Matvägran

Sv: Matvägran

Haha det dära med föräldrar (i mitt fall min mamma)..jag säger bara: JÖSSES!:angel:

Det är en av många anledningar till att jag Aldrig någonsin igen kommer att skaffa en ny hund så länge jag bor hemma...
Hon bara melar bort hundarna med massa godbitar å jag blir SÅ arg..Hon förstår sig helt enkelt inte på "mitt" sätt att "jobba" m. hundarna...:D


Åh yes! Jag är inte ensam!!:banana: :banana: :banana:
 
Sv: Matvägran

Undrar vad han skukke säga till min mamma då som ger mina hundar biff med pommes frites till middag ibland om dom måste passa dom ngn gång
 
Sv: Matvägran

Hundar som matstrejkar någon dag ibland...
-Pröva hälla ut torrfodret över golvet, endel hundar tycker det är roligare att äta så.
-Kanske du ger för mycket mat? Hunden kanske tycker det ser så jättemycket ut, "det där orkar jag aldrig med" och struntar i att försöka. Prova ge bara några kulor i skålen första givorna, så ser det mindre matigt ut och hunden kan känna sig duktig för att den ätit allt. Sen ökar man på tills man är på vanlig mängd igen.
-Ha INTE maten stå framme hela tiden / fri tillgång till mat !!! Om hunden inte får några rutiner känner den sig aldrig hungrig, och magen får aldrig vila ordentligt mellan varje mål om den går och småäter lite hela tiden. Det resulterar väldigt ofta i känsliga magar och liknande jobbiga saker, till slut kanske hunden bara kan äta specilfoder från veterinären som kostar betydligt mer än burkmat.

De två första förslagen har jag själv testat när min hund var valp och de funkade finfint. Det sista har jag sett alltför många exempel på...
Numera äter min hund ett mål hemlagad mat per dag, samt ett mål torrfoder för tändernas skull. Med hemlagat menar jag sånt jag gör speciellt för hunden (råris och grönsaker på långkok plus rå köttfärs, fodertillskott), inte matrester alltså. Det tycker terrieristen är mumsens!
 
Sv: Matvägran

-Kanske du ger för mycket mat? Hunden kanske tycker det ser så jättemycket ut, "det där orkar jag aldrig med" och struntar i att försöka.
Hundar tänker inte på det viset. Det är det bara människor som gör...


-Ha INTE maten stå framme hela tiden / fri tillgång till mat !!! Om hunden inte får några rutiner känner den sig aldrig hungrig, och magen får aldrig vila ordentligt mellan varje mål om den går och småäter lite hela tiden. Det resulterar väldigt ofta i känsliga magar och liknande jobbiga saker, till slut kanske hunden bara kan äta specilfoder från veterinären som kostar betydligt mer än burkmat.

Konstigt att alla mina hundar och valpar mår utmärkt på fri tillgång och aldrig någonsin behövt äta specialfoder då :confused: :D
 
Sv: Matvägran

Har haft hund i snart 25 år, och började för ett tag sedan med fri tillgång. Jag ångrar jag inte har gjort det mycket tidigare.
Fattar inte varför de skulle få känsligar magar för det.
 
Sv: Matvägran

Undrar vad han skukke säga till min mamma då som ger mina hundar biff med pommes frites till middag ibland om dom måste passa dom ngn gång

Hahaha ja asså min mamma ger typ ALLT till djuren,lagar värsta gorme middan till dem och sånt,men det bästa var ju när dom skulle snacka "hantering,uppfostran"mm,där kommer min mamma med sin Yorkshire Terrier uppfödning och han med sina riktiga och tuffa Brukshundar:angel: :rofl: :rofl:

Fy fan vilka "blickar" jag fick från han (:rofl: ),Jag har aldirg i mitt liv skämmts för min kära mor,den detta tog ju priset:o :p :rofl:

Hon är ju Helt sanslös ibland! *asg*

Men jag fick då ännu en anledning till att Inte skaffa hund när jag fortfarande bor hemma:D
 
Sv: Matvägran

Jag prövade att ge bara lite torrfoder till min hund när han matvägrade, då åt han, men inte om jag gav full ranson. Jag tolkade det som att han inte mäktade med allt, men du vet säkert bättre hur han tänkte.

Skrev inte heller att ALLA hundar får känsliga magar av fri tillgång på mat, men många. Har inte din hund fått det så är det väl bara kul, men jag blir inte förvånad om den någon gång får det.

Detta är Mina erfarenheter, det går inte att ändra på hur mycket de än ifrågasätts.
 
Sv: Matvägran

Om människor fungerar olika så kanske hundar gör det också.
Om jag får en stor portion mat framför mig, tänker jag INTE "gud vad mycket, det här struntar jag i helt och hållet" och går därifrån. Jag börjar äta och äter tills jag blir mätt, och lämnar resten. Möjligen tänker jag innan "jag kommer säkert att behöva lämna".
Du sa att människor inte reagerar som jag gör, men jag är säker på att jag hör till det mänskliga släktet.
Alltså drar jag slutsatsen att hundar kan reagera olika också. Att tvärt säga emot någon när den har en teori tycker jag är trist, när man uppenbarligen inte tänkt efter före man svarar.
 
Sv: Matvägran

Gnist menade inte specifikt den meningen, utan att hundar inte har den förmågan att tänka så som vi människor kan..
 
Sv: Matvägran

vår valp gjorde samma sak , vad har du för foder?
Vi bytte märke o då blev han som förbytt , han blev fullkomligt galen i sitt nya foder.
Vi fick oxå tipset att ge det nya fodret först som godis , då tror de (kanske ) att det är godis som de får istället för maten.
Funkar super på vår i alla fall. Han älskar sin nya mat o äter det som godis. Jättepraktiskt.

Plus att den gamla hunden som ofta ratat sitt foder trots att den lilla stod bredvid slukar detta nya.

Vi fick höra att det var vanligt att valpar matvägrar o att man skulle ignorera men det är ju inte så lätt när de behöver sin mat o blir tunnare o tunnare. :crazy:
 
Sv: Matvägran

Oftast ger det bättre resultat på hullet att låta hunden tappa lite tills den inser att mat kan vara en bristvara.
PL
 
Sv: Matvägran

Vi körde den varianten oxå men till sist slog det ut magen totalt på honom o då blev det vet plus dietfoder i över en månad. Inte billigt.
Då kan ett enkelt alt vara att helt enkelt prova smakligheten på fodret.:)

Hunden behöver ju inte vara eller bli fet för att den äter som den ska... ;)
 
Sv: Matvägran

Typiskt?

Att dina hundar inte kan svenska eller
a102.gif


Nej vi alla får väl tro på vad vi vill :)
 
Sv: Matvägran

Hahaha ja asså min mamma ger typ ALLT till djuren,lagar värsta gorme middan till dem och sånt,men det bästa var ju när dom skulle snacka "hantering,uppfostran"mm,där kommer min mamma med sin Yorkshire Terrier uppfödning och han med sina riktiga och tuffa Brukshundar:angel: :rofl: :rofl:

Fy fan vilka "blickar" jag fick från han (:rofl: ),Jag har aldirg i mitt liv skämmts för min kära mor,den detta tog ju priset:o :p :rofl:

Hon är ju Helt sanslös ibland! *asg*

Men jag fick då ännu en anledning till att Inte skaffa hund när jag fortfarande bor hemma:D


Tuffa brukshundar? :crazy:
Jag tycker din mamma verkar vara en snäll mamma som bara vill hunden/hundarna väl.
 
Sv: Matvägran

vad händer om du blöter upp torrfodret då?Kan det var så att valpen är öm i tänderna kanske och tycker att torrisarna är jobbiga att äta?
Blanda ner nån matsked av burkmaten bara i uppblött torrfoder...det har funkat på varenda hund jag haft som tappat tänder osv en period.
Sen är det klart att hunden lär sig fort att matrester är godare osv än torrisar....vänd upp och ner på dina föräldrar;) bassa dom...vappen ska ju äta vapp mat och inte massa annat hehe
 
Sv: Matvägran

Typiskt?

Att dina hundar inte kan svenska eller
a102.gif


Nej vi alla får väl tro på vad vi vill :)

Ironi kallades det jag använde. Pröva det nån gång. Men använd på människor som förstår vad det är... :idea:

Självklart gör alla som de vill med sina hundars matvanor, jag menade bara att fri utfodring inte Alltid är utan risker.
Ser man på de här bantningsprogrammen på tv, är den första regeln för de överviktiga att införskaffa rutiner samt äta bra mat. De ska äta på bestämda tider, och inget däremellan, för att magen och tarmen ska fungera allra bäst. När de sedan gått ner de där kilona och centimetrarna vill de fortsätta med sina nya vanor eftersom de känner en klar skillnad från tidigare.
Sen är det ingen som skivit vad de har för hundar, om det är matglada sällskapshundar som inte har annat för sig än att gå hemma och äta, eller om det är hundar som är ute och jobbar hela dagarna, och bara kommer in för att äta några gånger om dagen.
Men jag håller fast vid att JAG inte gillar fri utfodring, då man inte heller har någon som helst kontroll på hur mycket näring hunden får i sig.

Nu har ju mina paraleller till människan blivit missförstådda tidigare, men jag gör ett nytt försök och hoppas att ni ser SAMBANDET och inte tror jag menar att människa och hund fungerar EXAKT LIKADANT.

Det här var en bökig tråd, ingens skriver vad den menar men alla tar alla på orden :crazy:
 
Sv: Matvägran

Jag tolkade det som att han inte mäktade med allt, men du vet säkert bättre hur han tänkte.

QUOTE]

Vad är det med folk. Vad är du otrevlig för? Varför skulle jag veta det bättre? Jag skrev att mina mår bra av fri tillgång. Får jag inte skriva så eller?
 
Sv: Matvägran

Jag har kontroll hur mycket mina äter. Man ser hur de är i hullet mm, och jag vet hur mycket mat jag lägger upp. Sen ser jag hur mycket som går åt.
Hundarna kan också avgöra om de behöver mer mat. Mer motion och arbete ju mer äter dom, har det varit en slappardag så äter de mindre.
Varför skulle inte en hund kunna klara av att äta sin ranson själv, när alla andra rovdjur och andra djur också för den delen klarar det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp