Meddelande till allmänheten

Bilförare: Du kommer inte snabbare fram för att du hela tiden ligger 5 meter bakom min bil istället för 50 m, däremot kan det bli väldigt obehagliga skador om jag behöver bromsa.

Och när det finns en rund skylt med siffran "80" längs med vägen så betyder det att maxhastigheten för vägen är 80 km/h, inte 90, 100 eller 110 :)

Cyklister, släng ut armen åt det håll ni ska svänga innan ni svänger. Extra bra blir det om ni kombinerar det med en blick över axeln för att se om någon håller på att cykla om. Det är inte roligt att bli påkörd, och du har inte heller rätt att klaga om du inte har visat vart du ska.

Hästägare i kollektivstall/inackorderingsstall - lägg hästens kraftfoder i en burk som går att öppna utan att bryta fingrarna och ge inte hästen kladdig sörja där man måste dunka sönder burken mot väggarna eller gräva ut innehållet med fingrarna för att allt sitter fast i botten. Om ni häller i mer vatten brukar problemet försvinna.

Om en bilist tvingats stanna på en olämplig plats pga rejäl punktering så håll åt sidan medan denne byter däck, speciellt när det är fri sikt en bra bit framåt. Nu stod jag halvvägs ut i väggen för att skydda den som bytte däck, inte kul

Till cyklister:

- Om ni cyklar på vägbanan, lär er att man cyklar MED trafiken och inte mot trafiken som man gör när man går.
- Det finns en smart uppfinning som heter ringklocka, montera dit en och lär er att använda den så man slipper få hjärtat i halsgropen när man plötsligt har en cykel bakom sig utan att man har uppmärksammat det.
- Som någon annan nämnde, lysen bak och fram är en utmärkt idé! Ni är inte självlysande även om ni kanske tror det.

Till gångtrafikanter (har nämnts tidigare men det tål att nämnas igen):

- Googla på reflexer och lär er hur man använder sådana smarta mojänger. Det är en ytterst dålig idé att gå två i bredd med mörka kläder efter mörkrets inbrott på vägen utan ens en liten reflex. Risken att en bilförare faktiskt inte ser er, vilket ni kanske tror i och med att ni ser bilen, och kör på er är stor.

Till hundägare:

- Hundpåsar är också en utmärkt uppfinning! De används till att ta upp avföringen efter sin hund vilket kan vara bra att göra om den råkar göra behovet på trottoaren!
- Staket är också bra att sätta upp om man har en hund som uppenbarligen inte stannar kvar på tomten när den är lös om det passerar andra hundar utanför tomten eller om det är löptikar i närheten.

Rökare snäpp inte iväg cigaretten bakom er när ni rökt klart, det kan gå någon där som får den på sig. Stå heller inte precis utan för ingången till ex. Affären restaurangen, hotellet, lägenhetshuset.
Hundägare låt inte hunden gå lös mitt inne i stan 20-30 meter framför eller bakom er. Går den "fot" är det en helt annan sak.
Mammor/Pappor, acceptera att ibland får barnen inte göra som de behagar och blir tillsagda av någon de inte känner. Skäll då inte ut den personen som säger till ert barn att ex. Sluta kasta sand, lägg av att sparka på ryggstödet.

Om en bilist tvingats stanna på en olämplig plats pga rejäl punktering så håll åt sidan medan denne byter däck, speciellt när det är fri sikt en bra bit framåt. Nu stod jag halvvägs ut i väggen för att skydda den som bytte däck, inte kul

Jag vill bara säga - gör det inte! Rulla till lämplig plats på fälgen Alt ring bärgare. Jag passerade på motorvägen strax efter att en lastbil svept med sig en däckbytande familjefar. Det var otäckt. Det händer ett par sådana olyckor om året. Det är inte värt risken.

Byt inte däck ut mot vägen! Nånsin!

Det är superbra att du har reflexer på dig när du är ute och går, men ta fem sekunder och sätt reflexer på hunden också. Det är så jobbigt om du tappar hunden och den blir påkörd för att den inte syns när ni promenerar längs en 70-väg utan belysning.

Cyklister har inte samma rättigheter som fotgängare vid övergångsställen. Tvärtom ska en cykel också stanna för fotgängare eftersom det är ett fordon. Man kan inte komma glidande i hög fart ut över ett övergångsställe och förvänta sig att alla ska tvärstanna för en.

Uppmärkta motionsspår, typ med målade pinnar, är inte tillåtna att rida på här iaf. Inte någonstans jag ridit på överlag, dvs flera delar av Skåne iaf. Ändå ligger det alltid hästskit när man går där.

Har bott på flera ställen där det är okej men då är det oftast skyltat också. Inte alltid.

Samma sak med ridning på trottoar etc. Det finns många lokala regler :)

1. Det är INTE okej att vara otrevlig mot serveicepersonal, alltså ärligt, jag skiter fullständigt i att du känner dig överlägsen. Det är mitt jobb att le mot dig oavsett hur du beter dig, sluta utnyttja det. Jag vet om att jag har ett skitjobb. Sluta gnugga det i ansiktet på mig eller så gnuggar jag din mat någon annanstans!!

2. Om nånting stänger klockan 20, så betyder det inte att du ska se det som en utmaning att hinna dit precis minuterna innan. Planera ditt liv, du är så välkommen aningen tidigare. Alltså seriöst, VEM kommer på att man är hungrig/godissugen/måste ha aftonbladet precis TVÅ minuter innan stängning och så kör man som en biltjuv för att hinna precis innan jag sätter nyckeln i låset, slita upp dörren och bara NU HADE JAG TUR!! Hade det inte varit trevligare för en själv också att blicka på klockan någon gång mellan sex och åtta och bara "Jahapp, kanske jag vill ha något ikväll eller?". Jag kommer aldrig att förstå den sporten. (Och för den delen har jag börjat låsa klockan 19:59 istället, för mitt eget förstånds bevarande. Det finns ingen som hinner både in och betala på EN minut.)

Skiftarbetare...

1. Det är INTE okej att vara otrevlig mot serveicepersonal, alltså ärligt, jag skiter fullständigt i att du känner dig överlägsen. Det är mitt jobb att le mot dig oavsett hur du beter dig, sluta utnyttja det. Jag vet om att jag har ett skitjobb. Sluta gnugga det i ansiktet på mig eller så gnuggar jag din mat någon annanstans!!

2. Om nånting stänger klockan 20, så betyder det inte att du ska se det som en utmaning att hinna dit precis minuterna innan. Planera ditt liv, du är så välkommen aningen tidigare. Alltså seriöst, VEM kommer på att man är hungrig/godissugen/måste ha aftonbladet precis TVÅ minuter innan stängning och så kör man som en biltjuv för att hinna precis innan jag sätter nyckeln i låset, slita upp dörren och bara NU HADE JAG TUR!! Hade det inte varit trevligare för en själv också att blicka på klockan någon gång mellan sex och åtta och bara "Jahapp, kanske jag vill ha något ikväll eller?". Jag kommer aldrig att förstå den sporten. (Och för den delen har jag börjat låsa klockan 19:59 istället, för mitt eget förstånds bevarande. Det finns ingen som hinner både in och betala på EN minut.)

Det bästa var en gång på Ica när vi skulle stänga och gick en vända för att kolla att alla kunder var ute. Då hittade vi ett hånglande par vid frukostflingorna O_o vi tyckte lite snällt att vi stänger nu så det är bäst att gå till kassan och betala. Vad vi TÄNKTE är en annan femma! :rofl:

Enkelriktat gäller även om du cyklar.

Inte alltid! Det finns massor av gator som har en utritad cykelväg motriktad den enkelriktade trafiken.
Sen förstår jag att det finns massor av cyklister som cyklar mot enkelriktat,men IBLAND får man!
(Och då ska man inte som cyklist cykla på den cykelbanan med enkelriktningen, för då cyklar man på fel sida!)

Inte alltid! Det finns massor av gator som har en utritad cykelväg motriktad den enkelriktade trafiken.
Sen förstår jag att det finns massor av cyklister som cyklar mot enkelriktat,men IBLAND får man!
(Och då ska man inte som cyklist cykla på den cykelbanan med enkelriktningen, för då cyklar man på fel sida!)
Och iaf i Stockholm finns det gator som är enkelriktade där man får cykla mot trafiken även utan utritad cykelväg (men då är det skyltat om det i början av gatorna).

Uppmärkta motionsspår, typ med målade pinnar, är inte tillåtna att rida på här iaf. Inte någonstans jag ridit på överlag, dvs flera delar av Skåne iaf. Ändå ligger det alltid hästskit när man går där.
Man måste gå till de lokala föreningsstadgarna för att se vad som gäller i aktuell kommun.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
782
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 333
Senast: Ainon
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 164
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden