddare av att dricka alkohol men så fungerar det inte på mig). Men denna gång ska jag resa med ett litet barn och även om mitt resesällskap är kapabelt att helt ta över ansvaret för barnet så är jag inte helt bekväm med att vara så påverkad. Det gör också att starka lugnande tabletter går bort.

Terapi finns det inte tid för nu, så vad kan man göra? Finns det läkemedel som lugnar "lagom" mycket? Finns det läkemedel som man kan börja ta redan nu? Flygresan varar i 4 timmar ungefär men det är betydligt fler timmar med stark ångest. Jag vill inte heller skrämma upp barnet :(

Jag är inte lika rädd som du verkar vara, men gillar det inte. Hade en period när jag verkligen var rädd och samtidigt flög rätt mkt, dövade mig lite precis som du med alkohol. Det som vände det hela för mig var att landa under stormen Gudrun, det var som i den där monty Python sketchen, piloten ropade ut att "det finns absolut ingen anledning för oro, men det här kommer bli lite skakigt". Folk grät, bad till gud och skrek men nog sjutton landade det plan på Arlanda hela natten utan incidenter, för många säkert omvänd effekt men för mig kändes det lite som att grejar de det här så grejar de det mesta.. Flög efter detta 1 gång/månad under ett års tid vilket säkert gjorde sitt till.

Det kanske är lite för kort tid, men för framtiden och lite beroende på din rädsla; jag är som någon annan ovan endast rädd när fasten seatbelt skylten är på. Jag har också sedan många år haft ett "mantra" (från början för att somna) där jag räknar från 1000 baklänges och jag vet att oavsett situation jag är i kommer jag aldrig komma till 0 innan obehaget är borta. Det kräver såklart att man jobbat in det innan, men för mig fungerar det att bara börja tänka 1000 så lugnar jag mig. Och hinner aldrig komma längre än till 800 innan skylten slocknar igen.

Gå till läkaren och få ett benzo-preparat, så går det fint. Tänk på att full effekt kommer efter två timmar, dvs ta tabletten minst två timmar innan det som är jobbigt. Läkaren kommer att börja med att skriva ut menlösa Atarax etc, du får prova det och sedan återkomma för att få starkare grejer. /Hon som inte går nära ett flygplan utan Xanor i kroppen.
Har du missat att folk skrivit i tråden att de blir däckade 10 timmar av Atarax?

Postafen är vad jag vet det du kan få utan recept som man blir mest lugn (trött) av. Det är åksjuketabletter. Jag blir extremt åksjuk så tar det eller amosyt (dom finns dock inte i Sverige längre) men de ger en liten lugnande effekt också.

Jag gillar inte heller att flyga men vägrar sömntabletter, alkohol etc på flyget för OM något händer vill jag vara klar i huvudet. Känns ännu läskigare att vara halvt redlös och hjälplös. Det jag tycker hjälper är att ta med ipad och kolla på en film eller serie och ha blicken fäst på den hela tiden, kolla inte ur fönstret innan ni är helt uppe. Ev en spännande bok. Tvinga hjärnan att fokusera på något annat än att vara rädd. Jag gillar att sitta vid nödutgång, känns tryggare och det är mycket bättre plats där så man behöver inte känna sig så instängd. :)

Jag tog postafen för att lugna vid flygning. Jag blev trött och minst lika ångestfylld som förut. Det som hände var att jag blev ännu oroligare eftersom jag var trött och förlorade fokus osv :(

Jo, om man kan så kan man strunta i att göra något som man har ångest för flera månader innan och förstör hela vardagen.
Flyga - eller som i mitt fall skulle vara att stoppa in handen till större spindlar - är inte nödvändigt för att ha ett bra liv.
Fast det där är en sanning med modifikation. Inom terapi kallas det för undvikandebeteenden som man håller på med, dvs man undviker det man är rädd för fast man älskar att resa. Och det är inte bra alls eftersom det också kan "smitta" ner andra saker man egentligen vill göra men inte vågar. Så TS gör helt rätt som försöker flyga ändå fast hon har sådan ångest.
Jag tillhör dem som är så rädda för flyg så jag har inte flugit på 20 år. Jag älskar att resa men flyger alltså inte. Det har kostat mig väldigt mycket tycker jag och är alltså ingen lösning på längre sikt alls. Jag börjar mer och mer fundera på att flyga nu faktiskt och nu har jag en nära släkting som flyttat till Australien så planen är att om något år flyga dig och hälsa på.

Men nej. Jag skulle aldrig ta beroendeframkallande medicin för att flyga. Då är mkt bättre att jobba med sin rädsla i stället. I TS fall skulle jag dricka vin.

Det kanske är lite för kort tid, men för framtiden och lite beroende på din rädsla; jag är som någon annan ovan endast rädd när fasten seatbelt skylten är på. Jag har också sedan många år haft ett "mantra" (från början för att somna) där jag räknar från 1000 baklänges och jag vet att oavsett situation jag är i kommer jag aldrig komma till 0 innan obehaget är borta. Det kräver såklart att man jobbat in det innan, men för mig fungerar det att bara börja tänka 1000 så lugnar jag mig. Och hinner aldrig komma längre än till 800 innan skylten slocknar igen.
Åh, vilket bra tips! Tack!

Sitter alla krisberedda i tåget, i bilen eller på cykeln? I flygplan har man förutom att risken är 1000 gånger lägre att något allvarligt händer alls, dessutom fullt av personal som hjälper till vid kris.

Och ett transportsystem som arbetar stenhårt med olycksundvikande in i minsta detalj.

Lätt att säga - men borde kunna påverka den rationella delen av hjärnan att minska ångest inför just flygning. Eller öka den för bilåkande om det slår åt fel håll.

Kan tipsa om Haverikommissionen på National Geographic om man är intresserad av hur arbetet med säkerhet bedrivs inom flygtransportsystemet.

Jag vågar nog inte pga barnet...

Fast det där är en sanning med modifikation. Inom terapi kallas det för undvikandebeteenden som man håller på med, dvs man undviker det man är rädd för fast man älskar att resa. Och det är inte bra alls eftersom det också kan "smitta" ner andra saker man egentligen vill göra men inte vågar. Så TS gör helt rätt som försöker flyga ändå fast hon har sådan ångest.
Jag tillhör dem som är så rädda för flyg så jag har inte flugit på 20 år. Jag älskar att resa men flyger alltså inte. Det har kostat mig väldigt mycket tycker jag och är alltså ingen lösning på längre sikt alls. Jag börjar mer och mer fundera på att flyga nu faktiskt och nu har jag en nära släkting som flyttat till Australien så planen är att om något år flyga dig och hälsa på.
Jag har inte sagt åt TS VAD hon ska göra. Bara frågat varför hon utsätter sig för MÅNADER av dåligt mående för att åka på semester. Det är inte livsavgörande att flyga. Resa kan man göra ändå. Självklart tycker jag att hon borde ta tag i problemet om hon nu vill flyga. Men jag tycker TS verkar flyga för att ANDRA vill resa med flyg.

Jag har inte sagt åt TS VAD hon ska göra. Bara frågat varför hon utsätter sig för MÅNADER av dåligt mående för att åka på semester. Det är inte livsavgörande att flyga. Resa kan man göra ändå. Självklart tycker jag att hon borde ta tag i problemet om hon nu vill flyga. Men jag tycker TS verkar flyga för att ANDRA vill resa med flyg.

Flyga är enda rationella sättet att ta sig till många ställen. Då riskerna och transporttiderna är lägre än alla andra transportslag så verkar det dumt att välja något annat än att ta itu med sin rädsla.

Atarax och lergigan är ett skämt om man har riktigt ångest. Be att få benzo utskrivet, gärna stesolid. Du är helt som vanligt men med en lugn kropp och lugnt sinne.
Man blir inte beroende av benzo för att man använder det vid några flygresor.

Jag börjar fundera på om det verkligen är värt stressen och ångesten för en semester @Milosari . Man kan ha trevliga semestrar i sverige eller grannländera också. Eller båt till Lettland, mysigt land.
Jag har inte läst allt i tråden så kanske har du redan sagt men finns det möjlighet att tå tåg eller båt dit du ska?

Är det här något _du_ vill eller följer du med för att familj/vänner vill? Mår du såhär dåligt borde du nog fundera på om det är värt.

Alltså jag vägrar bli slav under min fobi. Just den här resan är kanske inte den mest nödvändiga men jag tror att om man börjar ge efter för fobin så är det lätt hänt att det ballar ur och sedan blir det omöjligt att resa någonstans. Jag har flera länder som jag verkligen vill åka till i framtiden och dit kan man bara åka med flyg.

Alltså jag vägrar bli slav under min fobi. Just den här resan är kanske inte den mest nödvändiga men jag tror att om man börjar ge efter för fobin så är det lätt hänt att det ballar ur och sedan blir det omöjligt att resa någonstans. Jag har flera länder som jag verkligen vill åka till i framtiden och dit kan man bara åka med flyg.

Fair enough.
Det hjälpte mig att titta på hur ett plan fungerar, hur syret fungerar osv kanske en ide?

Platsar i kategorin "sämsta rådet någonsin levererat på buke".

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur