Meddelande till allmänheten

Om du väljer att stå mitt för utanför en tunnelbanevagns dörrar och stirrar ner i din mobil/bok whatever så har du faktiskt inte tillåtelse att se sur ut och blänga när folk går in i dig för att komma ut. Faktiskt.
Samma sak om du står mitt för dörrarna inne i tunnelbanevagnen trots att du inte ska av och det finns gott om plats på andra ställen att stå- du har inte rätt att se sur ut och sucka när folk går in i dig för att komma av och på vagnen.

Ordet "gemensam kö" betyder just det: EN gemensam kö för ALLA. Det betyder INTE "låtsas som jag inte ser skylten och att alla andra står i EN kö och snabbt gå före och låtsas ha tokbråttom att betala och inte titta på någon annan eller personen i kassan utan bara slänga upp pengar eller kort" Det betyder inte heller att det är okej att säga "jahaaaaa det såg inte jag...ojdå! Men nu har jag ju ändå börjat betala..?"

Om du ändå har tagit dig tiden att packa in en massa skräp i bilen, åk hela vägen till tippen istället för att slänga ut det i skogen på närmsta skogsväg...
Städa bilen förslagsvis på en mack där det finns soptunnor istället för att åka in på närmsta skogsväg, öppna alla dörrar och släng ut skräpet. Det blir liksom kvar där...

När nu bilister gång på gång får kängor vill jag som är både gångtrafikant och bilist (jag kan inte cykla lägre - tyvärr) ge lite blandade råd och tips...

Gångtrafikanter och cyklister är inte självlysande i gryning, skymning, efter mörkrets inbrott - särskilt inte med svarta byxor, tröjor, jacka o skor - särskilt inte om de plötsligt dyker upp en halvmeter framför en bil när de klättrar upp ur ett dike. Det finns ett hjälpmedel som till och med mopedister och motorcyklister har kommit på att införskaffa för en billig peng. - REFLEXVÄST eller åtminstone en eller ett par reflexer.

Cyklar ska även vara försedda med reflexer i hjulen, för att ses i god tid på cykelövergånsställen och andra platser när cyklar korsar vägen.

På de flesta cyklar finns dessutom något som kallas lampor fram och bak. De går mkt bra att använda vid lämpliga tidpunkter och lämpligt väder.

Vid passering av övergångsställen med trafikljus. Ska ni ändå trycka på knappen för passering är det lämpligt om ni också stannar och väntar tills det blir grönt. Inte trycker på knappen och passerar när det är rött så att man som bilist måste stanna trots att inte en kotte finns i närheten.

När nu bilister gång på gång får kängor vill jag som är både gångtrafikant och bilist (jag kan inte cykla lägre - tyvärr) ge lite blandade råd och tips...

Gångtrafikanter och cyklister är inte självlysande i gryning, skymning, efter mörkrets inbrott - särskilt inte med svarta byxor, tröjor, jacka o skor - särskilt inte om de plötsligt dyker upp en halvmeter framför en bil när de klättrar upp ur ett dike. Det finns ett hjälpmedel som till och med mopedister och motorcyklister har kommit på att införskaffa för en billig peng. - REFLEXVÄST eller åtminstone en eller ett par reflexer.

Cyklar ska även vara försedda med reflexer i hjulen, för att ses i god tid på cykelövergånsställen och andra platser när cyklar korsar vägen.

På de flesta cyklar finns dessutom något som kallas lampor fram och bak. De går mkt bra att använda vid lämpliga tidpunkter och lämpligt väder.

Vid passering av övergångsställen med trafikljus. Ska ni ändå trycka på knappen för passering är det lämpligt om ni också stannar och väntar tills det blir grönt. Inte trycker på knappen och passerar när det är rött så att man som bilist måste stanna trots att inte en kotte finns i närheten.
Angående reflexer: Jag skulle önska att fotgängare/ryttare/cyklister kunde ha reflexer så långt ner som möjligt. När jag kör bil så är det alltid reflexer i vadhöjd som jag upptäcker först.

1. Det är INTE okej att vara otrevlig mot serveicepersonal, alltså ärligt, jag skiter fullständigt i att du känner dig överlägsen. Det är mitt jobb att le mot dig oavsett hur du beter dig, sluta utnyttja det. Jag vet om att jag har ett skitjobb. Sluta gnugga det i ansiktet på mig eller så gnuggar jag din mat någon annanstans!!

2. Om nånting stänger klockan 20, så betyder det inte att du ska se det som en utmaning att hinna dit precis minuterna innan. Planera ditt liv, du är så välkommen aningen tidigare. Alltså seriöst, VEM kommer på att man är hungrig/godissugen/måste ha aftonbladet precis TVÅ minuter innan stängning och så kör man som en biltjuv för att hinna precis innan jag sätter nyckeln i låset, slita upp dörren och bara NU HADE JAG TUR!! Hade det inte varit trevligare för en själv också att blicka på klockan någon gång mellan sex och åtta och bara "Jahapp, kanske jag vill ha något ikväll eller?". Jag kommer aldrig att förstå den sporten. (Och för den delen har jag börjat låsa klockan 19:59 istället, för mitt eget förstånds bevarande. Det finns ingen som hinner både in och betala på EN minut.)

Om man ska gå på tåget/bussen, stå inte * i vägen* när vi som ska gå av vill göra just det. Det slutar bara med att ingen kommer varken av eller på.

Tänd INTE din cigarett *preeeecis* i eller strax utanför dörren. Det luktar skitäckligt och vi är ganska många som faktiskt är allergiska.

Om du kommer på att du behöver vända, SE DIG FÖR innan du gör just det. Det kan gå någon precis bakom dig som du nockar om du bara slänger dig om. Det brukar vara trångt i stan.

(Exempel ur verkligheten)

- När det är rusningstrafik i pendeltågstrafiken, typ på linje 36 där det är en enorm mängd som åker, stå/gå för guds skull inte med armbågarna rätt ut, korta människor får faktiskt dem i huvudet!

- Barnvagnar är inte en ursäkt för att få köra så vårdslöst att man kör på folk så att de i värsta fall hamnar på sjukan, och i vart fall ramlar!

- Om du som bilist är ute och kör på en väg där du ser ett/flera ridande ekipage som redan skrittar så nära kanten/diket som det går, öka då inte farten, kör om och släng dig på tutan!

- Om du som mopedist är ute och kör på en väg med samma scenario som i ovan nämnda exempel; kör då inte bakom sista hästen och försök "fösa" de framför dig!

Om du absolut måste röka på tågperrongen - se dig omkring, analysera vindriktningen. Gå förbi alla människor i vindriktningen och ställ dig där. Om det är fler som röker, formera gärna grupp med dem. Undvik att placera ut en rökare var 5e meter utmed hela perrongen. Förhoppningsvis kan vi med samarbete på det sättet skapa en rökfri ruta på perrongen för oss som inte vill stå och andas in rök.

När vi står packade i tunnelbanan/på bussen som sillar i burk dagen innan påskafton, ta inte upp ditt snus och börja knödla runt den i handen och stoppa i munnen- alla gillar INTE snuslukt uppkörd i fejset! Och nej lukten försvinner inte magiskt när du kört in din prilla i munnen, den hänger kvar och förpestar lukten för alla andra som inte har tappat luktsinnet....

*brev från verkligheten fö 3 min sen*
Om ditt spädbarn skriker hysteriskt när nu sitter i det öppna cafeet i gallerian och dina lite trötta sporradiska försök att lugna/tysta barnet inte hjälper..... SÄTT INTE PÅ DIG DINA HÖRLURAR och låt omvärlden fortsätta njuta av det ekande skriandet!

Om du absolut måste röka på tågperrongen - se dig omkring, analysera vindriktningen. Gå förbi alla människor i vindriktningen och ställ dig där. Om det är fler som röker, formera gärna grupp med dem. Undvik att placera ut en rökare var 5e meter utmed hela perrongen. Förhoppningsvis kan vi med samarbete på det sättet skapa en rökfri ruta på perrongen för oss som inte vill stå och andas in rök.

Och ta för bövelen inte ett långt, sista bloss precis innan du kliver på tåget och flåsa ut giftröken när du klivit in i vagnen :wtf:

Beror ju på kommunens bestämmelser. Och vad räknas som motionsspår? En stig i skogen kan ju vara ett motionsspår.
Uppmärkta motionsspår, typ med målade pinnar, är inte tillåtna att rida på här iaf. Inte någonstans jag ridit på överlag, dvs flera delar av Skåne iaf. Ändå ligger det alltid hästskit när man går där.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
782
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
2 333
Senast: Ainon
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 158
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar