Mattider, hur ska jag göra?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 88
  • Visningar Visningar 6 418
C

CindyLou

Jag har min unghäst arab på 2 1/2 år hos min snälla granne. Problemet är lite hur jag ska lägga mattiderna.

Förut så har grannen gett dom hö inne kl 7 och vi turas om med utsläppet som sker runt 9.40 vilket jag egentligen tycker är påtok för sent. De har själva två ponnyer: en 4-årig bponny i normal hull som äter sakta men vaktar sin mat, en 5-årig liten d-ponny mkt dominerande,äter snabbt och lite för överviktig. De har inte velat ge hästarna hö ute pga att det dominata stoet vandrar runt mellan högarna och äter upp allt för bponnyn. Nu har de varit bortresta några dagar och jag har inte haft möjlighet att gå till stallet 2 gånger varje morgon så jag provade att dela upp hästarnas hö i 6 högar. Jag höll koll hela tiden och det var aldrig några problem även om min unghäst är otroligt ranglåg. Grannen ger sina 1,5kg var på morgonen så då sänkte jag min giva till det med så det läggs ut sammanlagt 4,5kg till morgonfodring åt 3 hästar. Grannen har nu kommit hem och vi har även fortsatt så även nu i helgen. Hoppas vi fortsätter med det nu när veckan kommer.

Sedan får deras hästar inget mer hö än till kvällen då vi släpper in dom runt 20-21 tiden och då tror jag de får ca 2kg hö var. min har då fått 4.5 kg = 6kg om dagen (väntar på anaylys och vi har ej samma hö). Nu är frågan jag vill ju att min häst ska ha lunchhö med men det vill ju inte grannarna ge sina. Min är väldans hungrig på kvällen när jag tar in honom och det känns svårt att gå dit och ta in honom i boxen varje dag för lunchhö då jag har två småbarn, gå hem och gå över en gång till för att släppa ut honom. Men jag vill ju inte att min häst ska gå hungirg.Hur skulle ni ha gjort? Eller ska jag ta in honom tidigare ge honom hö och hö +krafft senare på kvällen? Eller är det bästa att ge morgon,lunch,middag och kvällshö? Jag vill ju smatidigt att han ska vara ute så mkt som möjligt.

Vet att detta låter krångligt men jag behövde få utlopp för mina tankar.

Sv: Mattider, hur ska jag göra?

Hej. Det äet är alltid svårt när man inte har samma åsikter om fodermängd och foderrutiner, speciellt när det gäller i hagen.

Min häst går med två andra hästar och de får visserligen lunchhö men alldeles för lite enligt min mening. Men jag har lyckats övertala de andra ägarna att i stället se till att de har bra halm att tugga på under dagen.

Kan du inte försöka med det? Försök, utan att låta som en "besserwisser", att säga hur dåligt det är för en hästs matsmältningssystem att gå tom i så många timmar.

Får de bara halm i hagen så kan du ju ge hur mycket hö du vill i boxen sedan.

Kan du gå över dit EN gång/dag för att luncha? Det är taskigt mot de andra hästarna, men om de vägrar gå me dpå annat så kan du ju dela av en 'foderhage' i hagen, med automatisk grindtimer. Så vid lunch går du dit, tar in din häst i 'mathagen' ger den mat där, ställer timern på den tid du vill, och går hem. Sen släpps hästen ut automatiskt. ÄNNU bättre vore det att ställa det dominanta stoet i den hagen, ge henne mat där, och ge din och B-ponnyn ute i vanliga hagen.

Alt anser jag är att flytta hästen, det där är uppåt väggarna tyvärr, både mängd totalt och tid mellan fodringarna =/

(Halm kan ju vara en lösning, men då gäller det att höet har så hög kvot att det fungerar)

Du kan ju fårga om ni inte kan lägga ut halm i hagen som de kan tugga på uner dagarna så de slipper gå med tom mage? Det kostar inte mkt och man kan lägga ut fri tillgång om man så vill. Även grangrenar kan läggas ut så de har något att tugga på och hålla sig sysslesatta med eftersom det är så långt mellan fodringarna.

Du kan ju väga upp det låga proteininnehållet genom att ge lucernhack på kvällen samtidigt som ni ger kvällshö.

Edit: såg att alexandra W redan skrivit något om halm..

Kan ni inte ge mer morgonhö eller lägga in en middagsgiva? Förstår att din krake är hungrig till kvällen, är ganska många timmar utan mat under dagen...

Annars kan du ju alltid ge hö åt honom undertiden du borstar. Eller ta in honom undertiden du mockar (ha honom i stallgången, uppbunden i ett grimskaft) och ge nått kg med hö i hönät.

Han hinner mest troligt inte äta så mycket om man använder sig av det två nedersta alternativen, men bättre det än ingenting alls.

Hej. Det äet är alltid svårt när man inte har samma åsikter om fodermängd och foderrutiner, speciellt när det gäller i hagen.

Min häst går med två andra hästar och de får visserligen lunchhö men alldeles för lite enligt min mening. Men jag har lyckats övertala de andra ägarna att i stället se till att de har bra halm att tugga på under dagen.

Kan du inte försöka med det? Försök, utan att låta som en "besserwisser", att säga hur dåligt det är för en hästs matsmältningssystem att gå tom i så många timmar.

Får de bara halm i hagen så kan du ju ge hur mycket hö du vill i boxen sedan.

Jag ska prata med dom, har försökt lite smått förut men de vill inte ge sina luchhö eftersom den dominanta är lite kraftig (dock inte mkt för hon är byggd sådan) och dom tycker hon inte behöver ha mer. Hur mkt hö ca (utan att de har analys) ska en dponny resp b ponny ha?

kan ju fråga dom om vi kan köpa in halm genemnsamt, min anayls har ju inte kommit men troligtvis har den mkt hög kvot så det vore egentligen bara bra om han åt halm med.

Kan ni inte ge mer morgonhö eller lägga in en middagsgiva? Förstår att din krake är hungrig till kvällen, är ganska många timmar utan mat under dagen...

Annars kan du ju alltid ge hö åt honom undertiden du borstar. Eller ta in honom undertiden du mockar (ha honom i stallgången, uppbunden i ett grimskaft) och ge nått kg med hö i hönät.

Han hinner mest troligt inte äta så mycket om man använder sig av det två nedersta alternativen, men bättre det än ingenting alls.

Lite svårt med detta med att ha honom inne på dagen i stallgången då mina barn bara är 5 och den andra 1 1/2 snart. Helgerna är det ju inga problem för då är ju är sambon hemma och tar barnen.

Kan ju tillägga att grannarna är jättesnälla och verkligen ställer upp annars, då jag inte har råd med två hästar i vinter så får jag ha min grstis hos dom. Vi flyttade hit för snart 1 år sedan och det är tråkigt att ha ett helt tomt stall här hemma men detta är det bästa ekonomiska för oss just nu. Visst är det både + och minus att ha honom där men det funkar annars helt ok. Jag får försöka ta ett snack med dom om lunchhöt.

Jag ska prata med dom, har försökt lite smått förut men de vill inte ge sina luchhö eftersom den dominanta är lite kraftig (dock inte mkt för hon är byggd sådan) och dom tycker hon inte behöver ha mer. Hur mkt hö ca (utan att de har analys) ska en dponny resp b ponny ha?

De ska ju ha minst 1 kg TS per 100 kg kroppsvikt för att överhuvudtaget fungera, så det blir till en b-ponny på 300 kg ca 4 kg hö. För en d-ponny på 450 kg blir det ca 5,5 kg. Det är minimum,¨sedan måste man ju ta hänsyn till att de måste få i sig all energi och protein de behöver.

jag har inte hunnit prata med grannanrna ännu men jag msåte tänka på min hästs bästa så barnen dör väl inte av lite friskluft heller, det är ju bara att ta bilen över och dom sitter i den när jag släpper in/släpper ut även om det inte är så ekonomiskt eller om dom får vara i en box (där jag tagit bort vattenhinken) under den korta minuten det tar att släppa in /ut.

Jag funderar lite:
Om det blir så jag jag får fortsätta ge morgonhöt ute så får min
ca kl 7-8 1,5kg hö
ca kl 13 1,5kg hö + kraft

istället för in kl 20-21 så tar jag in honom kl 19 och ger då honom 1,5kg hö
kl 21 2 kg hö+kraft

=6,5kg hö

Det blir ju krångligare för mej att springa till stallet 4 gånger på en dag ´men det är ju bättre för hästen. Vad tror ni om dom tankarna?

Betydligt bättre. Men VARFÖR snåla på höet och lägga på kraft? 6½ kg hö är lite i sammanhanget, och bättre om hästen kan få äta mer. Rek minimigiva är 1½ kg TS/100 kg häst = 1,8 kg hö/100 kg häst.

Betydligt bättre. Men VARFÖR snåla på höet och lägga på kraft? 6½ kg hö är lite i sammanhanget, och bättre om hästen kan få äta mer. Rek minimigiva är 1½ kg TS/100 kg häst = 1,8 kg hö/100 kg häst.

Det jag är rädd för är just att det är tydligen ett mkt kraftigt hö men vad kan hända om man fodrar för mkt med ett just kraftigt hö? Jag har ju inte fått någon analys ännu men enligt bonden jag köpte det av var det ett jättekraftigt iaf. han varnade mej att ge kraft överhuvudtaget och ge mkt lite av höt och spä ut det med halm. Han sa att min häst klarade av det pga att den just var ung.Jag har ju ingen halm heller.

Är det bra att jag tar in honom tidigare vid ca 19 eller är det bättre han går ute längre på kvällen?
Jag haft funderingar länge på att jag vill ge honom oftare men då grannen såger att det absolut inte behövs så har mina tankar slutat tänka på det men de sista dagarna så han känts lite loj ifs så är det säkert att han växer men jag vill inte att det ska gå så många timmar mellan fodringarna.
Vet ej vad han väger men han är arab 2 1/2 år kommer väga som vuxen runt 450kg?

Hur mkt ska jag ge honom? är så rädd att det kraftiga höt påverkar honom på ngt sätt.

så här ser han ut nu.

7.jpg

Lite svårt med detta med att ha honom inne på dagen i stallgången då mina barn bara är 5 och den andra 1 1/2 snart. Helgerna är det ju inga problem för då är ju är sambon hemma och tar barnen.

men går det inte att ta med sig barnen ut på en promenad minstingen kan kanske sitta /sova i vagnen och femåringar kan vara rätt hjälpsamma oxå.
ladda klart en höpåse på kvällen och så tar du ut hästen ut hagen så får han stå och äta utanför hagen.

ge förslaget till grannarna om att ni köper en höbal i hop och lägger ut den ihagen så äter hästarna när dom är hungriga och då slipper du tänka på mat tiderna dela konstanderna mellan dig och grannen, och till råga på detta lägger du fram alla andra förslag du fått härifrån :D

Mkt protein och energi i höet är inte farligt, det ska mycket till för att hästen ska bli dålig av det. Det som kan hända är att hästen blir tjock:D I värsta fall kan den reagera på proteinet, men då brukar man se "proteinknölar" som varnlingstecken. Men med tanke på att man kan fodra med lucern som enda grovfoder är det nog ingen fara. Det bästa är om du får se analysen så hästen får lagom mkt Mj och smrp. Den ser ju fin ut i hullet på bilden iaf, så det verkar inte vara någon fara på färde.

Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.

Vi har två småbarnsföräldrar i stallet. Båda med två var som är som dina. Visst de får ju passa lite på dem men de rör sig fritt i stallet. Den ena fem-åringen har egna små borstar, plockar fram pallen klättrar upp och borstar manen. 4-åriga killen hjälper gärna till att kratsa hovarna om mamma håller upp benen osv osv. De "hjälper till" att leda in hästarna, håller längst ut i grimskaftet, går först och mamma går bredvid hästen och håller den. Alla "rider" emellanåt. Gör hästen till en naturlig del i deras liv och stallet ett ställe som känns hemvant. Självklart får det ju ta lite tid. Dessa ungar har ju varit med, inte varje dag självklart men titt som tätt från att de föddes. De känner alla i stallet och vet vad alla hästarna heter. Tror det skulle göra livet mycket lättare för dig också om du inte känner att det blir så jobbigt att ta med barnen till stallet. Självklart ska du ha DINA stunder i stallet också, utan barn.

Nu blev ju detta lite OT men kände att jag ville delge att bara för att man har små barn behöver man inte stänga in dem i en box eller annat när de är i stallet. Det är ju en fantastisk "lekplats" och ett härligt sätt för dig att umgås med dina barn.

Det jag är rädd för är just att det är tydligen ett mkt kraftigt hö men vad kan hända om man fodrar för mkt med ett just kraftigt hö?

Hästen blir fet som en julgris? ;)

Är det bra att jag tar in honom tidigare vid ca 19 eller är det bättre han går ute längre på kvällen?

Det blir lite pest eller kolera. Han måste ha mat, samtidigt som han är ung och borde få röra sig mycket. Måste du välja så prioritera maten och ta in 19 om det inte går att lösa på annat sätt.
Hur mkt ska jag ge honom? är så rädd att det kraftiga höt påverkar honom på ngt sätt.

så här ser han ut nu.

7.jpg
[/QUOTE]

Ser ut att vara i trevligt hull, svårt säga helt iom hur han står hur överlinjen är, men ser bra ut.

Ang hur mkt ge etc, så¨du väntar väl på analys? Brukar ta max en vecka att få svar, sen vet du ju. Sålänge så ge honom så mycket han äter upp inne under natten, och enligt ditt sista förslag du =)

Vill du ha hjälp sen att räkna foderstat när du har analys så hör av dig!

Ta med barnen, ställ upp hästen, låt dem bekanta sig med varandra. Förklara för dem och greja med hästen tillsammans.

Vi har två småbarnsföräldrar i stallet. Båda med två var som är som dina. Visst de får ju passa lite på dem men de rör sig fritt i stallet. Den ena fem-åringen har egna små borstar, plockar fram pallen klättrar upp och borstar manen. 4-åriga killen hjälper gärna till att kratsa hovarna om mamma håller upp benen osv osv. De "hjälper till" att leda in hästarna, håller längst ut i grimskaftet, går först och mamma går bredvid hästen och håller den. Alla "rider" emellanåt. Gör hästen till en naturlig del i deras liv och stallet ett ställe som känns hemvant. Självklart får det ju ta lite tid. Dessa ungar har ju varit med, inte varje dag självklart men titt som tätt från att de föddes. De känner alla i stallet och vet vad alla hästarna heter. Tror det skulle göra livet mycket lättare för dig också om du inte känner att det blir så jobbigt att ta med barnen till stallet. Självklart ska du ha DINA stunder i stallet också, utan barn.

Nu blev ju detta lite OT men kände att jag ville delge att bara för att man har små barn behöver man inte stänga in dem i en box eller annat när de är i stallet. Det är ju en fantastisk "lekplats" och ett härligt sätt för dig att umgås med dina barn.

Nej det håller jag inte med dig om!
Jag tycker inte att så små barn har i ett stall att göra! Inte på det sätt som du beskriver. Jag hade vår minste med när han var liten men inte i närheten av hästarna. Ts häst är en ung arab. Inget ont om araber. Jag tycker de är underbara hästar, Inte ngt ont om unghästar heller. Men jag tycker inte att de hör ihop med små barn. Ett litet barn är just det ---- litet. Tänk om det får en spark. Då är det många organ som drabbas. Och unghästar kan man inte riktigt lita på. Jag har haft en del unghästar genom åren. Det är möjligt att det är gulligt med små barn som leder stora hästar i ett grimskaft men jag tycker inte det. En häst är alltid en häst vilket innebär att den alltid kan bli rädd för ngt oförutsett. Nu är mina barn stora för länge sedan men jag ville aldrig utsätta dem för det.
Jag tycker inte att det är en fantastisk lekplats!

men går det inte att ta med sig barnen ut på en promenad minstingen kan kanske sitta /sova i vagnen och femåringar kan vara rätt hjälpsamma oxå.
ladda klart en höpåse på kvällen och så tar du ut hästen ut hagen så får han stå och äta utanför hagen.

ge förslaget till grannarna om att ni köper en höbal i hop och lägger ut den ihagen så äter hästarna när dom är hungriga och då slipper du tänka på mat tiderna dela konstanderna mellan dig och grannen, och till råga på detta lägger du fram alla andra förslag du fått härifrån :D

bra idé med att gå på promenad när hästen äter!
Grannarna vill ju inte ge sina hästar hö på dagen för att de tycker dom är för kratiga/tjocka.

hur ser de ut och vart sitter proteinknölar?

Barnen är för det mesta med i stallet det är bara vid in och utsläpp jag inte vill att de ska vara i närheten pga att han är en unghsät. Visserligen en lugn sådan men han kan ibland vara bakskygg och kicka. hela förra vintern,våren och sommaren hade 5 åringen då han var 4 egen ponny vilket han skötte jättebra med att ta hovarna själv,borsta,leda, rida osv. men jag är lite skåpig just när det gäller en unghäst. Min son vill gärna borsta men jag är ändå feg så jag har inte låtit honom göra det ännu. mIn stora pojk klarar sej ofta bra istallet även om han är en vilde som springer omkring men han pysslar med lite saker hjälper ibland till och mockar när han är med dom gångerna men då är det inga hästar med, han får inte vara med i stallgången om det står tex en häst där då stallgången är relativ smal.
Det mesta problemet är väl lillen, han är bara 1 år och 5månader, har precis lärt sej gå men springer fort och är överallt. Han är svår att hålla koll på tom även om inga hästar befinner sej i sallet då han är snabb att hitta både det ena än det andra. Ofta tex när jag släpper ut dom på morgonen vilket jag gör mån + ons då har jag släppt ut hästarna på väg till dagis (storpojken går där 5 timmar 3 dsgar i veckan) och då har barnen suttit i bilen dom få minutrarna utsläppet tar för att ingen olycka ska ske. Det var med den tanke jag hade tänkt om jag gick över någon dag istället för att ta bilen var om barnen kunde vara i en box de 30 sekundrarna det tar att ta in eller släppa ut hästen så inga olyckor sker.
Kan tex inte lita på 5 åringen då han är velig och säger jag gå framför mej så står han bara och velar och gör inget, ännu värre är det ju med lillpojken. Men annars så tycker jag att barn SKA vara med i stallet ända från början!!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 065

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka