Matvägran

Sv: Matvägran

Jag tolkade det som att han inte mäktade med allt, men du vet säkert bättre hur han tänkte.

QUOTE]

Vad är det med folk. Vad är du otrevlig för? Varför skulle jag veta det bättre? Jag skrev att mina mår bra av fri tillgång. Får jag inte skriva så eller?

Jag skrev ju hur min hund reagerade, och då svarade du med "nä så tänker han inte alls, det är människor som gör det".
Varför får du berätta för mig hur min hund funkar, om inte jag får kommentera din?
Din ton var också ganska otrevlig och överlägsen, uppfattade jag det som. Ursäkta att jag ville försvara mig.
Du skrev inte heller HUR din fria tillgång såg ut, hur skulle jag då kunna veta att du mäter upp fodret du ställer fram, och kollar hur mycket som går åt? Många ställer ju fram en hink foder och fyller bara på när det tagit slut.
Sådär går det när man inte är tydlig, jag är ingen tankeläsare.
 
Sv: Matvägran

Tillägg..

Jag har fri tillgång. Så jag kunde lika gärna ställt fram en hink, men för det vet jag ju hur mycket jag har ställt fram. Jag fyller på hela tiden, men hundarna reglerar jättebra hur mycket de ska äta. Det går åt ungefär så mycket som när jag gav på speciella tider. Kanske to m lite mindre nu.
 
Sv: Matvägran

Absolut inte filmjölk eller liknande produkter, du säger att du inte gett honom någon mat på en hel dag... men ändå hade han torrfoder.. hundar i det fria äter inte ca 400g mat om dagen två gånger utan rejält nån gång då och då.. nu menar inte jag aatt du skall svälta din hund men var inte så mjäkig... om den känner att dewn svälter äter den.... den bestämmer ju över dig som det är nu, man måste vara konsikvent och ge dig inte! Det kommer bara bli värre och värre annars...
 
Sv: Matvägran

Du kan ju testa att svälla maten i lite varmare vatten, för då utsöndras fodersmaken lite mer och ställer du då ner maten ljummen brukar det gå ner...rent generellt är det ALDRIG bra att börja ge smaklockelser, för hundar blir fort van vid det godare och då hamnar du i en liten ond cirkel..

sen borde du faktiskt säga åt dina föräldrar om detta med att smygmata...dom gör ju faktiskt DIN hund en riktig "Björntjänst" och det gagnar ju INGEN.

Dessutom är detta med RUTINER en väldigt bra, viktig del i en hunds liv.. har man ALLTID maten nere minska lusten och intresset med tiden och då har du även svårare att "hålla koll" på vad hunden äter..(det är svårt när dom noppar lite mat då och då)

Fasta måltider är det bäste..ge hunden ca 30 minuter på sig..äter han inte ta då upp maten och ställ INTE ner den förren vid nästa FASTA tid..ingen "Hit å Dit" med andra ord...

Lycka Till..
Det är ALLTID jobbigt när ens vän inte vill äta ordentligt, jag vet av egen erfarenhet hur frustrerad man blir iblan, men bit ihop...håll ut lite grann..så brukar det ge med sig...

OBS..
är valpen nyvaccinerad kan det vara en respons på det, många valpar tappar matlusten ett par dagar efter sin spruta, men då vänder det ju snart...
 
Sv: Matvägran

Skönt med någon av samma åsikt om rutiner! Började undra om jag var helt ensam.
 
Sv: Matvägran

Men Jesus ( eller något )

Jag skrev bara vad jag trodde att Gnist menade med sitt inlägg eftersom jag tolkade utifrån vad du skrev som svar att du hade missförstått..

My mistake ...
 
Sv: Matvägran

hejhej asså vad har du för hund.jag har en bernersennen valp på 9 veckor han äter som en tok har bestämnda måltider för honom.din hund lär sig till slut men snälla mata honom inte jag gjorde så med min förra hund fick då nästan alltid mata för hand.annars ring till den kenneln du köpt av så kan de säkert ge dig ett råd förstår att du blir orolig att han ska vara hungrig.
 
Sv: Matvägran

Hej!

Har en schäfertik som jag haft/har samma problem med. :smirk:
Efter ett tag slutade hon äta sitt torrfoder (uppblött). Detta gjorde att vi fick kasta en del mat (då den blev dålig).

Har provat att "svälta" ut henne, detta har inte funkat :devil:
Bytte även foder, gick inte heller.
Däremot har vi varit stenhårda på att inte ge henne annan mat än "sin egen". Då detta inte resulterat i nån större kärlek till sin egen mat...:devil:

Efter att ha provat det mesta var vi desperata (då det är en väldigt aktiv tjej med pyttelite hull)
Efter en hel del prat med uppfödare och branschfolk, bytte vi till fryst färsk hundmat.
Detta har funkat mycket bättre. (hon är ett år nu) :)

Men vissa dagar sitter det längre in än andra....men då är hon oftast pigg i den nästa dag. (har lite känslig mage så om hon ätit lite för mycket hästskit så får hon lite magknip...:D )

Lycka till!!!!
 
Sv: Matvägran

min valp är också lite trög med att äta.. men jag brukar ha maten framme tills hon äter det.. och hon har typ sina speciella tider.. för hon äter det tillslut.. och hon är inte underviktigt och inte överviktig, vissa hundar verkar sköta sitt ätande väldigt bra helt själv.. men i vårat fall gillar hon inte själva fodret, så vi ska byta det också på grund av att hon blir dålig i magen av det.. så får v se om hon gillar nästa foder bättre..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp