Mattider, hur ska jag göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 6 418
Sv: Mattider, hur ska jag göra?

Kan hända att jag kanske var lite otydlig, ursäktar det, tänkte nog att det var självklart att allt (om hästar är i närheten, typ uppställda) sker under uppsikt och tillsammans med föräldern. Ang att leda skrev jag dock att mamma/matte gick bakom och höll hästen. :)

TS har ju en unghäst, därför ett ypperligt tillfälle att vänja den vid barnen redan nu. Vilket hon delvis verkar göra. :bow:
Min häst är "gammal" och avskyr barn (och hundar, tror hon tycker att dessa grupper är för oberäkneliga :D ) så henne håller de sig ifrån om hon står uppställd.

Men jag tror faktiskt att det är bra, både för barnen och för föräldrarna och deras relation att barnen är med och tar del, på det sätt de kan av allt runt hästarna och det redan i ung ålder. :)[/QUOTE]

detta är ju ett sätt att umgås för oss så annars stressade småbarnsföräldrar som jobbar heltid mm att få umgås med våra barn och djur :D

Nej det håller jag inte med dig om!
Jag tycker inte att så små barn har i ett stall att göra! Inte på det sätt som du beskriver. Jag hade vår minste med när han var liten men inte i närheten av hästarna. Ts häst är en ung arab. Inget ont om araber. Jag tycker de är underbara hästar, Inte ngt ont om unghästar heller. Men jag tycker inte att de hör ihop med små barn. Ett litet barn är just det ---- litet. Tänk om det får en spark. Då är det många organ som drabbas. Och unghästar kan man inte riktigt lita på. Jag har haft en del unghästar genom åren. Det är möjligt att det är gulligt med små barn som leder stora hästar i ett grimskaft men jag tycker inte det. En häst är alltid en häst vilket innebär att den alltid kan bli rädd för ngt oförutsett. Nu är mina barn stora för länge sedan men jag ville aldrig utsätta dem för det.
Jag tycker inte att det är en fantastisk lekplats!
Men då ska vi ju inte ta ut våra barn i trafiken heller då enl. dig.

Men då ska vi ju inte ta ut våra barn i trafiken heller då enl. dig.

Det känns som om vi har kommit ganska långt bort från mattider hoppas att det är OK för ts

Om du har läst alla mina inlägg så bör du få min syn på barn och trafik så här:

Man ska inte släppa ut små barn ensamma på en trafikerad väg.

Det var ungefär så jag uppfattade det första inlägget i den debatten om man ska jämföra med bilar. Jag har insett att jag tolkade Kirres förtsa inlägg på ett annat sätt än vad hon menade.

Det var du som tog upp detta med vägar och jag tror inte att det finns ngn här som hade släppt av sina barn mitt på en väg.

Jag tycker att den här debatten har spårat ur och föreslår att vi går tillbaka till det den handlar om.

Ge den fritt med hö/halm under natten så den kan äta sig ordentligt mätt då.

Och sen lunch mitt på dagen.

Det jag är rädd för är just att det är tydligen ett mkt kraftigt hö men vad kan hända om man fodrar för mkt med ett just kraftigt hö? Jag har ju inte fått någon analys ännu men enligt bonden jag köpte det av var det ett jättekraftigt iaf. han varnade mej att ge kraft överhuvudtaget och ge mkt lite av höt och spä ut det med halm. Han sa att min häst klarade av det pga att den just var ung.Jag har ju ingen halm heller.

Är det bra att jag tar in honom tidigare vid ca 19 eller är det bättre han går ute längre på kvällen?
Jag haft funderingar länge på att jag vill ge honom oftare men då grannen såger att det absolut inte behövs så har mina tankar slutat tänka på det men de sista dagarna så han känts lite loj ifs så är det säkert att han växer men jag vill inte att det ska gå så många timmar mellan fodringarna.
Vet ej vad han väger men han är arab 2 1/2 år kommer väga som vuxen runt 450kg?

Hur mkt ska jag ge honom? är så rädd att det kraftiga höt påverkar honom på ngt sätt.

så här ser han ut nu.

7.jpg

Du behöver inte vara rädd för att ge mycket hö. Är ditt hö "kraftigt" så innebär det att du kanske inte alls behöver ge något kraftfoder alls. Men har du ingen analys på höet kan du omöjligt veta.

Min filosofi med fodringen är: Så mycket hö som möjligt och om det behövs kan man komplettera med något kraftfoder.

Tyvärr har väl kraftfodertillverkarna lyckats mycket väl i sina kampanjer med att övertyga hästägare om att det är "livsviktigt" med kraftfoder.:smirk:

Såg nu att hästen bara var 2 1/2 år! Då ska han väl ha tillgång till ett bra, kraftigt hö? Han växer ju så det knakar nu och behöver det.

Sen det där dina grannar säger att han inte behöver mer - oavsett om han behöver mer eller inte så är det direkt skadligt för en häst att gå tom för länge i tarmarna.

En häst har ingen gallblåsa som t ex vi har. Detta innebär, vad jag förstår, att den frätande gallan droppar till med jämna mellanrum hela tiden och om det då inte finns något grovfoder (hö/halm eller liknande) i tarmsystemet för gallan att bearbeta så kan det innebära att hästen får magsår. Detta är tydligen ett växande problem som inte alls är ovanligt.

Så för din pålles skull, se till att han har någon form av grovfoder att tugga på under dagen.

Det är inte bara näringsbehovet man ska uppfylla utan också tuggbehovet samt matsmältningssystemets funktion. Tyvärr glömmer många bort det.

En häst har ingen gallblåsa som t ex vi har. Detta innebär, vad jag förstår, att den frätande gallan droppar till med jämna mellanrum hela tiden och om det då inte finns något grovfoder (hö/halm eller liknande) i tarmsystemet för gallan att bearbeta så kan det innebära att hästen får magsår. Detta är tydligen ett växande problem som inte alls är ovanligt.

Vet inte om jag vågar mig på ett inlägg till i denna tråd men lämnar nu barnfrågan och återgår till det den ska handla om.

Jag är inte expert på detta men försöker att lära mig.
Nu undrar jag om detta stämmer? Visst att hästen inte har ngn gallblåsa utan gallan tillförs hela tiden. Den är sur men samtidigt tillförs det ju andra vätskor med buffertkapacitet dvs de borde då neutralisera gallan. Jag har förstått det som att det är mycket viktigt för hästen att äta mkt grovfoder för att hålla igång framförallt grovtarmen och de mikroorganismer som lever där för att hjälpa hästen att bryta ner födan. Jag har läst att när hästen äter för mkt kraftfoder och det då rinner över till grovtarmen och då bildar starkare syror som sedan orsakar magsår. Men jag antar att det kan finnas flera anledningar till magsår.

Att ha med ungarna i stallet är inget problem om man inte gör det till det. Jag hade alltid mina barn med mig i stallet när de var små. Lite leksaker o papper o pennor har sysselsatt dom långa tider. Just när jag tog ut/in hästar så fick dom sitta i sadelkammaren o fika lite, det var aldrig några problem. O då hade jag ofta 3-4st med mig. Mina ungar lärde sig tidigt när de skulle akta sig när hästar var på väg i gången o hur man hanterar hästar. Dock var jag alltid noga med att dom hade hjälmar på sig när de var nära hästarna. Ska oxå påpeka att jag hade mkt föl o unghästar, ston o även hingstar.

hur ser de ut och vart sitter proteinknölar?

Proteinknölar, eller foderknölar som de också kallas, är små knutor som uppkommer oftast ganska snabbt och plötsligt främst på ryggen och halsen. Den vanligaste orsaken är att man ökat/bytt fodermedel för snabbt till en kraftig sort. De brukar försvinna lika fort om man slutar lägga på mer foder för fort.

Men det borde inte vara några problem, din häst är ju en unghäst och jag tycker den borde kunna äta mer än 6,5 kilo även fast höet är kraftigt. Kan du inte ge den något kilo till och sedan ge den halm att tugga på under natten? Hästar mår så mycket bättre psykiskt om de får stå och tugga och plocka länge med maten. De känner inte så som vi göra att de inte vill äta mer när magsäcken är full, utan deras hunger styrs mycket av tuggbehovet. Fodring tre ggr om dagen räcker fint om den får tugga länge under natten sedan.

Har ingen aning om ifall det kan bli magsår av för mycket grovfoder men det låter väldigt konstigt i mina öron. Var har du läst det?

Däremot vet jag att hästen är ett betande djur och dess matsmältningssystem är anpassat för detta. Jag tror förstås inte att en häst får magsår om den inte ständigt, varenda minut får tugga. I naturen är tillgången på foder säkerligen inte jämnt tillströmmande utan det varierar.

Men att ge 1,5 kg hö kl 7 på morgonen och sedan inget mer förrän på kvällen vid 20-21 tiden är helt vansinnigt enligt mig oavsett om det är en unghäst eller gammal.

Det varierar hur fort hästar äter men jag kan bara jämför med min egen - det tar honom ca 30 minuter att äta 1,5 kg. Han skulle vart färdig 7.30 och sedan gått "tomme" i ca 12-13 timmar! :eek:

Har ingen aning om ifall det kan bli magsår av för mycket grovfoder men det låter väldigt konstigt i mina öron. Var har du läst det?

Hjälp - antingen uttryckte jag mig mycket otydligt eller också läste du fel.

Jag skrev inte att en häst kan få magsår av för mkt grovfoder utan av att äta alltför stora mängder kraftfoder.

Det jag skrev om grovfoder var att jag har förstått det som att anledningen till att det är mkt viktigt att ge dem mkt grovfoder är att det behövs för att hålla igång tarmfloran i grovtarmen. Men det du skrev om gallan stämmer antagligen också.

Hjälp - antingen uttryckte jag mig mycket otydligt eller också läste du fel.

Jag skrev inte att en häst kan få magsår av för mkt grovfoder utan av att äta alltför stora mängder kraftfoder.

Det jag skrev om grovfoder var att jag har förstått det som att anledningen till att det är mkt viktigt att ge dem mkt grovfoder är att det behövs för att hålla igång tarmfloran i grovtarmen. Men det du skrev om gallan stämmer antagligen också.

Förlååååt! :o:o :D Det var jag som var alldeles för snabb i läsningen! :rofl: Sorry! :)

Men man måste ju börja någonstans. För det mesta går ju barnen och gör andra saker, rota bland ryktborstarna är ju jättekul.

Mitt ex gäller en arab, född 3 veckor efter ena barnet, dvs de har "växt upp" ihop. Ung häst, stencool när barnen är runt den, men naturligtvis aldrig ensamma utan övervakning och noga instruktioner att inte göra samma saker med andra hästar.

Var skrev jag att små barn ska leda stora hästar? Jag skrev att de kan hålla längst ut på grimskaftet medan matte leder hästen bakom, dvs matte/mamma är ju den som leder.

Varför ska barnen inte kunna vara med i stallet om man lär dem rätt från början och talar om vad som är ok, inte ok och håller dem borta om det blir oroligt?

Mina söner har varit med sedan jag skaffade häst för snart ett år sedan. Storpojken har alltid varit med att borta ,leda osv men jag är lite fegis gällande unghästen och dte är den enda jag har kvar nu. Lillpojken är inte lätt att hålla reda på och han är så himla liten att jag är rädd för ngt ska hända, han är bara 75 cm lång.
Jag har haft min häst sedan 11 december -06 då var han 1 år 4 månader och hingst, han var mkt dominenarnde och bråkig, stegrade sej mkt ett par månader den vintern så även om han varit helcool sedan april så är jag försiktig. Men det är min äldsta son som tex alltid ger kraftfodret för min unghäst har lärt sej att backa och går inte fram till maten fören sonen säger varsågod.
Mina barn är svåra att få att låta bli saker, lättare med 5 åringen så klart men det är svårt med 1 åringen (som dock tycker det är kul att lägga hästbajs i vattenhinken).

Borsta på hästen tillsammans med din femåring (du står bakom honom medan han borstar på benet tex eller om han står på en pall och borstar på halsen, då kan du snabbt rycka undan honom om hästen börjar trampa eller bli orolig) så vänjer sig hästen, men håll honom borta från bakbenen bara om hästen är lite skygg. Hästar är fantastiska på att lära sig när små barn är omkring dem. (Unghäst+arab= ännu läraktigare! :D ) Flera av våra hästar blir som stenstoder när barnen är med, de vågar inte röra en fot.
Är det trångt i stallgången ska de naturligtvis inte springa som de vill.
Sätt en spade eller något annat kul i handen på minstingen och så i något roligt att gräva. :idea: ;)

Låter som du har bra koll, men var inte rädd för att vänja din fina unghäst vid barnen och barnen vid hästen. :)

Jag brukar nästan endast borta hästen på kvällarna och då är jag ju själv i stallet. På helgerna blir det oftare och oftast är jag själv då med men när hela familjen med så är det sambon som brukar smita in i boxen för han vill borsta:D. Bra tipps med detta med bakbenen, tack!
Araber är väldigt läraktiga, och tyvärr ibland för smarta för sitt eget bästa:angel:

Men vad gör barnen då? Mina har varit med i stallet sedan dom var bebisar. Vi hade inga problem med att ha med en 2 åring och en 3 åring. Dom måste ju få chansen att lära sig dom med. Det tvivlar jag på att dom gör i en box.

Det var det jag reagerade över att grannarna vägrade ge sina lunchhö och därför jag skrevtråden för att få hjälp hur jag ska gåtillväga med mattider och kg. Jag tyckte sj att han fick för lite 6-6.5kg men när grannarna ger sina 4kg var om dagen och jag tyckte det lät lite så trodde jag att man kanske gav mindre vid installning/höst och ökade inför vintern när dte blev kallare. Jag är ganska nybörjare med detta med foder och då jag inte har en analys att ta hjälp av som i våras så är det svårt. Phigalle fick 8-9kg hö förra vintern men då bonden sa att det var så kraftigt att jag inte fick ge mer, knappt även så mkt så var jag rädd att det var dåligt för hästen att få mera? Jag tar gärna emot råd av dej och även synpunktar jag vill bara min häst bästa! Har aldrig träffat på en häst som han!:love::love:

Ja mina barn funkar väl någolunda istallet men man får inget själv gjort;) Det jag är mesig är att just ha barnen lösa i stallet när man hämtar in/släpper ut hästen. I barnvagn funkar det inte för han tar sej ur selen och klättrar ur. På morgonen och kvällen är den inte med men det blir just detta med lunchen då är båda barnen med. Kantex inte ha någon dörr öppen ut till stallgången,gödselstacken eller hölogen för då sticker lillen. Tyvärr så är det två dörrar till det utrymmet där de har sadlar, verktyg och en mängd barnfarliga saker och dom dörrarna går ej att stänga helt och är så rädd för lillens fingrarna när han springar runt,igenom och öppnar som stänger.

Ge den fritt med hö/halm under natten så den kan äta sig ordentligt mätt då.

Och sen lunch mitt på dagen.

Igår gav jag honom 2kg i hagen på morgonen ( vet ju ej hur mkt han får i sej och hur mkt grannen ger sina et varierar från 1,5-2). tog in honom vid lunch i boxen, gav honom 2 kg vilket han inte åt upp allt med ca 1,5kg. På kvällen fick kan 4 kg + det som var kvar från lunchen+ 0.6kg kraft =8kg hö.

Idag på morgonen så var det ca 1 kg hö kvar så han var nog mätt:)
Var inte jätteintresserad av morgonhöt i hagen men åt.

Förut har vi gjort att grannen gett dom hö vi 7 på vardagarna och jag släppt ut dom 8.40 mån+ons och hon runt 9 tis,tors,fre.
PÅ helgerna har jag gått och släppt ut min vid 7 och han fått hö i hagarna medans jag ger grannens hästar i boxen och dom släpper ut dom ca 9.30.

I onsdags började jag ge alla hö ute mellan 6.15-7. Och nu på mina dagar så släpper jag ut dom 6.15 (innan sambon åker till jobbet). Och förhoppningsvis släpper grannen ut dom runt 7 på "sina" dagar.

Jag vill att han ska vara ute så mkt som möjligt!

Du behöver inte vara rädd för att ge mycket hö. Är ditt hö "kraftigt" så innebär det att du kanske inte alls behöver ge något kraftfoder alls. Men har du ingen analys på höet kan du omöjligt veta.

Såg nu att hästen bara var 2 1/2 år! Då ska han väl ha tillgång till ett bra, kraftigt hö? Han växer ju så det knakar nu och behöver det.

Sen det där dina grannar säger att han inte behöver mer - oavsett om han behöver mer eller inte så är det direkt skadligt för en häst att gå tom för länge i tarmarna.

QUOTE]

Då behöver jag inte vara orolig för att ge mkt av det kraftiga höt?
Jo han växer allt, han blir bara kraftigare och kraftigare även om han inte växer så mkt på höjden.
Grannarna säger att deras hästar inte behöver mer men omjag vill ge min mer än morgon och kväll så får jag ta in den och det är det jag reagerat och skrivit denna tråd. Även om deras hästar är lite småttkraftiga så borde dom inte oxå ha lunch?

Att ha med ungarna i stallet är inget problem om man inte gör det till det. Jag hade alltid mina barn med mig i stallet när de var små. Lite leksaker o papper o pennor har sysselsatt dom långa tider. Just när jag tog ut/in hästar så fick dom sitta i sadelkammaren o fika lite, det var aldrig några problem. O då hade jag ofta 3-4st med mig. Mina ungar lärde sig tidigt när de skulle akta sig när hästar var på väg i gången o hur man hanterar hästar. Dock var jag alltid noga med att dom hade hjälmar på sig när de var nära hästarna. Ska oxå påpeka att jag hade mkt föl o unghästar, ston o även hingstar.

ja 5 åringen har fått börjat rita på whitebord tavaln vilket han tycker är jätte kul men han klagar på att det är så kallt. 1 åringen är aldrig stilla, han far runt hela tiden och hittar saker som han inte får röra. Det finns ingen riktig sadelkammare utan en stor gammal lada tror jag att det är med en del av deras hö, en del med spån i säckar, en del med sadklar osv och sedan värktyg och diverse kartonger m.m. Är lite orolig när dom är där inne själva pga verktyg,saxar m.m.

Däremot vet jag att hästen är ett betande djur och dess matsmältningssystem är anpassat för detta. Jag tror förstås inte att en häst får magsår om den inte ständigt, varenda minut får tugga. I naturen är tillgången på foder säkerligen inte jämnt tillströmmande utan det varierar.

Men att ge 1,5 kg hö kl 7 på morgonen och sedan inget mer förrän på kvällen vid 20-21 tiden är helt vansinnigt enligt mig oavsett om det är en unghäst eller gammal.

Det varierar hur fort hästar äter men jag kan bara jämför med min egen - det tar honom ca 30 minuter att äta 1,5 kg. Han skulle vart färdig 7.30 och sedan gått "tomme" i ca 12-13 timmar! :eek:

Jag har förut gett honom 2kg på morgon och 4kg på kväll men nu när vi släppt ut och fofrat ute sedan i onsdags har han fått 1 1/2 men ja nu får han 2 ute ,grannarnas får ca 1 1/2-2var. Sedan hur mkt de får i sej vet jag ej men det verkar gå bra trots det dominanta stoet. PÅ lunchen som han var inne i 1 1/2 timme igår fick han i sej ca 1,5kg.

Hann prata med grannen en snabbis i telefon i går och jag berättade att jag börjat ge min lunchhö inne för jag hade läst att det var inte bra för magsäcken att gå utan mat i så många timmar 13 timmar mellan fodringen och så gjorde jag några utläggningar om det endast gällande min häst. Då sa hon att då kunde vi ju fortsätta fodra inne och släppa ut senare men då sa jag att dom äter ju inte saktare samma mängd i boxen och att det var bättre om dom var ute och åt för då kan dom ju röra sej så fort dom ätit färdigt utan att vara instängda i sin box. Ja samtalet slutade där vad som händer nu vet jag inte. Får prata med dom och kolla upp ponnyernas foder någon dag men det är inte lätt-det är ju inte mina hästar.

Hur lägger man fram att den största kan äta mer hö utan att bli tjockare? eller blir den kraftigare av det?

En sak till. B ponnyn är som en ilsken räv i boxen när den får/har hö. gör utfall osv om man ska gå in i boxen och göra ngt eller tex nudda den. Förra veckan tror jag att det var så bet den sin ägare på 10 år i bröstet, stort fsom en knyten näve, fult sår så hon flög ur boxen. Jag var inte med då men såg såret efter och det var inget vackert. Han får ifs ganska mkt hö i boxen på kvällen tror jag.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka