Mattider, hur ska jag göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 6 418
Sv: Mattider, hur ska jag göra?

eller räcker det med att ge honom tre gånger om dagen tex
ca 8,13 och 20?

jag har inte skickat efter egen analys, inte heller bonden men en som köpt hö därifrån ska tydligen ha gjort det och bonden väntar svar därifrån. Men bonden sa att jag kunde få en analys på gärdet brevid men det är väl inte samma?

Skicka en egen analys. Det är enda sättet att veta säkert. Tar du provet fel blir analysen fel t ex, och du vet ju inte hur det andra provet är taget.

Nej fältet bredvid säger tyvärr inte så mycket, är det slaget samtidigt kan man få en liten fingervisning av det dock.

Hur många ggr/dag du ger kvittar egentligen, det som är viktigt är tiden mellan fodringarna, tiden hästen står utan mat. Du kan ju ge två ggr/dag utan problem, om hästen får såpass mycket mat att det inte blir så lång tid utan mat för hästen mellan maten från fodring ett är slut och fodring två sker.

Barnen är för det mesta med i stallet det är bara vid in och utsläpp jag inte vill att de ska vara i närheten pga att han är en unghsät. Visserligen en lugn sådan men han kan ibland vara bakskygg och kicka. hela förra vintern,våren och sommaren hade 5 åringen då han var 4 egen ponny vilket han skötte jättebra med att ta hovarna själv,borsta,leda, rida osv. men jag är lite skåpig just när det gäller en unghäst. Min son vill gärna borsta men jag är ändå feg så jag har inte låtit honom göra det ännu. mIn stora pojk klarar sej ofta bra istallet även om han är en vilde som springer omkring men han pysslar med lite saker hjälper ibland till och mockar när han är med dom gångerna men då är det inga hästar med, han får inte vara med i stallgången om det står tex en häst där då stallgången är relativ smal.
Det mesta problemet är väl lillen, han är bara 1 år och 5månader, har precis lärt sej gå men springer fort och är överallt. Han är svår att hålla koll på tom även om inga hästar befinner sej i sallet då han är snabb att hitta både det ena än det andra. Ofta tex när jag släpper ut dom på morgonen vilket jag gör mån + ons då har jag släppt ut hästarna på väg till dagis (storpojken går där 5 timmar 3 dsgar i veckan) och då har barnen suttit i bilen dom få minutrarna utsläppet tar för att ingen olycka ska ske. Det var med den tanke jag hade tänkt om jag gick över någon dag istället för att ta bilen var om barnen kunde vara i en box de 30 sekundrarna det tar att ta in eller släppa ut hästen så inga olyckor sker.Kan tex inte lita på 5 åringen då han är velig och säger jag gå framför mej så står han bara och velar och gör inget, ännu värre är det ju med lillpojken. Men annars så tycker jag att barn SKA vara med i stallet ända från början!!

men ta ut en häst ur boxen och sedan stänger du in ungarna i boxen med varsin grep och en skottkärra och låter dom pilla i boxen medans du tar ut hästarna FÖRBERDE mycket innan du börjar utsläpp

Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.

Vi har två småbarnsföräldrar i stallet. Båda med två var som är som dina. Visst de får ju passa lite på dem men de rör sig fritt i stallet. Den ena fem-åringen har egna små borstar, plockar fram pallen klättrar upp och borstar manen. 4-åriga killen hjälper gärna till att kratsa hovarna om mamma håller upp benen osv osv. De "hjälper till" att leda in hästarna, håller längst ut i grimskaftet, går först och mamma går bredvid hästen och håller den. Alla "rider" emellanåt. Gör hästen till en naturlig del i deras liv och stallet ett ställe som känns hemvant. Självklart får det ju ta lite tid. Dessa ungar har ju varit med, inte varje dag självklart men titt som tätt från att de föddes. De känner alla i stallet och vet vad alla hästarna heter. Tror det skulle göra livet mycket lättare för dig också om du inte känner att det blir så jobbigt att ta med barnen till stallet. Självklart ska du ha DINA stunder i stallet också, utan barn.

Nu blev ju detta lite OT men kände att jag ville delge att bara för att man har små barn behöver man inte stänga in dem i en box eller annat när de är i stallet. Det är ju en fantastisk "lekplats" och ett härligt sätt för dig att umgås med dina barn.

:banana::banana::banana:
gillar ditt svar :D

men ta ut en häst ur boxen och sedan stänger du in ungarna i boxen med varsin grep och en skottkärra och låter dom pilla i boxen medans du tar ut hästarna FÖRBERDE mycket innan du börjar utsläpp

Det är möjligt att jag har glömt hur det är att ha ett barn som är ett och ett halvt men för mig känns inte detta som någon bra ide.

eller räcker det med att ge honom tre gånger om dagen tex
ca 8,13 och 20?

Vi fodrar på ett ungefär de tiderna (7, 14, 20) och det går alldeles utmärkt.

Hur ofta man behöver fodra beror ju på hur mycket/lite mat hästen får.
Hästen bör ju inte stå mer än några timmar utan :)

Det är möjligt att jag har glömt hur det är att ha ett barn som är ett och ett halvt men för mig känns inte detta som någon bra ide.

men då måste jag verkligen fråga en sak
men hur tycker och tänker du kring detta med småbarn och hästliv :confused:

jag har själv tre barn min sambo jobbar borta under veckorna till råga på detta så har jag eget jobb och tre hästar att sköta.

att lära hästar och barn umgås på dresa villkor är något jätte viktigt för att få allt praktiskt att fungera.

nu är mina två äldre barn 9-8 år så dom är hjälpsamma och kan mocka och fixa och man behöver inte hålla reda på dom på det viset.

sedan har jag en två åring som sedan hon varit 2 månader fått följa med till stallet hon gör oxå det mesta mockar mm

2-åringen har lärt sig och lär sig fortfarande vart hon är och förhåller sig till hästarna och vad hon får göra och inte göra.

hästen är inget dummt djur och jag tror att dom förstår att det är barn det handlar om

dina inlägg tycker jag är ganska patetiska det är precis lika patetiskt som om jag inte skulle låta familjens hund umgås med mina barn.

ursäkta TS att jag kapar din tråd men häxan i mig vakande upp :devil:

Men oj vad mellan raderna du läste. :eek: Man har väl koll på barnen. De ska ju inte springa under magen, mellan benen på dem utan att hästen är van. Men man måste ju börja någonstans. För det mesta går ju barnen och gör andra saker, rota bland ryktborstarna är ju jättekul.

Mitt ex gäller en arab, född 3 veckor efter ena barnet, dvs de har "växt upp" ihop. Ung häst, stencool när barnen är runt den, men naturligtvis aldrig ensamma utan övervakning och noga instruktioner att inte göra samma saker med andra hästar.

Var skrev jag att små barn ska leda stora hästar? Jag skrev att de kan hålla längst ut på grimskaftet medan matte leder hästen bakom, dvs matte/mamma är ju den som leder.

Varför ska barnen inte kunna vara med i stallet om man lär dem rätt från början och talar om vad som är ok, inte ok och håller dem borta om det blir oroligt?

Men det låter ju bra. Klart att de kan sitta i bilen eller så om du bara ska ta in eller ut. Trodde att de skulle typ vara i en box hela tiden du höll på med hästen. :D

Borsta på hästen tillsammans med din femåring (du står bakom honom medan han borstar på benet tex eller om han står på en pall och borstar på halsen, då kan du snabbt rycka undan honom om hästen börjar trampa eller bli orolig) så vänjer sig hästen, men håll honom borta från bakbenen bara om hästen är lite skygg. Hästar är fantastiska på att lära sig när små barn är omkring dem. (Unghäst+arab= ännu läraktigare! :D ) Flera av våra hästar blir som stenstoder när barnen är med, de vågar inte röra en fot.
Är det trångt i stallgången ska de naturligtvis inte springa som de vill.
Sätt en spade eller något annat kul i handen på minstingen och så i något roligt att gräva. :idea: ;)

Låter som du har bra koll, men var inte rädd för att vänja din fina unghäst vid barnen och barnen vid hästen. :)

men då måste jag verkligen fråga en sak
men hur tycker och tänker du kring detta med småbarn och hästliv :confused:

hästen är inget dummt djur och jag tror att dom förstår att det är barn det handlar om

dina inlägg tycker jag är ganska patetiska det är precis lika patetiskt som om jag inte skulle låta familjens hund umgås med mina barn.

Ursäkta trådkapning
Vi har alltid låtit våra barn delta i vardagen och hjälpa till med allt möjligt. Vi har en hel del djur som de har haft hand om.
Men
Jag tycker inte att små barn hör ihop med unghästar. När var minste var liten hade vi bla två unghästar ett fullblod och ett halvblod. Jag såg inte någon mening med att låta honom hjälpa till med dem. Däremot åkte han ofta häst på sina storasyskons ponny och tyckte det var jättekul. Han fortsatte sedan och rida i flera år.

Jag tycker inte att man kan jämföra hur det är med barn och hästar med barn och hundar. Vi har aldrig hållt våra barn borta från hundarna (schäfer och bordercollie).
Du må tycka att mina inlägg är patetiska.
Du gör som du vill med dina barn- Jag har gjort som jag vill med mina.

Men oj vad mellan raderna du läste. :eek: Man har väl koll på barnen. De ska ju inte springa under magen, mellan benen på dem utan att hästen är van. Men man måste ju börja någonstans. För det mesta går ju barnen och gör andra saker, rota bland ryktborstarna är ju jättekul.

Mitt ex gäller en arab, född 3 veckor efter ena barnet, dvs de har "växt upp" ihop. Ung häst, stencool när barnen är runt den, men naturligtvis aldrig ensamma utan övervakning och noga instruktioner att inte göra samma saker med andra hästar.

Var skrev jag att små barn ska leda stora hästar? Jag skrev att de kan hålla längst ut på grimskaftet medan matte leder hästen bakom, dvs matte/mamma är ju den som leder.

Varför ska barnen inte kunna vara med i stallet om man lär dem rätt från början och talar om vad som är ok, inte ok och håller dem borta om det blir oroligt?

Det är möjligt att jag läste mellan raderna.
Men det framgick faktiskt inte riktigt hur du tänkte inte det du har skrivit här senare. Eller också läste jag det första slarvigt. med grimskaftet håller jag med dig.

Det är nog skillnad på en unghäst som man har haft som föl och som är van vid barn från början. Våra var inte det och de hade hunnit bli ganska stora.
Jag kan hålla med dig om att hästarna uppfattar att barnet är litet. Vår lille ponny gick alltid så fint ute i skogen när den lille tvååringen åkte häst och vi gick vid sidan om. Det är annars en pigg liten häst med mycket spring i sina ben.

Kan hända att jag kanske var lite otydlig, ursäktar det, tänkte nog att det var självklart att allt (om hästar är i närheten, typ uppställda) sker under uppsikt och tillsammans med föräldern. Ang att leda skrev jag dock att mamma/matte gick bakom och höll hästen. :)

TS har ju en unghäst, därför ett ypperligt tillfälle att vänja den vid barnen redan nu. Vilket hon delvis verkar göra. :bow:
Min häst är "gammal" och avskyr barn (och hundar, tror hon tycker att dessa grupper är för oberäkneliga :D ) så henne håller de sig ifrån om hon står uppställd.

Men jag tror faktiskt att det är bra, både för barnen och för föräldrarna och deras relation att barnen är med och tar del, på det sätt de kan av allt runt hästarna och det redan i ung ålder. :)

*KL*

Hur ska en unghäst vänja sig vid små barn, om de små barnen ska hållas därifrån?

Givetvis ska barnen inte springa runt benen på hästen, och givetvis ska de vara under uppsikt. Men jag ser inte varför ett litet barn inte skulle kunna få borsta/klappa/pilla på en normallugn unghäst som är normalt hanterad? De är ju inga monster. De är unga och kan vara oförsiktiga javisst, det är därför mamma/pappa ska vara med och beredd att gripa in.

Jag ser det lite som samma sak som med hundar. För att en häst ska bli hundvan, måste den ju 'utsättas' för hundar. Och det kommer alltid vara en första gång när hunden 'går kring benen'. Men det ska vara under uppsikt. Men att hålla hunden ifrån hästen hela tiden, för hästen är ung.. det ger ju ingen hundvan häst inte...

Helt OK jag uttryckte mig nog lite otydligt. Dessutom fick jag faktiskt en helt annan uppfattning av det första du skrev. Det är klart att man ska lära barnen att umgås med djur på rätt sätt. Det är ju någonting som de kan ha mycket glädje av i livet.
Jag vet jag läste fel om det att leda hästen ber om ursäkt.

Senast ändrad:

*KL*

Hur ska en unghäst vänja sig vid små barn, om de små barnen ska hållas därifrån?

Givetvis ska barnen inte springa runt benen på hästen, och givetvis ska de vara under uppsikt. Men jag ser inte varför ett litet barn inte skulle kunna få borsta/klappa/pilla på en normallugn unghäst som är normalt hanterad? De är ju inga monster. De är unga och kan vara oförsiktiga javisst, det är därför mamma/pappa ska vara med och beredd att gripa in.

Jag ser det lite som samma sak som med hundar. För att en häst ska bli hundvan, måste den ju 'utsättas' för hundar. Och det kommer alltid vara en första gång när hunden 'går kring benen'. Men det ska vara under uppsikt. Men att hålla hunden ifrån hästen hela tiden, för hästen är ung.. det ger ju ingen hundvan häst inte...

Vem riktar du detta till, eftersom du skriver knapplån?
Det låter som ett svar till någon men har svårt att annars gissa vem det är till så därför svarar jag.
Jag tror att den här diskussionen har kommit lite på fel spår. Vi pratar bara förbi varandra när vi kanske i alla fall delvis menar samma sak. Jag har haft hand om en hel del unghästar genom åren och ser definitivt inte dem som några monster.
Annars anser jag att jag redan har bemött resten av inlägget i mina tidigare inlägg.

Men som sagt detta var kanske inte till mig.

Senast ändrad:

Nej det var inte riktad till någon specifik, utan att man ofta hör det som berörts i den här tråden, att inte barn kring ovana unghästar. Frågan är hur de ska vänja sig då.

Jag har min unghäst arab på 2 1/2 år hos min snälla granne. Problemet är lite hur jag ska lägga mattiderna.

Förut så har grannen gett dom hö inne kl 7 och vi turas om med utsläppet som sker runt 9.40 vilket jag egentligen tycker är påtok för sent. De har själva två ponnyer: en 4-årig bponny i normal hull som äter sakta men vaktar sin mat, en 5-årig liten d-ponny mkt dominerande,äter snabbt och lite för överviktig. De har inte velat ge hästarna hö ute pga att det dominata stoet vandrar runt mellan högarna och äter upp allt för bponnyn. Nu har de varit bortresta några dagar och jag har inte haft möjlighet att gå till stallet 2 gånger varje morgon så jag provade att dela upp hästarnas hö i 6 högar. Jag höll koll hela tiden och det var aldrig några problem även om min unghäst är otroligt ranglåg. Grannen ger sina 1,5kg var på morgonen så då sänkte jag min giva till det med så det läggs ut sammanlagt 4,5kg till morgonfodring åt 3 hästar. Grannen har nu kommit hem och vi har även fortsatt så även nu i helgen. Hoppas vi fortsätter med det nu när veckan kommer.

Sedan får deras hästar inget mer hö än till kvällen då vi släpper in dom runt 20-21 tiden och då tror jag de får ca 2kg hö var. min har då fått 4.5 kg = 6kg om dagen (väntar på anaylys och vi har ej samma hö). Nu är frågan jag vill ju att min häst ska ha lunchhö med men det vill ju inte grannarna ge sina. Min är väldans hungrig på kvällen när jag tar in honom och det känns svårt att gå dit och ta in honom i boxen varje dag för lunchhö då jag har två småbarn, gå hem och gå över en gång till för att släppa ut honom. Men jag vill ju inte att min häst ska gå hungirg.Hur skulle ni ha gjort? Eller ska jag ta in honom tidigare ge honom hö och hö +krafft senare på kvällen? Eller är det bästa att ge morgon,lunch,middag och kvällshö? Jag vill ju smatidigt att han ska vara ute så mkt som möjligt.

Vet att detta låter krångligt men jag behövde få utlopp för mina tankar.

Jag hade delat dom så min hade fått fritillgång på hö. Aldrig att min 2 åring skulle få så lite mat över dagen.

jag har inte hunnit prata med grannanrna ännu men jag msåte tänka på min hästs bästa så barnen dör väl inte av lite friskluft heller, det är ju bara att ta bilen över och dom sitter i den när jag släpper in/släpper ut även om det inte är så ekonomiskt eller om dom får vara i en box (där jag tagit bort vattenhinken) under den korta minuten det tar att släppa in /ut.

Jag funderar lite:
Om det blir så jag jag får fortsätta ge morgonhöt ute så får min
ca kl 7-8 1,5kg hö
ca kl 13 1,5kg hö + kraft

istället för in kl 20-21 så tar jag in honom kl 19 och ger då honom 1,5kg hö
kl 21 2 kg hö+kraft

=6,5kg hö

Det blir ju krångligare för mej att springa till stallet 4 gånger på en dag ´men det är ju bättre för hästen. Vad tror ni om dom tankarna?
Men vad gör barnen då? Mina har varit med i stallet sedan dom var bebisar. Vi hade inga problem med att ha med en 2 åring och en 3 åring. Dom måste ju få chansen att lära sig dom med. Det tvivlar jag på att dom gör i en box.

Ursäkta trådkapning
Vi har alltid låtit våra barn delta i vardagen och hjälpa till med allt möjligt. Vi har en hel del djur som de har haft hand om.
Men
Jag tycker inte att små barn hör ihop med unghästar. När var minste var liten hade vi bla två unghästar ett fullblod och ett halvblod. Jag såg inte någon mening med att låta honom hjälpa till med dem. Däremot åkte han ofta häst på sina storasyskons ponny och tyckte det var jättekul. Han fortsatte sedan och rida i flera år.

Jag tycker inte att man kan jämföra hur det är med barn och hästar med barn och hundar. Vi har aldrig hållt våra barn borta från hundarna (schäfer och bordercollie).
Du må tycka att mina inlägg är patetiska.
Du gör som du vill med dina barn- Jag har gjort som jag vill med mina.

nåå de lära tvistas om detta både länge och väl alla tycker vi olika kring djur och barn.

jag har sagt min åsikt i detta fallet och nu återgår vi till trådens början

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka