Meddelande till allmänheten

Om du är självmordsbenägen och därför ger dig ut att jogga i mörker utan reflexer för att någon ska köra på dig, blanda inte in någon annan (som att krascha ett plan in i en bergvägg) utan sköt det själv utan att skada eller traumatisera andra.

Jepp och den relativa skillnaden blir mindre vid 5 än 50, alltså mindre skador.
Alltså tanken är väl att man skall hålla avstånd så att man hinner undvika att köra på bilen framför, dvs inga skador alls.

Eller i alla fall få ner hastigheten avsevärt. Det är skillnad på att köra på någon i 100km/h eller 20 km/h i timmen.

Vid ett avstånd på 5m hinner man knappt ens reagera på att bilen framför en gör något.

JA! De flesta som pratar i mobil verkar tro att personen i andra änden är halvdöv. Med andra ord , de pratar VÄLDIGT högt.

En del har en volym som gör att de förmodligen inte skulle behöva en mobil... :cautious:

Ett tips: Täckningen/mottagningen för mobilen blir inte bättre för att man skriker. Lägg på och ring upp senare när täckningen förhoppningsvis är bättre.

Alldeles nyss från verkligheten.

Har du med dig barnvagn och ska öppna en dörr mdd dörröppningsknapp, ställ inte barnvagnen framför dörren innan du trycker på knappen om du inte är säker på att dörren öppnas inåt. Öppnas den utåt åker barnvagnen iväg...

JA! De flesta som pratar i mobil verkar tro att personen i andra änden är halvdöv. Med andra ord , de pratar VÄLDIGT högt.
En gång för länge sen när jag åkte buss och mobilerna hade börjat komma så sa jag en gång halvhögt så medpassagerarna hörde det i alla fall att den där behöver ingen telefon , hon hörs ända hem ändå. Det fnissades rätt allmänt :)

Kom på en sak till angående första hjälpen: Omkring 20 % av alla som dör i trafikolyckor gör det på grund av syrebrist. Kommer du till en trafikolycka där en person sitter medvetslös är det livsviktigt att personen får hjälp med att få en öppen luftväg. Sitter personen framåtlutad får den ingen luft och dör. Detta gör du genom att hålla en hand under hakan och en på pannan (alternativt under käkbenet om du sitter bakom personen), under hakan trycker du enbart på "hårddelar". Du kan även göra det när du står utanför bilen. (Försök i möjligaste mån att inte rubba nacken i sidled, men hellre en nackskada än död.)
Hengityksen%20turvaaminen%20nettisivuille_0.jpg

Alldeles nyss från verkligheten.

Har du med dig barnvagn och ska öppna en dörr mdd dörröppningsknapp, ställ inte barnvagnen framför dörren innan du trycker på knappen om du inte är säker på att dörren öppnas inåt. Öppnas den utåt åker barnvagnen iväg...
har jag aaaaldig gjort :angel:

Om en parkering har många tomma platser, då behöver man inte klistra sig emot en av de få bilar som står parkerade där. Det går jättebra att ställa sig på en p-ruta utan att ha någon tätt bredvid. Att parkera lite för sig själv är även en bra metod för att minska risken för dörruppslag och diverse andra parkeringsskador. Och det är även väldigt skönt att slippa försöka klämma sig in i sin bil med bara ett par decimeters utrymme mellan bilarna...

Bra att gå en kurs men man behöver inte ha gjort det för att kunna utföra hlr, jag tror jag lärde mig genom att läsa instruktioner i telefonkatalogen när jag var i tonåren. :)

kl
Röda Korset har kurser. http://www.redcross.se/bli-frivilli...lr-for-privatpersoner-och-ideella-foreningar/

http://hlr.nu/utbildning/sa-har-gor-du-hjart-lungraddning-hlr/

Om man kan tycker jag att man ska gå en kurs ändå. Att ha fått en känsla för vilken kraft som behövs är nyttigt. Det är mycket mer kraft än man tror..

Men allt är bättre än inget. (På min tid lärde vi oss HLR i skolan - är det inte så längre? Sen kräver dock mitt jobb att jag vartannat år går HLR-utbildning. Just för att de vill att vi ska ha känslan och inte bara tekniken)

Om du bor i hyreshus med sopnedkast, släng inte glasburkar i sopnedkastet efter 22.

Edit: Om du ska slänga glasburkar, lämna dem i förpackningsinsamlingen.

Även om ringsignalen är avstängd, så hörs vibrationerna från mobilen om den ligger på ett bord eller dylikt under föreläsningar.

SLUTA GÅ PÅ SPÅREN, eh, ursäkter för skrikande, men återigen satt jag fast i en halvtimme minst på pendeln, för att några idioter någonstans tydligen gått på spåren igen. Har det blivit någon cool grej eller? .

Om du tar ögonkontakt med en hund och pratar bebisspråk, så är chansen stor att du kommer att få en upphetsad hund hoppandes på dig. Vill du inte hälsa på hunden ge fan i att hetsa upp den.

Jag blir vansinnig på folk som ska gulla igång hundarna och så fort de faktiskt ger respons får de skäll för att de är "för på". Ge fan i att prata med dem så ger de fan i att hoppa på dig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
782
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 333
Senast: Ainon
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 158
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar