Matlådor.

Det verkar stämma bra. (Fick googla) Jag tycker att det är en fantastiskt bra matlåda, kommer aldrig gå tillbaka till någon i plast igen. Enda nackdelen jag kan komma på är väl att de väger lite mer, men det vänjer man sig snabbt vid och stör mig inte alls. :)
Vikten gör mig inget då det är hemma de mest ska vara :)

Ica's matlådor tycker jag funkar bäst!
28tj3td.jpg

Jag använder frys-& microburkar ur Icas sortiment och har så gjort i minst 15 år. Har börjat misstänka att det överhuvudtaget inte är fysiskt möjligt att slita ut dom, mina åker mellan kyl och/eller frys, micro och diskmaskin år ut och år in utan att ta skada. Både jag och min man har matlåda med till jobbet varje dag så de används verkligen, men de är fortfarande nästan i skick som nya.
En smart grej med dom (tycker jag) är också att de finns i olika storlekar, men det är bara lådans höjd som varierar så locken passar till alla storlekarna så man slipper stå och rota bland en massa lock som ser nästan likadana ut men som ändå inte riktigt passar till den burken man ska använda (i-landsproblem förvisso, men ändå).

Jag använder nästan uteslutande 0,5 liters glasslådor. Föredrar Triumfs på grund av deras lite fyrkantiga utformning, och de har inte så höga kanter heller, vilket gör dom lätta att packa in i frysen. Jag tycker det känns onödigt att köpa lådor, som oftast bara finns i stora storlekar, när du kan få glass och matlåda för en billig peng. Känns därmed inte heller så motigt att slänga dom om dom skulle bli missfärgade alternativt glömmas bort i bilen och därmed mögla...

Jag har ju hört om att plast utsöndrar gifter, framförallt vid uppvärmning, men är det nån större fara när jag värmer maten på tallrik? Glassförpackningar är ju gjorda för att innehålla livsmedel.

Jag har ju hört om att plast utsöndrar gifter, framförallt vid uppvärmning, men är det nån större fara när jag värmer maten på tallrik? Glassförpackningar är ju gjorda för att innehålla livsmedel.

Det är ingen större fara om du inte värmer glasslådorna, men mat som innehåller olja kommer alltid lösa ut ämnen ur plasten även när maten är kall. Undvik oljig mat i lådorna om du kan, och stoppa inte i maten i matlådorna innan maten svalnat helt. Glasslådor är ju gjorda för kall glass egentligen :)
(Jag använder själv ett par Triumf-glasslådor till t ex frysa in hemmagjort äppelmos och sånt och kommer inte sluta med det för jag håller med om att de är praktiska!)

Jag tycker Ikea har bra matlådor, jämka tror jag dom heter lagom stora och locket sitter säkert! Tycker även Ica har bra, dom som är rätt platta:)

I rostfritt!!
Sedan lägger du käket i en
Plastpåse, det finns de avsedda för mikron.
Den lådan sliter du inte ut, och eftersom du använder påsarna bara en gång slipper du diska både burken och påsen ;)
images

Liknande trådar

Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 709
Senast: Sassy
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
631
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag funderar på att köpa frysbox, ca 200 l. Jag har en otrolig förmåga att passa på när det är extrapriser att köpa massor och frysa in...
Svar
0
· Visningar
229
Senast: Mia_R
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 127
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈