Mattider, hur ska jag göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 6 418
Sv: Mattider, hur ska jag göra?

jag vet, jag vill ju egentligen inte ge honom inne, det är ju lite besvärtligt tanke på småbarnen och tidpunkten på året men men han är mitt allt och jag tänker inte låta honom gå hungrig. Har kommit på mej själv att (jag väger alla måltider) lägga på extra hö när jag ger honom så han får nog i sej runt 9-10kg om dagen nu. H

Jag är så orolig jag vet inte vad jag ska göra?

Hitills så har allt funkat med detta:

kl.6-6.30 Kraft i box (0.3kg åsebro cool) Utsläpp 2kg hö i hagen
kl 13-14 2kg hö i hagen
Kl 20 kraft (0.7kg åsebro cool),mineraler, b-vitamin,linfröolja + 5 kg hö i box och det har alltid varit kvar 0,5-1 kg i boxen på morgonen.

MEN de sista dagarna så har han lämmnat allt mer hö från kvällsfodringen och igår hade han bara ätit ca 2,5-3kg. Både igår och förrgår så hade han inte ätit upp allt kvällskraftfoder och idag hade han inte ätit upp all morgonkrafft heller:(
Stod och observerade honom ikväll när jag släppte in honom. Nymockad box med ca 30-40cm högt lager med mjukt fluffigt spån, en hink färskt vatten, 4kg hö i hösäck + 1kg hö på marken+krubba med kraft. Han går in tittar på kraften,går ett varv, tillbaka tar några tuggor, går och ställer sej några minuter, går och tar några tuggor till av kraften, luktar på höt, går och kikar lite, några tuggor till med kraft och ställer sej sedan i sin sovposition. Han såg trött ut.
Jag vet att han har stora vargtänder + en hake som ska tas bort om 1 1/2 vecka. Kan det bero på det? Eller vad är det som händer??:confused: I morgon ska jag ta in honom på dagen så han får sitt lunchhö inne och lite vila så släpper grannen ut honom igen sen.

En annan sak. Kan man ställa ut en rundbal med hö ute eller blir den fördärrvad av regn osv?
V

En annan sak. Kan man ställa ut en rundbal med hö ute eller blir den fördärrvad av regn osv?
V

Ja, vi gör det. Om man vill så kan man täcka balen över nAtten. Men ofa så räcker den bara några dagar så den hinner inte bli förstörd. Dessutom så brukar dom gilla lite fuktigt hö. Det är mycket sällan som det regnar in i själva balen.

jag har inte hunnit prata med grannanrna ännu men jag msåte tänka på min hästs bästa så barnen dör väl inte av lite friskluft heller, det är ju bara att ta bilen över och dom sitter i den när jag släpper in/släpper ut även om det inte är så ekonomiskt eller om dom får vara i en box (där jag tagit bort vattenhinken) under den korta minuten det tar att släppa in /ut.

Jag funderar lite:
Om det blir så jag jag får fortsätta ge morgonhöt ute så får min
ca kl 7-8 1,5kg hö
ca kl 13 1,5kg hö + kraft

istället för in kl 20-21 så tar jag in honom kl 19 och ger då honom 1,5kg hö
kl 21 2 kg hö+kraft

=6,5kg hö

Det blir ju krångligare för mej att springa till stallet 4 gånger på en dag ´men det är ju bättre för hästen. Vad tror ni om dom tankarna?

Detta låter ju suveränt i jämförelse med tidigare i tråden. Men varför inte ge ännu mer hö? En unghäst kan gott och väl ha fri tillgång på grovfoder. Nu inser jag ju att detta kanske är en omöjlighet dagtid men ett ex:

Morgon: 1,5 kg hö (så att alla har möjlighet att vara klara samtidigt)
Lunch: 1,5kg hö (så att du slipper vänta alltför länge med barnen)
Middag: 1,5 kg hö (se ovan)
Kväll: så mycket han orkar äta under en natt.

Sen självklart så får du ju lägga till kraftfoder och mineraler på detta men ju mer han får tugga desto bättre. Blir han tjock kan du ju ge hälften av kvällshöet i halm ist.

Hoppas att du lyckas övertala stallägarna att ge åtminstone halm i hagen. Jag kanske är känslig men det är snudd på djurplågeri att ge ett djur med så liten magsäck ett uppehåll på 12 :eek: timmar mellan målen. Människor klarar sig utan mat längre än vad hästar gör rent biologiskt sett och tänk vad du är hungrig efter tolv timmar.

Stallägarna behöver ju för all del inte ge mer mat, bara mindre och oftare.

Lycka till! :)

Detta låter ju suveränt i jämförelse med tidigare i tråden. Men varför inte ge ännu mer hö? En unghäst kan gott och väl ha fri tillgång på grovfoder. Nu inser jag ju att detta kanske är en omöjlighet dagtid men ett ex:

Morgon: 1,5 kg hö (så att alla har möjlighet att vara klara samtidigt)
Lunch: 1,5kg hö (så att du slipper vänta alltför länge med barnen)
Middag: 1,5 kg hö (se ovan)
Kväll: så mycket han orkar äta under en natt.

Sen självklart så får du ju lägga till kraftfoder och mineraler på detta men ju mer han får tugga desto bättre. Blir han tjock kan du ju ge hälften av kvällshöet i halm ist.

Hoppas att du lyckas övertala stallägarna att ge åtminstone halm i hagen. Jag kanske är känslig men det är snudd på djurplågeri att ge ett djur med så liten magsäck ett uppehåll på 12 :eek: timmar mellan målen. Människor klarar sig utan mat längre än vad hästar gör rent biologiskt sett och tänk vad du är hungrig efter tolv timmar.

Stallägarna behöver ju för all del inte ge mer mat, bara mindre och oftare.

Lycka till! :)

Läs mitt sista inlägg, har gett honom 2kg morgon,2kg lunch och 4-5kg men han får inte i sej mer än 4kg på kvällen. Dock så äter han inte över huvudtaget just nu:cry: Vi funderar på att ställa ut en rundbal med hö , grannens förslag! så dom får fri tillgång på hö i hagen.

Om han matvägrar totalt MÅSTE du ju ta ut veterinär så fort som möjligt. Allt kan ju inte stå rätt till med en häst som helt plötsligt inte äter!

Han äter nu igen:) Igårkväll åt han lite kraft ihop med betfor även idag på morgonen minsta lilla smula och under natten även fått i sej 3kg. Upptäckt en halv framtand i överkäken så troligtvis så har han tappat en mjölktand och den nya håller på och växer ut eller så har den gått av eller ngt *förvirrad*. Veterinären kommer nästa vecka för att ta bort hakar och STORA vargtänder.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka