Mattider, hur ska jag göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 6 418
Sv: Mattider, hur ska jag göra?

Jag skulle låta grannen göra som den vill med sina hästar och ta in min och ge lunchhö, som du provat med!

Pratade med en av granndöttrarna igår, de är så himla snälla och gulliga! Mina små pikar om hur mkt hö just Phigalle behöver och hur ofta har gått tydligen fått dom att tänka vilket är väldigt bra för deras hästar med! Igår sa ena dottern iaf att de skulle börja ge sina lunchhö fast inne i box varje dag och frågade om de skulle ta in Phigalle och ge honom samtidigt:bow: Det enda är att hästarna inte kommer in förän de har slutat skolan så runt 15.30 kommer de in för lunchen. Är det försent? Det blir runt 8-9 timmar mellan morgon fodringen och lunchen. Vet ej hur fort dom äter morgonhöt men kanske 1 timma eller ngt mer (Phigalle äter egentligen på mkt längre tid) så det kanske går runt 7 timmar utan hö beroende på hur fort de äter. men jag är jätteglad att han får komma ut tidigt och äta morgonhö ute!:)

Jag tycker att det är alldeles för länge. Har själv ett par lättfödda hästar som jag inte kan ge för mycket mat. De (haflinger och shettis) får dela på 1,5 kg hö klockan 7, 11 och 15. Det tycker jag känns på gränsen till för långt mellan fodringar. De får sedan 4 resp 2 kg hö till natten ca klockan 19.30.

7 h är alldeles förlänge, tyvärr. Samtidigt är det ju bättre än 'ingenting'. Kan ni inte göra någon deal där du tar in dem för lunch och att grannflickorna släpper ut dem igen vid 15,30 när de kommer hem från skolan, det blir mycket bättre?

Hästar ska inte gå utan mat mer än några timmar, själv sätter jag ABSOLUTA gränsen vid 4 h..

Det låter som om det inte alls fungerar att ha Phigalle hoss dina grannar. Försök att få tag på ett sällskap till Phigalle och ha han hemma så han får den maten han behöver.

våra hästar har fri tillgång på hösilage och sedan får dom bara mat en gång om dagen nu under vintern när man ej rider så mkt. vi har så fruktansvärt bra hö nu så igentligen hade dom ej behövt kraft foder utan bara mineraler mm. men bara för att dom ska få lite mat får dom max 1 kg krafft grov om dagen nu

Det är för länge om det inte finns absolut något att äta, men det är det sällan. Lägg ut lite grangrenar och diverse kvistar att tugga på så länge så klarar de sig fint! Helst ha även halm ute, men om grannarna inte går med på det går det nog iaf. Ge en ordentlig frukost till din häst, inte ett fjuttigt kilo eller så.

Men kom igen, du tycker det är för länge att vänta till 15 på eftermiddagen efter fruksot. Dina hästar fick ju 2 och 4 kg hö klockan 19.30 och får vänta till 7 på morgonen innan nästa fodring, vilket är 11,5 timmar. Det är ju mycket längre än Ts häst.

Så länge hästarna får en ordentlig frukost och har något att plocka med i hagen klarar de sig säkert även om det inte är helt optimalt.

Det låter som om det inte alls fungerar att ha Phigalle hoss dina grannar. Försök att få tag på ett sällskap till Phigalle och ha han hemma så han får den maten han behöver.

Jag har tyvärr inte den ekonomin att förse en till häst med hö,kraft,vet,hov och försäkring tyvärr även om det hade varit det enklaste alternativet.

Idag så har jag främmat på förmiddagen så jag tog in honom strax efter 12 så han är inne och äter hö nu och så släpper jag ut honom när jag hämtar storpojken på dagis runt 13.15. Mån-Ons funkar det att göra så-lättast iaf.
Det tråkiga är att han inte får vara ute så pass mycket som jag vill.

Men kom igen, du tycker det är för länge att vänta till 15 på eftermiddagen efter fruksot. Dina hästar fick ju 2 och 4 kg hö klockan 19.30 och får vänta till 7 på morgonen innan nästa fodring, vilket är 11,5 timmar. Det är ju mycket längre än Ts häst.

Så länge hästarna får en ordentlig frukost och har något att plocka med i hagen klarar de sig säkert även om det inte är helt optimalt.

Men "bettysmatte" har kanske halm i boxen? Min häst får 5 kg halv 8 på kvällen men det räcker inte hela natten. Men han har halm i boxen också och det har han att tugga på hela natten om han vill.

Det behöver ju inte vara hö. :)

Phigalle får 4 kg på kvällen i boxen och nu sedan han fått en gång (lunchhö) på dagen så har det alltid varit kvar 0,5-1kg på morgonen när han ska släppas ut och få frukosthöt ute.

Sedan är det ju olika hur mycket man KAN fodra. När jag lägger upp bilder på min häst heter det oftast "överviktig", "för tjock", "banta" etc. Jag har valt att fodra ca 7 kg hö/dygn. Hästen i fråga är en ca 450 kg haflinger d-ponny. Hur fördelar man bäst ca 7 kg hö då tycker du? Tro mig, jag brottas med detta varje dag eftersom jag vill att min häst ska må så bra som möjligt.

Så här tänker jag. Jag antar att min haflinger äter 3 kg av de sammanlagt 4,5 kg (3 x 1,5 kg) som jag lägger ut på dagen (antagligen äter hon 4 kg och shettisen 0,5 kg, men det vet jag ju inte säkert). Det är 3 kg hö från kl. 7.00 till 19.30. Sedan får hon 4 kg till natten (kl. 19.30 till 7.00) vilket utgör mer än halva hennes totala giva. Då får hon även lucernpellets som just nu ligger på drygt 0,5 kg men ska upp till 1 kg så småningom. Halm hade vi förra vintern, men det var ingen hit trots att hon är ett matvrak. Hon äter det helt enkelt inte.

Så här ser hon ut. Knappast i underhull :crazy:.

belleochcloetta_okt07021.jpg

Hästen som får 2 kg till natten är en shettis. Hon äter sällan mer än 1,5 kg, så det brukar ligga hö kvar på morgonen.

Min Haflinger får hö mellan 4-5ggr om dagen.

2 ggr/dag tycker jag är alldeles för lite!
Skulle kunna tänka mig att ge 3ggr/dag men nu har vi det så pass bra att vi kan dela upp givorna så man ger den tiden man kan varje dag.

Frukost mellan 7-8 (1,5kg)
Lunch mellan 12-13 (1,5kg)
Em "fika" mellan 16-17 (1kg)
Hö i boxen mellan 18-19 (1kg)
Kvällsmat mellan 20-22 (2,5kg)

E kanske lite tajt mellan em "fikat" och boxhöet men min får bara 1kg/mål de givorna så... Nu när det blir mörkt och ruggigt fortare om kvällen så kan det hända att dom kommer inte tidigare så ett mål tas "bort" - em "fikat" då. I så fall fyller jag på det kilot på kvällshöet.

Totalt får han 7,5kg om dagen och han ser ut så här nu (lite rund men det jobbar vi på):
maxi4.jpg

Jag har tyvärr inte den ekonomin att förse en till häst med hö,kraft,vet,hov och försäkring tyvärr även om det hade varit det enklaste alternativet.

Idag så har jag främmat på förmiddagen så jag tog in honom strax efter 12 så han är inne och äter hö nu och så släpper jag ut honom när jag hämtar storpojken på dagis runt 13.15. Mån-Ons funkar det att göra så-lättast iaf.
Det tråkiga är att han inte får vara ute så pass mycket som jag vill.

Kan ni inte dela hagen då så han kan få sitt hö ute fast stå själv då och äta? Då får han ju även vara ute.

Jag ska kolla. De går i bara en liten hage nu för de har inte gjort färdigt vinterhagen ännu. Ibland så går de hemma hos mej och jag har två hyffsat stora hagar som sitter ihop med öppning/stängning emellan men det är mest på helgerna de går där för det är svårt att hinna gå över med tre hästar + hö. Sedan har jag en till hage som de går ibland på helgerna med.

Jo det är ett gissel med fodringarna. Din häst är fint hull ju (lite rund:)).

Men jag tycker det är ok att fodra 3 ggr per dag. Ts har ju svårt att komma ifrån men har gjort sitt bästa, och då tycker jag 7-8 timmar till lunchen är ok. Grenar osv tror jag nog grannarna också går med på att det finns i hagarna, och det är ju sällan helt kalt på grejer att plocka med om det inte är en sandpaddock. Hästen såg ju ut att vara i fint hull också, precis som din. Så jag tycker inte det är värre än vad din häst har det på nätterna, och den ser ju ut att ha det bra!

Din häst har ju 4 fodringar under 12,5 timmar och sedan inga fler, och hästar går ju inte direkt och lägger sig klockan 9 på kvällen och sover till 7 när de får frukost, utan det är många sysslolösa timmar. Så det gör inte så stor skillnad om det är många timmar på natten eller några färre på dagen som det blir för ts häst.

Senast ändrad:

Hej,
Nu har jag pratat med grannmamman och dom ska nu ge sina hästar middagshö ute i hagen runt 14-15 tiden och då 1kg var.

Så nu får jag försöka hålla detta:

kl 6.10 utsläpp, 2kg hö ute Mån+Ons. (jag, innan barnen vaknat)
kl 7 utsläpp Tis,Tors,Fred (grannen tror det är runt 7 iaf)

kl ca 10.30 lunchhö i box 1,5kg (jag)
kl ca 11.30 utsläpp (jag) (jag får kolla och se hur lång tid det tar för honom att äta)

kl ca14-15 middagshö ute 1kg (grannen)

kl ca 20.30 insläpp, 3-3,5kg hö + kraft

=7,5-8kg hö

fodringstider:
ca 4 timmar mellan frukost och lunch
ca 2 1/2-3 1/2 timmar mellan lunch och middag
ca 5 timmar mellan middag och kväll
ca 10 timmar från det han får kvällshöt tills han får frukosthöt.

Är det bättre så här?

Det ser jättebra ut! Kan du men ge lunch är det ju fint! Skulle det tjorva sig är ju det där med halmen och grangrenar, kvistar och annat plock en lösninng som skulle kunna fungera bra, förutsatt att övriga mål är rejäla.

Hej,
Nu har jag pratat med grannmamman och dom ska nu ge sina hästar middagshö ute i hagen runt 14-15 tiden och då 1kg var.

Så nu får jag försöka hålla detta:

kl 6.10 utsläpp, 2kg hö ute Mån+Ons. (jag, innan barnen vaknat)
kl 7 utsläpp Tis,Tors,Fred (grannen tror det är runt 7 iaf)

kl ca 10.30 lunchhö i box 1,5kg (jag)
kl ca 11.30 utsläpp (jag) (jag får kolla och se hur lång tid det tar för honom att äta)

kl ca14-15 middagshö ute 1kg (grannen)

kl ca 20.30 insläpp, 3-3,5kg hö + kraft

=7,5-8kg hö

fodringstider:
ca 4 timmar mellan frukost och lunch
ca 2 1/2-3 1/2 timmar mellan lunch och middag
ca 5 timmar mellan middag och kväll
ca 10 timmar från det han får kvällshöt tills han får frukosthöt.

Är det bättre så här?
Fast nu ger du ju han inne ändå, och det ville du ju inte göra..

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka