Matkostnader?

Det där med att man hellre vill lägga pengarna på annat, är ju ofta uppenbart. Men jag lutar nog snarare åt att det är lite sorgligt att så många verkar se matkostnaderna som ett nödvändigt ont.

Nja?
Snarare är det väl så att det där sambandet mellan bra mat = dyrt inte är självklart.

Klart man kan läga mycket pengar på mat - det är var och ens personliga val. Men försök inte använda argumentet att bra mat kostar - för det sambandet är inte alls självklart.

Därför är hög matkostnad varken bra eller dåligt enligt mig. Men vilken mat jag köper är däremot av betydelse. Och där kan jag välja mellan billigare och dyrare varianter. Hellre väljer jag ekonomiskt och kan lägga pengar på lite lyxigare matkonsumtion ibland.

Nja?
Snarare är det väl så att det där sambandet mellan bra mat = dyrt inte är självklart.

Klart man kan läga mycket pengar på mat - det är var och ens personliga val. Men försök inte använda argumentet att bra mat kostar - för det sambandet är inte alls självklart.
Precis. Bra mat behöver inte vara dyr. Men jag tror att många idag inte förstår hur man kan ta hand om rester.
Tex var jag hos vänner som hade en grillad kyckling. De var på väg att slänga den efter att de tagit ur en del av köttet. Men då kan man tex använda resterna av kycklingen till grytor och soppor. Men sånt är det många sim inte gör.
Och det är klart att om man vill ha kött varje måltid blir set dyrare än någon som ibland gör en omelett etc till middag.

Senast ändrad:
Nja?

Nej, det är inte så enkelt som att dyrt är bra och billigt är dåligt, och jag skulle aldrig säga att bra mat kostar. Jag skulle säga att bönor är oöverträffat användbara, enligt min enkla mening. (Jag lever nästan på baljväxter.)

Men att ha som något slags överordnat mål med kosthållningen att den ska bli så billig som möjligt, har ju god potential att gå ut över måltidsglädjen.

Det har också god potential att gå ut över djurvälfärden i animalieproduktionen och över diverse miljöhänsyn.

Varför är det sorgligt? De är intresserade av annat.
Då kan man säga att det är sorgligt om någon inte är intresserad av kläder, konst, musik eller sport?

Jag kan tycka att idag så verkar mat vara känsligt. Jag har märkt att vissapersoner nästan blir provocerade om någon säger att de inte är speciell intresserade av mat.

Man måste ju äta, så då har man ju tur om man har nöje av det också. Ett nöje att unna varandra, helt enkelt. Det är väl lite tråkigt om någon äter sämre än hen behöver, oavsett anledning. Detsamma gäller väl för kläder, eftersom man måste ha kläder.

Rotfrukter är ju jättebilligt, och utmärkt mat både näringsmässigt och mättnadsmässigt. Finns dessutom en mängd olika variationer som går att göra på nästan alla olika sorter; grytor, stuvningar, biffar, grillat, ungsbakat... Går också utmärkt att ha flera av dem som enkel utfyllnad, ex; rivna i bröd, i köttfärs/linssås, i lasange, i sallader, i kakor...

Om "mat" är detsamma som stor köttbit och bearnese, kanske med någon trosskyldig liten tomat till, då förstår jag att "mat" är dyrt. Likaså om allting måste innehålla mejeriprodukter.

Men rotfrukter, linser, bönor, rapsolja, mjöl, grönsaker, svamp och lite kryddor kommer du väldigt långt med. Lägg till en bigpack pasta, och en bigpack couscous också så står du dig ännu längre. :)

Ett snyggt kök är ju också en inredningsgrej och i vissa hem används de inte till att laga mat. Eller så kan man inte matlagning som innebär att ta hand om resterna utan köper nytt.
KL

Det ironiska i att många har svindyra designkök och knarkar kokböcker och mattidningar - men inte kan eller vill laga mat....

Jag har gjort det till lite av en utmaning att äta så billigt och bra som möjligt.
Köper gärna på mig eko.kött när det är extrapriser, kollar över alla butiker i närheten vad de har för bra erbjudande inför varje veckohandling så jag vet vart vi ska handla. Fryser in mycket mat för att använda senare.
Häromveckan köpte jag ett tiotal krossade tomater från kung markatta för att det var bra pris.
Brukar gå ihop med några ur släkten och köpa en halv eko.gris tillsammans.
Vi köper knappt eget bröd utan bakar till 90% själva.
Kycklingen är ej eko men föds upp några km härifrån och har ett så drägligt kycklingliv man kan ha (däremot rätt dyr med sina 199 kr kilot men vi äter inte kyckling mer än någon gång i månaden).
Tar nästan jämt med oss matlådor till jobbet. Vi dricker knappt alkohol och dricker nästan enbart vatten till maten.
Ena dagen kan vi äta ärtsoppa för att nästa dag äta veg. chili con carne för att tredje dagen äta köttgryta eller grillad kyckling. Priset per portion lagad mat varierar stort från dag till dag.

Vi äter GOTT, vi äter nästan enbart kött som är ekologiskt, mejeriprodukterna är närproducerade eller eko, varenda livsmedel vi lägger i kundkorgen är granskad för att innehålla ett minimum av bekämpningsmedel, halvfabrikat, konstiga ingredienser eller en massa skit rent ut sagt.

Jag tycker det är BRA att vi kan äta så vettigt, trots att vi i mina ögon inte lägger så mycket pengar på mat varje månad.
Jag känner inte heller att vi försakar något genom att vilja äta billigt, vi kontrollerar bara våra matkostnader! :)

Två vuxna och två barn (9 och 14). Skulle tippa på att vi gör av med ca 6000 på mat. Köper mycket ekologiskt, frukt, grönsaker, pasta, mjöl osv. Alltid svenskt kött. Laktosfria mjölkprodukter.

Barnen äter lunch i skolan såklart, sambon hemma och jag på jobbet. Min lunch räknas inte in i matkostnaden. Inte heller kattmat. Men däremot hygienartiklar, tvättmedel och sådant.

Bor ensam, så hos mig lägger jag 1500 kr på mat till en vuxen per månad. Då köper jag det billigaste, passar på när det är extrapris och istället för att bestämma på förhand vad jag ska äta så äter jag det som råkar vara billigast i affären när jag handlar.

Det viktigaste är kanske att man gör, och har möjlighet att göra, ett aktivt val. Här handlar det förstår om kunskaper, men också om tid. Billigare mat behöver inte vara bättre eller sämre än dyr. Men det finns heller inget likhetstecken mellan dyrt=bra. Det tycker jag att de flesta (alla?) i tråden verkar vara överens om. Billigare mat tar oftast lite längre tid att göra, vilket också är en form av lyx.

Grönsaker är nästan alltid billigare än kött och fisk. (för att inte tala om godis) . Även om man väljer de allra dyraste tomaterna. Baljväxter, rotfrukter och kål hör till det billigaste, nyttigaste och godaste man kan få ta på. Billigt kött (som hos min bonde kostar 100-150 kr/kilo) är inte sämre än dyrt kött (som hos min bonde kostar 250-300 kr/kg) men tar lite längre tid att tillaga. Det senare gissar jag har samma kilopris som köttet i många färdigrätter och halvfabrikat. Jag saknar de frysta hönorna som förr alltid fanns i frysdisken för en tia. Så mycket god mat för nästan ingenting.

Med bra inkomst och långa dagar så gläder jag mig åt att ibland kunna köpa lyxig färdigmat av yttersta kvalitet i någon av saluhallarna, primörer på torget, vin etc. Men nästa dag kan det bli blodpudding, fläskpannkaka eller långkok.

Det viktigaste är kanske att man gör, och har möjlighet att göra, ett aktivt val. Här handlar det förstår om kunskaper, men också om tid. Billigare mat behöver inte vara bättre eller sämre än dyr. Men det finns heller inget likhetstecken mellan dyrt=bra. Det tycker jag att de flesta (alla?) i tråden verkar vara överens om. Billigare mat tar oftast lite längre tid att göra, vilket också är en form av lyx.

Grönsaker är nästan alltid billigare än kött och fisk. (för att inte tala om godis) . Även om man väljer de allra dyraste tomaterna. Baljväxter, rotfrukter och kål hör till det billigaste, nyttigaste och godaste man kan få ta på. Billigt kött (som hos min bonde kostar 100-150 kr/kilo) är inte sämre än dyrt kött (som hos min bonde kostar 250-300 kr/kg) men tar lite längre tid att tillaga. Det senare gissar jag har samma kilopris som köttet i många färdigrätter och halvfabrikat. Jag saknar de frysta hönorna som förr alltid fanns i frysdisken för en tia. Så mycket god mat för nästan ingenting.

Med bra inkomst och långa dagar så gläder jag mig åt att ibland kunna köpa lyxig färdigmat av yttersta kvalitet i någon av saluhallarna, primörer på torget, vin etc. Men nästa dag kan det bli blodpudding, fläskpannkaka eller långkok.

Numer kremerar man hönsen för det finns ingen efterfrågan. På sikt har vi inte råd att behandla livsmedel på det sättet.

2000 kronor ungefär i bara matkostnad de månader mannen är här (två vuxna och två barn). Då lever vi inte dåligt på något sätt utan köper till exempel stora köttbitar som vi delar upp och fryser in, däremot lever vi på mycket billiga grönsaker, till exempel bönor och sådant. Vi gör mycket grytor och gratänger och använder då en hel del grönsaker men inte så mycket av varje per gång, sedan blir det mycket pasta här då det är vanligt i Libyen där mannen kommer från. Vi gör storkok och sådant också. Nu när han är iväg är mina matkostnader nog ungefär det dubbla, jag är inte lika bra på att laga soppa på en spik som honom och köper dessutom mer ekologiskt när det kommer till grönsaker än vad han gör (även om jag dock, som någon annan skrev ovanför, föredrar svenskt i första hand).

Två vuxna, vi sätter in 4000 kr på icakortet varje månad. Ibland blir det lite mer än så, men jag skulle tippa ca 4000-5000 kr per månad för livsmedel, hygienartiklar och kattmat. Vi köper till stor del det vi vill ha men inom rimliga gränser efter våra prioriteringar (köper t.ex. aldrig oxfilé eller liknande). Prioriterar svenskproducerat, gärna närproducerat, köper ibland ekologiskt men det beror lite på humör. Kollar priser men skulle aldrig åka runt och jaga extrapriser, för att vi inte behöver helt enkelt.

Det handlar litegrann om prioriteringar, jag gillar mat och lägger gärna pengar på det. Däremot har jag väldigt svårt att lägga pengar på dyra kläder, resor eller liknande.

2000 kronor ungefär i bara matkostnad de månader mannen är här (två vuxna och två barn). Då lever vi inte dåligt på något sätt utan köper till exempel stora köttbitar som vi delar upp och fryser in, däremot lever vi på mycket billiga grönsaker, till exempel bönor och sådant. Vi gör mycket grytor och gratänger och använder då en hel del grönsaker men inte så mycket av varje per gång, sedan blir det mycket pasta här då det är vanligt i Libyen där mannen kommer från. Vi gör storkok och sådant också. Nu när han är iväg är mina matkostnader nog ungefär det dubbla, jag är inte lika bra på att laga soppa på en spik som honom och köper dessutom mer ekologiskt när det kommer till grönsaker än vad han gör (även om jag dock, som någon annan skrev ovanför, föredrar svenskt i första hand).
Åh.. 2000 per månad för fyra pers?
Er skulle jag vilja ha recept och tips av..:D
Du får starta en egen tråd och tipsa oss..:D

Jag har fått lära mig att under de kallare månaderna på året är det faktiskt miljömässigt bättre att tex köpa spanska tomater än svenska.Då de släpper ut mindre koldioxid, trots att de transporteras hit med flyg, jämfört med att värma upp ett växthus i Sverige.

• Gilla
Reactions: Io
Lägger den här på senior eftersom ni troligtvis har mer koll på sånt här med familj osv än vi ungdomar, hoppas det är okej!

Vad brukar era matkostnader gå på varje månad? Eller uppskattningsvis, en familjs?

Vi är en familj på 6 personer (2 vuxna, 4 barn, 12år, 15, 17 och 19) och vi har nu börjat med en budget. Men jag känner att jag har noll koll på hur "normala" matkostnader ser ut. Är det verkligen rimligt att mat och hushållskostnader (typ schampoo, toalettpapper, tvål osv) går på en 14-15 tusen i månaden i en familj med 6 medlemmar?

Egentligen vill jag bara ha ett hum om hur "normala" familjer ser ut. Och jag säger normala eftersom jag inte anser mig själv som ätstörd normal, och det påverkar hela familjen. :o

Vi är 2 stycken.
Tror vi lägger cirka 4000-4500 kr, ibland mer/mindre. Vi köper mycket glutenfritt, mjölkproteinfritt = dyrare. Försöker köpa ekologiskt också.

Liknande trådar

Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
20 677
Hundhälsa För 9 månader sedan blev Buffa dålig i sitt ben, började Små halta till och från. I januari var vi hos veterinären. Röntgen visade...
Svar
5
· Visningar
2 257
Hästmänniskan Blir säkert långt och virrigt, vet inte vad jag vill, skriva av mig kanske bara... Köpte en ettåring för några år sedan, den växte och...
2
Svar
27
· Visningar
4 125
Senast: Liten
·
Övr. Hund Har ett delikat problem nästan dagligen, ett problem som nu funnits för mina vänliga grannar i en 6-7 år. För, tja en 6-7 år sen...
Svar
17
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka