Meddelande till allmänheten

Här kan vi sprida information som våra medmänniskor skulle gynnas av att ha tillgång till och som uppenbarligen inte har nått alla.

Och nu något livsviktigt!
De hjärtstartare som finns utplacerade på diverse ställen där folk rör sig, och även t.ex. på tåg, är till för att kunna användas av alla, man behöver ej ha utbildning eller ens ha nån aning om hur de funkar. När man öppnar dem börjar en röst att prata som talar om precis vad man ska göra, var man ska placera elektroderna och när det är läge att trycka för elstöt. Det går inte att göra fel och ge en person en stöt ifall den redan har puls, då apparaten känner av detta.

De hjärtstartare som finns utplacerade på diverse ställen där folk rör sig, och även t.ex. på tåg, är till för att kunna användas av alla, man behöver ej ha utbildning eller ens ha nån aning om hur de funkar. När man öppnar dem börjar en röst att prata som talar om precis vad man ska göra, var man ska placera elektroderna och när det är läge att trycka för elstöt. Det går inte att göra fel och ge en person en stöt ifall den redan har puls, då apparaten känner av detta.
Och när vi ändå är inne på ämnet - NEJ, man kan inte göra HLR på sig själv eller häva/dämpa en hjärtattack genom att "hosta kraftigt" :banghead:
Den "informationen" sprids än en gång på fb, jag blir så LESS!

Och när vi ändå är inne på ämnet - NEJ, man kan inte göra HLR på sig själv eller häva/dämpa en hjärtattack genom att "hosta kraftigt" :banghead:
Den "informationen" sprids än en gång på fb, jag blir så LESS!
Göra HLR på sig själv :confused:

Hur skulle man kunna göra det? På samma sätt som när man lyfter sig själv i håret :D

Jag har ett meddelande till alla rökare, känner ni för att röka, varsågoda men du som rökte hela vägen fram till dörren öppnades på ica och sedan sprätte din brinnande cigarett bakåt på oss andra icke rökande som också försökte komma in och handla, hur tänkte du där? Rök om du måste men släcka dina egna cigaretter och gärna en liten bit ifrån dörren in till butiken...

Göra HLR på sig själv :confused:

Hur skulle man kunna göra det? På samma sätt som när man lyfter sig själv i håret :D
Ja typ...
Den här:

VIKTIG INFORMATION!!!
Låt oss säga att du kommer hem (ensam naturligtvis) efter en ovanligt hård dag på jobbet. Du är riktigt trött, orolig och frustrerad.
Plötsligt börjar du att känna en svår smärta i bröstet som börjar sprida sig ut i din arm och upp i din käke.
Du är i ditt hem... ensam... men bara 2 mil ifrån närmsta sjukhus. Men du inser att du inte kommer att kunna köra så långt..
Du har fått utbildning i HLR...
......, men den personen som lärde ut det berättade inte hur man gör det på sig själv!
...

Eftersom många människor är ensamma när de drabbas av en hjärtinfarkt och utan hjälp så har dessa personer bara ca 10 sek på sig innan de blir svimfärdiga och sedan förlorar medvetandet.

Därför är det viktigt att sprida följande kunskap!!
Under tiden man larmar 112 att göra följande:
Man kan rädda sig själva genom att ta ett djupt andetag och sedan hosta mycket kraftfullt. Och sedan upprepa detta varannan sekund, tills hjälp anländer.
Det djupa andetaget gör att lungorna får syre och hostans rörelse ”kramar” till hjärtat så att blodet hålls i cirkulation. Hostan kan göra att hjärtat återfår normal rytm. På detta sätt ökar chanserna till att man hinner till sjukhuset i tid!
Dela detta till så många som möjligt!
Kanske just din delning räddar ett liv !!!

Ja typ...
Den här:

VIKTIG INFORMATION!!!
Låt oss säga att du kommer hem (ensam naturligtvis) efter en ovanligt hård dag på jobbet. Du är riktigt trött, orolig och frustrerad.
Plötsligt börjar du att känna en svår smärta i bröstet som börjar sprida sig ut i din arm och upp i din käke.
Du är i ditt hem... ensam... men bara 2 mil ifrån närmsta sjukhus. Men du inser att du inte kommer att kunna köra så långt..
Du har fått utbildning i HLR...
......, men den personen som lärde ut det berättade inte hur man gör det på sig själv!
...

Eftersom många människor är ensamma när de drabbas av en hjärtinfarkt och utan hjälp så har dessa personer bara ca 10 sek på sig innan de blir svimfärdiga och sedan förlorar medvetandet.

Därför är det viktigt att sprida följande kunskap!!
Under tiden man larmar 112 att göra följande:
Man kan rädda sig själva genom att ta ett djupt andetag och sedan hosta mycket kraftfullt. Och sedan upprepa detta varannan sekund, tills hjälp anländer.
Det djupa andetaget gör att lungorna får syre och hostans rörelse ”kramar” till hjärtat så att blodet hålls i cirkulation. Hostan kan göra att hjärtat återfår normal rytm. På detta sätt ökar chanserna till att man hinner till sjukhuset i tid!
Dela detta till så många som möjligt!
Kanske just din delning räddar ett liv !!!
Eller så kan man fundera på varför man inte fick lära sig att göra HLR på sig själv.

Kan det vara så....tradaaaa...... Att det faktiskt inte går :D

Facebook i ett nötskal......:meh:

Bilförare: Du kommer inte snabbare fram för att du hela tiden ligger 5 meter bakom min bil istället för 50 m, däremot kan det bli väldigt obehagliga skador om jag behöver bromsa.

Och när det finns en rund skylt med siffran "80" längs med vägen så betyder det att maxhastigheten för vägen är 80 km/h, inte 90, 100 eller 110 :)

Nja... skadorna blir faktiskt mindre om man ligger 5 meter bakom än 50, antalet olyckor ökar dock.

Här kan vi sprida information som våra medmänniskor skulle gynnas av att ha tillgång till och som uppenbarligen inte har nått alla.

Om du funderar över om du ska gå in i ett rum, en lokal, eller var du ska ta vägen i rummet eller lokalen, stanna då inte i dörröppningen och fundera.

När du lämnar ett rum, en lokal eller större tillställning, ställ dig då inte i öppningen eller stax utanför för att vänta på dina bekanta. Dina bekanta kommer inte att komma ut eftersom du blockerar utgången.

Antalet meter bakom är ointressant för skadorna, det är den relativa hastigheten samt hastigheten i sig som spelar roll. Vid ögonblicket för sammanstötningen är avståndet noll.

Jepp och den relativa skillnaden blir mindre vid 5 än 50, alltså mindre skador.

Precis. Däremot är det viktigt att direkt larma, eftersom operatören då kan instruera i hur du utför HLR på plats. Hjärtstartare ersätter inte HLR eftersom HLR ger förutsättningar för att hjärtstartaren ska fungera, vilket gör att du ska börja med HLR så snart som möjligt/fortsätta med HLR medan den som har hand om hjärtstartaren förbereder för defibrillering.

Kurser i HLR kostar inte så mycket, jag tycker att alla borde höra med sin arbetsgivare/ridklubb/hundklubb eller liknande om ni inte alla kan få gå en kurs i HLR. Och kanske köpa in en hjärtstartare att ha på arbetsplatsen eller i klubblokalen. Kunskap räddar liv.

Precis. Däremot är det viktigt att direkt larma, eftersom operatören då kan instruera i hur du utför HLR på plats. Hjärtstartare ersätter inte HLR eftersom HLR ger förutsättningar för att hjärtstartaren ska fungera, vilket gör att du ska börja med HLR så snart som möjligt/fortsätta med HLR medan den som har hand om hjärtstartaren förbereder för defibrillering.

Kurser i HLR kostar inte så mycket, jag tycker att alla borde höra med sin arbetsgivare/ridklubb/hundklubb eller liknande om ni inte alla kan få gå en kurs i HLR. Och kanske köpa in en hjärtstartare att ha på arbetsplatsen eller i klubblokalen. Kunskap räddar liv.

Och det är alltid bättre att göra något än inget. Och man kan inte göra fel eller förvärra situationen. Gör vad du kan, och som sagt, SOS kan instruera hlr via telefon.

Och det finns sms-tjänster (iaf i Stockholm) som gör att både privatpersoner och företag (ex som har en hjärtstartare) får SMS vid hjärtstopp och kan komma till platsen. Så om man larmar ökar förutsättningar för snabb hjälp. :)

Kurser i HLR kostar inte så mycket, jag tycker att alla borde höra med sin arbetsgivare/ridklubb/hundklubb eller liknande om ni inte alla kan få gå en kurs i HLR.

Bra att gå en kurs men man behöver inte ha gjort det för att kunna utföra hlr, jag tror jag lärde mig genom att läsa instruktioner i telefonkatalogen när jag var i tonåren. :)

kl
Röda Korset har kurser. http://www.redcross.se/bli-frivilli...lr-for-privatpersoner-och-ideella-foreningar/

http://hlr.nu/utbildning/sa-har-gor-du-hjart-lungraddning-hlr/

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
782
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 333
Senast: Ainon
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 158
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar