Max skänkellängd på stångbett?

pinky

Trådstartare
Hur lång skänkel får man ha på stångbettet på tävling?

Gäller måttet hela skänkelns längd eller bara underskänkeln?

Sv: Max skänkellängd på stångbett?

Tackar!

Köpte ett gammalt kandar på Tradera och fick med ett stångbett vars hela skänkel är ca 13 cm, och det ser hemskt långt ut, men det kanske är inom gränsen. (Om man nu skulle ut och tävla någon gång...:angel:)

Som första bett är det lättare med ett som inte har så långa skänklar (för ryttaren). De som har längre ställer högre krav på ryttaren, och det är tillräckligt jobbigt ändå i början när man ska lära sig rida med kandaret och alltid ha stången lagom vinklad.

Så gör dig inte av med det. Men jag personligen skulle välja ett med lite kortare skänklar att börja med.

(huruvida det sen är skarpare för hästen eller inte är ju beroende på längden på överskänkeln. Men de flesta stänger med långa underskänklar är ganska skarpa).

Jag vet, jag kommer nog inte att välja just denna som första stång när vi kommer dit. :D

Men det passade hästen och jag kommer att spara det för eventuellt framtida bruk, och då är det bra att veta i vilka sammanhang jag får använda det. Skulle det bli aktuellt att sälja det någon gång kan det även vara bra att veta så att man inte riskerar att lura en eventuell köpare.

Jag tror att det är extremt ovanligt med stänger som inte är i tillåten längd.

Har du hunnit mäta det ännu och sett om det håller sig inom maxgränsen?

Jo, om detta bett som ser ganska långt ut är tillåtet (nej, har inte hunnit mäta ännu...;)) så är det nog i princip bara de bett som brukar användas på amerikanska gångartshästar som hamnar på fel sida av gränsen, sas.
Där kan man ju snacka lååånga skänklar...:crazy:

Ska se om jag får a***et ur och lämnar in kameran på lagning någon gång, så kan jag visa bild på hela kandaret. Det är jättefint med breda, släta remmar och ovala spännen, liknande de träns som ridskolehästarna hade när jag började rida. *ler nostalgiskt*
Inget modernt tjafs med vaddering, foder och pullback...;)

det är inte skarpare med lång skänkel, däremot är det potensielt STARKARE. men en stång med kort skänkler är skarpare eftersom den "tar" vid mindre rörelse i tygeln.

dock låter 10cm väldigt långt. min är 7cm, det verkar vara standard. baby-kandar brukar vara ca 5 cm.

fast hävstångs effekten är ju större med längre skänkel. så jag håller inte med dig.

Och hur skarpt det blir är beroende av hur kort/lång överskänkeln är i förhållande till underskänkeln.

Till TS: Ja just ja, westernstängerna är inte att leka med :crazy:

Mm, vi ser gärna en bild på nyköpet!

Men jag är nyfiken på ditt mätresultat! Fram med tumstocken!

Glömde mäta igår, ska försöka komma ihåg att göra det ikväll!:crazy:

Hästen är ju konvalescent, så jag springer inte så mycket i sadelkammaren, det är nog därför...:angel:

(Och ja, det är väl helt normalt att shoppa kandar åt en knappt riden 3-åring som inte är användbar för tillfället? :angel::o)

läs det jag skrev en gång till.

det är skillnad på SKARP och STARK. en lång skänkel är starkare inte skarpare. håller man inte hårt i stången så är den snällare än ett bett med korta skänklar. OM man drar i den så är givetvis den långa skänkeln starkare - men det ska man ju inte göra. ;)

(Och ja, det är väl helt normalt att shoppa kandar åt en knappt riden 3-åring som inte är användbar för tillfället? :angel::o)

Jajjamensan! Att shoppa är alltid normalt :D

Det är bra att vara förberedd! Och det är sannoligen ingen som kan anklaga dig för att inte vara ute i god tid! :rofl:

Nu har jag mätt!:D

Tyvärr med ett ganska trubbigt instrument, men underskänkeln är iaf någonstans mellan 8,5 och 9 cm.

Tack!!! Äntligen sinnesro!! :D Som jag har undrat :rofl:

Nej men skämt å sido, jag var seriöst nyfiken på om det faktiskt skulle vara så att den inte höll godkända mått. Men då kan man nog fortf. bibehålla tron på att de flesta stänger som säljs är inom tillåtna mått. Så då behöver man inte ta tumstocken med sig till affären menar jag. :D

Så då bara väntar jag otåligt på en bild på skapelsen (hela kandaret då alltså) ;)

Glad att jag kunde lugna dina tankar.:D

Kom på en sak till, bara...:angel:

Nu mätte jag upp till underkanten av mundelen, det är väl så det räknas?
För mäter man upp till mundelens centrum så blir det ju en liten bit till.:o

Nu ska jag leta upp och skriva ut några dåliga bilder från kameran, så att verkstaden vet vad de ska jobba på när jag lämnar in den.

Jag kan ju inte svära helt hundra, men eftersom lydelsen är "underskänkelns längd" så måste det korrekta ju vara (tycker man) att mäta från munstyckets nedre kant.

Så jag tror att så som du har mätt är det korrekta.

läs det jag skrev en gång till.

det är skillnad på SKARP och STARK. en lång skänkel är starkare inte skarpare. håller man inte hårt i stången så är den snällare än ett bett med korta skänklar. OM man drar i den så är givetvis den långa skänkeln starkare - men det ska man ju inte göra. ;)

för mig...
skarp - hästens tolkning av bettet
stark - ryttarens hand

håller man inte hårt i stången så kan den omöjligt skilja beroende på utförandet utanför munnen.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 439
Senast: Thaliaste
·
Tävling Angående fotografering på tävling. Hur fungerar det på de platser där ni har fotograf? Får alla skriva under någon form av samtycke...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 110
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar